۸۰۷۴۱۵
۵۳ نظر
۵۰۱۶
۵۳ نظر
۵۰۱۶
پ

کدام تیم مردمی؟ کدام تیم حکومتی؟

ابراهیم افشار در همشهری ورزشی درباره شایعه‌های حکومتی و مردمی بودن دو تیم پرسپولیس و استقلال نوشت.

ابراهیم افشار در همشهری ورزشی درباره شایعه‌های حکومتی و مردمی بودن دو تیم پرسپولیس و استقلال نوشت.

بازی با کلمه است. بازی با خون است. کاریکلماتور است. شعری کوچه بازاری از قبیله‌ای زوال‌یافته است این پرسش که اکنون مدت‌هاست همچون سقِّزی در دهان طرفداران ۲تیم سرخابی‌ می‌چرخد و آنها تیم‌های مقابل را با برچسب «تیم‌ نورچشمی حاکمیت‌» می‌نوازند و سیر نمی‌شوند.

پیشینه این پرسش خاکستری اما به روزگار دیر و دور می‌رسد. از همان اوایل انقلاب که میلیشیای پروفسور مجنونی به نام ابراهیم میرزایی - با آن کمربند سیاه‌اش و تفنگداران یللی تللی‌اش- ریختند باشگاه تاج را گرفتند که متاع‌ شیرین خود را از پیروزی انقلاب مصادره کنند و خوش باشند، تا آن روزی که آقای عبده بعد از بازی اسکواش با رفقای جان و جگرش در لندن، رفت زیر دوش و همانجا افتاد و تمام کرد، تا همین امروز که ۲تیم، بسیاری از سردمداران نظام را دلداده خود می‌دانند، هواداران ۲ تیم پایتخت همدیگر را با این برچسب کودکانه، شل و پل کرده‌اند که حریف به‌عنوان یک تیم حکومتی نتایج‌ خاکستری برای خود می‌سازد؛

نتایجی که در بیرون از میدان‌ها و چمن‌ها گاوبندی می‌شود. وقتی توفان‌های راه‌افتاده در صفحات مجازی را می‌بینی، دوست داری به هر دو طرف بگویی که اشتباه می‌زنی داداش. این یک بحث انحرافی است. اگر به حکومتی یا غیرحکومتی‌بودن باشگاه‌ها باشد که همه‌تان حکومتی تشریف دارید.

کدام تیم مردمی؟ کدام تیم حکومتی؟

وگرنه آن مردان ماموتی معتمد که فرق توپ و گوجه‌فرنگی را نمی‌دانستند، چگونه در این 4دهه از فوتبال مصادره‌شده، سر از صدر کلوپ‌هایتان درآورده‌اند؟ دوست داری بگویی لطفا نگاه به این توده میلیونی - که لزوما کاری هم با سیاست و سیاستمردان ندارند- نکن که برای معشوقه‌های سرخابی‌شان گلوپاره می‌کنند و این 2تیم را مایملک عشقی خود می‌دانند. مالکیت و رهنمونی آنها با کیست؟

اساسا آیا چیزی مثل اتحادیه‌های واقعی تماشاگران برای سازماندهی اعضای کلوپ‌ها در فوتبال ایران نمود دارد که فرمان را بگیرد دستش و این 2باشگاه را مثل همه‌جای دنیا با مانیفست مستقل خود و در قالب بخش خصوصی واقعی اداره کند تا باشگاهداری مدرن هم در این خاک به نان و نوایی برسد؟ نه این یک خواب و خیال است. به شماها نمی‌آید. موهایتان را در بازار مسگرها سفید نکنید.

از نخستین روزهایی که بوکسور بزن‌بهادر باشگاه سرخ‌ها از ینگه‌دنیا به ایران آمد و کلوپ بولینگ‌اش را ساخت که مثلا آنجاها با رفقا و شرکای اقتصادی دورهم کیف کنند و بعدش ناگهان با یک شانس تاریخی مواجه شد که جبر زمانه، یک هلوی آبدار و رسیده و قرمزرنگی با عنوان «تیم منحل‌شده شاهین» را قلفتی در گلویش انداخت که با انتقال مکتب شاهین به بولینگ او، نام عبده به‌عنوان بنیانگذار پرطرفدارترین تیم ایران در تاریخ رسوب کند، تا نخستین روزهای انقلاب که نام تیمش از پرسپولیس به «آزادی» و بعد به «پیروزی» و سپس به‌خود «پرسپولیس» برگشت، تابلو بود که چنین متاع پرطرفداری در هیچ جای دنیا به‌ویژه در جهان سوم نمی‌تواند بدون نظارت هرم قدرت اداره شود.

تاج نیز البته چنین بود. نگاه نکن به مالک‌اش که هرچه در زندگی درآورد، پای تاسیسات و استادیوم‌سازی‌هایش گذاشت و آخرش که از مملکت فرار کرد، نتوانست حتی یک وجب از آنها را خیر سرش به خارج ببرد و رفت که در یک اتاق زیرپله از هتلی کهنه جان دهد و اکنون اگر همه آنهایی را که او به جا گذاشته بود استقلال می‌توانست از آن خود کند، همین امروز ثروت‌اش از پارو بالا می‌رفت و تبدیل به یکی از ثروتمندترین تیم‌های دنیا می‌شد؛

متمول‌ترین تیم دنیا. هرچقدر ملک و بنچاقش را بشماری، تمامی ندارد. پس خاستگاه و تیول هر جفت تیم مربوط به حکومتی‌ها بوده است و باهم توفیر چندان ندارند. الا شمایل شاهینی‌بودن پرسپولیسی‌ها که آن هم داستانی دیگر است. اطلاق تیم حکومتی به سرخ‌ها یا آبی‌ها، مسئله‌ای تاریخ گذشته و بی‌اساس است. خودتان را با بازی‌ها و بازیچه‌های دیگری سرگرم کنید لطفا.

کدام تیم مردمی؟ کدام تیم حکومتی؟

این پرسش که این روزها در میان هواداران تیفوسی تیم‌های کله‌گنده و در یک نبرد سخت نازل در شبکه‌های مجازی جریان دارد، از اساس غلط و دِفرمه و بی‌حاصل است.

شاید تنها کلوپ‌های مستقلی که در طول تاریخ فوتبال ما می‌توانستند به حریفان خود افاده بفروشند که ما مستقل و غیروابسته بودیم، باشگاه‌های «نیرو و راستی» و «شاهین» بودند که اولی در جریان ۲۸مرداد و سقوط مصدق، چنان به‌دست تاجی‌ها و سومکایی‌ها ویران شد که مدیرش منیرخانم دست طفلان صغیرش را گرفت و از مملکت رفت.

آن یکی شاهین نیز تیم مستقل دیگری بود که با اندیشه‌های ملی‌گرایانه آن سال‌ها اداره می‌شد و به‌دست سرلشگرهای درباری منحل شد اما مسئله این است که حتی همین شاهین هم که تماشاگران بازاری‌ و معترض‌اش در امجدیه با شعار «شاه-هین» ادعای ایستادگی در مقابل شاه جوان را داشتند، نمی‌توانست نقش اپوزیسیون به‌خود بچسباند

بلکه این ناوابستگی، در عنصرهایی چون وفاداری و تشخص مردان تحصیل‌کرده‌اش و استقلال فکری آنها جا افتاده بود که آنها در مقابل تیم حکومتی تاج ایستاده‌اند. شاهین، افسانه‌ای بود که در دهه۴۰ به سکانس پایانی خود رسید و ربطی به امروز ندارد. همان شاهین متبختر هم یادمان باشد که فرمانروای زحمتکش و دلپذیرش بعد از انقلاب کم به فراماسونربودن متهم نشد. داستان این دنبالیچه‌ها بسیار ساده است.

در فوتبال جهان سوم که همه‌چیز امنیتی تلقی می‌شود و شعبون‌خان‌ها فوتبال را در تیول خود داشته‌اند، فوتبال خود در نظر روشنفکرها و چریک‌ها نوعی افیون اجتماعی تلقی می‌شد چه برسد به اینکه نقش اپوزیسیون به آن ببخشند. این داستان البته روی دیگری نیز دارد. آنهایی که به‌عنوان شاهینی سمج، کلوپ تاج را به مزدوری شاهان متهم می‌کردند، انگار خود نمی‌دانستند که در همین تاج، ستاره‌هایی بودند که در لباس کارگر کارخانه چیت‌سازی و به‌عنوان چپ‌های گردن‌کلفت معترض، جشن‌های چهارم آبان را به هم زده بودند.

کدام تیم مردمی؟ کدام تیم حکومتی؟

قرمزهایی که نسبت به تاریخ سیاسی فوتبال ایران ناواردند و امروز خود را به شاهین اصیل می‌چسبانند و رویکردی اپوزیسیونی می‌گیرند، خبر نداشته‌اند که تاجی‌های اصیلی چون جدیکار و مهدی لواسانی هرگز در نقش و قالب توپچی‌های شاهی ظاهر نشدند.

یا برعکس، سرطلایی اسطوره سرخ‌ها کارت پیوستگی به ساواک را در جیب داشت. با این مستندات چگونه می‌توان یک تیم را حکومتی یا آن یکی را پوزیتیو تلقی کرد؟ درست است که رأس تاج در حکومت شاهی ذوب شده بود، اما مگر عبده نیز خود یک بزن‌بهادر حکومتی نبود؟

گیرم هر دو طیف نیز در این 40سال، همدیگر را با ناجوانمردانه‌ترین اتهام‌ها مواجه ساخته‌اند، چه اتهام مسخره‌ آبی‌ها خطاب به علی عبده باشد که او را در روزهای اوایل پیروزی انقلاب به‌عنوان قاتل سهمگین تختی متهم کردند یا روزنامه‌ها نوشتند که او در لندن دارد برای فروپاشی حکومت جدید جلسه می‌گذارد و خود عبده بلافاصله در روزنامه‌هایی چون آیندگان - که الان جلوی چشمم باز است - بارها از خارج رپورتاژآگهی فرستاد که من در هیچ‌کدام از جلسات ضدانقلابیون شرکت نداشته‌ام و مشغول مداوای بیماری خودم هستم.

آنهایی که بعد از انقلاب مرگ عبده را به این موضوع خط‌قرمزی نسبت دادند که او خود بعد از چهل‌پنجاه سال زنبارگی، وقتی پسر خود را در نقش یک دگرباش جنسی دید، سکته کرد نیز اتهام‌های بی‌مزه طیف مقابل است.

«پوست‌کنده‌»اش این است که پرسپولیس هیچ ربطی به شاهین ندارد جز یک سوء‌تفاهم پوسیده و اگر از کاظم‌آقا رحیمی بپرسی قشنگ خواهد گفت که شاهینی‌های دهه40 برای جلوگیری از فروپاشی مکتب شاهین بود که سیاست به خرج دادند و این لقمه را در گلوی عبده گذاشتند که خودش یک آدم حکومتی بود و می‌توانست از پس خسروانی برآید. وگرنه شاهین با الیت‌هایش و تکنوکرات‌هایش، یک استثنای بی‌بدیل در تاریخ فوتبال ایران بود که به تاریخ پیوست و تمام کرد.

این بازی با کلمات است؛ یک کاریکلماتور؛ یک داستان تمام‌شده. یک تفریح از سر شکم‌سیری که تیفوسی‌ها در شبکه‌های مجازی گعده‌های تند و تیز علیه هم گذاشته و سر همدیگر را پخ‌پخ می‌برند.

اینکه پرسپولیسی‌ها تاجی‌ها را به جرم رفاقت احمدی‌نژاد با فرهاد مجیدی از روزگار حذف می‌کنند و تاجی‌ها از دلبستگی خاتمی‌چی‌ها به سرخ‌ها و قرمززدگی وزرای روحانی، چماق درست می‌کنند، یک داستان فرعی است. به من بگویید کدام تیم حکومتی نیست؟

دیگر داستان نیرو و راستی و شاهین و حتی استقلال‌یافته‌هایی چون همای دهداری تمام است. داستان تیم‌های «شخصی» و مردمی تمام است. در این نیم قرن، فوتبال هرچه پیچیده‌تر و سیاست‌زده‌تر شده، پیوستگی بیشتری به مراکز قدرت یافته است.

فوتبال از آن مدیران ذی‌نفوذی است که زیر دیگ تفریح سرخابی‌ها هیزم می‌گذارند و کودکان را با بازیچه‌های جدید سرگرم می‌کنند. حتی سپاهان و تراکتور هم نمی‌توانند اطلاق اتهام تیم حکومتی به قرمزها و آبی‌ها را جدی بگیرند یا خود را مستقلِ برخاسته از توده‌های کف خیابانی تلقی کنند. آنها نیز ابتدا باید یک نگاه سرسری به هیکل و شناسه‌ سیاسی روسای خود بیندازند! کدام‌شان سلسله‌مراتب اتحادیه‌ای یا سندیکایی طی کرده‌اند و برگزیده واقعی توده‌های هوادارند؟

خواهشا همدیگر را لت و پار نکنید. تا زمانی که موضوع حساس باشگاه‌داری و کلوپ‌سازی در ایران حرفه‌ای نشود و پای بخش خصوصی حقیقی و واقعی به میدان نیاید و ساختارهای اتحادیه‌ای و سندیکایی گریبان اداره هواداران تیم‌ها را نگیرد، داستان همین‌قدر تصنعی است که در تقابل‌های دوطرف جاری است.

اکنون سال‌هاست که ساختار باشگاه‌ها همه یکسان و همگون‌اند: «از پایین‌دست‌ها مردمی، از بالادستی‌ها حاکمیتی.» به‌عبارتی دیگر «فاقد دمکراسی. یللی‌تللی. روزمره و فریبنده.» انگار 110سال است در دایره یکنواخت یک پرگار، گرفتاریم. ما را به سخت‌جانی خود، این گمان نبود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مکتب لنگـ ....س

      لنگـ کثیف تیم حکومتیست

      پاسخ ها

      • کثیف ترین تیم های تاریخ:کیسه ترتر شله زرد

        کیسه تیم حکومتی ای هست که با این همه خرج کردن آخرشم زیرنشینه پرسپولیسه

      • بدون نام

        برای اینکه باعث افتخار ایران است. نه سرافکندگی اون با شیش تا خوردن از تیمهای عربی. پس بسوز تا بسوزی! (((((:

    • بدون نام

      این برنامه مال باشگاه پرسپولیس هست تمام تیترهاش هم بر علیه استقلال، اگه مردی بچاپ...استقلالیای محترم این برنامه بر ضدتاج هست حذف کنید...

    • اصفهان

      لنگی حکومتی....نور چشم فدراسیون

    • بدون نام

      لعنت بر اوین لنگ

    • بدون نام

      هر دو تیم مال حکومته

    • بدون نام

      همه ایران میگند این روزا لنگ تیم, حکومت.

    • حسن

      متن دلنشینی بود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ی ایران که کیسه پیازگندیده ی سواربردوچرخه سواران نیستندشنگول ومنگول!!!!

    • بدون نام

      اخه نادان...همه میدونن دوتاش مال دولت هستش..ولی دولتیها بلاخره ازبچگی طرفداریکی ازاین دوتیم بودن وهستند..هرکسی به قدرت میرسه به تیم محبوبش کمک میکنه الان پرسپولیسیها درراس کارهستند

    • بدون نام

      چه متن سخیف وسطح پایینی .ازقلم نویسنده هیچ احترامی نسبت به میلیونهاهواداراین دوتیم احساس نمیشه .وگرنه کیه که ندونه توی چهل سال گذشته اگرعشق دیوانه وارهواداران این دوتیم نبودتاالان صدباراین دوتیم متلاشی شده بودند.این دوتیم فقط یک گروه ورزشی نیستنددوتاسمبل دوتابرند ودوتاقطب مکمل هم هستند....

    • shar joooon perspolisi

      پرطرفدارترین خووووب اومدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازوزیربگیرتادولت.همه.همه.پرسپولیسی.چون.تیم.پسوپلیس
        ایران.است.اسقلال.تیم.محله.است.ههههههههههه

    • بدون نام

      تیم حکومتی به تیمی گفته می شودکه تمامی هزینه های جاری باشگاه از به خدمت گرفتن مدیران، مربیان،بازیکنان،امکانات،شامل ایاب،ذهاب،البسه ،اغذیه وغیره را دولت پرداخت کند که در این راستا دو تیم پایتخت ازاین مزایا دارند سود می برندبخاطرهمین است که می گویند تیم حکومتی.تیم غیرحکومتی تیمی که با هزینه اشخاص اداره می شودمثل نساجی،سپیدرود،تراکتور،ماشین سازی.و...

    • علی شاهین

      آقای افشار کاش میشد برای ما که بیسوادیم اینقدر از واژه هایی که ازش سر در نماوریم کم تر استفاده میکردی وهمه را راحت بی هویت نمیکردی و کمی هم از بزرگانی چون مرحوم دهداری و دیگر یارانش که پرسپولیس را بنا نهادن اشاره میکردی

    • please publish

      بابا تو دیگه کی هستی اسم اینو باید گذاشت تحلیل سال. کاش اسم نویسنده را میدونستم

    • Farhad Davoodi

      هر دو تیم طرفدار و هوادار مردمی داره
      اقای نویسنده شعور هم خوب چیزیه
      در حال حاظر کدوم تیم حکومتیه؟
      خود خود خودتی.

    • بدون نام

      اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی؟ لنگی حکومتی

    • بدون نام

      پرسپولیس وارث شاهین و قبلش پیکانه اقای افشاری برای اینکه بخوای بحث خصوصی کردن باشگاه ها و کار سندیکایی رو مطرح کنی لطفا سعی نکن تاریخ رو هم تحریف کنی اگر الان وضع دو باشگاه اینطوره بخاطر مسائلی هست که هم شما میدونی هم ما اگه شما تاریخ رو خوندی ما هم خوندیم سعی نکن با این ژست ها یه جوری حرف بزنی که مردم فکر کنن اره این درست میگه نه برادر من راه اشتباهی واسه هدف مطلبت انتخاب کردی مردم رو گمراه نکن این دوره هم تمام میشه میره چیزی که میمونه این دو تا باشگاهن با تمام تاریخ پر افتخارشون

    • بدون نام

      سعی نکن با کلمات قلمبه سلمبه تیم کثیفتو تبرئه کنی.
      لنگ کثیف سوگلی حکومته.برید خجالت بکشید بدبختا.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلاً داریم افتخارات مون رو میکشیم.فرصتی برای خجالت کشیدن نداریم. البته بو هم میکشیم. بوی سوزش رقبای حقیرمون رو!

    • بدون نام

      خودت فهمیدی چی نوشتی با پنج خط نوشتن میتونستی منظورت رو بفهمونی به خواننده ولی اینقدر همه چی رو قاطی کردی که خودت هم گیج شدی دوست عزیز

    • چطوری قرمززززززز

      بارها گفتم بازم میگم بخش ورزشی دست ی ادم طرفدار قرمز داره اداره میشه !
      دیگ عادل ناعادلم صداش دراومد بابا ، چی رو ماله میکنین ؟

    • پارس پلیس

      مردم طرف ی تیمی میگیرن ک ابروی ایران رو نبره 6تا 5تا نخوره

    • پارس پلیس

      میگین ابراهیمی و جباروف وتیام رو پول ندادن بمونن اولا ک اگه اونا میخواستن بمونن میتونستن کمتر ببندن و بمونن اونا قصد رفتن داشتن بهونه اوردن پولی بودن فوتبالی نبودن دوما با العین مگه ابراهیمی نبود جباروف رو یادم نی . چجوری تو 6تا خوردی

    • بی سرزمین تر از باد

      با این چرت و پرت ها برچسب تبانی ها و زدوبندها و دوپینگ ها و.....را نمی توانی از روی لنگ برداری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      استقلال کثیف تیم حکومتی بوده از قبل هنوز هم هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطور تیمی که همه بازیکنای خوبش به فصل نکشیده فسخ میکنن
        حکومتیه

        ولی تیمی که تا پنج سال پیش بهترین نتیجش ۴ جدول بود و چهار ساله مد شده و همش قهرمان میشه اونم با کمک دولت
        !!!!!!!!!!!!حکومتی نیست

        تیم حکومتی تیمی که بخاطر پوشوندن عقده ۱۰ سال قهرمان نشدنش
        وزیر ورزش کمکش کنه تا عقدشونو از بین ببره

    • بدون نام

      لعنت بر لنگ حکومتی

    • بدون نام

      کیسه ننگت باد

    • بدون نام

      شما استقلالی ها با همون کیسه کش ها دهنتون رو نبندید نمیگن لالید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقیقت تلخه؟؟؟؟؟

        دهنمونو ببندیم که بازم جعل و زدو بند و لابی کنین

        دهنمونو ببندیم تا بازم بازیکنای خوبمونو بابا مسعودتونفراری بده؟

        نه

        دهنمونو نمیبندیم

        هرچند تیم شما انقدر حقیره

        بخاطر عقده ده سالش فقط حرف خودشونو گوش میکنن

        نه حرف تیمای دیگرو

    • بدون نام

      کیسه=حکومت

    • بدون نام

      اینکه مشخص لنگ حقیر و کثیف حکومتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببینم! گفتن این حرفها برای شماها کار پماد رو انجام میده یا نه؟ اگر انجام میده، لطفاً به گفتنشون ادامه بدید. ما تازه داریم حال می‌کنیم.(((((:

    • فرید ذکریا

      خب معلومه نگارنده لنگی تشریف دارن که هه

    • پسر ایران

      عروسک خیمه شب بازی سرخ باید اینو گفت
      وگرنه همه مون ایرانیم
      یادتونه اون تکل امید ابراهیمی چ پرسپولیسی چ استقلالی چ سپاهانی چ.... میگفت دمت گرم
      پنالتی رونالدو چی... این وحدت بود
      درگیر نکنین خودتنو

    • بدون نام

      درحال حاضر لنگ تیم حکومته و همه جوره حمایت میشه،این رو نه فقط هواداران استقلال که هواداران تراکتور و سپاهان و.... میگن و بهش اعتراض کردن،مکتب لنگ مکتب مافیاییه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هواداران کیسه شله زرد و سوراختور باهم نصف هواداران پرسپولیس بزرگ نمیشید پس کمتر از شکر سرورتون بخورید مشکلتون با شکر خوری سرورتون حل نمیشه چون اعظمت پرسپولیس ترکوندتون.

    • مسعود.

      ظاهرا نویسنده متن فوق، یاسین درگوش خر خوانده! چون دوباره کیسه کشا میگن پرسپولیس تیم حکومتیه.

      پاسخ ها

      • #ایل_بزرگ_بختیاری_خوزستان_استقلال⭐⭐

        اتفاقا الان با این حرفت مشخص شد واقعا خرین شما که نمیفهمین همه جوره حکومت حمایتتون میکنه

      • Unknown....

        حالا در گوشت خونده بود نیاز نبود جار بزنی خو

    • شهرام

      اصلا چی گفت ؟؟؟؟ خودشم نفهمید چی میگه .

    • محمد حسین محمودی

      بوی بدی داره می آید بوی سوختگی از نوع خیلی تندش از نظر فوتبالی به پرسپولیس نمی‌رسند اینطوری میخواهند از درد و سوزش خود جلو گیری کنند خوب اگر همینجوری درمان میشوند ما هم راضی هستیم البته میتونید فیفا و ا. آف. س رو بهشون اضافه کنید ما از این نظرراضی هستیم

    • پرسپولیسیم

      کیسه حمومی خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه حمومو کسی میکشه که لنگ تنشه:))))))))
        لنگیای کیسه کش حمومی

    • بدون نام

      هر دو تیم سرخابی حکومتی هستن پیروزی تیم اول حکومتی و استقلال تیم دوم حکومتی و مافیای فوتبال پشت این دو تیم هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس چرا فقط بازیکنای استقلال یه فصل میموننو میرن

        پس چرا بهترین بازیکنای تیم ما بعد از عملکرد عالیشون باید ففسخ کنن

        پس چرا استقلال تا رفت صدر استرا رو هم فراری دادن

        پس چرا فقط لنگ شیافی از داوری سود میبره

        ناموسا بگم بقیشم یا بستته

    • دکتر ایرانی

      اخیرا فردی موسوم به "افشار" افاضاتی راجع فوتبال لقلقه کرده، که: "هرکی ندونه "اسیر تمتی" یعنی چی، حق اظهار نظر راجع فوتبال نداره"!!!!

      زرشک!

      اسیر تمتی؟!
      خودت هم بلد بودی یا رفت توی لغتنامه های عتیقه هی گشتی و هی گشتی؟؟؟

      افشار جان!
      پسر خوب!
      کینه تو از لذت مردم از بازی فوتبال از کجات سرچشمه میگیره؟!

      تو رو چه به فوتبال؟!!!

      کی گفته هر معنی "اسیر تمتی" را بدونه، فقط فوتبال میفهمه؟ تو؟؟؟؟

      فکر کردی اسمت افشاره، ادیب و مورخ هم هستی؟؟؟؟
      نه پسر جان!
      هر "افشار"ی، ایرج افشار نمیشه.

      .

    • معصومه پرسپولیسی

      همه میدونن که این روزا تیم کیسه هیچ درامد زایی نداره پس این همه پولو از کجا اورده که هزینه فسخ شفر و پول استر و داده؟اون همه بازیکنم خریده ولی پرسپولیس باید ارزون بخره فینال اسیا رفت قهرمان لیگ شد اینهمه افتخار ولی پول نداش ک طلب مربی موفقش برانکو رو بده واسه عنصر مزخرفشون که اخراجیه چقد خرج کردن پرسپولیس بخاد مربی بگیره ارزون بگیردرامدای پرسپولیسو دادن به کیسه کشا تیم حکومتی کیسه تهرانه همه میدونن حتی خود کیسه کشا خودشونو زدن به نفهمی فقد

    • علی

      لنگ آفتابه نشان تیم فوق حکومتی است یادشون رفته ده سال یازدهم بودند از قدیم میگفتند هیچ جا خونه خودم آدم نمیشه باز میرن یازدهم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج