جاباما
۸۱۰۳۸۹
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

نرگس‌زارهای استان فارس ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از تلاش برای ثبت ملی نرگس‌زارهای معروف شهرستان‌های کازرون و داراب خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از تلاش برای ثبت ملی نرگس‌زارهای معروف شهرستان‌های کازرون و داراب خبر داد.

به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی فارس، «مصیب امیری» با اشاره به این‌که یکصد اثر طبیعی دارای ارزش ثبت ملی در فارس شناسایی شده است، گفت: این آثار براساس مرحله اول مطالعات برای شناسایی آثار طبیعی شناسایی شده است.

امیری گفت: این آثار شامل غارهای آبی، درختان کهنسال، رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، مناظر بدیع جغرافیایی و زمین‌شناسی و ... است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس با بیان این‌که آثار شناسایی شده به‌علت منحصر به فرد یا در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پرونده‌های ثبت ملی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تصریح این‌که گام اول در حفظ آثار طبیعی، ثبت ملی آن‌هاست، گفت: پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح‌های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار حفظ، احیا و بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا، هم‌اکنون تهیه و تنظیم پرونده‌های نرگس‌زارهای جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام است و تا پیش از پایان سال به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نرگس‌زارهای بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس‌زارهای کازرون بشمار می‌رود که از تنوع گونه‌ای فراوان برخوردار است و انواع گل نرگس شامل شش پر، شهلا و معمولی در آن دیده می‌شود.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها از قدیم تاکنون رایج بوده و گیاهان خانواده نرگس، علاوه‌بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند.

این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می نشیند.

حدود ایام گلدهی نرگس کازرون ۴۵ روز است که از اوایل دی شروع شده و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد؛ به همین دلیل این ایام، مهمترین زمان گردشگری طبیعی شهرستان کازرون و البته داراب به شمار می‌رود.

تنگه رغز داراب نیز با وجود چشمه و آبشارهای فراوان همچون بهشتی در دل کوه‌های استان فارس واقع شده است.

این تنگه از منحصربفردترین مناظر جغرافیای طبیعی ایران محسوب می‌شود که دارای آبی با کیفیت بالا و شامل استخرهای طبیعی ۱۲ گانه است.

این تنگه در فصل بهار و تابستان یکی از مقاصد گردشگری شهرستان داراب در استان فارس است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک روز دیکه ام ،ایران ثبت ملی میشه کشوره ایران با این

    • بهرام

      مگه چند نرگس زار ثبت میکنن خوبهبهان رو هم داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج