۸۱۰۵۳
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین

براي رسيدن به قله بايد از صخره‌هاي بسياري عبور كني و لذت ايستادن بر قله، انگيزه‌اي است كه دخترجوان ايراني را به صعود از صخره‌هاي سنگي و يخي واداشت. امروز او يكي از معدود نمايندگان ورزش بانوان ايران در بازي‌هاي المپيك زمستاني ۲۰۱۴ سوشي روسيه است.

روزنامه ایران: مشكلات مانند صخره‌اي بر سر راه قرار مي‌گيرند و كسي در اين ميان برنده است كه با صعود از اين صخره خود را به خدا نزديكتر احساس كند. براي رسيدن به موفقيت بايد مشقت‌هاي فراواني را تحمل كرد و اگر هدف بزرگي در سر داشته باشي براي رسيدن به آن، همه صخره‌هايي را كه در مسير زندگي ات قرار مي‌گيرند پشت‌سر خواهي گذاشت. براي رسيدن به قله بايد از صخره‌هاي بسياري عبور كني و لذت ايستادن بر قله، انگيزه‌اي است كه دخترجوان ايراني را به صعود از صخره‌هاي سنگي و يخي واداشت. امروز او يكي از معدود نمايندگان ورزش بانوان ايران در بازي‌هاي المپيك زمستاني ۲۰۱۴ سوشي روسيه است. او كه بي‌صدا و خاموش پيش مي‌رود، با نتايج قابل قبول خود در رقابت‌هاي قهرماني يخ نوردي جهان در سال ۲۰۱۳ كره جنوبي و همچنين جام جهاني يخ نوردي سال ۲۰۱۳ روسيه، جواز حضور در بازي‌هاي المپيك زمستاني را كسب نمود. اين نخستين بار است كه يك يخ‌نورد به رقابت‌هاي المپيك راه يافته است و در اين دوره از رقابت‌ها به صورت نمايشي حضور خواهد داشت تا ایران جايگاه خود را به عنوان يك رشته جذاب در المپيك تثبيت کند.

زهره عبدالله‌خاني دختر۲۸ ساله البرزي، دانش‌آموخته رشته هوانوردي و دانشجوي نمونه كشوري گروه صنعت، سال ۱۳۸۹با پشتكار زياد و غلبه بر همه سختي‌ها، براي حضور در رقابت‌هاي جهاني و كسب سهميه، توانست نام خود را درجمع مسافران بازي‌هاي المپيك زمستاني قرار دهد. او در تمرينات با جسارت و اميد تلاش مي‌كند و خستگي به خود راه نمي‌دهد. با هر اشتباه به دنبال جبران آن است و هر زماني كه حركتي درست انجام مي‌دهد سعي دارد آمادگي‌اش را براي انجام حركت‌ها حفظ كند.

زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین

زماني كه ساعت‌ها يخ نوردي مي‌كند اميد و انگيزه در چهره‌اش موج مي‌زند و نشان مي‌دهد به دنبال هدف بزرگي است؛ اهدافي كه براي رسيدن به آن‌ها سال‌هاست مبارزه مي‌كند. مي‌گويد از يخ انرژي زيادي مي‌گيرد و غلبه بر ديوار يخي و شكست دادن مشكلات هر بار بيشتر از گذشته براي او لذت بخش است. در گفت‌و‌گو با او از روزهايي كه وارد ورزش صخره‌نوردي شد و مشكلات و لحظه‌هاي بيم و اميد و حضور در بازي‌هاي المپيك زمستاني سخن گفتيم.

تنفس در هواي كوهستان

فرزند اول خانواده هستم. پدر و مادرم هردو كوهنورد هستند و در كودكي هميشه مرا همراه خودشان به كوهستان مي‌بردند. نفس كشيدن در هواي كوهستان باعث شد تا كوه و صخره‌ها بخشي از زندگي‌ام شود. وقتي به قله صعود مي‌كرديم و از آنجا به پايين نگاه مي‌كردم غرور خاصي به من دست مي‌داد. عاشق ارتفاع و اوج گرفتن بودم. احساس مي‌كردم در آن بالا به آسمان نزديكترم. در قله احساس مي‌كردم همه دنيا زير پاي من است.

عبدالله خاني ادامه مي‌دهد: از سال ۸۲ همراه يكي از دوستانم عضو باشگاه سنگنوردي شديم. گرچه دوستم از ادامه راه بازماند ولي من با علاقه زيادي كه داشتم ادامه دادم. نبرد با صخره‌هاي سنگي هدفي بود كه هميشه به آن فكر مي‌كردم. اين ورزش از جمله ورزش‌هايي است كه در آن تمامي عضلات بدن درگير است و علاوه برآمادگي بدني بالا، باید از آمادگي ذهني مطلوب نيز برخوردار بود. صعود براي من همواره احساس خوشايندي به همراه دارد.

سال ۸۴ وقتي از ديواره سقوط كردم

۱۰ ماه آسيب ديدگي زانوي راست داشتم و پزشك معالجم مي‌گفت تا ۲ سال نمي‌توانم صخره نوردي كنم، اما من مصمم‌تر از گذشته بودم با ديدن صخره و ديواره سنگي به چيزي جز اين‌كه دوباره از ديواره صخره‌اي صعود كنم فكر نمي‌كردم. بعد از ۱۰ماه وقتي كمي بهتر شدم با انگيزه بيشتري سراغ صخره نوردي رفتم. هر اندازه ادامه مسير سخت‌تر مي‌شد مشتاق‌تر مي‌شدم، از كودكي ياد گرفته بودم هيچ وقت تسليم مشكلات نشوم. كسب مقام سومي در رقابت‌هاي دانشجويان كشور در اراك نخستين موفقيتي بود كه پس از آسيب ديدگي به دست آوردم.

اتفاق سرنوشت‌ساز

مسير زندگي ورزشي زهره عبدالله خاني بهار سال ۸۹ تغيير كرد او گام در راهي گذاشت كه امروز بر قله آن ايستاده است. اين بار تصميم گرفته بود از صخره‌هاي يخي صعود كند. بهار آن سال در يك دوره كارآموزي پيشرفته يخ نوردي در منطقه حسندر فشم شركت كردم.همان دوره احساسي در من ايجاد شد. اين حس كه يخ نوردي برايم لذت بخش‌تر است. اين كلاس آيتم‌هاي مختلفي داشت اما من هربار پس از صعود از مربي مي‌خواستم تا دوباره صعود كنم. براي نخستين بار تبر دست گرفتم و صعود پس از ضربه زدن با تبر و كرامپون (كفش يخ) روي يخ حس بي‌نظيري به من ‌داد. پس از اين اتفاق تمركزم را روي يخ نوردي معطوف كردم و سنگ نوردي حالتي تمريني و تفريحي برايم پيدا كرد.

زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین

بهمن ماه همان سال در مسابقات قهرماني يخ نوردي كشور شركت كردم؛ در واقع نخستين مسابقه يخ نوردي‌ام بود. اين مسابقات توسط فدراسيون كوهنوردي و صعود‌هاي ورزشي در مدرسه يخ نوردي ميگون برگزار شد و من عنوان نايب قهرماني كشور را در نخستين تجربه‌ام، به دست آوردم.

مسابقات يخ نوردي

رقابت‌هاي يخ نوردي در دو بخش برگزار مي‌شود. نوع اول آن «سختي مسير يا lead» است. در اين نوع مسابقه مسيري كه طراحي شده را بايد صعود كني و هر چه بتوانيم بالاتر برويم امتياز بيشتري كسب مي‌كنيم.نوع ديگر اين رقابت‌ها بخش «سرعت» است كه بايد در كمترين زمان مسيري كه در نظر گرفته شده را صعود كنيم. در ايران تنها سه ماه زمستان فضاي تمريني براي يخ نوردي در مدرسه يخ نوردي ميگون وجود دارد سعي مي‌كنيم از اين زمان به بهترين شكل استفاده كنيم. در ساير فصول كه يخ وجود ندارد روي صخره‌هاي سنگي تمرين با ابزار يخ نوردي روي سنگ يا ديواره‌هاي مصنوعي را انجام مي‌دهم. اگر امكان يخ نوردي نباشد، شبيه‌سازي انجام مي‌شود. اين شبيه‌سازي به شكل دراي تولينگ و با استفاده از ابزار يخ‌نوردي روي گيره‌هاي مصنوعي يا سنگ‌هاي طبيعي انجام مي‌شود كه از نظر بدني و فني آماده بمانم. سال گذشته نخستين دوره مسابقات دراي تولينگ در طبيعت تحت قوانين جهاني در مدرسه يخ نوردي ميگون برگزار شد كه نايب قهرمان شدم.

حضور در عرصه جهاني

حضور در رقابت‌هاي قهرماني آسيا نخستين گامي بود كه بانوي يخ نورد ايران بايد در آن قدم مي‌گذاشت. رقابت‌هاي جهاني كره جنوبي فرصتي بود كه نبايد از دست مي‌داد. رقابت‌هاي جهاني يخ نوردي ۲۰۱۳، كه با حضور ۹۶ يخ نورد از ۲۲ كشور جهان ۱۲ و ۱۳ ژانويه در شهر چونگ سونگ كره جنوبي برگزار شد سطح بسيار خوبي داشت. در اين رقابت‌ها تيم يخ نوردان زن ايتاليا، روسيه و كره جنوبي اول تا سوم شدند و تيم چهار نفره ما نيز در اين رقابت‌ها ۵۶ امتياز كسب كرد و دهم شد. ما در اين رقابت‌ها بالاتر از تيم‌هاي قدرتمندي چون امريكا، آلمان، چين، هلند، استراليا و ايرلند قرار گرفتيم كه به نظرم نتيجه خوبي بود. خود من نيز در اين رقابت‌ها در بخش سرعت در رتبه ۲۱ و در سختي مسير در رتبه۳۱ جهان ايستادم. براي نخستين تجربه‌اي كه داشتم شرايط خوب بود. يخ‌نوردان روسيه به دليل داشتن شرايط آب و هوايي و امكاناتي چون ديواره يخي جزو بهترين‌هاي اين ورزش هستند. كره جنوبي نيز ديواره مصنوعي يخي براي ورزشكاران اين رشته ايجاد كرده است و آن‌ها به راحتي تمرين مي‌كنند اما ما در كشورمان فقط سه ماه از سال مي‌توانيم روي ديواره يخي تمرين كنيم. بعد از اين رقابت‌ها براي اين‌كه بتوانم رنكينگ جهاني خود را بهبود ببخشم در رقابت‌هاي جام جهاني يخ نوردي روسيه كه اسفندماه سال گذشته (۸ تا ۱۰ مارس ۲۰۱۳ ) در شهر كي روف روسيه برگزار شد شركت كردم و در بخش سرعت در رده ۱۷ و در بخش سختي مسير در جايگاه ۲۱ جهان قرار گرفتم.

زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین

جالب اين‌كه در رقابت‌هاي سرعت از ۱۶ نفري كه جلو‌تر از من قرار گرفتند ۱۲ نفر از كشور روسيه ميزبان مسابقات بودند. تيم دونفره ايران متشكل از من و مسعود زينالي به سرپرستي عصمت گنجعلي‌پور در اين رقابت جهاني حاضر شديم و در رده تيمي در جايگاه «ششم جهان» و بالاتر از تيم‌هاي پرسابقه‌اي چون كانادا، سوئيس، آلمان، اسلواني و امريكا ايستاديم. با توجه به اين‌كه در رنكينگ جهاني بين ۳۰ نفر اول جهان بودم براي نخستين بار جواز حضور بازي‌هاي المپيك زمستاني كه فوريه ۲۰۱۴ در شهر سوشي روسيه برگزار خواهد شد به دست آوردم. علي‌رغم عدم پوشش خبري مناسب از حضور ما در مسابقات جهاني در شبكه‌هاي داخلي ايران، صعود ما از شبكه‌هاي مختلف خارجي چند بار پخش شد.

براي آرزو بايد جنگيد

آرزوي بانوي يخ نورد ايران که حضور در بازي‌هاي المپيك زمستاني ۲۰۱۸ است، مي‌گويد: ياد گرفته‌ام براي رسيدن به آرزوهايم بجنگم، اگر با هزينه شخصي در رقابت‌هاي جهاني كره جنوبي وحمايت مالي دانشگاه جامع علمي كاربردي در جام جهاني يخ نوردي روسيه شركت نمي‌كردم براي هميشه حسرت حضور در بازي‌هاي المپيك در دلم مي‌ماند. معتقدم زنان ما مي‌توانند در بسياري از عرصه‌هاي ورزشي موفق باشند. هر وقت يكي از زنان كشورمان موفق به كسب مدال مي‌شود از خوشحالي در پوست نمي‌گنجم. وقتي زهرا نعمتي بانوي كشورمان در رقابت‌هاي تير و كمان پارالمپيك لندن با قدرت تمام كمان را كشيده و تير را رها كرد و موفق به كسب مدال طلا شد، از خوشحالي اشك ريختم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      موفق باشی شیر زن دلیر کشور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج