۸۰۹۳۴۱
۲۵ نظر
۵۰۱۵
۲۵ نظر
۵۰۱۵
پ

دانش‌آموز متأهل مفسده دارد!

علی‌رغم گفته مسؤولان آموزش‌وپرورش، هنوز هم برخی مدیران مدارس اگر از تأهل دانش‌آموز دختری خبردار شوند، او را اخراج یا به دوره‌های شبانه و کلاس‌های بزرگسالان تبعید می‌کنند.یک معلم خانم اعتقاد دارد که قرار گرفتن یک دانش‌آموز متأهل در کنار دختران مجرد مفسده دارد .

خبرگزاری تقریب نوشت: علی‌رغم گفته مسؤولان آموزش‌وپرورش، هنوز هم برخی مدیران مدارس اگر از تأهل دانش‌آموز دختری خبردار شوند، او را اخراج یا به دوره‌های شبانه و کلاس‌های بزرگسالان تبعید می‌کنند.

اگر فیلم «ورود آقایان ممنوع» را دیده باشید، فیلم با موضوع اخراج یک دختر متأهل از مدرسه و تلاش‌های دوستانش برای راضی کردن مدیر، به برگشت او شروع می‌شود.

دوستان دختر اخراج شده عقیده دارند که مدرسه نباید کسی را که باعلاقه ازدواج‌کرده و به قول خودشان «به عشقش رسیده» را اخراج کند. اما مدیر مدرسه می‌گوید جای دختر متأهل در مدرسه نیست. البته درنهایت هم مدیر می‌پذیرد که متأهل شدن یک دختر دانش‌آموز، اتفاق بدی نیست و او می‌تواند به مدرسه برگردد.

اخراج دختران متاهل از مدرسه، یکی از سوژه‌هایی بود که در سامانه فارس من ثبت شده بود و به دلیل جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضا، خبرگزاری فارس بر اساس تعهد خود به مخاطبان، به پیگیری آن پرداخته‌است.

در خاطرات دانش‌آموزی اکثر دخترها، نمونه‌هایی از داستان فیلم «ورود آقایان ممنوع» هست. همکلاسی‌ای که یک روز با یک حلقه در دست چپ به مدرسه می‌آید و چند روز بعد خبردار می‌شوید که دیگر همکلاسی شما نیست و از این مدرسه‌ رفته است.

داستان اخراج از مدرسه یا تبعید دختران متأهل به کلاس‌های بزرگسالان به یک قانون نانوشته در مدارس تبدیل‌شده است. خیلی از مدیران مدارس مثل مسئولین آموزش‌وپرورش، دختران متأهل را دارای حق تحصیل به‌صورت عادی و در دوره روزانه می‌دانند.

اما هنوز هم دختران دانش‌آموزی هستند که مجبورند پشت در مدرسه، حلقه ازدواجشان را از دستشان دربیاورند و هرروز برای دادن کپی شناسنامه خود به مدرسه، بهانه بیاورند. چون هنوز هستند مدیرانی که معتقدند جای دختر متأهل در مدرسه نیست.

همه این‌ها در حالی است که جامعه ما این روزها دچار بحران بالا رفتن سن ازدواج شده و نهادهای فرهنگی تلاش می‌کنند این آمار را پایین بیاورند. درحالی‌که به نظر می‌رسد دختری که در سن دبیرستان تصمیم به ازدواج بگیرد مجبور می‌شود قید ادامه تحصیل در مدرسه عادی را بزند.

ادامه تحصیل در کلاس بزرگ‌سالان

چند روز پیش سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با فارس لزوم اخراج دانش آموزان دختر متأهل از مدرسه را رد کرد و گفت: «بر اساس ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرایی مدارس، دانش‌آموزان دختری که ازدواج می‌کنند، می‌توانند به چند روش ادامه تحصیل دهند.

در روش اول، دانش‌آموز دختر متأهل بدون تغییر ظاهر و عدم صحبت درباره مسائل خانوادگی با دانش‌آموزان دیگر، می‌تواند در مدارس روزانه مانند گذشته ادامه تحصیل دهد.

در غیر این صورت دانش‌آموز می‌تواند، در مدرسه بزرگ‌سالان ادامه تحصیل دهد یا اینکه در همان مدرسه روزانه ثبت‌نام کند اما فقط در امتحانات شرکت کند و همچنین امکان تحصیل در مراکز آموزش از راه دور نیز وجود دارد.»

عبدالرسول عمادی در این مصاحبه تأکید می‌کند که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای مدرسه است. موضوعی که خانم رضایی مدیر مدرسه‌ای در قم هم روی آن صحه می‌گذارد و می‌گوید:

«ما از دانش آموزان متأهل تعهد می‌گیریم که بدون صورت آرایش شده و بدون اینکه درباره مسائل خصوصی خود با دیگران صحبت کنند می‌توانند مثل گذشته در دوره روزانه به درس خواندن ادامه دهند.

اما تشخیص اینکه دانش‌آموز متأهل این موارد را رعایت می‌کند یا نه به عهده مدیر و شورای مدرسه است. درواقع بخشنامه رسمی برای این موضوع وجود ندارد و بسیاری از مدیران به خاطر اینکه خیال خود را راحت کنند از همان ابتدا پرونده دانش‌آموز متأهل را به دوره‌های شبانه ارجاع می‌دهند یا به خاطر رعایت نکردن آیین‌نامه او را اخراج می‌کنند»

دانش‌آموز متأهل مفسده دارد!

خانم فیروزی که دریکی از مدارس تهران معلم ادبیات است، اخراج دانش‌آموز متأهل از مدرسه را کار درستی می‌داند و می‌گوید: «به‌هرحال ما موظف هستیم محیط مدرسه را سالم نگه‌داریم.

قرار گرفتن یک دانش‌آموز متأهل در کنار دختران مجرد مفسده دارد و در مدرسه ما اگر از تأهل یک دانش‌آموز خبردار بشویم محترمانه از ورود او به مدرسه جلوگیری می‌کنیم. چون همه بچه‌ها امکان ازدواج در این سن را ندارند و یک دانش‌آموز متأهل ممکن است چشم و گوش بقیه را هم باز کند.»

این معلم ادبیات در پاسخ به این سؤال که منع ازدواج دختر دبیرستانی با تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده در سن پایین در تناقض نیست می‌گوید: «محیط مدرسه جای تشویق به ازدواج نیست. معلم‌ها و مسئولین مدرسه ترجیح می‌دهند بچه‌ها سرشان به درس و کتاب باشد تا موارد دیگر. ترویج ازدواج را باید جای دیگری انجام بدهد نه مدرسه!»

اخراج غیرقانونی است

درهرحال اخراج یک دانش‌آموز متأهل از مدرسه کاری غیرقانونی است اما با توجه به اینکه بعضی از مدارس هنوز هم این کار را انجام می‌دهند راه‌حل را از «علی زرافشان»؛ معاون سابق آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش جویا شدیم.

آقای زرافشان در این رابطه گفت: «در مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش روش‌های تحصیل دخترانی که ازدواج می‌کنند به‌صراحت بیان‌شده است. اگر دانش‌آموزی مقررات آیین‌نامه انضباطی مدارس را رعایت کند مثل رعایت عدم تغییر چهره و...، مدرسه مطابق آیین‌نامه موظف است او را ثبت‌نام کند.

اما اگر بازهم مدیری تصمیم به منع ثبت‌نام دانش‌آموز بگیرد، دانش‌آموز می‌تواند به اداره آموزش پرورش منطقه خود مراجعه کند، اگر در ایام ثبت‌نام باشد معمولاً ستادهای ثبت‌نام فعال هستند، اما در غیر ایام ثبت‌نام باید به معاونت متوسطه مراجعه کند و در آنجا مشکل بررسی و حل خواهد شد.

اما به‌صورت کلی تشخیص اینکه دانش‌آموزی آیین‌نامه انضباطی را رعایت کرده یا خیر به عهده مدیر و شورای مدرسه است.»

دانش‌آموز متأهل خطاکار نیست

با همه این توضیحات بازهم به نظر می‌رسد مدیران مدارس می‌توانند با تشخیص خودشان دانش‌آموز متأهل را از تحصیل در مدارس روزانه منع یا به‌صورت کلی اخراج کنند. نکته‌ای که خانم صالحی، مربی پرورشی دبیرستانی دخترانه آن را برای روحیه این دانش آموزان مضر می‌داند و می‌گوید: «در اینکه باید دانش‌آموز متأهل را مجاب کرد که با ظاهری متناسب در ایام تحصیل به مدرسه بیاید و حرمت و حدود سخن درباره روابط شخصی را مخصوصاً در قبال دانش آموزان مجرد حفظ کند بحثی نیست.

اما استرس مداوم اینکه ممکن است از مدرسه اخراج بشوم و یا فرستاده شدن به مدارس شبانه و تحصیل در کنار بزرگسالان حق این دانش‌آموزان نیست. در مدارس شبانه معمولاً کسانی که از تحصیل بازمانده‌اند و سنشان از ایام دانش‌آموزی گذشته تحصیل می‌کنند. فرستادن دانش‌آموز به چنین فضایی مانند تبعید کردن اوست.

آن‌هم تبعید به خاطر یک کار توصیه‌شده دینی و عرفی. اما بادانش آموز متأهل طوری برخورد می‌شود که گویی خطا کرده است. این موضوع قطعاً روی روحیه او و حتی نگاهش به مقوله ازدواج تأثیر بسیار منفی خواهد داشت.

همه این‌ها قطعاً برخلاف آموزه‌های دینی تشویق به ازدواج و حتی بحران فرهنگی این روزهای جامعه یعنی بالا رفتن سن ازدواج است.»

خانم صالحی ادامه می‌دهد: «رسالت مدارس فقط آموزش علومی که در کتاب‌ها آمده نیست. مدارس باید دانش‌آموز را برای آینده و مهارت‌های زندگی مشترک، آن هم در انواع موضوعات آماده کنند»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من به خاطر این قانون نانوشته مجبور شدم درخواست شناسنامه المثنی بدم و کلی مشکلات بعد از اون ترو خدا اینقدر اذیت نکنید

    • بدون نام

      بسه بابا..
      الان بچه 5 ساله تمام ماجرا رو میدونه
      مفسده دیگه چیه
      خجالت بکشید بقرآن

    • بی نام

      این مدیران از مرحله پرت هستن مسا یل خصوصی نادان الان دیگه همه دختر پسرای نوحوان ازهمه چی سر در میارن خوابیید شما

      پاسخ ها

      • بی نام

        نادان شمایید که از مسائل اموزشی وپرورشی اگاه نیستی.

      • علی

        کاربر 16:44 اتفاقا نادان شمایی که از نادان های امثال خودت دفاع میکنی.

    • بدون نام

      دوستان تا حالا گذرشون به دبیرستان دخترانه نیفتاده تا قشنگ چشم و گوششون باز بشه

    • زهرا

      این قانون ازچه زمانی اجراشده من سال اول دبیرستان ازدواج کردم معدل هشت سال قبلم بیست بود.دوماه بودمتاهل بودم اصلاح نکردم ولی یه نفرازاشنایان به مدیرگفت واخراج شدم.هشت سال میگذره وخونه دارشدموبچه دارونتونستم ادامه تحصیل بدم همین اخراج کردن من باعث چه لطمه هایی بهم شداماالان میخام ادامه تحصیل بدم وهمیشه لعنت میکنم باعث وبانی روکه افرادی مثل منواخراج میکنن چشم وگوش دخترای مجردخیلی بیشترازمتاهلابازه دوره قاجارکه نیست دختراهیچی ندونن به امیدفردایی بهتر

    • امین نیکخواه

      راستشو بگم، من یه دوست دختر داشتم میگفت بخاطر حرفای دوستش ک نامزد داره اومده باهام دوست شده، و اینکه خیلی حال میده بعضی کارا،
      واقعا از تعجب شاخ در آورده بودم که آخرم به خاطر نصیحتام ولم کرد رفت با یکی دیگه

    • پیکاسو

      دنیا داره به چه چیز هایی فکر میکنه و ما به چی. الحق ک صد سال عقبیم.

    • بدون نام

      فقر فرهنگی و بس.....

    • حسام

      یعنی یکی از عجیبترین خبرهایی که تا به حال به گوشم خورده!!بابا مگه ازدواج گناهه؟با خودتون چند چندید؟؟؟مگه عصر حجره؟؟؟بلاخره موافق ازدواج جوونا هستید یا ازدواج مفسده دارد؟توی این مملکت چه خبره؟ (بور بور کنان سر به بیابان و کوه می گذارد!!!)

    • علی

      بلاخره فرقی است بین کشورهای توسعه یافته با کشوری که مدیر و معلمش میگه دانش آموز ازدواج کرده چشم و گوش بقیه رو باز میکنه.الان مردم اینترنت پر سرعت و فیلتر شکن دارن و به هر مطلبی که بخوان دست پیدا میکنن ، ایشان میگه چشم و گوش باز میشه.این درک یک معلم از جامعه اش هست با این همه اختلاف.بیخود نیست از آخر اولیم.

      پاسخ ها

      • بی نام

        خودت معلم نبودی که بفهمی

      • علی

        عزیز معلم ، تاج سر ، من برای معلم خوب و درجه یک احترام بسیاری قایلم چون آینده سازان مملکت رو تربیت میکنه.اما شما اگر معلم هستی خواهشا ارتباطت با جامعه انقدر واژگون و بر عکس نباشه که اینترنت و فیلتر شکن محیا و بعد بگی چشم و گوش توسط متاهلین باز میشه.

        معلم گرامی ، خواهشا تضادهاتون رو حل کنید.از یک طرف میگید چشم و گوش باز شدن بد هست.چرا؟چون اخلاقیات دینی گفته.بعد همان دین میگه ازدواج کنید.اون وقت معلم میگه ازدواج به ما مربوط نیست اما چشم و گوش باز به ما مربوطه.وقتی معلم چنین هست جامعه ما هم چنینه.دست بوس تمامی معلمانی که زحمت میکشند و روشنایی می بخشند هستم ، تعدادشان افزون باد.

    • امیرعلی

      خانم فیروزی،هرجا هستی برات آرزوی شفا عاجل دارم.باشد که رستگار شوی.

    • بدون نام

      خانم فیروزی اگر این طور که شما میگید پس خودتون هم که متاهل هستید نباید در کنار دختران مجرد مدرسه قرار بگیرید چون باعث مفسده میشید واقعا متاسفم براتون با این تفکر غلط شما حتی دین و سنت پیامبر اسلام را هم زیر سوال می برید

    • پروانه

      الان دخترای دبستانی انداره مادربزرگ من میفهمن و کلی اطلاعات در مورد روابط زن و مرد دارن از حرفاتون مشخصه تو جامعه زندگی نمیکنید

    • بدون نام

      این حرفا چیه، میگین. ما هم دوران دبیرستان رو گذروندیم، دخترای همکلاسی ما که ازدواج میکردن رو میدیدم که اکثر اوقات مشغول تعریف از مسائلی بودن برای دوستاشون که جاش تو مدرسه نیس. این حرفا که میگم مربوط به چندین سال قبله. ماشالله دخترای امروزی که همین جوری بدون این حرفاهم بعضی ها رو میبینه آدم شرمش می‌یاد. دختر دوره اول دبیرستان رو میبینی توی راه مدرسه، واقعا سن ورود به این مسائل خیلی پایین ااومده خدا جوونای ما رو حفظ کنه.

    • hamid

      منم با خانومم میخوایم عقد کنیم وایسادیم مدرسه ش تموم شه

    • بدون نام

      خود معلم هم نباید متاهل باشد دقت کردین بیشتر دردسر دانش آموزان از معلمین بوده نه دانش آموزان متاهل

      یا به دانش آموز درس فساد اخلاقی داده یا تجاوز کرده
      ما شدیم عربستان و طالبان یا گروه بکوحرام
      بابا خجالت بکشید اون موبایل که دست دانش آموزه از ۷ سالگی چشم و گوشش باز شده اگه میتونی روش استفاده صحیح رو نشونش بده
      تاسف میخورم تو مدارس ما فقط به تعلیم پرداخته میشه و از تربیت خبری نیست

    • 123

      به قول شما سن ازدواج داره بالاتر میره
      به نظر بنده هم نباید از کلاس روزانه محروم بشن چون از یه جهاتی باعث تبلیغ و رغبت مجرد ها میشود که به فکر ازدواج باشند

    • بی نام

      زندگی بچه بازی نیست. واقعا ازدواج دختر زیر ۲۰ سال مسخره است. حماقت محض. بعد ۶ ماه هم طلاق.

    • خدا

      این جماعت را بااین طرز فکر بفرستید برن دریاچه قم بز بچرانند!!!

    • بی نام

      دانش اموزی که ازدواج میکنه ازنظر درسی افت میکنه وسرکلاس درس حواس پرتی داره ومتاسفانه اکثر اونها از مسائل خصوصی زندگیشون صحبت میکنندوجو کلاس رو بهم میزنند که باعث اعتراض بسیاری از دبیران وخانواده دانش اموزان دیگر میشودوباشکایت خانواده هامدیرچاره ای برای هدایت این دانش اموزان به مدارس شبانه ندارد از نظرمن دختری که درسن14 تا17سالگی عقد میکنه ازنظراخلاقی وروحی روانی تغییرات زیادی میکنه که براحتی قابل کنترل نیست ودربرابر تذکر مدیر ومعلم گاهی همسران خود راهم دخالت میدهند که خود باعث دردسرهای زیادی در مدرسه میشود.

    • بدون نام

      دوستان عزیزمگه دوره ساف صادقون ه که نیست اینترنت وفیلترشکن هرکس بخوادمیدونه یعنی چه که زندگی کسی رو نابود میکنیددخترا بهترازپسراآگاهی دارن نسبت به ....این یه حقیقته خجالت بکشیدهرپه گذشتگان براما گذاشتن تواین سالها برباد رفت اگه ژاپن ژاپن شد ساموایی هاکنار گذاشته شدن پس کنید تورا به دین تون ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج