جاباما
۸۰۸۹۷۷
۷ نظر
۵۰۱۱
۷ نظر
۵۰۱۱
پ

پیامک فیلتر اینستاگرام از کجا ارسال می‌شود؟

اوایل هفته جاری سیل پیامک‌های حاوی یک جریان فکری مشخص با سرشماره‌های ۰۹۱۵، ۰۹۱۲، ۰۹۳۷، ۰۹۰۱، ۰۹۳۹ و ۰۹۱۳ به سوی نمایندگان مجلس سرازیر شد؛ پیامک‌هایی که هرچند با لحن‌های مختلفی نوشته شده بود اما همه آنها تنها حول محور فیلتر اینستاگرام می‌چرخید.

روزنامه ایران نوشت: اوایل هفته جاری سیل پیامک‌های حاوی یک جریان فکری مشخص با سرشماره‌های ۰۹۱۵، ۰۹۱۲، ۰۹۳۷، ۰۹۰۱، ۰۹۳۹ و ۰۹۱۳ به سوی نمایندگان مجلس سرازیر شد؛ پیامک‌هایی که هرچند با لحن‌های مختلفی نوشته شده بود اما همه آنها تنها حول محور فیلتر اینستاگرام می‌چرخید.

در همین راستا یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در پاسخ به کسانی که این پیامک‌ها را برگرفته از بطن جامعه می‌دانند گفت: اگر پیامک‌ها مردمی باشد هیچ ایرادی ندارد ولی مشکل اینجاست که این پیامک‌ها به‌هیچ عنوان پایگاه مردمی ندارد و به‌صورت کاملاً ساماندهی شده، توسط افراد یا گروه‌هایی ارسال شده است که پیش‌تر نیز در مواردی دیگر مانند فیلتر تلگرام به‌صورت کاملاً هماهنگ عمل کرده بودند.

این پیامک‌های ساماندهی شده

مهدی شیخ یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس است که همیشه مواضع خود را درباره شبکه‌ های اجتماعی داخلی و خارجی اعلام کرده است و اعتقاد دارد پیام رسان‌های داخلی و خارجی باید درکنار هم فعال باشند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأیید دریافت پیامک مبنی بر لزوم از دسترس خارج شدن اینستاگرام گفت:ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها بسیار ساماندهی شده عمل می‌کنند و نمی‌توان این عمل را به مردم عادی نسبت داد. البته این نخستین بار نیست که چنین کارهایی به‌صورت ساماندهی شده انجام می‌شود چرا که این افراد و گروه‌ها در بحث فیلتر تلگرام، FATF و... نیز بسیار فعال بودند.

این نماینده مجلس افزود: برخی نماینده‌ها از جایگاه قانونی خود برای احقاق حقوق مردم استفاده می‌کنند و برخی هم از افکارعمومی مصنوعی بهره می‌برند که این بخش کار، غلط است. اینکه افکار عمومی مصنوعی ایجاد کنید و آن را به تمام افکار عمومی نسبت دهید یک تقلب بزرگ محسوب می‌شود.

وی هدف این گروه‌ها از ارسال چنین پیامک‌های سازماندهی شده را فشار افکارعمومی مصنوعی به نماینده‌ها دانست و گفت: البته برخی از نماینده‌ها که آگاه هستند هرگز تحت تأثیر چنین اقدام‌هایی قرار نمی‌گیرند ولی برخی هم از چنین پیامک‌هایی تأثیر می‌گیرند که درباره این افراد هم نمی‌توان کاری کرد.

طیبه سیاوشی عنایتی عضو کمیسون فرهنگی مجلس نیز با تأیید اینکه چندین پیامک از شماره‌های متعدد دریافت کرده است، گفت: پیامک‌ها از پیش شماره‌های ۰۹۱۵، ۰۹۱۲، ۰۹۱۳ و... برای من ارسال شده است و ارسال‌کنندگان پیامک ما را خائن جلوه می‌دهند و می‌گویند چرا اینستاگرام را فیلتر نکرده‌ایم درحالی که اصلاً بحث فیلترینگ در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس نیست. وی ادامه داد: در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که نمایندگانی از دولت، قوه قضائیه، مجلس و نیروی انتظامی دارد، برای فیلترینگ تصمیم‌گیری می‌شود و اگر موضوع در این کمیته به نتیجه نرسد، معمولاً قوه قضائیه از طریق دیگری اقدام به فیلتر می‌کند.

سیاوشی گفت: هدف ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها تنها حساس کردن مردم به فیلتر اینستاگرام است اما آنها با این پیامک‌ها راه غلط را به مردم نشان می‌دهند چراکه کمیسیون جای فیلتر کردن شبکه اجتماعی نیست. این نوع اقدام‌ها آدرس غلط دادن به مردم است و منصفانه نیست چون فقط در جامعه و افکار عمومی، جو هیجانی و حساسیت را به وجود می‌آورند.

فعالیت دلواپسان برای فیلتر اینستاگرام

گفتنی است اواخر هفته گذشته سخنان سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور درباره اینستاگرام و لزوم فیلتر آن بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت و موافقان و مخالفان مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور با انتقاد از فعالیت اینستاگرام در کشور گفت: بسیاری از علما، استادان و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به اینکه اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد افزود: متأسفانه میزان جرایمی که در بستر جرم خیز اینستاگرام به وجود آمده و هر روز رو به رشد است را می‌توان به‌عنوان یک فاجعه نام برد چرا که خانواده‌های زیادی درگیر آسیب‌های آن شده و از این مسأله گلایه‌مند هستند.

وی ادامه داد: حتی برخی، تمام مسئولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به نحوی در این فضا نقش دارند به خاطر عدم‌برخورد با این پدیده مسئول گمراهی تک تک افراد جامعه و بویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند، بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند. وی افزود: قوه قضائیه در این خصوص تذکرات لازم را داده است و بنا دارد محکم و استوار پیگیر اجرای قانون در همه زمینه‌ها باشد.

پس از سخنان سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، دامنه واکنش‌ها به نماز جمعه رسید و امام جمعه مشهد نیز با انتقاد از کم‌بودن پهنای باند پیام رسان‌های داخلی، وزارت ارتباطات را متهم کرد که امکانات بیشتری در اختیار پیام رسان‌های خارجی قرار می‌دهد. بلافاصله پس از این سخنان نیز شاهد ماجرای ارسال پیامک‌ها به نمایندگان با مضامین لزوم فیلتر اینستاگرام بودیم.

آنچه مسلم است اینکه همه این هجمه‌ها علیه اینستاگرام و تلاش برای فیلتر آن از یک پایگاه خاص آغاز شده ولی حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا فیلتر تلگرام تا این لحظه موفق بوده و پیام رسان‌های داخلی با خارج کردن یک پیام رسان خارجی از کارزار پیام رسان‌ها، به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند که حالا باز هم فیلترینگ می‌خواهد دامان یکی دیگر از پیام‌رسان‌های خارجی را بگیرد؟ آیا افرادی که به‌دنبال فیلتر تلگرام بودند به نتیجه دلخواه خود رسیده‌اند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      از کجا معلوم که کار خود اصلاح طلبان نبوده که باز یه بهونه جدید پیدا کنند و بتازن به رقیب به بهانه دلواپس!
      خیلی از اصولگرایان اینستاگرام ارند و در ان فعالیت جدی می کنند.

      پاسخ ها

      • امیرحسین

        تعداد کمی از کاربران که فیلتر شکن ندارند بخاطر اینه که دارن از اینستاگرام استفاده میکنن، میخاین اونها هم نصب کنم؟!

    • ناشناس

      از کجا معلوم که کار خود اصلاح طلبان نبوده که باز یه بهونه جدید پیدا کنند و بتازن به رقیب به بهانه دلواپس!
      خیلی از اصولگرایان اینستاگرام ارند و در ان فعالیت جدی می کنند.

    • آشنا

      سلام
      به یقین درصورتی که اراده واقعی مسئولان ذیربط جهت کمک به پیام رسانهای داخلی وجودداشته باشند ،خارج کردن پیامرسانهای خارجی به پیشرفت آنها (پیام رسانهای داخلی)کمک واقبال مردم هم به آنها بیشترخواهدشد

    • بدون نام

      جالبی این مسئله فیلترینگ اینه که سر قبر ی که گریه میکنید مرده ایی توش نیست ،ینی مردم سالهای مدیدیست که توسط فیلتر شکن دائم وصل به شبکه های پیام رسانند مثل یوتیوب فیسبوک این اواخرم تلگرام ،خوب حالا اینستا هم روش ،سر چی دارین کل کل وکلنجار میرید

    • بدون نام

      والله حرف مردم است ...فیلتر کنید ...کانون گرم خانواده از هم می پاشد...بنده خودم همین مشکل دارم . عاجزانه خواستار فیلتر هستم...

    • بدون نام

      اینستاگرام رو فیلتر کنید. فیلتر شکن هارو هم فیلتر کنید. تبلیغات غربی خیلی موثر عمل میکنن و باعث شده کل دنیا گل و بلبل باشه ولی ایران رو خرابه نشون بده. هرجا میریم میگن ایرانی بدبخته کل دنیا خوشبخته. ولی اواز دو حول از دور خوش است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج