جاباما
۸۰۶۶۸۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

روزنامه دولت: حرف‌های ضرغامی متناقض است

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما دیروز در یک جمع دانشجویی مدعی شد که «در جریان اغتشاشات دی ماه ۹۶ در جلسه شورای عالی امنیت ملی، رئیس ‌جمهوری دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد.»

روزنامه ایران نوشت: عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما دیروز در یک جمع دانشجویی مدعی شد که «در جریان اغتشاشات دی ماه ۹۶ در جلسه شورای عالی امنیت ملی، رئیس ‌جمهوری دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد.» این خبر پیش از این در فروردین سال جاری هم از سوی برخی دیگر و از جمله روزنامه‌های کیهان و وطن امروز مطرح شده بود.

در همان ایام هم البته این خبر ادعایی تکذیب شد چنان که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، با اشاره به سخنان روحانی در دیدار عیدانه با وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته بود «همان طور که رئیس جمهوری در این جلسه گفتند، رویکرد، نه فیلتر کردن، بلکه باید عدم هرگونه انحصار در رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها و نیز تمرکز بر تولید محتوای مناسب باشد.» وی ادعای رسانه‌ها درباره دستور فیلتر شدن تلگرام را «دروغ و تحریف» خواند.

روحانی در دیدار یاد شده، داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان را که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، باعث افتخار همگان خواند و تأکید کرد که «هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.»

حال مخالفانی همچون ضرغامی از یک سو دولت را متهم به عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌کنند و همزمان مدعی هستند که رئیس جمهوری دستور فیلتر تلگرام را صادر کرده است. جمع این دو گزاره هیچ نتیجه منطقی نمی‌تواند داشته باشد که رئیس دولت هم دستور فیلتر داده و هم مخالف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است. مضاف بر اینکه بسیاری از دولتمردان خود نیز حضور مؤثری در فضای مجازی دارند.

با این حال یادآوری یک نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران «ایسپا» قابل تأمل است که بر اساس آن با وجود فیلترینگ تلگرام در ایران، بیش از ۴۷ درصد کاربران هنوز از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد: «در مهرماه ۱۳۹۷، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند که این عدد نسبت به خردادماه تقریباً ثابت مانده است.»

بر اساس نظرسنجی ایسپا، کاربران بعد از تلگرام به استفاده از واتس اپ روی آورده‌اند و با اینکه در نیمه فروردین ماه سال جاری و قبل از فیلترینگ تلگرام تنها ۱۲ درصد از واتس اپ استفاده می‌کردند اما در مهرماه سال جاری استفاده از واتس اپ به ۳۰.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین بر این اساس میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد تا مهر ۹۷ سیر نزولی داشته است.

بر اساس یافته‌های این مرکز نظرسنجی، پیام‌رسان «سروش» که قبل از فیلترینگ تلگرام دو درصد کاربر داشته است، در خردادماه سال جاری تعداد کاربرانش ۱۳.۲ درصد افزایش داشته اما در مهرماه این رقم به ۴.۳ درصد کاهش یافته است. ایسپا درباره دیگر پیام‌رسان‌های داخلی به این نتایج رسیده است: «ایتا» از ۲.۹ درصد به ۰.۹ درصد، «آی‌گپ» و «بله» هر کدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، «گپ» از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، «بیسفون» و «ساینا» از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده‌اند.»

با این وصف دولت روحانی که خود به ادعای ضرغامی تلگرام را فیلتر کرده، باز بر اساس ادعای همفکران رئیس پیشین صدا و سیما عامل بی رغبتی ایرانیان برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هم هست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه اون چیزی که ما تا حالا دیدیم این بوده که آقایون در دولت دروغ زیاد میگن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج