جاباما
۸۰۳۸۷۹
۱۶ نظر
۵۰۱۰
۱۶ نظر
۵۰۱۰
پ

خزر شوره زار می‌شود؟

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران گفت: اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره‌زاری می‌شود و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.

خبرگزاری ایسنا: استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران گفت: اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره‌زاری می‌شود و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.

خدیجه گلین مقدم در مورد طرح انتقال آب دریای خزر و تاریخچه مطرح شدن آن اظهار کرد: نخستین بار در زمان پترکبیر در روسیه این طرح عنوان شد که به دنبال آن مسیر کشتیرانی از دریای خزر به دریای جنوب فراهم شود تا روسیه به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند.

وی با بیان این‌که در ادوار ریاست جمهوری‌های مختلف در ایران، این طرح مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: در دولت‌ احمدی‌نژاد طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان قوت گرفت اما تا وزارت نیرو آب شیرین‌کن‌های خود را تهیه و مقدمات کار را فراهم کند این دولت تغییر کرد و دولت دهم روی کار آمد. با توجه به این‌که این طرح در دولت احمدی‌نژاد پیوست شده بود، پیمانکار طرح انتقال آب خزر و وزارت نیرو اقدامات اجرایی دیگری را انجام می‌دادند که فعالان زیست محیطی به طور تصادفی در جریان این امر قرار گرفتند.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: این امر در ابتدا قابل باور نبود به همیت علت به جهت راستی‌آزمایی کمپینی در این حوزه تشکیل شد اما آنهایی که مجری طرح بودند با آن مخالفت کردند.

گلین مقدم گفت: در ادامه ۲۰۰۰ نامه مخالفت توسط فعالان زیست محیطی جمع‌آوری و به طور غیرمستقیم توسط استانداران به رئیس جمهور روحانی ارائه شد و با توجه به چالش‌های زیست محیطی که این پروژه ایجاد می‌کند نمایندگان مردم نیز در مجلس به طور جدی باید پای کار آمدند.

طرح انتقال آب بین حوضه‌ای در برنامه ششم ممنوع شد

وی با بیان این‌که در همین راستا توسط پیگیری نماینده‌ها مقرر شد در برنامه ششم توسعه طرح انتقال آب بین حوضه‌ای ممنوع شود، خاظرنشان کرد: اما در متن این طرح و در بخشی از انتقال آب خزر بلامانع اعلام شده بود که خوشبختانه در جلسه تلفیق این امر رد شده و انتقال آب در برنامه ششم توسعه حذف شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:پس از رد شدن طرح انتقال آب در برنامه ششم توسعه نماینده‌های سمنان به همراه پیمانکاران به دلیل سودآوری فراوان این پروژه بر اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان پافشاری کردند.

گلین مقدم با اشاره به این‌که در اجرای لغو انتقال آب دریای خزر به سمنان، خوشبختانه نماینده‌های مازندران از جمله احمدی لاشکی، شاعری و سایر نمایندگان برای ممانعت از انتقال کوتاه نیامدند، یادآور شد: مردم و مسئولان استان مازندران به هیچ وجه نمی‌گذارند این انتقال صورت بگیرد.

دریای عمان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور

وی با اشاره به این‌که رئیس جمهور هم با انتقال آب از خزر به سمنان چندان موافق نیست، ادامه داد: به طوری که وی در سال ۹۶ در یکی از سخنرانی‌های خود انتقال آب بین حوضه‌ای را امری نامطلوب دانست و گزینه دریای عمان را برای انتقال آب به سمنان پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران با اشاره به این‌که نماینده‌های سمنان به تازگی پافشاری‌های خود را در انتقال آب دریای خزر به سمنان از سر گرفتند، تصریح کرد: مقرر است که رئیس جمهور برای حل این موضوع به سمنان برود. با این انتقال، بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد بر سر خزر هم خواهد آمد.

شوره‌زار خزر پس از انتقال آب

این استاد دانشگاه در بررسی فاجعه زیست محیطی خزر پس از انتقال آب گفت: در شمال دریای خزر با ۵ متر خشکی دریا مواجه هستیم، هم‌چنین بخش اعظمی از تامین آب دریای خزر از طریق رودخانه ولگا که تحت مالکیت روسیه است صورت می‌گیرد و روسیه می‌تواند هر لحظه آب رودخانه را ببند.

وی افزود: اگر این انتقال آب دریای خزر هم به سمنان صورت بگیرد، فاجعه زیست‌محیطی اتفاق خواهد افتاد و ۱۷ میلیون انسان و میلیون ها جاندار و گیاه رو به نابودی می‌روند.

گلین مقدم با بیان این‌که پس از انتقال آب، شوره‌زار خزر خواهد ماند، یادآور شد: بادهای قطبی که موجب بارش‌های مطلوب در سطح استان و کشور می‌شوند پس از انتقال آب، نمک را به تمامی ایران پراکنده خواهد کرد.

مردم سمنان از فاجعه پس از انتقال آب آگاه نیستند

وی خطاب به نماینده‌های سمنان گفت: نماینده‌های سمنان به جای این‌که به منافع شخصی و رأی‌آوری فکر کنند باید به فکر منافع باشند؛ قطعاً مردم سمنان اگر بدانند که انتقال آب دریای خزر به سمنان چقدر برای ایران خطرناک است، مطمئناً دیگر اصراری برای این امر ندارند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر قرار است از راه دریا آبرسانی به سمنان اتفاق بیفتد بهتر است که این انتقال از آب دریای عمان انجام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      بدبختی جامعه ما این هست که فکر کردیم استاد داریم و جلوی طرح ها را با بهانه های واهی سد می کنند امارات هم یک دریاچه مصنوعی در وسط دبی احداث کرد از طریق آبهای خلیج فارس الان خلیج فارس شوره زار شده نه؟!!این استاد از ترس کم ارزش شدن ویلاها و املاک خود و دوستان خود شاید چنین ادعاهایی نموده است دانشمندان جهان بر این باورند که به دلیل آب شدن یخ های قطب چند کشور در زیر آب فرو می روند و ما در ایران.....!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلیج فارس به دریای ازاد راه دارد ولی دریای خزر یک دریای
        بسته هست همین الان ساحل میانکاله پسروی کرده و تبدیل به شوره زار شده چیزی که مامردم بهشهر داریم لمس میکنیم و میبینیم، نیبینیم ساحلی رو که چند سال پیش آب داشت الان نزدیک به یک کیلومتر آن خشک خشک و بی آب شده

      • بدون نام

        آقای محمد رضا بختیاری، امثال شما باعث بدبختی کشوره. یه نگاهی به نقشه بنداز. راسته هر کی مغز نداشته باشه بیشتر حرف میزنه. دریای خزر بسته هست به آبهای آزاد راه نداره
        یه خورده مطالعه کن

      • بدون نام

        شما خیلی بیجا می کنید جنگلها رو نابود کنید که به سیصدهزار بیابان نشین آب برسونید.همه فعالین محیط زیست می دونند دست اندازی به طبیعت مشکلات دراز مدت و غیر قابل برگشت ایجاد میکنه

    • بدون نام

      اینم نابودش کنید!!!!
      واقعا حالم از خودم بد میشه،انقدر بی حسم

    • بدون نام

      باید چیکارکنیم تاازاین کاردست بکشن واقعا مازنداران مظلوم واقعه شده تا بیست سال دیگه کبیر برهوت میشه نماینده ها بی عرضه مازندران فقط نگاه مکند

    • بدون نام

      مسلما دریای جنوب بهتر است. دستگاههای آب شیرین کن بگذرارند و آب سیستان و بلوچستان کرمان یزد و اصفهان و همچنین سمنان و خرسان جنوبی را تامین کنند.

    • آدولف هیتلر

      تا وقتی که تومملکت ما بعضی ها راحت دزدی میکنند هیچ طرحی امکان پذیر نیست مسئول اجرایی این طرح همین که بودجه دستش آمد بلیت کانادا رو رزرو میکنه بقیه هم چون تو دزدی شریک بودند دنبالش رو نمیگیرند با تشکر

    • بدون نام

      قابل توجه کاربر بختیار
      خلیج فارس و دریای عمان به آبهای آزاد وصل هستند و با دریاچه خزر قابل قیاس نیستند. انتقال آب از خزر فاجعه زیست محیطی به دنبال دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین به این جواب منطقی .

    • بدون نام

      محمد رضا بختیار : وقتی از چیزی خبر نداری نظر نده دریا خزر بسته است و به آبهای آزاد راه ندارد طی این ۳ سال گذشته یک متر و نیم عمق آب دریا پائین رفت با توجه به اینکه تمام کشورهای حاشیه دنیا خزر فاظلابهای شهری را وارد دریا کردند آلوده گی به حدی است که نسل خیلی از موجودات دریائی منقرض شده اگر همینگونه پیش برود طی ۵۰ سال آینده همانند دریاچه ارومیه خواهد شد:

    • خدا

      مسئولین محترم ما هواس اشون جمع و کاربلدن،همچین نابودش میکنن که بشه توی کویر خزر آفرود بازی کرد!!!و توی سمنان بری کوسه ها رو تماشا کنی!!!

    • بدون نام

      دریاچه ارومیه بس نبود اینجا رو هم میخوان شوره زار کنند ! حیف ایران عزیزمون خاک وطنمون مادر مهربونمون داره از بین میره!!

    • بدون نام

      تا امثال بختیار است مفلس در نماند

    • هادی علی نژاد

      باید از رو جنازه مردم مازندران رد بشن که این کارو بکنن. البته از اینا بعید نیست چنین کاری

    • بدون نام

      نگذارید سرنوشت دریای خزر،مثل دریاچه ارومیه شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج