جاباما
۸۰۷۵۲۲
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقال آب از خزر و خلیج فارس اجرایی می‌شود؟

به رغم آنکه برخی رسانه‌ها تلاش دارند تا انتقادات امروز رئیس جمهور را به مخالفت وی با توافقنامه پاریس تعبیر کنند، شواهد حکایت از عزم جزم روحانی برای اجرای طرحی کهنه دارد که به تازگی هم بر اجرایی شدنش تأکید کرده بود.

تابناک: به رغم آنکه برخی رسانه‌ها تلاش دارند تا انتقادات امروز رئیس جمهور را به مخالفت وی با توافقنامه پاریس تعبیر کنند، شواهد حکایت از عزم جزم روحانی برای اجرای طرحی کهنه دارد که به تازگی هم بر اجرایی شدنش تأکید کرده بود.

حسن روحانی در نشست امروز هیأت دولت که یکی از دستور‌های مهم آن، انتصاب و معرفی برخی استانداران بود، در بخشی از سخنانش به برخی مشکلات کشورمان اشاره کرد تا از ضرورت رفعشان سخن بگوید و به حاضران در جلسه در این خصوص دستورهایی دهد.

مشکلاتی که از جمله آنها، کمبود آب است؛ مشکلی که هرچند برخی آن را یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر کشورمان می‌دانند که بحرانی و حتی ورای آن است، رئیس جمهور تأکید دارد که مشکل نیست و آنچه موجب شده مشکل جلوه کند، کمبود تلاش است!

روحانی در این باره گفت: ما مشکل آب نداریم چون در جنوب و در شمال کشورمان آب فراوان داریم؛ منابع آب عظیم دریای خزر و خلیج فارس. این منابع را داریم، اما اشتباه کرده‌ایم و منتظریم تا ترسالی بشود و باران بیاید تا کمبود آب حل شود.

او در ادامه افزود: البته باران در ید قدرت خداوند متعال است و باید دعا کنیم، اما باید بپذیریم که کشورمان در منطقه خشک قرار گرفته است و باید به فکر آب برای مردم باشیم. باید بدانیم که کمبود آب نداریم، بلکه کمبود تلاش داریم. چطور کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از خلیج فارس استفاده می‌کنند، اما ما منتظر بارش هستیم؟

رئیس جمهور با اشاره به طرح انتقال آب خزر ـ که هفته پیش وعده اجرای آن را داد و انتقادات بسیاری را برانگیخت ـ گفت: همه دارند از دریای خزر استفاده می‌کنند، جز ما. دیگر کشور‌های پیرامون خزر آلودگی درست می‌کنند، به گونه‌ای که وقتی به سواحل شمالی می‌رویم، با لکه‌های نفتی بر سطح آب مواجه می‌شویم، در حالی که ما استفاده مشروعمان را هم از این دریا به بهانه‌هایی نمی‌کنیم.

سخنان رئیس جمهور به این قسمت که رسید، شیب تندتری گرفت تا به نقد برخی تصمیم‌های بین المللی برسد و بگوید: در دنیا مقالاتی به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است؛ این مقالات برای خودشان نیست و، اما پشت سر آن مقاله‌ها رفتیم و گرفتار مقاله‌ها شدیم و ملتمان را به دردسر انداختیم.

روحانی برای تبیین سخنان خود در خصوص مقاله‌های نوشته شده در جهان، مسأله گاز‌های گلخانه‌ای و مضرات آن‌ها را پیش کشید تا تأکید کند که این مساله در کشور‌های پیش رفته مدنظر قرار نمی‌گیرد و رعایت نمی‌شود. نکته‌ای که نشان می‌دهد (به زعم رئیس جمهور) این دست مقالات طرحی برای ممانعت کشور‌های دیگر در طی کردن مسیر توسعه است.

نکته‌ای که بلافاصله پس از آن، رئیس جمهور تأکید کرد که محیط زیست مهم است، اما در ابعاد ملی. او در این باره گفت: می‌بایست برای محیط زیست خودمان تلاش کنیم، اما وقتی قرار می‌شود این کار را کنیم، ملالغتی می‌شویم و می‌خواهیم خط به خط [موازین جهانی]را رعایت کنیم، در حالی که آن‌ها توصیه‌هایی هستند که باید رعایت شوند، اما اصل مردم هستند.

روحانی افزود: زندگی مردم برای ما اصل است. صنعت کشورمان به آب وابستگی دارد و علاوه بر آن کشاورزی کشورمان هم وابسته به آن است. باید آب برای آن‌ها تأمین کنیم. اصلا این‌ها به کنار، زندگی و راحتی مردم مهم و اصل است و باید برای آن آب تامین کنیم. چرا از منابع آب استفاده نکنیم و آب خزر و خلیج فارس را شیرین نکرده و به عمق کشور نیاوریم؟

رئیس جمهور در ادامه و برای موکد شدن آن، به مطالعات دقیق صورت گرفته در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اشاره کرد و گفت: مطالعات دقیق صورت گرفته و راه وجود دارد که هم از آب جنوب و شمال استفاده و هم اصول محیط زیستی را مراعات کنیم.

سخنانی که هرچند برخی تلاش دارند از لابلایشان مخالفت رئیس جمهور با توافقنامه پاریس را بیرون بکشند و تأکید کنند که روحانی بر خلاف برخی همکارانش در کابینه دولت، تمایلی به پیوستن به این توافقنامه ـ که لایحه آن در مجلس شورای اسلامی در دستور کار است ـ ندارد؛ اما ورای آن به نظر می‌رسد و حکم کلی تری برای اجرای طرح‌های عظیم انتقال آب در کشورمان است.

طرح‌هایی که دست کم در خصوص انتقال آب از خزر و خلیج فارس به اعماق کشورمان، بی شباهت به طرح کهنسال و قدیمی ایران رود نیستند که هم منتقدان پرشماری دارد و هم اجرایی به نظر نمی‌رسد. طرح‌هایی که روحانی تأکید دارد ضروری هستند و قابل اجرا، چه عضو توافق‌های بین المللی محیط زیستی مانند پاریس باشیم و چه خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام ونشان

      طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس در مرحله لوله گذاری قرار داره !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الحمدالله تورا به خدا هر چه سریعتر اقدام کنید و کشور را از بی ابی نجات بخشید ممنونم ا کسانی که این پروژه را پایه ریزی کردنند و در نهایت اجرایی دست همگی را می بوسم

      • بدون نام

        این طرح بایستی خیلی زودتر اجرا میشد...

      • @

        میخاد آبو انتقال بده به استان خودش سمنان:)

      • @

        میخاد آبو انتقال بده به استانش!! علی برکت الله :)

    • بدون نام

      عقل سلیم هم حکم میکند که منافع ملی را برجهانی ارجع بدانیم . آب لازمه حیات است و به هر شکلی که شده میبایست به مرکز کشور رسانده شود. اماو اگر هم بس است. خواستن توانستن است .بعضی ها مثل گالیور همش میگن من میدونم نمیشه.

    • بدون نام

      استفاده صحیح از ابهای سطحی ، افزایش راندمان مصرف اب در کشاورزی و صنعت ، تصفیه فاضلاب ، باید در اولویت قرار گیرد . مثال : ایا میدانید خارج کردن کولرهای گازی فرسوده از مدار ، و نظارت بر کولرهای وارداتی می تواند به بهای دو نیروگاه باشد و یا تعویض لامپهای بی کیفیت کنونی به بهای یک نیروگاه باشد ویا .....

    • بدون نام

      روحانی به کی قول داده ایران وایرانی ازبین ببر

    • بدون نام

      روحانی به کی قول داده ایران وایرانی ازبین ببر

    • ایران

      مدیران نالایق شما کاری باایران میکنید که مغولان نکردند.............

    • بدون نام

      آیا غیر از سمنان بود رئیس جمهور اینقدر پافشاری می کرد باید ارومیه دیگری را انتظار کشید.؟!

    • بدون نام

      این هم مانند سد گتوند
      گندش بعدن در میاد

    • بدون نام

      شما فعلا طرحهای نیمه تمامتان راکامل کنید

    • بدون نام

      فقط چندتا احمق میتونن همچین کارشناسی ای بکنن. آب شور از اونجا تا اینجا. فقط بخاطره کوتاهیه مسافت؟؟؟ هزینه به درک. چرا باید یه استان مختل بشه اونم استان سرسبز مازندران. مردم مازندران اگر کوتاهی کنن حتی زندگیشون هم بخط میفته. زمینهاشون که بخاطر حمایت نکردن از کشاورزی داره ازبین میره و تبدیل به ویلا میشه. چس مثقال زمین رو هم بی آب کنن دیگه کویر میشه. ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج