۸۱۰۳۲۳
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

شب یلدای امسال؛ بلندتر از همیشه تاریخ!

«شب یلدای امسال؛ بلندتر از همیشه تاریخ! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است، در ادامه این یادداشت آمده است: سنت و آیین ملی «شب یلدا» در پیش است، در حالی‌که کشور و جامعه و احاد مردم ما در طول این چند ماه، با بحران‌های گاه غیر قابل جبران اقتصادی مواجه شده‌اند و در کلافی از پیچیدگی‌های معیشتی، سردرگم مانده‌اند.

«شب یلدای امسال؛ بلندتر از همیشه تاریخ! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است، در ادامه این یادداشت آمده است: سنت و آیین ملی «شب یلدا» در پیش است، در حالی‌که کشور و جامعه و احاد مردم ما در طول این چند ماه، با بحران‌های گاه غیر قابل جبران اقتصادی مواجه شده‌اند و در کلافی از پیچیدگی‌های معیشتی، سردرگم مانده‌اند.

با این‌همه به نظر می‌رسد در چنین مناسبتی و در چنین شبی شایسته و لازم است که امکاناتی برای خوردن تدارک دیده شود تا بتوانند حداقل این یک شب را به آسودگی و در کنار هم به صبح برسانند.

شب یلدای امسال؛ بلندتر از همیشه تاریخ!

هرچند چنین حرکت و اقبالی از سوی مسئولین دیده نمی‌شود و قیمت میوه و به‌خصوص آجیل مخصوص این شب، سر به ثریا گذاشته و این شب دل‌انگیز را واقعا به شبی تبدیل کرده که در آن این بار ظلمت است که بر نور غلبه می‌کند! امید که مسئولین با اقدامی عاجل نگذارند که چنین شود.

باید توجه داشت که کارکرد پنهان شب یلدا ایجاد همبستگی ملی اجتماعی است چرا که این رویداد خانواده‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و از همه مهم‌تر نیازهای عاطفی افراد را نیز برطرف می‌کند. ضمن این که «یلدا» در ذات خود نوعی توجه به خانواده و دورهم جمع شدن و تقسیم و تسهیم خوراکی‌ها را هم به همراه دارد.

در شبی که نور و ظلمت در حال جنگ و ستیزند، مردم دونسل یا سه نسل یک خانواده، زیر یک سقف قرارمی‌گیرند و در حالی‌که آن بیرون و در دل شب تاریک، مبارزه نور و ظلمت در جریان است، با هم گفت‌وگو می‌کنند، قصه و مثل می‌گویند و می‌شنوند و از باقی مانده ذخیره خود برای فصل سرما، از میوه و خشکبار می‌خورند. و این یعنی دقیقا توجه و تاکید بر پیوندهای خانوادگی و در بعد گسترده‌ترش، پیوندهای ملی، چرا که این ملاقات و دیدار و گردهمایی‌ها هنوز در اغلب خانه‌های شهر وروستای ما جریان دارد.

رسم‌های ملی در همه کشورها اهمیت ویژه‌ای دارند. چرا که از طریق این رسوم، خرده فرهنگ‌ها در یک گروه بزرگ‌تر منسجم می‌شوند. در کشور ما، قومیت‌های مختلف کرد، لر و بلوچ در گروهی بزرگ‌تر و با هویت ایرانی، با یکدیگر پیوند یافته‌اند و در کنار تفاوت‌های قومیتی‌شان،با آیین‌های ملی مانند یلدا و نیز رسم و آیین‌های مذهبی، هویتی یکسان می‌یابند. از همین‌جا اهمیت رسومی مانند یلدا مشخص می‌شود و باید در نظر داشت اگر این جشن‌های ملی کارکرد را به‌عنوان ملی بودن از دست بدهند، انسجام جامعه هم دچار آسیب می‌شود.

بنابر این مهم است در نظر داشته باشیم که برای برپاداشت این آیین‌ چندهزار ساله که در حافظه تاریخی مردم ثبت شده و قابل حذف شدن هم نیست، الزامات و امکاناتی لازم است که معیشت امروز مردم جوابگوی تهیه آن‌ها نیست و لازم است مسئولین به سرعت وارد این مسئله شوند و شب یلدایی گوارا بر مردم سختی کشیده این سرزمین رقم بزنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جمعی ار مردم جنوب

      واقعا شب بسیار بلندی امسال داریم امسال را با نفرین و لعنت بر مسولین به صبح می‌رسانیم باشد که خدا تا سال آینده خود فرزندانشان رانایود کند

      پاسخ ها

      • محمود

        از ته ته ته ته دل میگم ایشالا
        ایشالا تک تکشون داغ عزیزاشون رو تو بد ترین حالت ممکن ببینن اگه ننبینن یه جای عدالت خدا ایراد داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج