جاباما
۸۰۴۰۷۴
۳۷ نظر
۵۰۰۳
۳۷ نظر
۵۰۰۳
پ

پیشنهاد لغو ویزای بستگان مقامات ایرانی در آمریکا

دو منبع نزدیک به خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران به NBC گفته‌اند، این خانواده‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند، ویزای آمریکا برای فرزندان مقامات عالی‌رتبه ایرانی را رد کرده و باطل کند، اما کاخ سفید هنوز اقداماتی در این خصوص انجام نداده است.

تابناک: دو منبع نزدیک به خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران به NBC گفته‌اند، این خانواده‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند، ویزای آمریکا برای فرزندان مقامات عالی‌رتبه ایرانی را رد کرده و باطل کند، اما کاخ سفید هنوز اقداماتی در این خصوص انجام نداده است.

خانواده‌های زندانیان آمریکایی، پاسخ و واکنش دولت به درخواست خود را بخشی از ناتوانی وسیع‌تر در جهت تضمین آزادی بستگان خود می‌دانند، که علی‌رغم وعده‌ی رئیس‌جمهور برای حل این مسأله است.

حداقل چهار شهروند آمریکایی و یکی از مقیمان قانونی ایالات‌متحده در حال حاضر در ایران پس از محاکمه محرمانه به اتهام جاسوسی، در زندان هستند.

خانواده‌های این افراد در پی این درخواست فهرستی از نام چندین تن از اتباع ایرانی که در ایالات‌متحده آمریکا زندگی می‌کنند و فرزندان یا بستگان مقامات ارشد ایرانی، ازجمله بستگان رئیس‌جمهور حسن روحانی هستند، را به دولت و قانون‌گذاران آمریکایی ارائه کرده‌اند.

دو منبع در نهاد جامعه ایرانی ـ آمریکایی به NBC گفتند، این فهرست در شناسایی بستگان مقامات ارشد ایران در آمریکا بسیار دقیق است.

از جمله اعضای درون این فهرست پسر معصومه ابتکار است که در حال حاضر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت ايران است. بر اساس مشخصات درج‌شده در رسانه‌های اجتماعی، پسر او در لس‌آنجلس دانشجو است.

نام دختر علی لاریجانی، سخنگوی مجلس ایران، نیز در لیست قرار دارد. طبق مستندات هویتی پزشکی، او در بیمارستان اوهایو مشغول کار است.

بر اساس اطلاعات لینکدین، برادرزاده حسن روحانی، در حال حاضر در دانشگاه نیویورک است. پدر وی مشاور پیشین روحانی بود که بعد از انتقادات سخت مخالفان روحانی ایران از سمت خود کنار گذاشته شد.

دوستان خانواده‌های آمریکایی که در ایران بازداشت‌شده‌اند می‌گویند، ویزاهای صادره برای فرزندان مقامات برجسته ایرانی باید تحت بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند و به‌ عنوان یک اهرم بالقوه فشار استفاده شود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در مورد گزینه لغو یا تهدید به لغو ویزای آمریکا برای بستگان مقامات ایرانی گفته: «ایالات‌متحده در حال تلاش برای استفاده از هرگونه گزینه‌ای برای فشار بر حکومت ایران برای پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه شهروندان آمریکایی است و همچنان بر این پرونده فشار خواهد آورد تا زمانی که این مسأله حل‌وفصل شود. این مقام رسمی که مجاز به افشای نام خود نبود، اضافه کرد: من نمی‌توانم جزئیات بحث‌های دیپلماتیک خصوصی یا مشورت‌های سیاست داخلی را در این خصوص ارائه دهم.

تعدادی از قانون‌گذاران هر دو حزب از این ایده حمایت می‌کنند؛ از جمله سناتور جمهوری‌خواه تد کروز از تگزاس و نماینده دموکرات الیوت انگل از نیویورک که انتظار می‌رود رئیس بعدی کمیته امور خارجی مجلس باشد.

یکی از مقامات که نخواسته نامش فاش شود، گفت: انگل از هر گونه اهرمی که باید برای آزادی آمریکایی‌ها استفاده شود، حمایت می‌کند. ماریا جفری، سخنگوی کروز، گفت: دولت باید برای حکومت ایران روشن کند که آن‌ها هیچ منفعت و برگ برنده‌ای از نگه‌ داشتن گروگان‌های آمریکایی به دست نمی‌آورند. اگر این مسأله هنوز روشن نیست، باید اقدامات بیشتر انجام شود.

یک کارمند ارشد جمهوری‌خواه کنگره، که نخواسته است نامش فاش شود، گفته: کنگره بعدی در مورد توافق در مورد چند مسأله باید تصمیم بگیرد، اما حتی بیشتر دموکرات‌های مجلس نیز این فاجعه را فهمیده‌اند که ایران می‌تواند بدون عواقب وخیم گروگان‌های آمریکایی را در حبس نگه دارد.

در ماه آوریل، مجلس آمریکا مصوبه قانون حقوق بشر و حسابرسی گروگان‌گیری ایران را تصویب کرد که تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی که مسئول بازداشت آمریکایی‌ها و سایر اتباع خارجی هستند، تحمیل می‌کند. همچنین این قانون پیشنهاد اعمال تحریم‌هایی بر اعضای خانواده این مقامات را در نظر گرفته است.

در اوایل سال جاری، کروز نیز با یک قطعنامه مشابه به نام «قانون گروگان‌گیری ایران» پیشنهاد کرد: اعطای ویزای آمریکا به خانواده‌های مقامات ایرانی منع شود.

دونالد ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری در توییتر متعهد شد، اجازه نخواهد داد که شهروندان ایالات‌متحده در ایران زندانی شوند و سختگیری‌های دولت او باعث ایجاد انتظاراتی برای خویشاوندان آمریکایی که در زندان‌های ایران شده بود.

اما این امیدها به ناامیدی رسیده‌اند. از زمان سوگند ترامپ، دولت او در سایر کشورها موفق بوده و آزادی آمریکایی‌ها را در کره شمالی، مصر، ترکیه و ونزوئلا تضمین کرده است. اما در سال جاری یکی دیگر از آمریکایی‌ها به نام مراد تهباز، که در ژانویه ۲۰۱۸ بازداشت‌ شده بود، در ایران حبس شده است.

وزارت امور خارجه آمريکا گفته که رئیس‌جمهور در اوایل امسال، رابرت اوبريين، را به‌عنوان نماينده ويژه در امور زندانیان "به‌منظور هماهنگ کردن رويکرد ديپلماتيک در مورد اين مسائل و موارد ديگر،" تعیین کرده است. این مقام همراه با یک گروه بازیابی گروگان‌ها در زمان دولت اوباما ایجاد شد.

حتی برخی از این خانواده‌ها و وکلای آن‌ها به کاخ سفید پیشنهاد دادند که اعطای مجوز استثنا از تحریم‌های ایران به سایر دولت‌ها منوط به آزادی بازداشت‌شدگان آمریکایی شود. بعضی از مقامات ایالات‌متحده به این ایده باز توجه جدی کرده‌اند اما درنهایت دولت تصمیم گرفت که این دو موضوع را پیوند ندهد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه هنگامی‌که از او در خصوص این پیشنهاد سؤال شد، گفت: ایالات‌متحده سیاست عدم اعطای امتیاز را در این خصوص پیش‌گرفته و رئیس‌جمهور مشخص کرده است که ما برای زندانیان مجدداً هیچ امتیازی نخواهیم داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر ویزای بچه های زالو زاده ها رو لغو کنند 1024 تا شرط هم امریکا بذار قبول میکنن. شک نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی لذت بخش میشه
        کاش این کار انجام بشه

      • بدون نام

        دم امریکا گرم

      • @

        ان شا الله به زودی اجرایی بشه و ما شاهد شوت شدن و دیپورت شدن این آقازاده و خانم زاده ها باشیم!

    • بدون نام

      آقازاده ها باید بتوانند در ناز و نعمت در هر کشور دنیا که دلشان می‌خواهد زندگی کنند و به ملت احمق ایران هم ربطی ندارد

      پاسخ ها

      • سرباز ۴۰۲سومار

        احمق توهستی که نان و نمک ملت ایران را میخوری و به آنها توهین میکنی به یقین تو هم یکی از زالوزاده های هستی که خون ملت ایران رو مکیدی

      • بی نام

        15.46 جیره خورنکبت زاده احمق امثال تویه نفهمه که به همه توهین میکنی دلشان خیلی غلط میکنه که بامال بیت المال هرغلطی میخان بکنن

      • همان

        بدون نام 15.46غارغار توهم روزی به پایان میرسد ادمهای احمقی مثل توهمه رااحمق میدانند

      • آزاد

        بابا حالا باباش آقازاده هستش میتونه بره کشورهای دیگه ما که نیستیم نباید حسودی کنیم برو دختر و پسر هر مسئولی هستی خوش باش بخدا هر کدومتون شرایطش باشه میرید و به فکر دیگران نیستید یکم فهمیده باشیم چرا فکر میکنیم خدا هستیم و اگر ما جاشون بودیم نمیرفتیم ایشالا به بهترینها برسید خدا به ما هم قدرت بده که توانشو پیدا کنیم به درجات خوب برسیم

      • بدون نام

        آزاد باید اینو بدونی .آقازاده ها ارزش حسادت ندارن.اونا مثل انگل میچسبن به کشورهای مرفه وحاضر وآماده.چون خودشون وپدراشون عرضه ی ساختن کشور رو ندارن.

    • بدون نام

      بهترین پیشنهادی که شادی ملت رو به همراه داره درود بر پیشنهاد دهنده این خبر.....

    • بی نام

      اخ چقدر خوب میشه ویزای این اقا زاده ها را لغو کنن وهیچ کشوری بهشون ویزا نده اونوقت میان ایران ببینم قانونهایی که پدراشون گذاشتن را چطوری اجرا میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باور نکنید آمریکا به هیچ وقت اقدامی نمیکند که مردم ایران شاد شوند

      • علی

        خدا کنه نمیدونم فرزندان مسولین تو کشور شیطانی چیکار میکنن

    • شهرام

      خیلی عالی میشه . کلی میخندیم .

    • بدون نام

      ترامپ اگه اینکاررو بکنه بزرگترین کار رو تو تاریخ دنیا رقم میزنه ودعای ملت ایران رو براورده میکنه وتوی کتابهای تاریخ نوشته میشه

    • بدون نام

      پيشنهاد بسيار عالي و بجايي هست دليل نداره بچه مسولي امريكا باشه اگه امريكا بده بايد برا همه بد باشه

    • بدون نام

      کاش لغو نشه، چون اونا بیان ایران میشن انگل جامعه

    • بدون نام

      هرچه زودتر بهتر

    • بدون نام

      خوبه برگردید ایران با هم از شرایطی که پدرهایتان برایمان ساختند استفاده کنیم و لذت ببریم

    • اسد

      نمیدونم اینه که یکسره مرگ بر آمریکا می گویند چرا بچه هشون می فرستند آمریکا پس نتیجه میگیریم .......

    • بدون نام

      خیلی عالیه و اگر نخواستند از آمریکا خارج شوند باید توسط دولت آمریکا زندانی شده و در زندان گوانتانامو شکنجه شوند.

    • گنگ خواب دیده

      انشالله تصویب بشه
      مرحمی برزخم دل مردم بدبخت ایران میشه

    • بدون نام

      کاش ترامپ این خدمت رو به ملت ایران کنه و تمامی آقازاده ها و خانوم زاده ها را از آمریکا ریپورت کنه...چون شعار مرگ بر آمریکا گفتنش مال ما مردم عادیه.وتفریحات وزندگی توی آمریکا برای این افراده

    • احسان

      از اینور میگن مرگ بر آمریکا بگید، از اونطرفت تمام فرزندان سرانجام حکومت تو امریکان

    • بدون نام

      خداازدهنشون بشنوابتکاربای بای بچتون انداختن ازامریکابیرون بااینهمه خدمات ویارفته به برادران امریکایی خدمات بدهه

    • بدون نام

      این آقایان خوب مارو بیچاره کردن از بس گفتن مرگ بر آمریکا
      مملکت رو سر کل کل با آمریکا به خاک سیاه نشوندن
      ب

    • امیر

      این که عالیه بیان ببینن پدراشون چی بسر ملت آوردن

    • بدون نام

      اخ اگه اینکارو بکنن .من یکی هواخواه ترامپ میشم اصلا چرا اخراج بگیرن بکشن بچه های ای دزدای خاین به وطن و

    • مرادبیگ

      مگه آمریکا شیطان بزرگ نیست چرا مسولین ولایت مدار بچه هاشونو میفرستن خونه شیطان !

      پاسخ ها

      • شاهین

        خوب به ساده بودنت اشاره کردی مراد بیک
        کاش کمی زرنگی رو از حسام بیک یاد می‌گرفتی :))
        خیلی چیزا هست که برای من تو مجاز نیست اما برای ژنهای خوب و حضرات خوبه
        این که گفتی یه نمونه بارزش بود
        توئیتر فیلتر کردن اما خوداشون همه عضون

    • بدون نام

      اگه ترامپ اینکارو کنه به تمام معنا مرده. واز نظر من اسطوره
      اسطوره حتما نباید گل قیچی برگردون بزنه یا فیلم ساز ویا پهلوانویا....

    • بدون نام

      ادم های معمولی تو ایران بمونن و از آرمانهای انقلاب دفاع کنند تا نکبت زادها به کشور های کفار برن و لذت زندگی ببرن

    • نااشنا

      واقعا عالی میشه اگر این اقا زاده های زالو صفت رو از امربکا بزیزن بیرون.البته برخیهاشون رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا برخی هاشون رو؟؟؟؟!!!

    • سهیل

      یکی از راههای ارز اوری آمریکائیها پذیرش افراد مرفه است این کار را نمی کنند

    • بدون نام

      از صمیم قلب دلم میخواد ترامپ بتونه اینکار بکنه و حتما هم انجام اش بده . پولهای بی حسابی هم که خارج کردن بلوکه کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج