جاباما
۸۰۳۶۹۳
۱۸ نظر
۵۰۰۸
۱۸ نظر
۵۰۰۸
پ

سردار به عربستان می‌رود؟

این روزها درخواست آقای موسویان از عربستان برای دعوت از سردار سلیمانی و دیدار با بن سلمان و حل بحران یمن نقل محافل رسانه‌ای به ویژه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی است. گویا ایشان حل این بحران را مقدمه‌ای برای باز شدن گره کور روابط دو جانبه می‌داند.

دیپلماسی ایرانی: این روزها درخواست آقای موسویان از عربستان برای دعوت از سردار سلیمانی و دیدار با بن سلمان و حل بحران یمن نقل محافل رسانه‌ای به ویژه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی است. گویا ایشان حل این بحران را مقدمه‌ای برای باز شدن گره کور روابط دو جانبه می‌داند.

آقای موسویان جدا از تجربه مسئولیتی خود تحلیل‌گری بنام و به اوضاع منطقه و سیاست‌های عربستان و ایران واقف است، پس علی القاعده می‌داند که چنین امری ناممکن است؛ نه ریاض دعوت خواهد کرد و نه آقای سلیمانی به آنجا خواهد رفت. با وجود این، علت و انگیزه طرح چنین مساله ناممکنی را نمی‌دانم.

در حال حاضر ریاض با فشارهای سیاسی جهانی برای توقف جنگ علیه یمن مواجه است و این احتمال وجود دارد که این جنگ به نحوی کاهش یافته یا متوقف شود. حال آیا محمد بن سلمان این امتیاز را به غرب و اروپا خواهد داد که در مقابل آن پایه‌های قدرت خود را استحکام بخشد یا به ایران که در ازای آن خشم دولت آمریکا و لابی اسرائیلی را باید به جان بخرد و پایه‌های سلطه خود را در این وضعیت لرزان‌تر کند.

به نظر می‌رسد فضای کنشگری و کارشناسی درباره روابط تهران و ریاض بی‌تاثیر از فضای ابهام‌آلود رسمی در این خصوص نیست. واقعیت این است که ما هنوز راهبرد مشخصی برای چگونگی مدیریت روابط خود با عربستان نداریم. خود هنوز نمی‌دانیم با این کشور پادشاهی چکار کنیم؟ گفتگو کنیم و کنار بیاییم؟ یا این که روابط به همین شکل رها شود تا متغیرهای تاثیرگذار و مداخله‌گر آن را به سمتی که خود می‌خواهند و ما نمی‌خواهیم ببرند.

این بلبشو اظهر من الشمس است. وقتی هم می‌خواهیم پیام صلح و آشتی بفرستیم چنان طعنه و لیچار پیوستش می‌کنیم که بهتر بود پیام نظامی می‌فرستادیم.

با این وضع به نظر فعلا راهبرد یا راه ناچار این است که عربستان راه خود را برود و ایران راه خود را.

واقعیت این است که گره روابط ایران و عربستان روز به روز کورتر می‌شود. علت هم این است که دیگر مسائل و متغیرات دو سویه حاکم بر این روابط نیست، بلکه نقش متغیرهای مداخله‌گر بیشتر از متغیرهای ثابت و مستقل شده است. در گذشته نقش متغیرهای مداخله‌گر بسیار کم‌تر از وضعیت کنونی بود و راحت‌تر می‌شد مشکلات دو جانبه را حل و فصل کرد. در دوران اوباما و بحث مذاکرات و توافق هسته‌ای، عربستان خود را در موضع ضعف می‌دید و بهتر می‌شد با آن کنار آمد که "تا حدودی" مسائل فیمابین برطرف شود، اما امروز این کشور به پشتیبانی ترامپ خود را در موضع قدرت می‌داند. بنابراین، در حال حاضر دو متغیر آمریکایی (ترامپی) و اسرائیلی نقشی بسیار جدی در شکل دهی به روابط تهران و ریاض دارند. خطر هم اینجاست.

درست است که قضیه خاشقجی برای مدتی ایران را از کانون فشارها و حملات رسانه‌ای آمریکا و همپیمانانش خارج ساخت و این نفعی مقطعی داشت؛ اما نتیجه این بحران به سمتی است که هیچ به نفع ایران نیست. از آن جهت که محمد بن سلمان بقای خود در قدرت را مدیون تلاش‌های بنیامین نتانیاهو و لابی وی در آمریکا و به تبع آن خود را وامدار او و دونالد ترامپ می‌داند. این وامداری هم اقتضائات خاص خود را دارد که در دو مورد کلیدی خلاصه می‌شود:

۱ـ تسریع روند عادی سازی روابط میان تل‌آویو و پایتخت‌های عربی در خلیج فارس

۲ـ مشارکت جدی‌تر و فعال‌تر در راهبرد تقابلی آمریکایی - اسرائیلی با ایران

در این میان، دیگر نزاع و اختلافات منطقه‌ای تنها جهت دهنده سیاست ریاض و شخص محمد بن سلمان در قبال ایران نیست، بلکه مهم‌تر از آن مقتضیات روابط پیدا و پنهان با تل‌آویو، مساله حفظ قدرت و نشستن بر کرسی پادشاهی و فاکتورهای دیگر در میان است که به خاطر آنها حاضر است دست به هر کاری بزند.

به هر اندازه که پای اسرائیل بیشتر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باز می‌شود، به همان مقدار هم احتمال گشایش در روابط تهران با ریاض و محور آن کاهش می‌یابد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر روابط دو کشور به این شکل رها شود که راستگرایان آمریکایی و اسرائیلی آن را در مسیر دلخواه خود هدایت کنند، یقینا نتیجه آن برای منطقه در آینده فاجعه‌بار خواهد بود. کما این که اگر واقعا تصمیمی برای اصلاح این روابط وجود دارد که باید شیوه مطلوب تحقق آن را پیش گرفت و از ارسال پیام‌های متناقض و ناقضِ غرض خودداری کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      این پیشنهاد فقط یک خدعه و نیرنگ است،که سردار سلیمانی را حذف کنند...خواهشا مسئولین فریب نخورند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط نیرنگ است تجربه حریری یادتون نرود.

    • م ش

      این یک بازی سیاسی است عربستان مورد اعتماد نیست آنها بیایند ایران که ما قبلاً ثابت کردیم اهل نیرنگ نیستیم

    • بدون نام

      نه تورا خدا اصلا این کار را نکنید انها کافرند وهابی هستند انها نقشه کثیف وپلیدی دارند مگر با شهروند امریکای که از عربستان بود چه کردند بن سلمان انسان نیست او حیوان است بوی از بشریت نبرده امید ایران به سردار سلیمانی است نداریم چون او دیگر اورا مانند متوسلیان نکنید ایران است و یک سردار سلیمانی تورا خدا نروید سردار اصلا برای مذاکره نروید ما اگر نخواهیم با عریستان مراوده داشته باشیم باید که را ببینیم ای خدا این بن سلمان درست شبیه شمر میماند خدا از روی زمین بر داردش لعنت به او و هرچه نا مرد است سر دار اگر مردم را که میگوی دوست دارم نرو خواهش میکنم نرو

    • بدون نام

      نری مثل نخست‌وزیر لبنان یاخاشقچی هسته‌ای که رفت این؟ آمریکا مثل هلو میخورتمون نری ترو خدا

    • محمد

      خواهشا فریب نخورید

    • بدون نام

      سردار به عربستان نروند .
      بن سلمان به ایران بیاید .
      آنها مشکل دارند . خطر ناک هستند . دقل هستند .

    • بدون نام

      عربستان علیه ایران انواع دسیسه تو هین به‌ملت و‌کشور‌انجام داده حالا‌میخواهید از روی مهمان نوازی دستش را ببوسید ملت راضی نیست

    • y

      چرا سردار سلیمانی ؟چرا ما میهمان باشیم ؟ چرا ما داریم کوتاه میایم ؟ چرا از قبل به اینجا نرسیدیم ؟

    • بدون نام

      سردار عزیز برادرم مواظب باش نیرنگ نخوری البته شما باهوش تر از اینها حرف هستی خداوند این نعمت را برای ما نگهدارد ان شالله

    • بدون نام

      دیدار با حاج قاسم واسه ترامپ و زنرالهاش رویاس .حالا این چه پیشنهادیه شما دادی . سران کشورها جلوی اونهمه خبر نگار با بی محلی به این جنایکار آبرو واسش نذاشتن .

      پاسخ ها

      • حسینی

        ما که لبنان نیستیم موشک هایی که از بالای سر بن سلمان عبور کرد و تروریست ها را در خاک سوریه متلاشی کرد آماده باش کامل هستند. عربستان جرات چنین کاری را ندارد.

    • محمدی

      خاشقچی.....!!!!
      قانون جنگل وتوحش در اون خاندان قبیله ای حاکم..

    • بدون نام

      خدایاسردارعزیزمان رابه خودت میسپاریم.چشم دشمنانش کور

    • سرباز ۴۰۲سومار

      مذاکرات سیاسی مربوط به افراد سیاستمدار است سردار سلیمانی جایگاه شان بعنوان یک مغز متفکر نظامی شناخته شده است و تحت هیچ شرایطی یک نظامی برای مذاکرات سیاسی نباید فرستاده شود دعوت از سردار سلیمانی به یقین جهت حذف ایشان میباشد کاری که با چاوز کردند اشتباه نکنید آمریکا و اسرائیل و انگلیس و عربستان سعودی دنبال حذف سردار سلیمانی هستند

    • گوسفند نباشیم.

      خدایااا تو شاهد باش با کیا میشدیم هشتاد میلیون ...به طرز وحشتناکی نا امید کننده است

    • ف

      به نظر من عربها قابل اعتماد نیستند

    • ف

      به نظر من عربها قابل اعتماد نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج