جاباما
۸۰۹۸۹۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
پ

ماجرای قاچاق خاک ایران به عربستان

وزارت جهاد کشاورزی سال‌هاست قاچاق خاک از ایران را تکذیب می‌کند و سازمان محیط‌ زیست منتقد جدی بی‌توجهی در این مساله است.

روزنامه فرهیختگان با با محمد درویش از فعالان محیط‌زیست و مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین سعید احمدخانی، مدیرکل روابط‌عمومی گمرک در مورد مساله قاچاق خاک از ایران گفتگویی انجام داده است.

محمد درویش در ارتباط با موضوع قاچاق خاک گفت: «چیزی حدود دو دهه است که بنده با این ماجرا درگیر هستم و هربار قصد انجام یک بررسی و اقدام دقیق داشتم معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی رسما اطلاعیه داده و هرنوع قاچاق و انتقال خاک را تکذیب کرده و گفته چنین چیزی وجود ندارد.

سوال اصلی این است که واکنش سازمان محیط‌زیست به خبر قاچاق خاک چیست؟ آیا نامه‌نگاری صورت گرفته است؟ عوامل خاطی شناسایی شده است؟ طبق قانون صدور حتی یک گرم خاک هم غیرقانونی است و مجاز نیست. البته مطمئن باشید به‌زودی نامه یا اطلاعیه‌ای صادر می‌شود که این چنین نبوده و اشتباه شده است و... کاری که دو دهه است دارند انجام می‌دهند.

نهاد‌های نظارتی و بازرسی الان باید پیگیر بشوند که چه کسی خاک را قاچاق می‌کند و به کجا می‌رود؟ اما اتفاقی که می‌افتد این که این قضیه را تکذیب می‌کنند. شما نگاه کنید در امارات متحده عربی، عربستان، قطر و بحرین به‌شدت وسعت گلخانه‌ها درحال افزایش است.

عربستان سعودی درحال ساخت یک باغ گیاه‌شناسی است به وسعت ۲۵۰ هکتار، یعنی دوبرابر باغ گیاه‌شناسی ایران، این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که خاک را از کجا می‌آورند، این کشور‌ها در تولید محصولات جالیزی مدام در حال رکورد‌شکنی هستند، آب را شیرین کرده و استفاده می‌کنند. خاک را از کجا می‌آورند؟ مشخص است که از ایران خاک به این کشور‌ها می‌رود. ما دو دهه است که سکوت کرده‌ایم.

هر سانتیمتر برای شکل‌گرفتن در ایران به‌طور متوسط ۸۰۰ سال زمان نیاز دارد. یعنی ما داریم ماده غذایی ارزشمندی را از کشور خارج می‌کنیم و سکوت کردیم و این تاراج را تماشا می‌کنیم. این بسیار ماده ارزشمندی است و هیچ کشوری هیچ کجای دنیا اجازه صدور خاک کشورش را نمی‌دهد، شاید اجازه صدور آب داده شود، اما خاک امکان ندارد، چون فرآیند تولید خاک کند است و نیاز به چند نسل دارد.»

سعید احمدخانی، مدیرکل روابط‌عمومی گمرک نیز در ارتباط با خبر قاچاق خاک گفت: «نکته اول این است که بحث قاچاق خاک موضوع کوچکی نیست که با چشم نشود آن را مشاهده کرد و موضوع مشهودی است. ارزش خاک پایین است و اگر کسی بخواهد بیزینسی در این حوزه انجام دهد، مجبور است حجم بالایی را منتقل کند. به نظر من با مطرح کردن این موضوع یعنی قاچاق خاک عملکرد دستگاه‌های نظارتی و بازرسی و مسئولان و... را زیرسوال می‌بریم. گاهی خبری منتشر می‌شود که هزاران کانتینر قاچاق شده و این هم همان است و ما داریم عملکرد نهاد‌های بازرسی را زیرسوال می‌بریم. همین خاک باید چند ماشین و کامیون خاک را منتقل کند؟

هیچ نهاد و بازرسی نمی‌بیند؟ مطرح‌کردن این موضوع اصلا کار صحیحی نیست، آن مسئول و نماینده مجلسی که این بحث را مطرح کرده باید مستنداتش را ارائه کند. بحثی هم که گفته می‌شود در قالب سیمان و... خاک قاچاق می‌شود هم به این صورت نیست، برای صادرات قاچاق گواهی شرکت تولید‌کننده نیاز است، یعنی آن صادر‌کننده بدون گواهی شرکت تولیدکننده امکان صادرات ندارد. غیرممکن است شرکت تولید‌کننده سیمان چنین کاری کند. به‌صورت کلی بحث قاچاق خاک را رد و تکذیب می‌کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واژه وطن فروشی مصداق درست و بجای عملکرد مسئولین ماست!!

      آب و خاک و دریا و کوه و معادن و نفت و گاز رو به تاراج بردند
      شماها از چه فرقه و نژادی بعنوان مسئولین این خاک هستین که به ملت ایران اینطور ظلم میکنید؟!!

      اینهمه جوون شهید شدند که ذره ای از خاک وطن بدست هیچ بیگانه ای نیفته و شما اینطور خاک وثروت مردم رو دودستی تقدیم بیگانه میکنید!

    • بدون نام

      دست تون بشکنه مملکت را غارت کردین مگه با عربستان جنگ ندارین پس اینکارا چیه نکنه مردم را فیلم کردین

    • بدون نام

      ای خاااک بر سر مسئولین که حتی از خاک این مملکت هم نگذشتن

    • بدون نام

      اینها که با چراغ سبز دولت و نهادهای نظارتی ایجنایت را سالهاست انجام میدهند ایرانی و وطن پرست نیستند خاین به ه یت ایرانی و ایرانیان هستند مرگ بر انها و ایضا انها که تریبون دار هستند و مسول نظارت هستند و بی تفاوت هستند ایرانی نیستند و طن فرو ش هستند چرا صدا و سیما درکنار نمایش اشپزی به این مسایل اهمیت نمیدهد مگر مال مردم نیست متاسفم چنین مسولانی داریم

    • بدون نام

      خاک ایران رو غارت کردن

    • بدون نام

      وقتی وزارت کشاورزی دستور سرپوش گذاشتن رو میده، یعنی خوداین وزارت خانه در صادر کردن خاک دست داره و عنوان قاچاق روش میزاره
      کدوم کشوری خاکشو میفروشه؟!
      مگه شماها ایرانی نیستین؟
      خاکی که هر یک سانتش ۸۰۰و۹۰۰ سال طول میکشه ، درست بشه!!!!! ،، شما تن تن، صادر میکنید؟؟؟!!!!

      آخه پول و قدرت تا چه حد؟؟
      بیشرمی و پستی و وقاحت و نامردی وبی غیرتی برازنده ی وزارت کشاورزیه و بس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وزارت جهاد کشاورزی!!!

    • zorbayonani

      تاراج کنید.سلاخی کنید این وطن بیچاره رو

    • بدون نام

      خوب.دزدی.مدیران.مملکت

    • بدون نام

      تو مملکتمان هر سخنی که تکذیب شد بدانید که صد در صد داره انجام میشه و دست اقایان رده بالا تو کاره.

    • بدون نام

      با وجود وزارت کشاورزی برای قاچاق خاک،، احتیاج به دشمن و تصرف دشمن بخاک کشور نداریم

    • بدون نام

      فردا پس فرداست که مردمم بفروشن این نانجیب ها

    • بدون نام

      اینا که قاچاق نیست مقامات کشور ما خودشون دوست دارن و آب و خاک و منابع کشور ما را به کشورهای همسایه و برادران دینی مون تقدیم کنند همانطور که شاهدیم و می بینیم که همه چیزمون را می فرستند عراق و....!

    • بدون نام

      بابا کل خاک دشت خوزستان داره به شوره زار تبدیل میشه

    • بدون نام

      امیدوارم افرادی که در خروج خاک این مرز وبوم
      کوچکترین دخالتی دارند خداوند نسل وتبارش را از روی زمین نیست ونابود فرماید. این افراد واقعا وطن فروشندوملعون های سیاه روی تاریخند.

    • خوب طبيعيه،،،

      واقعا ديگه مسولين شورش رو درآوردن .سوخت اب وخاک وناموس..بس کنيد

    • بیژن حاجی زاده

      کشور افتاده دست وطن فروشها

    • علی

      خاک فروشى مساویست با ناموس فروشے!!!!!ننگ بر کسانی مبادرت به اینکار کرده اند.

    • بدون نام

      فردا پس فردا به این بنده خداهم انگ جاسوسی میخوره.

    • بدون نام

      حتما اینم بنزینه گرونش کنن تا قاچاق نشه اینجوریاس که سر ی ملت و گول میمالن و بی لیاقتی خودشونو توجیه میکنن همش داد آی ملت سوخت داره قاچاق میشه باید گرونش کرد حالا خاکم با نرخ گرون به ملت بفروشید تا کارتون پیش بره

    • بدون نام

      تاراج وطن بدست .................

    • بدون نام

      خودتون دارید آب خاک دریا وغیره رو به عربها میفروشید همتون هم خبر داریداز صغیر وکبیر دروغ که حناق نیست نه مردم نه کشور هیچی برای شما مهم نیست وارزش نداره هیچکس حتی خدا هم نمیدونه اهل چه فرقیه هستید بخاطر اینکه جیبتونو پر کنید ناموس این کشور رو هم فروختید میفروشید وخواهید فروخت

    • بدون نام

      ارسال سالیانه صدها هزار تن خاک به بندر امام و خارج شدن آن از مملکت قطعیست و از هر راننده ای که در مسیر بندر امام کار میکنه بپرسی میگه که خودش چندها بار خاک تحویل بندر داده بصورت رسمی

    • بدون نام

      عیب ندارد بجای آن خاک کاهو بیاورند برای سر مسئولین

    • کامران

      میگفتند یک وجب ازخاکمان رابه بیگانگان نمی دهیم.
      حالا کشتی کشتی می بخشند اونم به کی عربستان چه دولتی چه تدبیر وامیدی!؟

    • بدون نام

      مقایسه کنیدعملکرداین دولت راباعملکردمحمدرضاپهلوی

    • بدون نام

      اگر ذره ای تربت باشد میشود،شاید بشود قاچاق کرد اما کامیون خاک عزیز ایران مگر میشود درکشتی اعزام به کشور دشمن وطن دور از انصاف دورازانصاف .

    • ا

      هر مترمربع خاک ایران ۱۰ شهید دادیم خاک عربستان برسرخیانتکاران بشود خاک ایران حیف است چون با خون شهدا آبیاری شده خجالت بکشید واقعا اونا ایرانی نسبتن خیانت می کنند به ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج