۸۰۶۰۶۱
۱ نظر
۵۹۸۱
۱ نظر
۵۹۸۱
پ

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

اگر با آرواره‌های قفل شده بیدار شده‌اید یا هنگام جویدن و خمیازه کشیدن احساس درد در آرواره‌ها می‌کنید، این مطلب را بخوانید تا علتش را بدانید و اینکه چه باید بکنید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: اگر با آرواره‌های قفل شده بیدار شده‌اید یا هنگام جویدن و خمیازه کشیدن احساس درد در آرواره‌ها می‌کنید، این مطلب را بخوانید تا علتش را بدانید و اینکه چه باید بکنید.

آرواره درد می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از فشار سینوس بر عصب‌های حفره بینی گرفته تا اختلال مفصل گیجگاهی - فکی (TMJ). آرواره یا فک اتصالهایی دارد که می‌توانند با هر حرکت دهان مانند جویدن، مکیدن و یا مسواک زدن تحریک شوند. تراز نبودن فک نیز می‌تواند درد زیادی ایجاد کند.

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

هر دردی که بیش از چند ساعت طول بکشد یا مکررا روی بدهد نیازمند بررسی‌های پزشکی است. راهکارهای متفاوتی برای درمان آرواره درد وجود دارد که بیشتر آنها شامل درمان‌های دندانپزشکی می‌شوند. اولین قدم می‌تواند مراجعه به دندانپزشک باشد تا اگر علت درد، ناترازی فک، بد جویدن یا هر گونه مشکل دهانی و دندانی است اقدامات درمانی انجام شود. همچنین دندانپزشک می‌تواند مشخص کند آیا درد ناشی از مشکلی در استخوان یا عصب است و آیا بافت اطراف فک مشکلی دارد یا نه.

TMD

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

اختلال مفصل گیجگاهی - فکی یا TMD یا TMJ، مفاصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که استخوان فک را به جمجه وصل می‌کند. اختلال مفصل گیجگاهی - فکی یکی از شایع‌ترین علل فک درد است که از ویژگی‌های آن، درد و محدودیت حرکت می‌باشد. این بیماری خطرناک نیست اما علائم آن می‌تواند کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری موجب درد و حساس شدن در ناحیه‌ی فک، گردن، شانه‌ها، صورت و گوش می‌شود. اما نشانه‌ها فراتر از درد هستند.

فک ممکن است قفل شود، صدای ترق و تروق در گوش شنیده شود یا فک هنگام باز و بسته شدن صدا بدهد و یک طرف صورت متورم شده و جویدن را سخت کند. دندانپزشک می‌تواند با معاینه، TMD را تشخیص دهد. درمان‌های رایج برای این بیماری شامل دارودرمانی، استفاده از نایت گارد و درمان‌های دندانپزشکی برای اصلاح مشکلات جویدن و تعدیل کردن سطوح جویدن باشد. بیمار می‌تواند راهکارهای خانگی مانند کمپرس سرد یا گرم را در پیش بگیرد و یا از ریلکسیشن درمانی برای کنترل درد استفاده کند.

دندان قروچه

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

دندان قروچه کاری است که ممکن است وقتی بیدار هستید انجام دهید اما اغلب در خواب این کار را می‌کنید و به دندانها آسیب می‌زنید و دچار درد فک می‌شوید. دندان قروچه به دلیل ترکیبی از فاکتورهای فیزیکی، روانی و ژنتیکی روی می‌دهد. سایر علل ممکن شامل استرس و اضطراب، یک سری از بیماریها مانند پارکینسون، عوارض جانبی داروها، ناترازی فک پایین و دندانهای بالا، عادت به اینگونه تمرکز کردن و پرتحرک و تهاجمی بودن می‌شود.

دندان قروچه‌های شدید به دندانها آسیب می‌زنند و با تخریب مینای دندان، عاج را نمایان می‌کنند، موجب حساسیت دندانها می‌شوند، سر درد ایجاد می‌کنند و باعث اختلالات فک می‌شوند. بیمار می‌تواند از محافظ دهانی برای جدا کردن دندانها استفاده کند. اگر استرس و اضطراب علت دندان قروچه‌ی شماست، تکنیک‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن می‌توانند مفید باشند.

بیماری لثه

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

بیماری لثه یا عفونت بافت و استخوان اطراف دندانها به دلیل ضعف در بهداشت دهان و دندان، تغییرات هورمونی، دیابت و سیگار کشیدن روی می‌‌دهد. هر چند این مشکل دهانی مستقیما فک را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما درد آن می‌تواند به آرواره نیز برسد. اگر با هر گونه علامتی از بیماری پریودنتال شامل تنفس بدبو، درد هنگام جویدن، حساسیت دندانها، شل شدن دندانها، تورم و خونریزی لثه‌ها مواجه شدید، هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

پوسیدگی درمان نشده‌ی دندان

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

شاید فکر کنید پوسیدگی دندان فقط خود دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما واقعیت این است که می‌تواند موجب فک درد هم بشود. آبسه دندان زمانی روی می‌دهد که پالپ (یا مغز دندان) یا عصب دندان به دلیل پوسیدگی درمان نشده دچار عفونت می‌شود. عفونت می‌تواند از دندان به ریشه و سپس به بافت استخوان برسد. چکاپ‌های منظم دندانها کمک می‌کند پوسیدگی دندان، درمان نشده باقی نماند.

فشار دندان عقل

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

دندان عقل که بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی درمی‌آید، می‌تواند برای فک مشکل ایجاد کند، مخصوصا اگر نهفته باشد. دندان عقل کاملا نهفته یا تا حدودی نهفته ممکن است عفونت کند باعث درد و تورم شود. حتی بعد از جراحی و خارج کردن دندان عقل هم مدتها طول می‌کشد عفونت برطرف شود و ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک هم باشد. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی جهت خارج کردن عفونت باشد.

درد سینوس‌ها

علل درد آرواره و فک؛ حتما پیگیری کنید

عفونت‌های سینوسی، آلرژی‌ و سرماخوردگی می‌تواند در فک ایجاد درد کند. درمان سینوزیت می‌تواند این مشکل را هم برطرف کند. پس با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید درد فک‌تان را به طور غیرمستقیم درمان کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرنارسايي و كمبود در رشد مفاصل موجب درد و ضايعات در استخاونها و مفاصل با تحركات عصبي و فيزيكي سنكين و يا خفيف موجب اسيبهاي سطحي و درد و اسپاسم عصبي مي شود كه درد شانه ها و استخوانهاي فك و گيج گاه از اين نوع ميباشند،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج