جاباما
۸۰۳۶۹۹
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

همدستی ترکیه و روسیه برای زمین زدن ریاض

یک بسته به صورت پیام تصویری بود که در سراسر یوراسیا منتشر شد: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در استانبول ایستاده بودند و تکمیل شدن بخش فراساحلی خط لوله ۹۳۰ کیلومتری گازی «ترک استریم» در زیر دریای سیاه را جشن می گرفتند.

دیپلماسی ایرانی: یک بسته به صورت پیام تصویری بود که در سراسر یوراسیا منتشر شد: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در استانبول ایستاده بودند و تکمیل شدن بخش فراساحلی خط لوله ۹۳۰ کیلومتری گازی «ترک استریم» در زیر دریای سیاه را جشن می گرفتند.

«ترک استریم» به صورت دو خط لوله در نظر گرفته شده که هر یک قابلیت انتقال ۱۵.۷۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال را خواهند داشت. اولی بازار ترکیه را تامین خواهد کرد و دومی ۱۸۰ کیلومتر به سمت مرزهای غرب ترکیه می رود و جنوب و جنوب شرقی اروپا را تامین می کند و انتظار می رود اولین انتقال ها از اوایل سال آتی میلادی صورت بگیرند.

می توان گفت «گاز پروم» دو تا شده است. «نورد استریم ۱ و ۲» شمال اروپا را تامین می کنند و «ترک استریم» هم جنوب اروپا را تامین می کند. این خطوط لوله ها به مثابه یک بند ناف فولادی هستند و ارتباط سیال را به بهترین شیوه ممکن نشان می دهند و در عین حال، مخاطره اصطکاک ژئوپولتیک را به حداقل می رسانند.

گاز مورد نیاز ترکیه در حال حاضر توسط روسیه و از طریق خط لوله «بلو استریم» و خطر لوله «ترنس بالکان» تامین می شود. ترکیه دومین بازار بزرگ صادرات گازپروم پس از چین به شمار می رود. سخنرانی اردوغان که در آن از مزایای امنیت انرژی ترکیه سخن می گفت، بارها و بارها در سراسر استانبول بارانی پخش شد. مشاهده کردن چنین دستاورد ژئوپولتیک و اقتصاد جغرافیایی بسیار جالب توجه است.

اردوغان با مهارت و دقت از ارتباط تجاری روسیه و ترکیه در زمینه های انرژی، نظامی از طریق فروش سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» و ساخت نیروگاه هسته ای سخن می گوید و همواره پیام های مستقیم و غیرمستقیم به واشنگتن ارسال می کند با این مضمون که منافع ملی ترکیه قابل مصالحه نیستند.

اگر همه این تحولات و توسعه روابط بین خرس و سلطان مشتاق در کنار اتفاق وحشتناک وقوع یافته در استانبول مورد بررسی قرار بگیرند، تصویر بزرگ تری از شرایط منطقه به دست می آید. کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که طبق ادعاها به دستور مستقیم محمد بن سلمان صورت گرفته، «مرگ با هزاران اطلاعات افشا شده» و فرصتی برای اردوغان است.

سران حزب عدالت و توسعه (حزب اردوغان) همگی باور دارند که محور ایالات متحده، اسرائیل، آل سعود و امارات متحده عربی عمیقا در حال مذاکره بر سر این مساله هستند که چگونه محمد بن سلمان را از هر اتهامی خلاص کنند. این تلاش ها موارد کلیدی در «بسته» شگفت انگیز اردوغان را نیز شامل می شود چرا که محور مذبور در حال حاضر آمادگی این را دارد که هر کاری از جمله پایان دادن به تحریم قطر یا بازگرداندن فتح الله گولن روحانی در تبعید، برای ساکت کردن آنکارا انجام دهد.

کرملین و وزارت امور خارجه روسیه به خوبی آگاه هستند که دستاوردهای این بازی می تواند خیلی فراتر از «پالپ فیکشن» در استانبول و مذاکرات صلح آستانه در ارتباط با سوریه که با دقت فراوان از سوی پوتین، اردوغان و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برنامه ریزی شده، باشد. جایزه بزرگ این تحولات رهبری جهان اسلام است.

محققان کمالیست (آتاتورکیسم) ترکیه بر این باورند که اردوغان یک فرصت تکرار نشدنی یافته تا به طور همزمان اعتبار اسلامی شکننده آل سعود را دفن و عثمانی نوین ترکیه را البته با چارچوبی اخوانی، تثبیت کند. منطق پشت اتهام زنی های بی وقفه رسانه های ترکیه و اظهارات اردوغان در محکوم کردن توطئه صورت گرفته توسط عروسک های خیمه شب بازی محمد بن سلمان، تل آویو و دولت ترامپ، نیز همین است.

پیش بینی پایان این بازی ساده نیست، اما این احتمال وجود دارد که ترکیه تحت رهبری اردوغان که با قطر و همچنین با ایران متحد است، در سراسر سرزمین های اسلامی را تحت سلطه خود در آورد. این در حالی است که ترکیه روابط بسیار نزدیکی ژئوپولتیک و اقتصادی با روسیه است. احتمالا جشن و آتش بازی بزرگی در پیش رو خواهد بود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به همین خیال باشین

    • kkjh

      همش چرت بود. تاالان اینقدر چرت یک جا نخونده بودم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربستان باید نابود بشه واسیرایل وامریکای فاسد

    • بدون نام

      تا زمانیکه این عربستان را یک کوش مالی ندهند در آینده برای جهان یک بلا میشود پس هرچه سریعتر یک درسی بدهید

    • بدون نام

      ترکیه کشور بسیار تاثیر گذار و دروازه آسیا و اروپا هستش و در زمان های مختلف کارهای بزرگی رو تونسته انجام بده
      بودن چنین کشور تاثیر گذار و قدرتمندی در کنار ایران برای ثبات منطقه بسیار مهم و حتی به نفع ایران هم هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج