۸۰۸۷۷۲
۲ نظر
۵۰۸۱
۲ نظر
۵۰۸۱
پ

برنامه «کتاب باز» را ببینید؛ به این چند دلیل

اگر هر شب به جای تماشای تلویزیون ۱۵ دقیقه مطالعه کنید، سالی حدود ۱۵ کتاب را می‌خوانید. این را برایان تریسی نویسنده کانادایی کتاب معروف «قورباغه‌ات را قورت بده» گفته است. حال ما می‌خواهیم معادله این نویسنده را تغییر دهیم و بگوییم اگر هر شب برنامه «کتاب باز» را ببینید، همزمان هم تلویزیون دیده و هم کتاب مطالعه کرده‌اید.

روزنامه خراسان - انتصاری: اگر هر شب به جای تماشای تلویزیون ۱۵ دقیقه مطالعه کنید، سالی حدود ۱۵ کتاب را می‌خوانید. این را برایان تریسی نویسنده کانادایی کتاب معروف «قورباغه‌ات را قورت بده» گفته است. حال ما می‌خواهیم معادله این نویسنده را تغییر دهیم و بگوییم اگر هر شب برنامه «کتاب باز» را ببینید، همزمان هم تلویزیون دیده‌ و هم کتاب مطالعه کرده‌اید.

برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت که این روزها فصل سوم خود را با بخش‌ها و مهمان‌های مختلف پشت سر می‌گذارد و تلاش قابل قبولی از خود برای به نمایش گذاشتن چهره‌ای دوست‌داشتنی و تاثیرگذار از کتاب ارائه داده است. در ادامه، چند بخش پررنگ ادبی این برنامه را که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود، معرفی می‌کنیم تا انگیزه دیدن این برنامه برایتان چند برابر شود.

برنامه «کتاب باز» را ببینید؛ به این چند دلیل

شنبه‌ها با رشید کاکاوند

شنبه از آن روزهای گوشت تلخِ هفته است اما سخن از حافظ و سعدی و ...می‌تواند آن را شیرین کند. گفت‌و‌گوی سروش صحت و دکتر رشید کاکاوند با موضوع حافظ‌شناسی و گاه گریزهای شنیدنی به دیگر شاعران کشورمان، بخش پایانی شنبه شب‌های «کتاب باز» را شامل می‌شود. تسلط دکتر کاکاوند و تحلیل‌های او به همراه صدای گرم و دلنشینش حافظ را به گونه ای به شما می‌شناساند که تاکنون چنین به آن نگاه نکرده‌اید.

به طور مثال او در یکی از همین برنامه ها درباره موسیقی درونی اشعار حافظ گفت: «پاره شدن تسبیح در فهم عوام، اتفاق خوش‌ یمنی نیست. حافظ بند تسبیح در دستش پاره می‌شود و می‌خواهد برای این اتفاق دلیل بیاورد. در بیت «رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار/ دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود» 9 بار صدای «سین» را می‌شنویم که همزمان شاعر دارد حرف می‌زند و مانند تابلوی «سکوت را رعایت کنید» در بیمارستان‌ها یا «هیس»، درخواست سکوت دارد. تراکم این موسیقی‌های درونی در شعر حافظ بیش از دیگر شاعران است.»

برنامه «کتاب باز» را ببینید؛ به این چند دلیل

یک شنبه‌ها با احسان رضایی

یک شنبه‌ها روز ویژه معرفی کتاب در ژانرهای مختلف برای کتاب بازهاست. در این بخش سروش صحت میزبان احسان رضایی نویسنده «باغ وحش اساطیر» و روزنامه نگار است. معرفی کتاب‌ها در این بخش به شیوه‌ای پیش می رود که اطلاعات جانبی و کمتر شنیده شده‌ای هم دستگیر مخاطب می‌شود. به طور مثال این که آگاتا کریستی سه بار به ایران سفر کرده است و کتابی به نام «خانه‌ای در شیراز» دارد.

هارپر لی نویسنده کتاب«کشتن مرغ مینا» کتاب زودتر نوشته شده دیگری به نام «برو دیده بانی بگمار» دارد که پس از مرگ، نسخه دست‌نویس آن را پیدا کرده‌اند و ۵۵ سال بعد از رمان دومش، چاپ شده است یا در قسمتی دیگر، از تاریخچه ادبیات پلیسی در ایران و کتاب «فیل درتاریکی» قاسم هاشمی‌نژاد صحبت به میان می‌آید. از این که این نویسنده از یک بن مایه ادبیات کلاسیک در دفتر سوم مثنوی معنوی مولانا و «پیل اندر خانه تاریک بود/عرضه را آورده بودندش هنود»یک داستان پلیسی مدرن نوشته است. هرچند این کتاب سال‌هاست بازنشر نشده است.

برنامه «کتاب باز» را ببینید؛ به این چند دلیل

مینی سکانس‌های جذاب

قسمت مهمان‌های روزانه هم جذابیت های خاص خودش را دارد که ما دو سکانس کوتاه از این بخش را انتخاب کردیم.

شهره لرستانی هنگام معرفی کتاب محبوب این روزهایش از «ویکنت دو نیم شده» ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی گفت و سروش صحت از وجود چنین داستانی با مضمون آدم دو نیمه شده در ادبیات فارسی خبر داد. کتاب «ملکوت» بهرام صادقی که در آن هم، بخش‌هایی از بدن قهرمان کتاب جدا و جالب‌تر این که اسم هم به همین سرنوشت دچار و به «میم.ل» تبدیل می‌شود. گفته می‌شود رمان کوتاه و تاثیرگذار «ملکوت» در یک نشست چند ساعته نوشته شده است.

سروش صحت در روزی که میزبان امیرحسین مدرس بود، خاطره ای از مثنوی خوانی خود گفت. از روزی که با مدرس برای بازیگری در یک پروژه همکار بودند و امیرحسین مدرس، اشتباه سروش صحت را در خواندن بیتی از سرآغاز دفتر اول مثنوی تصحیح می کند و آن بیت «عشق جان طور آمد عاشقا/ طور مست و خَرَ موسی صاعقا» است که به یک آیه قرآن و داستان رسیدن حضرت موسی(ع) به وادی طور و دیدن درخت فروزنده و مدهوش شدنش اشاره دارد.

برنامه «کتاب باز» را ببینید؛ به این چند دلیل

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون

    • لیلا

      موافقم برنامه مفیدیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج