جاباما
۸۰۴۳۶۱
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

‌داستان لبنیاتی‌های گران‌فروش و جرائم ناچیز!

بازار لبنیات همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین بازار‌هایی بوده که تخلفات زیادی را در خود جای داده است. وضعیت به‌گونه‌ای است که صنایع لبنی قیمت محصولات‌شان را حدود ۶۰ درصد گران‌تر از پارسال می‌فروشند و وقتی هم جریمه می‌شوند می‌گویند:" مهم نیست، ادامه می‌دهیم! "

خبرگزاری ایسنا: بازار لبنیات همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین بازار‌هایی بوده که تخلفات زیادی را در خود جای داده است. وضعیت به‌گونه‌ای است که صنایع لبنی قیمت محصولات‌شان را حدود ۶۰ درصد گران‌تر از پارسال می‌فروشند و وقتی هم جریمه می‌شوند می‌گویند:" مهم نیست، ادامه می‌دهیم! "

لبنیات یکی از محصولاتی است که به گفته بسیاری از مسئولان دستگاه‌های نظارتی و به گواه اخبار و گزارش‌هایی که از سوی آن‌ها منتشر می‌شود، یکی از پرحاشیه‌ترین بازار‌ها را دارد و به وقت افزایش قیمت حرف و حدیث‌های بسیاری برای آن‌ها به وجود می‌آید. البته بگذریم از تخلفات ریز و درشتی که همواره نتیجه‌اش نارضایتی مردم و جریمه بوده است.

این تخلفات سنتی صنایع لبنی سابقه در سال‌های طولانی دارد، به عنوان مثال خرداد ماه سال ۱۳۹۲ بود که داوود اسکندری - مدیر بازرسی اصناف استان تهران - اعلام کرد که بیشترین تخلفات برای محصولات تخم‌مرغ، مرغ و لبنیات بوده است و همواره پای ثابت گزارش‌های کشف و برخورد دستگاه‌های نظارتی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تا سازمان تعزیرات حکومتی، صنایع لبنی هستند و در سال جاری هم چندین بار افزایش قیمت بسیاری از برند‌های مطرح در صنایع لبنی به عنوان تخلف از سوی این ناظران اعلام شده است.

البته نگاهی به میزان افزایش قیمت در این صنعت نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر تخلف مرتکب شده‌اند، چرا که بر اساس جدیدترین گزارش رسمی بانک مرکزی، محصولات لبنیات در هفته منتهی به نهم آذر ماه امسال ۵۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و این میزان برای برخی از محصولات مانند ماست پاستوریزه به ۷۵.۱ درصد هم می‌رسد.

مشخص نیست این میزان افزایش قیمت چه سنخیتی با میزان افزایش قیمتی دارد که انجمن صنفی صنایع لبنی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به کارخانه‌ها و برند‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کرد و اساسا اگر حتی افزایش قیمت ۳۲ درصدی برای برخی محصولات لبنی تصویب شده، چرا قیمت‌شان نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد گران‌تر شده است؟!

بررسی قیمت‌های مصوب با قیمت‌های رسمی که بانک مرکزی آن‌را رصد کرده زوایای دیگری از تخلفات لبنیاتی‌ها را نشان می‌دهد، به عنوان مثال در آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار برای لبنیات قیمت ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب ۳۸۰۰ و ۴۰۰۰ تومان تعیین شده بود، اما جدیدترین جدول ارزیابی بانک مرکزی قیمت ۶۰۷۷ تومان را برای این محصول ثبت کرده است که اتفاقا نسبت به سال گذشته ۷۵.۱ درصد گران‌تر شده است؛ و در حالی‌که نرخ مصوب ۵۷۰۰ تومانی برای پنیر ۴۰۰ گرمی ثبت شده است، متوسط قیمت این محصول بسته به برند‌های مختلف در بازار تهران در هفته منتهی به نهم آذر ماه ۸۵۰۳ تومان ثبت شده است که ۶۶.۵ درصد نسبت به هفته مشابه هفته سال گذشته گران‌تر شده است.

در این میان نکته جالب توجه کم بودن میزان جرائم در نظر گرفته شده و شدت برخورد‌های ناکافی با تخلفات صنایع لبنی است چرا که اگر اینگونه نبود هر روز، هر هفته و هر ماه شاهد تکرار این تخلفات نبودیم و به گفته سید یاسر رایگانی - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی - مدیرعامل یکی از شرکت‌های لبنی که تخلف ۶۸ میلیارد ریالی‌اش کشف شده بود در واکنش به برخورد و جریمه در نظر گرفته شده برایش، اینگونه پاسخ نمی‌داد که "امکان اعمال نرخ‌گذاری تعیین شده از سوی سازمان حمایت، وجود ندارد و همچنان این تخلف گران‌فروشی ادامه خواهد داشت و به گران‌فروشی ادامه می‌دهیم! "

در این شرایط مشخص نیست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات چگونه برخورد می‌کنند که متخلفان اجازه چنین اظهارات و موضع‌گیری‌هایی را به خود می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تبریز

      مردم گران میخرن سودش با جریمه کردن کارخانه به جیب دولت میرود!!! جالبه!

    • بدون نام

      شرکتهای جریمه شده میرن تعزیرات با دادن رشوه و پارتی بازی 90 درصد بخشودگی جریمه میگیرن و مبلغ ناچیز را پرداخت میکنن

    • بی نام

      این شرکت ها را به مردم معرفی فرمایید تا از خرید محصولات آنها خود داری کنند

    • شاهین

      تنها چیزی که تو این مملکت به شدت رعایت میشه حقوق مصرف کننده ست
      هر کسم ناراحته بره اروپا زندگی کنه بدبخت بشه تو مملکت غربی مسیحی که مسلمون نیستن
      خلاصه همینه که هست از فردا همینم نیست

    • بدون نام

      بفرما چه پررو شدن اينا فايده نداره اينا هيچ ترسي از جريمه ندارن چون جريمه رو از حلقوم مردم ميكشن بيرون

    • مرتضی

      چون پشتشون به دولت گرم هست ومدام افزایش
      قیمت میدهندودروغ هست که سازمان تعزیرات حکومتی جریمه میکند.

    • امیر

      مردم دست بکار شوند و کمپین نخریدن محصولات لبنی را شروع کنند

    • بدون نام

      سود میلیاردی میکنن جریمه ناچیز.خداییش هیچ چیز این مملکت به ادمیزاد ننیره همه وحوش

    • بدون نام

      بجای جریمه که پشیزی براش ارزش نداره تبدیل به زندان کنند ببینم انوقت چطوری اهمیت نمیده

    • مسعود.

      چرا جریمه؟ مردم باید گرون بخرن ولی پول جریمه تو جیب دولت و قوه قضائیه میره!!!!
      اگه میخواین عدالت اجرا بشه، درب کارخونه گرونفروش رو پلمپ کنین. مسئولینش رو هم بندازین زندان وبه مردم معرفی کنین.

      پاسخ ها

      • دلسوز

        موافقم

    • بدون نام

      اگراین شرکتهای گران فروش راشناسایی کنندوپروانه فعالیت انهارا باطل کنندتاسرخودبه مردم ظلم نکنند

    • امید

      شرکت لبنی چیکار کنه چرا به ایران خودرو وسایپا نمیرن که ماشینو انبار کرده بیرون نمیدن مردم ما چقدر ساده هستین کی می خواین عاقل شین شرکت لبنی گران خریده و گرانم میفروشه چرا درباره سود بانکی کاری نمی کن .......و

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج