جاباما
۸۱۰۷۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

محمد بنا: ایران در برزیل هیچ شانسی ندارد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: احساس کردم کشتی فرنگی به حضورم نیاز دارد و به همین دلیل بازگشتم.

فارس: محمد بنا سرمربی موفق تیم ملی کشتی فرنگی بعد از موفقیت خیره‌ کننده در بازی‌های المپیک لندن با کسب سه مدال طلا همراه با عنوان قهرمانی المپیک به دلیل بی‌توجهی به این رشته از ادامه همکاری با فدراسیون کشتی کناره‌گیری کرد.

وی بعد از دوری ۱۱ ماهه از کشتی فرنگی بار دیگر سکان هدایت فرنگی‌کاران را در دست گرفت تا به روزهای درخشان آینده امیدوار باشد.

بنا می‌گوید در این مدت هیچگاه از کشتی جدا نبوده است و به خاطر دینی که به مردم داشته بار دیگر با قبول مسئولیت به کشتی فرنگی بازگشته است.

آقای خاص کشتی فرنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس از بازگشتش به کشتی فرنگی می‌گوید. وی همچنین بسیار منطقی و مانند یک کارشناس زبده فوتبال به تحلیل فوتبال ملی کشورمان و نحوه صعودش به جام جهانی و نیز نظرش در خصوص گروه ششم جام جهانی برزیل می‌پردازد و حرف‌های بسیار جالب و موشکافانه‌ای را بیان می‌کند. صحبت‌های محمد بنا را در زیر می‌خوانید:

* هیچگاه از کشتی جدا نبودم

محمد بنا درباره بازگشتش به کشتی فرنگی و در دست گرفتن سکان فرنگی‌کاران گفت: هیچ موقع در این مدت از کشتی جدا نبودم و نمی‌توانستم به کشتی فکر نکنم چون همیشه با کشتی زندگی کرده و می‌کنم اما متأسفانه شرایط مهیا نبود چون می‌دانستم مردم به عنوان محمد بنا از من انتظار دارند اما تکلیف ورزش مشخص نبود.

منتظر بودم تکلیف فدراسیون کشتی مشخص شود، ضمن اینکه از کشتی فرنگی زیاد خبرهای خوشی نمی‌شنیدم. وقتی می‌دیدم کشتی فرنگی شرایط خوبی ندارد، کشتی‌گیران المپیکی در اردوهای تیم ملی حاضر نمی‌شوند، که خیلی از این مسائل هم به من نسبت داده می‌شد احساس کردم باید برگردم.

محمد بنا: ایران در برزیل هیچ شانسی ندارد

* خادم گفت باید جهادی کار کنیم

وی ادامه داد: از طرفی جام جهانی کشتی فرنگی نزدیک بود و بعد از پیغام رسول خادم برای همکاری لبیک گفتم، شرایط مورد نظرم را مطرح کردم و در نهایت تصمیم به بازگشت و ادامه همکاری با فدراسیون کشتی گرفتم.

در صحبت‌هایی که با خادم داشتم او تصریح کرد باید مانند گذشته جهادی کار کنیم و سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنیم تا شرایط ایده‌آل شود، از طرفی دیگر وقتی می‌دیدم با بازگشت من مردم و کشتی‌گیران خوشحال می‌شوند من هم خوشحال می‌شوم.

*‌ جرأت نداشتم از خانه خارج شوم

سرمربی موفق کشتی فرنگی با بیان اینکه مردم همواره در این مدت به من لطف داشته‌اند، عنوان کرد:‌ لطف مردم به من به حدی بود که جرأت نمی‌کردم از خانه خارج شوم چون هرجا مردم می‌دیدند در مورد بازگشتم سؤال می‌کردند و همه انتظار داشتند برگردم.

از طرفی دیگر مسائلی در مورد همکاری من با کشورهای دیگر مطرح می‌شد که به هیچ عنوان واقعیت نداشت، من به کشورم عشق دارم و یک ثانیه در کنار مردمم بودن را به میلیون‌ها دلار نمی‌فروشم، البته شاید خیلی‌ها بگویند شعار می‌دهم اما خدا می‌داند که اینطور نیست.

* دستیارانم را خودم انتخاب می‌کنم

بنا درباره انتخاب همکارانش در تیم ملی و اینکه آیا از همان نفرات قبلی استفاده خواهد کرد یا خیر، گفت:‌ با آقای خادم صحبت کردم و یکی از مواردی که هر سرمربی در هر رشته‌ای در هر جای دنیا اختیار دارد انتخاب همکارانش است. من هم این اختیار را دارم و با همان کادر قبلی کار را شروع خواهیم کرد.

وی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای بازگرداندن جمشید خیرآبادی از کشور آذربایجان به ایران خواهد داشت یا خیر، گفت:‌ خیرآبادی قرارداد خوبی با آذربایجان بسته است و تعهد دارد، خوشحالم از اینکه کسانی که با من کار می‌کردند پیشرفت کردند و می‌توانند در کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشند.

محمد بنا: ایران در برزیل هیچ شانسی ندارد

* من و بابک شناختی خوبی از هم داریم

محمد بنا درباره همکاری با حسن بابک به عنوان مدیر تیم‌های ملی گفت: از سال ۲۰۰۵ که در کنار حسن بابک هدایت تیم ملی را برعهده داشتیم سال‌ها می‌گذرد خوشبختانه بار دیگر این مسئله تکرار شده است. من و بابک در زمان کشتی‌ گرفتن هم‌دوره‌ای بودیم و شناخت خوبی نسبت به یکدیگر داریم. چند سالی از هم دور بودیم اما خوشحالم این اتفاق افتاد و می‌توانیم بار دیگر در کنار هم به کشتی فرنگی خدمت کنیم.

امیدوارم شرایطی به وجود آید که در کنار قدرت مدیریت بابک در خارج از تشک و توانایی‌های کادر فنی در داخل تشک بتوانیم نتایج درخشان گذشته را تکرار و حتی ارتقا دهیم.

* امسال کار سختی در روسیه خواهیم داشت

بنا در خصوص برنامه‌های تیم ملی برای حضور در مسابقات پیش‌رو گفت: ۶۷ روز تا جام جهانی فرصت داریم، با صحبتی که با همکارانم داشتم قرار شد سه مرحله اردوی آمادگی داشته باشیم که مرحله اول از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد و کار را برای جام جهانی شروع خواهیم کرد، بعد از جام جهانی هم ۶۶ روز تا مسابقات قهرمانی آسیا زمان داریم اما فرصت زیادی ندارم و باید با برنامه پیش برویم.

وی در مورد اینکه آیا ایران باز هم مانند گذشته قهرمان جام جهانی می‌شود، گفت: در جام جهانی تهران هم بچه‌ها با وجود شرایطی که داشتند خوب کشتی گرفتند و حتی می‌توانستیم قهرمان شویم. به هر حال تیم‌ها در جام جهانی مشخص هستند اما با توجه به میزبانی روس‌ها کار سختی خواهیم داشت چون با قدرت به میدان خواهند آمد اما ما هم مدعی هستیم.

* خوشحالم بعد از یک‌سال بچه‌هایم را می‌بینم

بنا با بیان اینکه حدود یک‌سال است که بچه‌ها را ندیده‌ام و نمی‌دانم در چه شرایطی هستند، گفت: خوشحالم شنبه بعد از یک سال بچه‌هایم را می‌بینم و می‌توانیم تمام بچه‌ها را بعد از مدت‌ها در کنار هم داشته باشیم. بعد از سنجش میزان آمادگی آنها و تمرکز روی مسائل روحی و روانی و فنی می‌توانیم در مورد آنها اظهارنظر کنیم، البته مسابقات قهرمانی آسیا برای ما اهمیتی ندارد چون هدف اصلی ما حضور موفق در بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان در سال آینده است.

* من کنکور خودم را برای کشتی‌گیران برگزار می‌کردم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص فرایند انتخابی تیم ملی و اینکه خیلی‌ها این انتقاد را به محمد بنا داشتند که به انتخاب کشتی‌گیران از راه انتخابی اهمیت نمی‌دهد، گفت: برخلاف صحبت‌هایی که در این مورد انجام می‌شود به برگزاری انتخابی اعتقاد دارم، زمانی این مسائل مطرح شد که من صحبت نمی‌کردم و من را به انتصاب کشتی‌گیران محکوم می‌کردند.

مهم‌ترین اصل برای یک مربی شایسته‌سالاری است و هیچ موقع کشتی‌گیر ضعیف را به یک کشتی‌گیر قوی ترجیح نمی‌دهد، در آن زمان هم من انتخابی برگزار می‌کردم اما شاید روشم متفاوت بود. البته برخی مواقع هم وقتی می‌دیدم فاصله یک کشتی‌گیر با نفر بعدی خیلی زیاد است تشخیص می‌دادم نیازی به برگزاری مسابقه انتخابی نیست به عنوان مثال وقتی کشتی‌گیری که مدعی رقابت با حمید سوریان یا امید نوروزی بود اما در قهرمانی آسیا اوت می‌شد چطور می‌توانست مدعی رقابت با قهرمانان جهان باشد. من هم برای هر کشتی‌گیر کنکور مورد نظر خودم را می‌گذاشتم؛ چه در داخل و چه در خارج از کشور.

حتماً با صحبت‌هایی که با خادم،‌ شورای فنی و بابک خواهیم داشت سعی می‌کنیم بهترین شیوه را برای انتخاب ملی‌پوشان در نظر بگیریم به طوری که هم تیم ملی ضرر نکند و هم دیگران به آن ایراد نگیرند.

محمد بنا: ایران در برزیل هیچ شانسی ندارد

* اشتباه دفاع کره و فرصت‌طلبی قوچان‌نژاد نبود معلوم نیست کجا بودیم

صحبت با محمد بنا درباره فوتبال و جام جهانی هم خارج از لطف نیست، او که با دیدی کارشناسانه به مسائل تیم ملی هم نگاه می‌کند درباره هم‌گروهی ایران با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی گفت: به نظر من ایران هیچ شانسی برای صعود ندارد، به هیچ عنوان، واقعیت این است. اگر بخواهیم با این فوتبال نیجریه و بوسنی را ببریم ظلمی به فوتبال است.

اگر دفاع آخر کره جنوبی هم اشتباه را مرتکب نمی‌شد و قوچان‌نژاد با فرصت‌طلبی آن توپ را به گل تبدیل نمی‌کرد حالا ما کجای فوتبال دنیا بودیم؟ شاید باید به پلی‌آف می‌رفتیم، در صورت شکست اردن با اروگوئه قدرتمند بازی می‌‌کردیم و با ۵ گل با جام جهانی خداحافظ می‌کردیم.

وقتی می‌بینیم تیم‌‌هایی مانند سوئد با زلاتان در این بین جایی ندارند، متوجه می‌شویم همین که وارد جام جهانی شدیم و در بین ۳۲ تیم برتر قرار گرفته‌ایم جای خوشحالی دارد. همین هم افتخار بزرگی است. به نظرم تحلیل‌هایی که درباره عملکرد ایران در جام جهانی می‌شود خوش‌بینانه است.

* هر کاری انجام دهیم به ژاپن نخواهیم رسید

بنا در خصوص اینکه چه کاری باید انجام دهیم که حداقل تیم ملی بازی‌های قابل قبولی در جام جهانی به نمایش بگذارد، گفت: هر کاری انجام دهیم به پای ژاپن نخواهیم رسید. در این مدت اگر خیلی تلاش کنیم شاید تازه مانند ژاپن شویم. می‌گویند با میلیون‌ها دلار مسابقه و اردو برگزار کنیم اما برای ما فرقی نمی‌کند چون اصول ورزش ما به خصوص در فوتبال چیزی در حد صفر است.

محمد بنا: ایران در برزیل هیچ شانسی ندارد

* امیدوارم آلمان سنت‌شکنی کند

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص اینکه دوست دارد چه تیمی قهرمان شود و فکر می‌کند کدام تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد، گفت: آرزوی من قهرمانی آلمان در جام جهانی است، اما تا به حال سابقه نداشته است تیمی از اروپا در قاره آمریکا قهرمان جام جهانی شود پس فکر می‌کنم با توجه به ادوار گذشته یکی از تیم‌های آمریکایی قهرمان این جام شود هرچند امیدوارم آلمان سنت‌شکنی کند و بتواند برای اولین‌بار این موفقیت را به دست آورد.

محمد بنا در پایان با بیان اینکه از مردم و تمام عزیزانی که در این یک روزی که این مسئولیت را به عهده گرفته‌ام تشکر می‌کنم، گفت: خیلی از بزرگان کشتی و جامعه ورزش ابراز لطف کردند و با پیام‌های خود به من محبت کردند. از تمام آنها تشکر می‌کنم سعی می‌کنم باز هم با کمک همکارانم باعث خوشحالی مردم شویم. از وزیر ورزش هم تقاضا می‌کنم نگاه ویژه‌ای به ورزش ملی داشته باشد و از ایشان ممنونم که پیگیری و جویای احوال من بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج