۸۰۷۸۶۱
۳۴ نظر
۵۰۰۷
۳۴ نظر
۵۰۰۷
پ

بی‌عدالتی در شیوه اعطای یارانه به بنزین

بحث بر سر ضرورت افزایش یا ماندگاری قیمت بنزین در حالی بالا گرفته است که بررسی های آماری نشان می دهد بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی به خودروی شخصی دسترسی ندارند.

خبرآنلاین: بحث بر سر ضرورت افزایش یا ماندگاری قیمت بنزین در حالی بالا گرفته است که بررسی های آماری نشان می دهد بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی به خودروی شخصی دسترسی ندارند.

در حالی بنزین پا را از محدوده اقتصاد فراتر نهاده و در وادی سیاست سکنی گزیده است که آمارها حاکی از آن است یارانه سنگین پرداختی بابت توزیع ارزان ترین بنزین جهان ، پس از ونزوئلا ، در اختیار خانوارهایی قرار می گیرد که در ادبیات اقتصادی برخوردار نامیده شده و نیمی از خانوارهای یارانی به صورت مستقیم بهره ای از آن نمی برند .

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد نزدیک به ۴۹.۵ درصد از خانوارهای ایرانی در سال گذشته خودروی شخصی داشته اند. بر اساس آخرین آمار احصا شده در قالب سرشماری سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار ایران ۲۴ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ هزار خانوار در کشور زندگی می کنند . این رقم طبیعتا در سال های اخیر افزایش یافته است اما با توجه به اینکه آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ برخورداری از خودرو محدوده زمانی سال ۱۳۹۶ را در بر می گیرد، با اغماض می توان همین وضعیت آماری را مستند قرار داد.

مصرف بنزین در ایران ، نه امروز که ارزان ترین بنزین منطقه در کشور به فروش می رسد بلکه سال‌هاست معضل فراگیری برای اقتصاد تلقی می شود. در دوره‌هایی چون شرایط کنونی که فاصله قیمتی بنزین در داخلی و خارج از کشور سرسام آور می شود، این سرمایه ملی از ایران به طریق قاچاق خارج می شود .

به این ترتیب بخشی از یارانه های اعطایی برای پایین نگه داشتن بهای بنزین در جیب قاچاقچیانی جا خوش می کنند که امتیازات در نظر گرفته شده برای اتباع ایرانی را متعلق به خود دانسته با خروج غیر قانونی بنزین ضربات هولناکی به اقتصاد وارد می کنند .

بنزین امروز در شرایطی هزار تومان فروخته می شود که در کشورهای اطراف این ماده سوختی بین ۵ تا ۱۴ هزار تومان قیمت دارد از این رو قاچاق این فرآورده سود بالایی را در بر دارد . در عین حال ایران به منظور تامین نیاز خود نسبت به واردات بنزین اقدام می کند و در نتیجه بنزینی که با بهای بین المللی تحویل می گیرد با با یارانه ای سنگین در کشور توزیع می کند تا از این طریق سر از آن سوی مرزها در بیاورد .

خانوارهای ایرانی چقدر بنزین مصرف می کنند ؟

باید توجه داشت بخشی از خانوارهای ایرانی موتوسیکلت دارند.هر چند در گزارش بانک مرکزی میزان همپوشانی میان دارندگان موتوسیکلت و خودرو اعلام نشده است اما باید توجه داشت برخی از خاتوارهای دارنده خودرو ، موتوسیکلت نیز در اختیار دارند .

بر اساس آمارهای بانک مرکزی میزان برخورداری خانوارها از این وسیله نقلیه ۱۶ درصد است . به این ترتیب حتی بدون در نظر گرفتن همپوشانی ها می توان چنین نتیجه گرفت که با احتساب برخورداری ۴۹.۵ درصد خانوارها از خودروی شخصی و ۱۶ درصد خانوارها از موتوسیکلت در بهترین حالت ۳۴.۵ درصد خانوارها هیچ وسیله نقلیه شخصی در اختیار ندارند. در این میان، راهی میانبر برای نزدیک تر بودن به واقعیت می تواند مد نظر قرار گیرد.اگر میزان همپوشانی را ۶ درصد در نظر بگیریم، ۶۰ درصد خانوارهای ایرانی وسیله نقلیه شخصی داشته و ۴۰ درصد فاقد وسیله نقلیه شخصی هستند. در این میان باز هم سهم دارندگان خودرو از مصرف بنزین بالاتر از سهم دارندگان موتوسیکلت خواهد بود .

در این وضعیت یارانه تعلق گرفته به بنزین که بر اساس برخی محاسبات به روزانه ۳۵ میلیون دلار می رسد، به ۶۰ درصد خانوارها تعلق می گیرد و ۴۰ درصد که موقعیت مالی کمتری داشته و یا در نقاطی زندگی می کنند که محروم تر تلقی می شود، هیچ بهره ای از یارانه اعطایی به صورت مستقیم نمی برند . شمار این خانوارها بیش از ۱۰ میلیون خانوار در ایران است . آلودگی حاصل از مصرف بالای بنزین، ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ و هدررفت منابع سهم کسانی است که در ایران فاقد وسیله نقلیه شخصی هستند.

باز هم یارانه

برخی آمارهای ارائه شده دلالت بر آن دارد که در نیمه نخست سال بیش از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق‌گرفته است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کنونی مصرف بنزین در کشور با قیمت فعلی یارانه پنهانی که دولت باید بابت بنزین پرداخت کند از ۳۵ میلیون دلار به ۴۵ میلیون دلار در روز افزایش خواهد یافت. با احتساب نرخ تسعیر ارز به میزان ۴۲۰۰۰ ریال، یارانه پنهان بنزین حدود ماهانه برای هر نفر ۴۶۰ هزار ریال بوده است که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده این رقم به ۷۰۰ هزار ریال افزایش یابد. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون در نظر بگیریم و به هر فرد ماهانه ۴۶۰ هزار ریال یارانه بنزین پرداخت شود، یعنی دولت ماهانه ۳۶۸۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند . به این ترتیب سهم ۱۰ میلیون حانوار با بعد کمتر از چهار نفر و بیشتر از سه نفر در جیب کسانی می رود که امکان در احتیار داشتن خودروی شخصی را دارا هستند .

بنزین مصداق بی‌عدالتی

وضعیت کنونی یعنی عدم اعطای یارانه به خانوارهای کمتر برخوردار و بسیج امکانات کشور برای پاسخ به نیاز برخوردران را می توان نمود عینی بی عدالتی در جامعه دانست . پیش تر طرح هایی در خصوص اعطای سهمیه بنزین به تمامی خانوارها ارائه شد به این صورت که خانوار می تواند سهمیه بنزین خود را استفاده کرده یا به صورت نقدی ، آن را از دولت دریافت کند . هر چند چنین طرح هایی هنوز به نتیجه نر سیده است اما به نظر می رسد زمان بازنگری در اعطای یارانه به ثروتمندان در ایران فرا رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali Katrina

      مگه از سال ۸۸ تا الان ک شروع شد، چقدر از درآمد یارانه‌ای دولت خرج اقشار کم درآمد شد؟ چقد صرف اینجا تولید و شغل شد؟

      پاسخ ها

      • مهربانی

        دقیقا. ارزش پول ملی رو بالا ببرید مشکل حل میشه.
        بی خودی زرت و پرت تحویل مردم ندید.
        مردم خیلی خیلی با سیاست های غلط شما تحت فشارند خیلی

    • بدون نام

      بنزین ارزون نشده ارزش پول به فنا رفته.زمانیکه پایه حقوق اداره کار متناسب با نرخ دلار شد و سه برابر شد شما هم بنزینو گرون کنید بر معترضش لعنت

    • بدون نام

      این توجیهات فقط برای گرانی بنزین است و هیچ فایده ای به حال ماشین دار و ماشین ندار نداره جز ضرر!!!!!

    • بدون نام

      چرا پایین ترن حقوق را نمی گوییدکه در بین کشورهای منطقه داریم.

    • بدون نام

      این خواست ملت نبود که یارانه به آنها تعلق بگیرد! بلکه خواست و طمعکاری دولت بود که با افت شدید ارزش پول ملی هم گرانی چند برابری را به آنها تحمیل کرد و هم بظاهر یارانه!!!! درحالیکه مردم فقط مصائب گرانی را بدوش می کشند و و یارانه فقط باد هواست!!! آش نخورده و دهن سوخته!!!!

    • شهرام

      من نمیفهمم واقعا . وزیر نفت میگه گرون نمیشه . اونوقت یه عده آدم و جراید صبح تا شب میشینن گرونی بنزین رو تحلیل میکنن . چرا ؟ ...

    • بدون نام

      ناراحت نباشید اینه همه بهانه نیارید بکنید ده هزار تومان هرکی هرکیه فقط فقیر فقیر تر و بازم همه چه گرون به بهانه افزایش بنزین شما تا این مملکتو به آشوب نکشید دست از ظلم بر نمیدارید

      پاسخ ها

      • صادق

        این آقایان فقط میگن بنزین ارزونه فقط میخوان بنزین و گرون کنن که بیشتر بالا بکشن نمیگن درآمدیه کارگر ایرانی با یه کارگر ترکیه ای چقدر تفاوت داره کارگر ترکیه ای ده برابر ایرانی حقوق داره حالا یه برابرش راهم بده قیمت بنزین

      • محمد

        کدوم کشور دنیا ماهی صد دلار حقوق میده ارزش پول ایران پایینترین سطح در دنیارو داره .اینا توجیهات بچگانه برای افزایش قیمت بنزینه.به فکر اوناییم باشید که نون شب ندارن.هرچند براتون فرقی نمیکنه ماها همین وقت نوشتن رو که براتون میزاریم خدایی اضافیه!!!!!!اخرشم باپررویی تمام کارخودتونو میکنید.جیره سوریه ولبنان وفلسطین و.......‌کم کنید درست میشه همه چیز

    • بدون نام

      از افت شدید ارزش ریال هم گرانی های چند برای برای مردم حاصل میشه و هم ادعای پرداخت یارانه از طرف دولت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      ملت از هر دو نقمت برخوردار میشن!!!!!!!!

    • احمد

      این رو هم بگو ای ده ساله که یارانه ۴۵هزارتومانه فقط بفکر خودشونن

    • نااشنا

      بنزین ارزون حقوق پایین میخاد پس بنزین گرون حقوق بالا میخواد.

    • بدون نام

      بازی کثیف دولت با مردم! خیلی جالبه اول کاهش ارزش پول و گرونی ناشی از اون بعد قاچاق سوخت بدلیل کاهش ارز پول بعد ادعای ارزونی سوخت و افزایش قیمت آن و همینطور ادامه سالها تسلسل باطل.......

    • بدون نام

      خجالت نکشیدچه بلایی مونده که سراین مردم بدبخت نیاوردین حیا هم.خوب چیزی این مردم هم گناه دارن

    • محمد رضا

      در کشور های دیگر دنیا که بنزین گران است قیمت خودرو ها بسیار ناچیز است در ایران بنزین اگر لیتری ۵۰۰ تومان هم بشود با این کیفیت خودروهایی که داریم هم بسیار بالاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عدم تعقل و مدیریت و چشمو و هم چشمی بلائی که یه ملتو به انحطاط میکشه!!!!!!

    • بدون نام

      شما که این قدر باهوشید از جنبه اقتصادی....چرا حقوق ملت رو علمی با کشورهای خلیج مقایسه نمیکنید...چرا لالمونی میگیرید....انشاالله همین نزدیکیا عواقبش یقه شما رو بگیره

    • ایرانیم.

      چراچرندمینیسی.درسته قبمت بنزین درکشورهای همجوارچندبرابرایرانه اماچراطرف دیگرقضیه که درامدمردم اون کشوراداقل 11.4 برابردرامدایرانیه. که این اختلاف بزرگ نسبت به 5برابری قیمت بنزین بازهم ثابت میکنه قیمت بنزین هزارتومنی ایران چندبرابرگرانترازکشورهای همجواره.

    • بی نام

      شما به فکر نیمی از خانوارهای ایرانی هستید!
      تمامی اجناس باقیمت بنزین درارتباط هستند از کرایه مسافر، تا هزینه بار تجربه نشون داده نمیخواد شما دلسوز اون نیم باشید

    • بدون نام

      بالاخره باید قیمت بنزین واقعی بشه اما به شکلی که مردم نمیرند....نرخ بنزین روی همه چیز تاثیر داره....باید هوشمندانه گران بشه حقوق و درامدها تغییر کنه الان جامعه از فشار بیکاری جوانها درحال انفجاره... همه ی دوستداران ایران احساس خطر می کنند هرکس دستش میرسه داره اقامت خارج می گیره عقلای جامعه و اندیشمندان وقتی مهاجرت کنند هوش ملی ، رقیق می شه ....باید فکری کرد اگر دولت روی شقاقیت های مالی هم کار کند خوب است اکثر موسسات و تولیدی ها برای ندادن مالیات ، دو دفتر می نویسند و دفتر دروغین به دست دارایی می رسد یعنی عملا هیچ موسسه ی تولیدی مالیات درست نمی دهد جلو اینها باید گرفته شود...مثلا برای صنعت چای باید کاری کرد خانواده های زیادی ازاین راه امرار معاش می کنند باید درست فراوری و توزیع بشه....تا دست مردم رو بگیره.....زعفران ، زیتون ، گوجه فرنگی می تونه گره های زیادی رو در اشتغال باز کنه به شرطی توجه بشه فرهنگ سازی بشه دولتهای محترم همه چسبیده اند به نفت....در این زمینه ها می تونیم بهترین در منطقه بشیم....لیمو ترش ایران از بین رفت آبلیموی تقلبی به رسمیت شناخته شد...لیمو می تونست صنعت عظیمی بشه‌... رب گوجه....زیتون....چای....لبنیات....اینها نفتهای ایرانه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم قیمت بنزین غیر واقعی نکردن که الان تاوانشو پس بدن و واقعیش کنن!
        اگه یک یا دو سال دیگه ارزش پول کشور دوباره پائین بیاد باز میای و می گی باید قیمت بنزین واقعی بشه!

    • بی نام

      اگر نیمی از مردم از بنزین استفاده نمی کنند دارند از سود ان بطور غیر مستقیم بصورت کرایه ارزان تر در مواد غذایی بهره می برند.بدین صورت که اگر بنزین گران شود همه چیز گران می شود بدین دلیل که ما داریم بنزین بیش از هزار تومان می زنیم .دودش توی چشم همه می رود.

    • بدون نام

      حقوق کارمندان خارجی با کارمند ایرانی روببین با همان شغل تو ایران بعد حرف بزنید درماد اونها با همان شغل ودرایران حقوق ما انقدر کم هست که اصلا نمی شود عین اونها زندگی کرد از پایه خراب هستش حقوق درست کنید بعد بگین ازانتراز خارج هست بعدا انها سوخت وارد می کنند ما تولید وغیره اه

    • مرده متحرک

      بی شرفها اول فکری به حال درامد مردم بکنید بعدا قیمت بنزین را با قیمت جهانی یکی کنید

    • بدون نام

      نکه الان حقوقمان دلاریه و تورم ما هم مثل اروپاست قیمت بنزین ما هم مثل اروپا بایدباشه همیت پولی که هرسری اختلاس میشه رر خرج کم دراندا کنین یا درامد رانتی اقایون را نه اینک بنزین رو گرون کنین

    • بدون نام

      آره راست میگین شما این همه ماشین تو شهر هست و هر روز شهرها دارن شلوغ شلوغتر و ترافیکا سنگین تر میشن اینا همه منم مال مردم نیستن . عرضه دارین امکاناتی که واسه تهرانیا میزارین واسه باقی مردم شهرها دیگه هم بذارین بعد بنزینو بکنین لیتری 10 تومن اگه کسی حرفی زد . خودتون مشکل دارین کاشکی ما هم مثل مردم ژاپن و ویتنام و سنگاپور جاها دیگه نفت و گاز که بلای جونمونه نداشتیم ولی بجاش فکرمون کار میکرد نه اینکه یه ثروت یا مفت جلومون بذارن که انسانیت از یادمون بره افسوس به حال ایران و ایرانی

    • بدون نام

      باسلام .اگردرکشورهای دیگه بنزین خیلی گرانترازکشورماست درآمدمردم هم بسیاربالاترازمردم کشورماهستش که اکثرمردم یابیکارندیادرآمدی درحدبخورونمیردارند حال اگرقیمت بنزین هم عین دیگرکشورها افزایش یابد هم توان خریدبنزین وجودنداردهم تورم افسارگسیخته بالا میرودکه باز به زیان کل مردم هستش واین بین آنهاییکه ماشین ندارند ازاین تورم درامان نیستن درحقیقت پول بنزین به جیب آنها نه تنها نرفته بلکه تبعات آن راهم دارند .واینکه قاچاقچیان بنزین قطعا مردم عادی نیستن بلکه آنهایی هستند که با لوله درجنوب نفت را قاچاق میکردن

    • بدون نام

      اگه میتونید که بسم الله... جلوی قاچاق رو بگیرید... نیازی به سهمیه بندی و بالا رفتن قیمتم نیست... البته به قول ی بنده های خدایی حداقل ۲۰ درصد باید قاچاق باشه... .

    • نوید برزگر

      انطوری میگویید هرکس ماشین دارد ازطبقه برخورداره که اگریک خارجی نداند فکرمیکند تمام ملتی که پراید ودیگراشغالهای داخلی استفاده میکنند چقد پولدارن.برید بس کنید این دکان حیله وریا را...

    • احمدم احمد

      اقا الان من که ماشین ندارم چرا نباید یارانه بنزین داشته باشم این نشون میده که اونیکه داراتر هست یارانه بیشتر هم شاملش میشه من که یه ماشین هم ندارم یارانه بنزین به من تعلق نمیکیره ولی اونیکه دوتا سه تا ماشین داره باید از یارانه بنزین استفاده کنه این روش کلا اشتباهه

    • ساسان

      مراحل افزایش قیمت بنزین در ایران:

      ۱- پرده‌برداری از چند پرونده‌ی قاچاق سوخت
      ۲- انتشار آمار و نمودار مقایسه‌ای قیمت سوخت در ایران و اروپا (بدون اشاره به تفاوت درآمد‌ها)
      ۳- صحبت از عدالت اجتماعی و وعده‌ی تخصیص ماحصل به اقشار ضعیف
      ۴- احیای کارت سوخت
      ۵- وضع سهمیه
      ۶- تک‌نرخی (گران) کردن نهایی

    • داود زمانی

      تصمیم گیرنده این مملکت این هم یه بازی جدید واسه فقیرتر کردن مردم

    • داود زمانی

      در دولت روحانی بیکاری چندین و چند برابر شد و خیلی از مردم از کار بیکار شدن و تنها منبع درآمدشان کار با ماشینه.بدون شک مسئولین می‌خوان اون یه لقمه نون رو هم قطع کنند.توی کشوری با این وضعیت حقوق و درآمد مردم و کشوری که از لحاظ منابع نفتی توی جهان چهارمه لیتری صد تومن هم واسه بنزین زیاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج