جاباما
۸۰۷۹۴۲
۶ نظر
۵۰۰۰
۶ نظر
۵۰۰۰
پ

اردوغان: قاتل خاشقجی به بن‌سلمان نزدیک بود

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در کنفرانس قضات و دادگستری‌های کشورهای ناظر و عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول سخنرانی کرد.

خبرگزاری فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در کنفرانس قضات و دادگستری‌های کشورهای ناظر و عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول سخنرانی کرد.

اردوغان در ابتدای این سخنرانی با اشاره به لزوم اجرای عدالت در مواجه با ستمگری و ظلمی که در برخی کشورهای غرب آسیا رواج دارد، گفت: «جهان اسلام گرفتار مشکلات است. گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، الشباب و فِتو (جنبش گولنیست‌ها) جهان اسلام را به محاصره خود درآورده‌اند. هدف غایی این سازمان‌های تروریستی، قطع شریان حیاتی جهان اسلام است».

وی سپس درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، توضیح داد: «ما نمی‌توانیم درباره این مسئله سکوت کنیم و بی‌تفاوت بمانیم. از نظر من، عاملان این جنایت به خوبی شناسایی شده‌اند. ۱۵ نفر به استانبول اعزام شدند و آشکار است که آنها در قتل خاشقچی دست داشتند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه سعودی‌ها ملزم هستند هویت عاملان قتل خاشقچی را به روشنی بیان کنند، ادامه داد: «آنها اما گفتند ۱۸ نفر را بازداشت کرده‌اند که این رقم بعدا به ۲۲ نفر افزایش پیدا کرد. بسیار خب! نام آمر قتل را بگویید... سعودی‌ها به دروغ گفتن ادامه دادند».

اردوغان با گرفتن انگشت اتهام به سوی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، خبر داد: «از شنود مکالمات داخل کنسولگری آشکارا فهمیدیم یکی از اعضای تیم ترور که به استانبول آمد و قتل را طرح‌ریزی کرد، بسیار به ولی‌عهد سعودی نزدیک بود و فقط از دستوراتی که بن‌سلمان به او می‌داد تبعیت می‌کرد».

وی ضمن اشاره به درخواست ریاض برای سفر دادستان کل سعودی به ترکیه، گفت: «ما نیز پذیرفتیم... ولی دادستان کل سعودی هیچ مدرکی یا سندی به دادستانی استانبول تحویل نداد. برخلاف آن اما دادستانی ما علاوه بر تحویل مدارک گسترده به آنها، گفت که می‌دانیم آمر قتل کیست و چه کسانی به شرکای جرم پناه داده‌اند».

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تاسف از اینکه دادستان کل سعودی بجای مدارک، اما جعبه‌هایی پر از آجیل و خوراکی با خود به ریاض برد، خاطر نشان کرد: «بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که بَرده آمریکا یا سعودی بودند، در مواجه با این جنایت سکوت کردند و از لزوم اجرای عدالت صحبت نکردند... چون به دلارهای آنها نیاز دارند».

اردوغان ضمن اشاره به تصمیم مجلس سنای آمریکا در تصویب قطعنامه‌هایی علیه رژیم سعودی، افزود: «چرا آنها توانستند این کار را به سرعت انجام دهند؟ چون ما تمام مدارکی را که به دست آورده بودیم در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی آنها قرار دادیم. نه فقط آمریکا بلکه آلمان، سعودی، بریتانیا، فرانسه و هر کشوری که درخواست کرد، این مدارک را به آنها دادیم».

وی مجددا درخواست آنکارا از ریاض برای استرداد عاملان قتل خاشقچی به ترکیه را تکرار کرده و دلیل آن را رخ دادن جنایت در استانبول و خاک این کشور عنوان کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحران‌های منطقه تصریح کرد: «کسانی که برای سال‌ها عراق و سوریه را به بهانه داعش و سوریه نابود کردند باید به خاطر این ویرانی سرزنش شوند، اما کسانی که این فرصت‌ها را به آنها دادند بیشتر لایق سرزنش هستند و باید پاسخگو باشند».

اردوغان با تروریستی خواندن شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، اضافه کرد: «یک سازمان تروریستی (نیروهای دموکراتیک سوریه) یک سوم خاک سوریه را تصرف کرده و با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپا هرنوع ظلم و ستمی را در حق مردم سوریه اعمال می‌کنند».

وی ضمن اشاره به خطر حی و حاضری که این سازمان تروریستی برای ترکیه دارد، گفت: «تمام جهان اسلام باید علیه آنها قد علم کنند زیرا استفاده از این گروه به عنوان ابزار (کشورهای غربی) باعث شده سوریه به سمت تجزیه و نزول پیش برود... ما در برابر چنین تهدیدی سکوت نخواهیم کرد... همانطور که در جرابلس، عفرین و ادلب اقدامات نظامی مشخصی انجام دادیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر تعهد خود به برقراری صلح و ثبات در شرق رود فرات، اعلام کرد که از شب گذشته عملیات نظامی را در شمال عراق، شهر سنجار و نزدیکی کوهستان قندیل آغاز کرده‌اند.

اردوغان با بیان اینکه یا ترکیه باید این سازمان‌های تروریستی را نابود کند یا اینکه به دست آنها نابود خواهد شد، توضیح داد: «پس ما سازمان‌های تروریستی در شمال سوریه را برای همیشه نابود می‌کنیم».

وی ضمن انتقاد مجدد از حمایت‌های نظامی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری خاطر نشان کرد: «آمریکا ۲۲ پایگاه در شمال سوریه دارد و بیش از ۲۰ هزار کامیون سلاح و خودروی نظامی به این منطقه منتقل کرده است. چه کسانی این تسلیحات را دریافت کردند؟ پ‌ک‌ک، پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ... و آنها نهایتا از این سلاح‌ها برای حمله به ترکیه استفاده می‌کنند».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورهای غربی می‌خواستند تروریست‌ها را به شرق فرات منتقل کنند، ادامه داد: «اما نگذاشتیم در این کار موفق شوند... البته ما به عنوان ترکیه، زمان زیادی را در موضوع شرق فرات از دست دادیم، به همین خاطر حتی یک روز هم برای عملیات در شرق فرات تعلل نخواهیم کرد».

اردوغان با ملزم کردن کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از ترکیه در مبارزه با تروریسم، گفت: «البته اگر به دنبال صلح، ثبات و عزت هستند... ما به عنوان ترکیه در آزمون مهم و حساسی قرار گرفتیم که از آن سربلند نیز بیرون آمدیم... هیچ کسی حق ندارد به خاطر اجرای عدالت از ما انتقاد کند».

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی از دموکراسی و قانون برای پوشش سرکوبگری‌های خود استفاده می‌کنند، افزود: «کشورهای غربی در مواجه با کوچکترین خطر تهدیدی، اقدامات فاشیستی انجام می‌دهند. اما به نظر می‌رسد در سخنوری و حرافی درباره دموکراسی و آزادی بیان بسیار ماهر هستند».

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان با انتقاد از نحوه حکومت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خاطر نشان کرد: «متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی و دولت‌های آنها، بسیار از عدالت، قانون، آزادی و حقوق اساسی بشری دور هستند. نهایتا رویکردها در قبال قتل خاشقچی، این حقیقت را به زشت‌ترین شکل خود نمایان کرد. این یک حقیقت کاملا عریان است. امیدوارم این کنفرانس جایگاهی برای کنار گذاشتن اختلافات در جهان اسلام باشد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      ول کن نیستید نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لعنت بر پدر مادرش

    • بدون نام

      تو خودت بزرگترین قاتلی مردک کردها رو قتل وعام میکنی به بهانه کودتا شهروندان کشورتو زندانی میکنی تو حرف نزن قاتل

    • بدون نام

      آقای اردوغان دلار ها راگرفته حالا قاتل خاشغچی از نزدیکان بن سلمان بوده تا دیروز ازهمان ساعات اول یقه بن سلمان راگرفته بود تادلارها راگرفت قتل درجه ۲شد این مرد چقدر ادم شالاتانه

    • احمد. د

      اردوغان لطفا قاشقچی رو رها کن

    • بدون نام

      برو بابا! تو که خودت کردها را به بهانه امنیت ملی از زن و بچه می کشید دیگه نظر نده!

    • بدون نام

      اصلا من اعتراض دارم چرا نامزد این بابا ترکیه ایی بود مگه افغانی باشه چه ایرادی داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج