جاباما
۸۰۵۴۲۰
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

بالاخره آمار طلاق کم شده است یا زیاد؟

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اعلام می کند رشد جهشی طلاق طی سه،چهارسال اخیر متوقف شده ؛ به عبارتی رشد طلاق در کشور کنترل شده است.

خراسان نوشت: رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اعلام می کند رشد جهشی طلاق طی سه،چهارسال اخیر متوقف شده ؛ به عبارتی رشد طلاق در کشور کنترل شده است.

اما خیلی نمی گذرد که رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران این خبر را رد می کند و مدعی می شود نه تنها هیچ نشانه‌ای مبنی بر کنترل روند طلاق وجود ندارد، بلکه طلاق در سال ۹۶ رشد شش درصدی داشته است . آمارهای ثبت احوال هم از کاهش هشت درصدی ازدواج های ثبت شده در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ (۵۱ هزار مورد) و افزایش ۸/۷ درصدی میزان طلاق های ثبتی طی همین زمان حکایت دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اظهاراتی دیگر از کاهش سه درصدی ثبت واقعه طلاق طی سه ماه ابتدای سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می دهد.در این بین هر از گاهی هم آمارهایی توسط نمایندگان مجلس اعلام می شود که هر کدام اعداد و ارقام متفاوتی را اعلام می کند.

مرجع رسمی اعلام آمار کجاست؟

شاید در وهله اول این موضوع به ذهن برسد که اعلام این آمارهای متناقض از مشخص نبودن یک مرکز قانونی برای انتشار آمار ناشی شود ولی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خراسان تاکید می کند: مرجع اعلام آمار وقایع چهارگانه حیاتی در کشور ، سازمان ثبت احوال و آمار دیگر موضوعات مرکز آمار ایران است. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال نیز در باره این موضوع توضیح می دهد: در ۱۲ شهریور ۹۷ و در پنجاه و هفتمین نشست شورای عالی آمار که بالاترین مرجع آماری کشور است تصریح شد مرجع رسمی اعلام آمار جمعیت، تعداد، سن، جنس و محل زندگی و همچنین آمار رسمی وقایع حیاتی تولد، ازدواج، طلاق و فوت سازمان ثبت احوال کشور است.

محمدباقر عباسی ادامه می دهد: آن چه که در این مصوبه آمده پیش از این هم به همین شکل بوده اما مورد تاکید مجدد قرار گرفته است. وی همچنین می افزاید: این موضوع حتی درشورای عالی آمار نیز مطرح شد و علاوه بر این طبق بند (ز) ماده یک قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ هم، تولید و انتشار آمارهای انسانی جزو وظایف سازمان ثبت احوال ذکر شده است بنابراین دستگاه های دیگر هم باید به آمار ثبت احوال استناد کنند.

نسبت گیری طلاق و ازدواج صحیح نیست

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین درباره خبرهایی مبنی بر اعلام نسبت ازدواج و طلاق خاطرنشان می کند: درباره این موضوعات نسبت گیری معنا ندارد و اگر عدد و ارقامی در این خصوص منتشر می شود در نتیجه اصرار خبرنگاران برای پاسخ گرفتن در باره این وقایع است به ویژه آن که تعیین نسبت ازدواج به طلاق دلیلی بر کاهش یا افزایش طلاق نیست و این آمارها هیچ ارتباطی به هم ندارند.سیف ا... ابوترابی اضافه می کند: به عنوان مثال این که گفته می شود .

به ازای هر سه ازدواج یک طلاق صورت می گیرد به معنای آن نیست که در کشور ۲۵ درصد طلاق رخ می‌دهد چرا که در واقعه طلاق عوامل زیادی از جمله تعداد جمعیت و تعداد ازدواج ها موثر است ولی این که تعداد این وقایع شمرده شود و نتیجه گیری صورت گیرد که نسبت ازدواج و طلاق عدد خاصی است به هیچ عنوان معنا ندارد. ضمن آن که برای محاسبه نسبت ازدواج و طلاق باید حتما بازه زمانی مشخصی را در نظر گرفت.

اعلام آمار مقطعی غلط است

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال نیز با تاکید بر این که در تمام دنیا آمار وقایع حیاتی به صورت سالانه اعلام می‌شود می افزاید: از آن جا که درباره وقایع طلاق و ازدواج ماه های قمری تاثیرگذار هستند، اعلام آمار مربوط به آن ها به صورت مقطعی صحیح نیست از این رو سازمان ثبت احوال آمار دقیق این وقایع را هر سال در سالنامه آماری منتشر می کند.میزان طلاق دارای شاخص میزان طلاق متاهلان و میزان عمومی طلاق است که گاهی به فراخور زمان به صورت مقطعی هم اعلام می شود بر این اساس آمار مربوط به بازه زمانی تا پایان آبان ماه تا چند روز آینده منتشر خواهد شد ولی روال معقول اعلام این آمار به صورت سالانه است.

میزان عمومی طلاق 2 در هزار است

به گفته عباسی میزان عمومی طلاق حدود دو در هزار نفر جمعیت است که ممکن است گاهی کمی تغییر کند. به این معنا که در هر هزار نفر جمعیت دو طلاق رخ داده است از این رو در جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران تعداد طلاق ها ۱۶۰ هزار نفر در کل کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه راست میگن آمار ازدواج اعلام کنن
      قبلا تو کل فامیل نهایتش یک نفر مجرد سن بالا بود
      الان تو همین فامیل خود ما بالای ۷ ۸ سال که هیچ عروسی گرفته نشده و همه جوون های فامیل کم کم وارد دهه ۳۰ و ۴۰ زندگیشون دارن میشن و هیچ کدوم نمیتونن ازدواج کنن بخاطر گرونی ها

      پاسخ ها

      • زهره

        من تو عقدم.به خاطر شرایط اقتصادی دارم از شوهرم جدا میشم

      • بدون نام

        همه گرفتار شدیم ، کمتر کسی میتونه با این وضع ازدواج کنه ، اونایی هم که ازدواج میکنن وسط زندگی به مشکلات زیاد اقتصادی بر میخورنو متاسفانه بعدش جدا میشن یه زندگیشون واقعا بی رنگ میشه

    • بدون نام

      کسی که نمیتونه ازدواج کنه که طلاق بگیره بااین گرانی ها

    • سعید

      هم کم شده هم زیاد خخخخ

    • علی

      باافزایش ارز فرزند کمتر زندگی بهتر نه تنها اجرایی شد بلکه خانه بابا بهتر از خانه خود اجرایی شده البته این مطلب برای اهل سنت صدق نمی کند

      پاسخ ها

      • زهره

        آفرین به اهل سنت ها

    • تبریز

      با این اوضاع ازدواجی نیست که طلاق هم باشه!

    • خواجه حافظ شیرازی

      این یه مدل توهین به مخاطب حساب میشه که یه شخصی با هر نیتی بیاد ودر رسانه ملی اخبار دروغ ترویج بده
      و به نظر من اصلا نیازی به این آمار و ارقام نیست وقتی شرایط زندگی سخت بشه که مردم نتوانند امرار معاش سالم داشته باشند به خودی خود طلاق اتفاق میفته چه این طلاق در دفتر آمار ثبت شده باشه و چه نشده باشه شما هم همچنان به شعر پردازی هاتون ادامه بدید ظاهرا تا حالا که خوب جواب داده!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا اینا مردومو چی تصور کردن.همه می دونن هیچ ازدواجی الان نیست که طلاق باشه.یک آرایشگر معمولی که تو ایام شادی حداقل ده تا عروس داشت الان به زور یکی داره.

    • بدون نام

      یک سر دادگاه خانواده برید معلوم میشه کم شده یا زیاد یک.سر دفاتر ازدواج بروید

    • بدون نام

      اماردروغ دادن مگه مجازات نداره

    • خدا

      کدوم آمار،هرکی یه آمار الکی از تو آستین اش در میاره!!!

    • بدون نام

      با این گرونی وتورم وبیکاری امار طلاق زیاد میشه که کم نمیشه

    • شرق

      آمار بالا است بخصوص در شهر ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج