جاباما
۸۰۹۹۶۲
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

روایت فیلمساز ایرانی از زندگی ۷ دختر ایزدی

فیلم مستند «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی پس از حمله داعش به سنجار است.

خبرآنلاین: فیلم مستند «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی پس از حمله داعش به سنجار است.

روایت فیلمساز ایرانی از زندگی ۷ دختر ایزدی

شیلان سعدی مستندساز جوان مهابادی پس از فیلم ستایش شده کوچه ای پشت خانه ما، در حال ساخت مستندی است درباره ۷ دختر کرد ایزدی با نام قول م .(I promise) در «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی روایت می‌شود که پس از حمله داعش به سنجار در کمپ آوارگان ترکیه پناه می‌گیرند و سپس از هم جدا می‌شوند و هرکدام در کشوری زندگی خودشان را پیگیری می‌کنند.

شیلان سعدی می‌گوید: « من تلاش کردم در این مستند نگاه مستقلی به پیامدهای ویران کننده جنگ و قربانیان خاموش آن داشته باشم؛ کسانی که کمتر در رسانه‌ها نامی از آنها دیده و شنیده می‎شود. »

او می‌گوید: «وقتی از نگاه مستقل در سینما صحبت می‌کنیم تنها به استقلال مالی اشاره نمی‌کنیم و موضوع استقلال فکری هم مطرح است. یک سینماگر با این نوع استقلال است که می تواند به بهترین شکل بدون سانسور به نقد پدیده ها و جامعه بپردازد. »

داستان فیلم «قول من» از فرار دختران از شنگال و ساکن شدنشان در کمپ پناهندگان ایزدی شهر دیاربکر ترکیه شروع می شود. شنگال، شهری که داعش در ۳ آگوست ۲۰۱۴ به آن حمله کرد و ۶ هزار نفر از زنان و مردانشان را کشت و ۵ هزار دختر جوان ایزدی را به عنوان برده جنسی ربود. هزاران نفری که موفق به فرار از شنگال شده بودند، ۱۰ روز بدون آب و غذا در کوه‌های شنگال در محاصره داعش بودند تا اینکه با باز شدن مسیری، ۵ هزار نفر از آنها پای پیاده پس از یک هفته خود را به شهر کردنشین دیاربکر ترکیه رساندند و در کمپی زیر نظر شهرداری ساکن شدند.

کارگردان قول من (I promise) در این کمپ برای ۷ نفر از دختران نوجوان ورکشاپ آشنایی با فیلمسازی برگزار کرد تا به آنها یاد بدهد از زندگی جدیدشان فیلم بگیرند و همچنین تجارب تلخشان را از نگاه دوربین خود بازگو کنند. اما سیاست‌های اردوغان اوضاع ترکیه را به هم ریخت و دخترها نتوانستند به فیلمبرداری ادامه دهند و سرنوشت برای هر کدام از آنها زندگی نا خواسته ی دیگری را انتخاب کرد.

اگرچه شهر شنگال از دست داعش آزاد شد اما ساکنین کمپ به خاطر ویرانی کامل شهرشان و خاطرات تلخ برجامانده و ترس از بروز حواثی تلختر تمایلی به بازگشت ندارند و تصور می کنند در اروپا آینده بهتری خواهند داشت.

شیلان سعدی در فیلم«قول من» چهار سال زندگی کردهای ایزدی را که مجبور به ترک سرزمینشان شده اند، با تصاویری از زندگی دختران و خانواده هایشان در کمپ‌ها و اروپا به تصویر می کشد.

اگرچه ایزدی‌ها در طول تاریخ بارها از جانب عثمانی‌ها و دیگر دولت‌ها قتل عام شده اند و مورد حمله قرارگرفته اند اما هیچ گاه سرزمینشان را ترک نکرده بودند. این بار اما آنها حاضرند هزاران کیلومتر از سرزمینشان دور شوند. در این میان قصه دختران ایزدی از جهاتی بسیار غم انگیزتر است.

همین امسال نادیا مراد دختر ایزدی که توسط داعش به بردگی گرفته شده بود با روایت روزهای تیره زندگی اش و تلاش هایش برای کمک به زنان مورد تجاوز قرارگرفته و قربانی جنگها جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و حالا شیلان سعدی در«قول من» با روایت زندگی این ۷ نفر دختر زوایای دیگری از جنایات داعش را فاش می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قول من(My promise)
      قول میدم(I promise)

    • زهرا

      حتی فکرش داغونت میکنم خدایاخودت رحم کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج