۸۰۵۸۷۶
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

سرکار خانم مهناز افشار! لطفا دکتری نکنید

نهال موسوی در عصر ایران نوشت: چند روز قبل سفارش عجیب مهناز افشار در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، در فضای مجازی منتشر شد. او به معتادان توصیه کرده بود برای درمان سوء‌مصرف یا بیش‌مصرفی احتمالی مخدرها (اوردوز Overdose)، داروی تزریقی "نالوکسان" با خود همراه داشته باشند. و در ادامه توضیح داده که آمپول ارزانی‌ست و "بدون نسخه" قابل تهیه است!

نهال موسوی در عصر ایران نوشت: چند روز قبل سفارش عجیب مهناز افشار در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، در فضای مجازی منتشر شد. او به معتادان توصیه کرده بود برای درمان سوء‌مصرف یا بیش‌مصرفی احتمالی مخدرها (اوردوز Overdose)، داروی تزریقی "نالوکسان" با خود همراه داشته باشند. و در ادامه توضیح داده که آمپول ارزانی‌ست و "بدون نسخه" قابل تهیه است!

بعد از این اتفاق سخنگوی سازمان غذا و دارو سریعا واکنش نشان داد و گفت: اظهارات این بازیگر صحت ندارد و کسی غیر از صاحبان حرف پزشکی حق اظهار نظر در حوزه سلامت و درمان را ندارد.

سرکار خانم مهناز افشار! لطفا دکتری نکنید

مصطفی جلالی فخر از منتقدان با سابقه سینما که خود پزشک است هم در این باره نوشت: «فقط پزشک مجاز است پس از معاینه و بر اساس بالین و تاریخچه، دستور تزریق آن را بدهد، آن هم در جایی که وسایل احیاء در دسترس باشد. دارویی ست که در صورت مصرف غیرمجاز می‌تواند باعث تشنج، نامنظمی ضربان قلب و ایست قلبی - تنفسی و مرگ شود. خود ما پزشکان و در بیمارستان، با احتیاط و در شرایط خاص و با کنترل علائم حیاتی، به سمت نالوکسان می‌رویم.»

بعد از این اتفاق و سیل اعتراضات مردم و علی الخصوص جامعه پزشکی به این دعوت از طرف مهناز افشار، این بازیگر دوباره ویدیویی منتشر و در آن اعلام کرد این قضیه را به سفارش داریوش اقبالی (خواننده معروف) انجام داده است و او نه فروشنده این دارو است و نه مصرف کننده یا وارد کننده.

در نهایت هم مهناز افشار با لحنی طلبکارانه اعلام کرد که اظهارات او مورد تائید سازمان جهانی بهداشت است و « اگر وزارت بهداشت سازمان جهانی بهداشت را قبول ندارد موضوعی است که من نمی توانم در آن ورود کنم » و از پزشکان و داروسازان خواست به داد این خانواده‌ها برسند.

این اظهارات چندین خطا دارد : داروی نالوکسان در دسترس و ارزان نیست، بدون نسخه نمی توان آنرا تهیه کرد و در درمان سومصرف همه نوع مواد مخدری کاربرد ندارد.

باید به مهناز افشار و هر چهره‌ای که در جامعه شناخته شده و به اصطلاح "سلبریتی" است یادآور شد هر چه تعداد مخاطبان و فالوئرهای شما در دنیای مجازی بیشتر می‌شود مسئولیتتان در قبال جامعه و موقعیت اجتماعی شما بالاتر می‌رود و مطالب و سخنانی که منتشر می‌کنید باید با تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر همراه شود.

فراتر از آن، ورود به مسائلی که در زمینه تخصص و دانش شما نیست باید بسیار با احتیاط و دقیق صورت گیرد، علی الخصوص مواردی که به سلامت و جان انسانها مرتبط باشد چون بسیار خطرناک است و حساس. به یک دلیل بسیار ساده و مهم: «ریسک بازی با جان انسانها» نباید به هیچ عنوان در چنین زمینه‌هایی افراد غیر متخصص ورود کنند.

حتی اگر تمام تئوری‌های منفی و اتهاماتی که به مهناز افشار وارد شده را کنار بگذاریم و اقدام ایشان را کاملا به نیت خیرخواهی برای مردم تلقی کنیم باز با هیچ منطقی قابل قبول نیست که در چنین مواردی (حوزه بهداشت و سلامت) سفارش یا دستور العملی صادر کنیم.

اتفاقا در ویدیوی اخیر افشار به گونه ای سخن می گوید که نه تنها عذرخواهی و اصلاح خطایش در آن نیست بلکه بیشتر حالت طلبکارانه دارد که «من قصد داشتم ثواب کنم ولی کباب شدم!».

باید به مهناز افشار گفت توصیه یک موضوع بسیار تخصصی پزشکی به مخاطبان میلیونی‌تان هیچ جای عذر و توجیهی ندارد و اقدام غلطی است. شما که پیشنهاد نکرده اید برای سلامتی بیشتر روزی یک عدد سیب بخورید یا 10 دقیقه پیاده‌روی مفید است. شما تجویز دارویی کرده اید که پزشکان تصریح کرده اند که با احتیاط و در شرایط خاص و ... به سمت چنین دارویی می‌روند.

اگر فقط یک نفر به دلیل این توصیه اشتباه شما جانش را از دست دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

چه نیک است سلبریتی‌های ما یاد بگیرند اگر به هر دلیلی در موقعیتی قرار گرفته‌اند که مورد اقبال و توجه مخاطبان هستند دلیل نمی‌شود که درباره هر موضوعی اظهار نظر کنند و علاوه بر آن وقتی اشتباهی را مرتکب می شوند با یک عذرخواهی به جبران آن بپردازند نه با حاشیه‌سازی و مظلوم نمایی و ...

قبول کنیم که همیشه حق با ما نیست و همه مواردی که ما مطرح می کنیم شاید درست نباشد، خیلی ساده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا ای آشغال عوضی رو بگیرید ببرید زندان تا حلش جا بیاد. فک کرده کیه که در هر موردی میپره وسط اظهار نظر میکنه ازت متنفرم افشارمتنفر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا وکیلی چقدزشتی مهنازبرو فکرخودت کن به جدم قسم جدی گفتم خیلی زشتی این قیافه چیه

    • بدون نام

      ایران

    • بدون نام

      کاش افراد در زمینه ای که در آن هیچ تخصصی ندارند، اظهارنظر نکنند ولو اینکه شنیده یا دیده باشند،چون قطعا برداشت درستی از مطلب نخواهند داشت.

    • بدون نام

      شاید خودش مصرف کرده که توصیه میکنه

    • بدون نام

      ایشون همسرش با جون بچه های بیگناه بازی کرده الان واقعا فکر می کنید جون آدما براش اهمیت داره

      پاسخ ها

      • نادر

        راستی همسرش چی شد زندانه یا آزاد می گرده اسمش چی بود.

    • بدون نام

      سلبریتی زبون دراز

    • بدون نام

      شما هم خودتونو کشتید با این خانوم افشار.
      اگه خانوم افشار نباشه نویسنده شما از کجا پول در بیاره؟ ببین چند پست بخاطر کامنت دو خطی افشار نوشته؟همش هم تکراری

    • بدون نام

      آمپول نالوکسان در افراد بالای ۴۵سال بدلیل ایجاد سکته قلبی بسیار با احتیاط باید مصرف بشه این خانم چجوری بدون اطلاع داره واسه خودش دکتری میکنه بعدشم بدون نسخه پزشک اصلا در دسترس نیست،دیوانه اس این خانم ، باجون‌مردم‌بازی نکن سلبریتی بیسواد

    • ستاره

      خوشحاله..این دیگه چه کاریه..پس دکترها اینجا چه کارن؟

    • سرباز ۴۰۲سومار

      فضول بردن جهنم گفت هیزمش خشک نیست
      محبت که از حدبگذرد نادان گمان بد برد
      زنیکه فضول تو کار دیگران فضولی نباشه راستی شوهرت کو جججج

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج