جاباما
۸۰۶۹۱۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

معضل پرسپولیس و منشا؛ بازیِ دور از دروازه

یک گل و ١ پاس گل. این همه‌ى اثر گذارى گادوین منشا روى ١٤ گل زده‌ى فصل پرسپولیس در لیگ است.

آی اسپورت: هرچند نباید فراموش کرد که منشا از هفته‌ى هفتم جایگاه خود را در ترکیب اصلى تثبیت کرد، اما آمار ١ گل زده روى کاغذ حداقل، جاى دفاعى باقى نمى‌گذارد. همه‌ى ماجرا گرچه چیز دیگریست.

پس از پایان هفته‌ى ٧ام و در دیدار مقابل الدحیل، حسین ماهینى دچار پارگى رباط صلیبى مى‌شود و راهکار برانکو براى پر کردن جاى خالى ماهینى، انتقال شجاع از دفاع وسط به دفاع راست، انتقال انصارى از دفاع چپ به دفاع وسط و اضافه شدن شایان مصلح به ترکیب اصلى در جناح چپ خط دفاع است. مدافعى که برخلاف دوران حضورش در سپید رود، در پرسپولیس حضور کم رونقى در فاز تهاجمى دارد و از قدرت دریبل‌زنى بالاى خود به ندرت بهره مى‌گیرد.

از طرفى گادوین منشا نیز در نوک پیکان سرخپوشان متمایل به جناح چپ بازى مى‌کند. با اضافه شدن مصلح به ترکیب اصلى، منشا براى ایجاد فضاى لازم براى هافبک چپ تیم (نعمتى،عالیشاه و یا حتى رسن) حضور پررنگ‌ترى در جناح چپ پیدا کرده و همین موضوع فاصله‌ى او را با دروازه‌ى تیم حریف افزایش داده است.

همچنین این قضیه باعث شده گادوین زمان بیشترى را پشت به دروازه بازى کند تا بتواند حرکات ترکیبى را با گوش چپ تیم ایجاد کند. نگاهى به عملکرد این مهاجم نیجریه‌اى در نیمه‌ى دوم نیم‌فصل اول و مرحله‌ى نیمه نهایى به بعد لیگ قهرمانان، به خوبى گویاى این ماجراست. جایى که او اکثر دقایق را متمایل به جناح چپ بازى مى‌کند و با سانترهاى دقیقش، هم‌تیمى‌هایش را در موقعیت گلزنى قرار مى‌دهد.(از جمله پاس گل دیدنى‌اش به نعمتى در مقابل السد)

بازى دور از دروازه‌ى گادوین باعث شده تا او شانس خود را از طریق شوت‌هاى پشت محوطه امتحان کند. منشا با ٢٤ شوت در لیگ، پشت سر علیپور، شوتزن‌ترین بازیکن تیم بوده اما عجیب آنکه تنها ٤٪ از شوت‌هایش تبدیل به گل شده که آمارى بسیار ضعیف براى یک مهاجم محسوب مى‌شود.

نفوذهاى کم تعداد مدافع چپ پرسپولیس و در عین حال تمایل ٤ ضلع لوزى سرخپوشان به حضور در میانه میدان (حتى امید عالیشاه که تنها گوش کلاسیک پرسپولیس محسوب مى‌شود، به علت راست پا بودن تمایل فراوانى به به وسط زدن دارد) باعث شده منشا براى صاحب توپ شدن و در جریان بازى قرار گرفتن به جناح چپ متمایل شود و بیشتر از هر زمانى نقش مهاجم سایه را برعهده بگیرد.

هرچند نباید فراموش کرد به طور کلى هافبک‌هاى پرسپولیس در این فصل، نسبت به ٢ فصل گذشته، موقعیت‌هاى کمترى براى مهاجمان‌شان خلق کرده‌اند. منشا براى افزایش آمار گلزنى‌اش یا باید منتظر خرید یک مدافع چپ نفوذى در نیم‌فصل باشد، یا امیدوار به جادوى رفیعى و ترابى، اگر خودش قصد افزایش دقت در شوت‌هایش را نداشته باشد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      البته منشا امسال خیلی بهتر از پارسال بود این دور تا به حال دو گل ویک عمل جراحی پنهان داشته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج