۸۰۶۴۰۲
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

مقایسه سیتی و لیورپول: کورس دو اسبه؟

با پیروزی لیورپول مقابل بورنموس و شکست منچستر سیتی مقابل چلسی، حالا شاگردان یورگن کلوپ با دو امتیاز اختلاف نسبت به تیم پپ گواردیولا در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفته‌اند.

آی‌اسپورت: با پیروزی لیورپول مقابل بورنموس و شکست منچستر سیتی مقابل چلسی، حالا شاگردان یورگن کلوپ با دو امتیاز اختلاف نسبت به تیم پپ گواردیولا در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفته‌اند. خود پپ بعد این هفته اصرار داشت که رقابت برای قهرمانی این فصل یک کورس دو اسبه نیست، با وجود اینکه بنگاه‌های شرطبندی شانس قهرمانی تاتنهام، تیم سوم جدول که با صدر اختلاف شش امتیازی دارد را ۴۰ به یک می‌دانند.

سیتی و لیورپول جدا از این احتمال مطرح شده اما واقعا یک سطح بالاتر از دیگر تیم‌های لیگ در این فصل به چشم می‌آیند. سیتی این هفته اولین شکستش را در لیگ تجربه کرد، شکستی که در آن تنها برای دومین بار در کل فصل موفق نشد دروازه حریف را باز کند (بازی دیگر تساوی بدون گل مقابل خود لیورپول بود).

در ۱۶ بازی این فصل لیگ برتر شاگردان گواردیولا ۴۵ گل زده‌اند، یعنی ۱۱ گل بیش از لیورپول و ۱۰ گل بیشتر از هر تیم دیگری در کل لیگ. سیتی این فصل در هشت بازی لیگ حداقل سه گل را زده. اما آمار ریزتر خط حمله تیم پپ قدرت هجومی آن‌ها را بیشتر به رخ می‌کشد. سیتیزن‌ها این فصل ۳۰۰ فرصت گلزنی در لیگ درست کرده‌اند، یعنی ۶۷ تا بیشتر از لیورپول و ۲۹ تا بیش از هر تیم دیگری. فرصت‌های گلزنی صد در صد آن‌ها هم ۴۳ تا بوده، در مقایسه با ۳۰ تای لیورپول.

رحیم استرلینگ، لیروی سانه و سرخیو آگوئرو تا اینجای فصل روی هم ۲۲ گل در لیگ زده‌اند. داوید سیلوا و ریاض مارز هم در این راه کمک بزرگی برای تیم‌شان بوده‌اند و نفری پنج گل در لیگ به ثبت رسانده‌اند. برناردو سیلوا و ایلکای گوندوگان هم با به ترتیب چهار و سه گل دیگر گلزنان برجسته تیم‌شان در لیگ بوده‌اند. در واقع اگر شاگردان گواردیولا با همین میانگین گل به بازی به کار خودشان ادامه دهند، در پایان فصل دقیقا به رکورد ۱۰۶ گلی که فصل پیش در لیگ زدند خواهند رسید.

مثلث خط حمله لیورپول، متشکل از روبرتو فرمینو، سادیو مانه و محمد صلاح، هم با اینکه این فصل هنوز به اوج خودش در فصل پیش نرسیده، ۲۰ گل تا اینجای فصل به ثبت رسانده. صلاح در این هفته نشانه‌هایی از نزدیک شدن به بهترین فرمش داشت و با هت‌تریکی که مقابل بورنموس کرد حالا با ۱۰ گل، کنار پیر-امریک اوبامیانگ، در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ قرار گرفته.

اما از منظر دفاعی وضعیت دو تیم به چه شکل است؟ لیورپول این فصل از این منظر فوق‌العاده بوده و در ۱۶ بازی لیگ تنها شش بار دروازه‌اش باز شده. شاگردان کلوپ در این فصل ۱۰ کلین شیت داشته‌اند و تا به حال در هیچ بازی‌ای بیشتر از یک گل نخورده‌اند. سیتی هم آمار دفاعی چشمگیری داشته و فقط سه گل بیشتر از لیورپول خورده و هشت کلین شیت به دست آورده. اما ضربه‌پذیری خط دفاعی تیم گواردیولا مقابل چلسی این هفته به چشم آمد، وقتی یک گل روی ضدحمله و یک گل روی ضربه کرنر خوردند.

با این حال آمار ریزتر باز هم نشان می‌دهند که سیتی در زمینه دفاع کردن هم از منظری دست بالا را نسبت به لیورپول دارد. خط دفاعی سیتی در این فصل فقط اجازه ۱۱۰ ضربه به سوی دروازه‌شان را داده‌اند، در حالیکه این آمار برای لیورپول ۱۳۲ است. آمار ضربه درون چهارچوب سیتی هم ۳۸ بوده و برای لیورپول ۴۲. این آمار نشان می‌دهد بخشی از استحکام دفاعی لیورپول به گلرشان الیسون برمی‌گردد، دروازه‌بانی که این فصل با قیمت ۶۷ میلیون پوند راهی آنفیلد شد و حالا بالاترین آمار درصد سیو (۸۵.۷) در لیگ برتر را دارد.

عامل کلیدی دیگر در کورس قهرمانی عمق اسکواد تیم‌ها و مصدومین بزرگشان است. مهمترین غایب لیورپول در حال حاضر الکس اوکسلید-چیمبریلن است که انتظار می‌رود تا آخر فصل هم آماده بازگشت به تیم نشود. جو گومز هم که به تازگی مصدوم شده گویا شش هفته‌ای از زمین دور خواهد بود.

مشکل سیتی اما بزرگ‌تر است. مدافع عنوان قهرمانی لیگ کوین دبروینه، بهترین بازیکن فصل پیش‌اش، را مدت‌هاست در اختیار ندارد. این هافبک خلاق بلژیکی در ماه اکتبر به زمین رفت به نظر می‌رسید مصدومیتش به پایان رسیده، اما خیلی زود دوباره کنار رفت و همچنان شرایط بازگشتش معلوم نیست. بنجامین مندی، مدافع چپ فرانسوی سیتی، هم در ماه نوامبر مصدوم شدت و انتظار می‌رود زودتر از فوریه آماده بازگشت نشود.

برای غلبه بر این مصدومیت‌ها در یک فصل طولانی و طاقت‌فرسای داخلی و اروپایی، هر دو تیم در تابستان دست به خرید زدند. کلوپ غیر از الیسون، ژردان شکیری، نبی کیتا و فابینیو را هم به اسکوادش اضافه کرد.

شکیری خیلی زود بدل به مهره‌ای مهم برای تیمش شده، به خصوص برای کم کردن فشار روی سه مهره هجومی اصلی لیورپول. او این فصل در لیگ سه گل زده و دو پاس گل داده. فابینیو و کیتا هم کم کم دارند خودشان را با تیم جدیدشان تطابق می‌دهند تا هم جای خالی چیمبرلین را پر کنند و هم رقابتی برای جردن هندرسون و جورجینو واینالدوم، برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی پدید بیاورند.

خریدهای سیتی در تابستان اما کمتر بود. بعد از اینکه تلاش برای خرید جورجینیو نتیجه نداد و گزینه مناسب دیگری هم برای پوشش دادن به فرناندینیو پیدا نشد، پپ عملا فقط مارز را به عنوان نامی بزرگ به اتحاد آورد. ستاره سابق لستر سیتی تا این مقطع از فصل بسیار برای تیمش مفید بوده و پنج گل و دو پاس گل در لیگ به ثبت رسانده.

سیتی و لیورپول در ۲۵ روز آینده باید به ترتیب هفت و شش بار به زمین بروند. این مقطع فشرده می‌تواند تاثیری بزرگی روی شانس قهرمانی آن‌ها بگذارد، به خصوص اینکه دو تیم سوم ژانویه باید یک بار دیگر مقابل هم قرار بگیرند.

بازی‌های سیتی در این مقطع ساده‌تر است. پپ می‌تواند در چمپیونز لیگ مقابل هوفنهایم به بازیکنان اصلی‌اش استراحت بدهد، چراکه صعودشان به دور بعد قطعی شده. در لیگ هم بزرگ‌ترین چالش سیتی پیش از رسیدن به لیورپول، اورتون رده هفتمی خواهد بود. لیورپول اما در چمپیونز لیگ جدالی حیاتی با ناپولی برای صعود دارد و در لیگ باید در چهار بازی آینده مقابل آرسنال و منچستر یونایتد قرار بگیرد. آیا شاگردان کلوپ تا سوم ژانویه و سفرشان به اتحاد، همچنان در صدر جدول باقی خواهند ماند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • please publish

      دوست عزیز مترجم که احتمالا فوتبالی نیستی و برای چندمین بار از این اشتباه‌ها داری: مارز تلفظ اصلی نیست بلکه محرز درست است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج