جاباما
۸۰۸۷۳۹
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

بهزیستی: دو سوم کودکان کار افغان هستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه دو سوم کودکان کار در کشور ما خارجی و فاقد مجوز اقامت هستند، گفت: معضل ما بیش از هر چیز کودکانی هستند که خانواده‌ای در کشور ما ندارند و نمی‌توان اقدامی برای آنان انجام داد.

خبرگزاری فارس: سیدمحمد رحیم فاضلی‌نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران در پنجمین جلسه شورای اداری استان تهران گفت: باعث افتخار بنده است که بگویم سازمان بهزیستی متاثر از ماده‌های ۲۱ و۲۲ قانون اساسی برنامه‌های متعددی را اجرایی کرده است.

وی افزود:‌ارائه خدمت به ۸۵ هزار نفر معلول، ارائه خدمات توانبخشی، ارائه خدمت به زنان سرپرست خانوار، ارائه خدمات به بیماران اعصاب و روان، ارائه خدمت از طریق ۵۰۰ مهدکودک و اجرای طرح ساماندهی کودکان بی‌سرپرست، طرح غربالگری ناشنوایی در بیمارستان های شهر تهران، اجرای طرح‌های مناسب در زمینه اورژانس خدمات اجتماعی و ... بخش‌هایی از خدمات ما در مجموعه سازمان بهزیستی استان تهران است.

فاضلی‌نژاد بیان کرد:‌ در طرح و سامانه کاهش طلاق اقدامات مناسبی انجام شد، همچنین ما در سال جاری افراد بسیاری اعم از بیماران و نیازمندان را در اختیار داشتیم که در صف دریافت تسهیلات بودند و امسال توفیق پیدا کردیم تا ۲۲ هزار نفر را از خدمات تسهیلاتی سازمان بهره‌مند کنیم که این مورد به عنوان یکی از خدمات شاخص در سازمان تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: نیازهای پاسخ داده نشده افراد تحت پوشش بهزیستی منجر می‌شود تا شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتری شویم و اگر اقدامات کاملی صورت نپذیرد به تهدیدات اجتماعی و پس از آن بحران اجتماعی مبدل می‌شود. ما می‌توانیم از آسیبی مانند اعتیاد و یا طلاق در همین زمینه نام ببریم. زیرا تجربه به ما نشان داده آسیب‌های اجتماعی مکمل و متمم یکدیگر هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: آسیب‌های اجتماعی ابتدا فرد، سپس خانواده و در پی آن جامعه را متاثر خود می‌کند و آسیب‌ها حتی به سالمندان نیز انتقال می‌یابد.

فاضلی‌نژاد ادامه داد: بین فقر و طلاق، بزهکاری و اعتیاد و.. ارتباط وجود دارد و اگر هر مسئله‌ای نادیده گرفته شود سبب ایجاد انواع دیگر آسیب‌ها خواهد شد.

وی در ارتباط با کودکان کار و خیابان گفت:‌ ما کودک خیابان به صورت محدود داریم که محل درآمد،‌کار و زندگی آنها در خیابان باشد ولی این کودکان کار اقدام به درآمدزایی در خیابان می‌کنند و این امر به دلیل تامین خرج خانواده است. یک سوم از کودکان کار و خیابان دختر و دو سوم آنان پسر هستند. همچنین کمتر از یک سوم این افراد ایرانی هستند و بالغ بر دو سوم افراد خارجی و فاقد مجوز اقامت در بین این افراد دیده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به چه دلیل ما شاهد افزایش روزافزون کودکان کار در شهرها هستیم، افزود: این امر به دلیل درآمدزایی مناسب در شهرها است که انتظار داریم دستگاه‌های متولی با این مسائل برخورد کنند. ما اگر کاهش درآمد این کودکان را داشته باشیم جمعیت آن روز افزون زیاد نمی‌شود.

فاضلی‌نژاد افزود: سازمان‌های مردم نهاد کودکان را شناسایی و با خانواده آنان ارتباط می‌کند تا آسیب‌ها کاهش یابد. ما سه مرکز دخترانه و پسرانه متناسب با سن کودکان در اختیار داریم و حداکثر ظرف ۲۱ روز با خانواده این کودکان ارتباط پیدا خواهیم کرد. معضل ما اینجا کودکانی هستند که خانواده‌ای در کشور ندارند و نمی‌توان اقدامی برای آنها انجام داد.

وی ادامه داد: آمار کودکان افغانی موجود در کشور ما ۹۵ درصد از کودکان کار را به خود اختصاص می‌دهد. طرحی که با حمایت فرمانداری تهران در زمینه ایجاد مجتمع خدمات شهری شهرداری انجام شد بسیار مناسب است و ما عوامل اجرایی را موظف کردیم تا به حوزه مددکاری تخصصی ورود پیدا کنند لذا باید دید آیا از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در زمینه کاهش آسیب‌ها اقدام می‌شود یا خیر.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: رابطه نگران کننده‌ای بین اعتیاد و طلاق وجود دارد، فاصله‌ای که فردی به معتاد کارتن خواب تبدیل می‌شود در حال کوتاه شدن است و نوع مصرف مواد این فاصله را کاهش داده است که این مورد از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است.

فاضلی‌نژاد افزود: معتاد داوطلب توسط دارو درمانی به مراکز پذیرشی منتقل می‌شود که فرایند درمان حداکثر سه ماه ادامه دارد. معتادان متجاهر معضل اصلی ما هستند، هر چند مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی در زمینه معتادان متجاهر اقدامات را انجام می‌دهند ولی این امر در حال شدت یافتن است.

وی گفت: پس از آنکه نیروی انتظامی یا گشت‌های اورژانس خدمات اجتماعی فرد معتاد را به بهزیستی تحویل می‌دهد بلافاصله اقدامات غربالگری انجام و برای وی دادگاهی با حضور دستگاه‌ها تشکیل می‌شود که در آن فرد معتاد می‌پذیرد یا درمان یا اینکه مجرم شناخته شود که اگر درمان را پذیرفت ارتباط با خانواده وی برقرار خواهد شد و گفتنی است در حال حاضر ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت داوطلب معرفی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه یادآور شد: در مراکز ماده ۱۶ ما ۱۰ هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر پذیرش شده‌اند. ظرفیت ما برای ۲۰ هزار نفر است که امیدواریم با مشارکت همه استان‌ها بتوانیم به مردم کمک کرده باشیم.

فاضلی‌نژاد گفت:‌ما به ۱۰۰ هزار مددجو خدمات ارائه می‌کنیم. ۲۵۰۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در دو شیرخوارگاه ما حضور دارند و در کل ۱۷ هزار نفر از افرادی که در این سازمان رشد پیدا کرده‌اند با وجود ازدواج و خروج از سازمان همچنان خود را فرزند سازمان بهزیستی می‌دانند. این افراد ماهانه ۵۳ هزار تومان دریافت می‌کردند که این مبلغ به ۳ برابر افزایش می‌یافت و برای خانوارهای ۴ نفر به بالا تا حدود ۴۰۰ هزار تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

وی در پایان گفت: ۵۰ هزار نفر معتاد تحت درمان وجود دارد و به طور کلی هزار مرکز در شهر تهران به صورت خصوصی معرفی شده‌اند که هر کدام از اینها حداقل ۵ نفر این افراد را به اشتغال گرفته‌اند که این مورد بسیار مهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افغانی ها که حساب نیستن. فقط کودکان ایرانی مهم هستند پس باید مراقب آنها بود


      بند نژادپرست هستم بغیر از ایرانی کسی برایم مهم نیست

      پاسخ ها

      • پروانه

        انسان باش بجای نژادپرست بودن یه خورده اطلاعاتت ببر بالا ببین دنیا به انسانیت تعظیم میکنه نه به نژادپرستی

      • بدون نام

        توغلط کردی

      • محمد

        ما هم وطن پرستیم فقط ایران وایرانی افغانی فقط به کشور خیانت کرده اند..اب هیرمند را بستن

    • بدون نام

      دمت گرم عزیزاین نژادپرستی نیست این وطن وهم وطن پرستی باعرضگی باغیرتی باهوشییت بامدرک سندبهتون میگم کلا مشکلات مملکت مابه خاطروجوداینهمه زیادافغانی مهاجرکه تعدادشون ازماشین بیشترشده وازهمه لحاظ اقتصادی سیاسی اجتماعی امنیتی بی ابی ....‌وخودمسولین وکارشناسان هم اینومیگن ولی کوگوش شنوافکرکنم نفوذیها .. انگلیس نمیزارن روحانی اینهاروبریزبیرون چون احمدی نژادریختشون بیرون گفتن مابودجه ومنابع شغل اصافی نداریم به شماافغانهابدیم ملت خودمون مهمترواجبتر وخودنمایندگان مجلس گفتن یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی فقط توکارساختمانی اشغال کردن وچندبرابران توشغلهای دیگه وبایداخراج بشن ماتوهرخانه۱تا۲ نفربیکارداریم واین تعدادیعنی بودجه بالا۲۰۰سال مملکت ومردم و....

    • آدولف هیتلر

      بحث نژاد پرست یا نپرستی نیست این یه نوع اشغال خاموش کشوره هیچ میدونید اگه اینها کشور و کامل اشغال کنند دست به تجاوز گسترده میزنند بعد آقایون و خانومهای نژاد نپرست بیاند جواب بدند

    • آدولف هیتلر

      بعضی ها مرزهای انسانیت رو جابجا میکنند از جمله همین برادران افغان اونها استاد ظاهرسازی اند و این وحشتناکه بعد جوری رفتار میکنند که اگه کسی هم متوجه توطعه اونها بشه میشه نژاد پرست و هیچ کس بهش توجه نمیکنه برای همینه که اینهمه افغان تو کشور ما هست

    • بدون نام

      رییس کل محترم بهزیستی ،کاش یک بار برای همیشه وتاریخی وبه نام نیک مسببان یادکردن ،معلولین شدید مددجو بهزیستی بدون درآمد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرارمی گرفت وازصدقه دادن با ماهیانه 100 وهشت تومن نجات می یا فتند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج