جاباما
۸۰۹۳۷۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

انتقاد آرمین از مواضع انتخاباتی حجاریان و خاتمی

محسن آرمین از همراهی خود با نظر نبوی در مقابل دیدگاه‌های حجاریان و خاتمی سخن گفت.

خبرگزاری ایرنا: ماندن در انتخابات یا خروج از آن بحث زود هنگام انتخاباتی یکی از دوگانه‌های جدی مطرح شده در اردوگاه اصلاح‌طلبی است.

طی روزهای گذشته چهره‌های اصلاح‌طلبی چون سعید حجاریان و محمدرضا خاتمی دیدگاه‌هایی را درباره آینده اصلاحات مطرح کردند که از فحوای آن اینگونه بر می‌آید که اصلاح‌طلبان باید استقلال خود را از دیگر جریان‌های سیاسی کشور حفظ کنند حتی اگر به قیمت حضور نیافتن در انتخابات در مواجهه با تأیید نشدن صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب باشد.

پس از آن بود که بهزاد نبوی گزاره اتحاد دوباره اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو در برابر تندروها در انتخابات مجلس دوازدهم و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را مطرح کرد. دیدگاهی که متوجه نگرانی از غلبه تندروها و آسیب این اتفاق برای کشور، ملت و اصل نظام است.

محسن آرمین نیز از همراهی خود با نظر نبوی در مقابل دیدگاه‌های حجاریان و خاتمی سخن گفت. هرچند این گزاره را انکار نکرد که ممکن است آن فعالان اصلاح‌طلب مواضع خود را در قالب هشداری در موضوع رد صلاحیت‌ها مطرح کرده باشند و گفت که باید تمام تلاش‌ها معطوف به فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی واقعی و دارای حداقل استانداردهای لازم باشد.

با این حال با تأکید بر این تعریف که «راهبرد اصلاحی به معنای تلاش برای اصلاح امور و تصحیح انحراف‌ها از طرق مسالمت آمیز، قانونی و طبعاً به نحو تدریجی است» و این راهبرد باید در هر دو عرصه سیاست و قدرت و عرصه اجتماع پیگیری شود، گفت: «به گمانم در حال حاضر باید تمام تلاش‌های اصلاح‌طلبان معطوف به فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری یک انتخابات واقعی و دارای حداقل استانداردهای لازم باشد و حساسیت جامعه را نسبت به ضرورت تداوم و استمرار راهبرد اصلاحی و اهمیت انتخابات و نقش آن در این مسیر تقویت کنند». آرمین در تکمیل این نظر افزود: «در شرایط کنونی که اصلاحات هدف حملات دو جریان افراطی داخل و خشونت طلب خارج کشور قرار دارد، تقویت امید جامعه به نتیجه بخش بودن راهبرد اصلاحی به مثابه تنها راهبرد ممکن و مفید یک وظیفه مبرم است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به دیگر نقطه اختلافی میان گرایش‌های اصلاح‌طلبی نیز پرداخت. وی با بیان این که در شرایطی که بخشی از اصلاح‌طلبان مدعی آن هستند که چون روحانی از شعارهای خود عدول کرده است پس عهد اصلاح‌طلبان با دولت اعتدال نیز شکسته است، شکل‌بندی نیروهای سیاسی کشور را حوال دو محور اعتدال و افراط تصویر کرد و با این پیش‌بینی که «در غیاب حضور مؤثر اصلاح‌طلبان در انتخابات احتمال اینکه افراطیون نتیجه انتخابات را به نفع خود تمام کنند بسیار زیاد است»، گفت: «در این حالت دولت دوازدهم دو سال خیلی سختی را در پیش روخواهد داشت.

آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری از پیگیری برخی از وعده‌های خود تنازل کرد و به همین سبب مورد انتقاد حامیان خود قرار گرفته است. در چنین حالت مفروضی ایشان به تنازل‌های بسیار بیشتری از آن چه تاکنون داشته است ناگزیر خواهد شد. این روند تا انصراف کامل از برنامه‌ها و حتی تغییر ترکیب همکاران وی در دولت پیش خواهد رفت».

پیش‌بینی ای که نشان می‌داد آرمین تا چه حد ایده پا پس کشیدن اصلاح‌طلبان از حضور در انتخابات آتی را مضر و مخرب می‌داند. نظری که نشان از تفاوت دیدگاه بین چهر‌های برجسته دو حزب منحل شده اصلاح‌طلب درباره آینده پیش روی آنها دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج