جاباما
۸۱۰۷۹۰
۱ نظر
۶۰۵۸
۱ نظر
۶۰۵۸
پ

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

گوگل لنز به عنوان یکی از بزرگترین رونمایی‌های سال ۲۰۱۷ گوگل مطرح بود، هرچند تنها به عنوان یکی از ویژگی‌های گوگل پیکسل شناخته می‌شد.

وب‌سایت تکراتو - صابر سالاری: گوگل لنز چیست؟ با استفاده از google lens به چه امکاناتی دسترسی خواهید داشت؟ گوگل لنز چطور کار می‌کند؟ در این مقاله به بررسی و معرفی گوگل لنز به طور جامع می‌پردازیم.

گوگل لنز به عنوان یکی از بزرگترین رونمایی‌های سال ۲۰۱۷ گوگل مطرح بود، هرچند تنها به عنوان یکی از ویژگی‌های گوگل پیکسل شناخته می‌شد.

خوشبختانه انتظارها به پایان رسید، هم اکنون گوگل لنز بر روی سایر تلفن‌های هوشمند نیز قابل دریافت است. در گوگل آی/او ۲۰۱۸ در رابطه با امکان استفاده از گوگل لنز بر روی سایر گوشی‌های هوشمند در آینده نزدیک، پرده برداری شد. اکنون این اپلیکیشن را می‌توانید از گوگل پلی دانلود کنید.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

گوگل لنز به اختصار یک اپلیکیشن قدرت گرفته از هوش مصنوعی است که با استفاده از دوربین تلفن هوشمند شما و تکنولوژی یادگیری ماشین، نه تنها قادر به تشخیص اشیا بوده بلکه، امکان تشخیص ماهیت شی را دارد. علاوه بر این، با توجه به شی مشاهده شده، اقداماتی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در واقع تمام ماهیت و عملکرد گوگل لنز در این چند خط خلاصه شد، اما در ادامه متوجه خواهید شد، گوگل لنز چیست و چرا در زندگی شما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

گوگل لنز چیست؟

گوگل لنز نسخه پیشرفته‌تر گوگل گوگل است. این اپلیکیشن بسیار شبیه به بیکسبی ویژن سامسونگ است. این اپلیکیشن شما را قادر می‌سازد با گرفتن دوربین گوشی هوشمند خود به سمت یک شی و کمک خواستن از دستیار گوگل، اطلاعات مفیدی در رابطه با آن به دست بیاورید. به عنوان مثال، اگر دوربین تلفن هوشمند را به سمت یک گل بگیرید و سپس از گوگل لنز استفاده نمائید، علاوه بر شناسایی این گل، پیشنهاداتی با توجه به سوژه مورد نظر به شما خواهد شد. در این مثال احتمالا با گل فروشی‌های نزدیک به موقعیت فعلی خود رو به رو خواهید شد.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

مثال دیگری از نحوه کارکرد و کارایی گوگل لنز، در قابلیت اسکن استیکرهای اس اس آی دی است. اگر گوشی دوربین خود را به پشت دستگاه وای فای قرار داده و برچسب اس اس آی دی آن‌را اسکن نمایید، به طور اتوماتیک به آن فای وای متصل خواهید شد! در واقع گوگل با در اختیار داشتن هوش مصنوعی شما را از وارد نمودن پسورد و سایر مشکلاتی که پیش از این داشتید، بی نیاز می‌کند.

کمپانی گوگل در توییتی راجع به قابلیت‌های لنز اینگونه می‌نویسد:

به وسیله گوگل لنز، دوربین تلفن هوشمند شما تنها اشیا را نمی‌بیند، بلکه ماهیت آن‌ها را درک کرده، به شما در اتخاذ تصمیم مناسب کمک می‌کند.

گوگل لنز قابلیت تشخیص رستوران‌ها، کلاب‌های تفریحی، کافی شاپ‌‌ها و… را خواهد داشت. این ویژگی به وسیله یک پنجره باز شونده، به صورت اختصاری زمان باز شدن این کسب و کار، آدرس و جزییات آن‌را به اطلاع شما خواهد رساند. قابلیت تشخیص اشیا روزمره توسط این اپلیکیشن بسیار تاثیر گذار است. این اپلیکیشن قادر است، دست یک انسان را تشخیص داده و ایموجی لایک را به شما پیشنهاد دهد، که بسیار بامزه است. در ادامه، این اپلیکیشن با امکان تشخیص نوشیدنی مورد آزمون قرار گرفته است.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

یک لیوان شراب سفید را در مقابل دوربین قرار داده، از گوگل لنز برای شناسایی آن استفاده کردیم. هرچند گوگل لنز، نتوانست شراب سفید بودن این نوشیدنی را تشخیص دهد، اما تعدادی نوشیدنی الکلی شبیه به آن را پیشنهاد داد. علاوه بر این، با زدن بر روی دکمه‌های پیشنهادی، اطلاعات مفیدی در رابطه با آن‌ها نظیر، نحوه ساخت و… را ارائه داد. هرچند گوگل لنز قادر به تشخیص شراب سفید نبود، اما قابلیت درک نوشیدنی الکلی بودن آن و ارائه پیشنهادات مشابه به اندازه کافی تاثیر گذار بود.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

گوگل لنز چه قابلیت‌هایی دارد؟

بیش از سناریوهایی که در بالا به آن‌ها پرداختیم، کمپانی گوگل اخیرا گوگل لنز را به این قابلیت‌ها نیز مجهز نموده است:

انتخاب متن هوشمندانه: شما می‌توانید با قرار دادن دوربین تلفن هوشمندتان رو به روی یک متن و سپس انتخاب قسمتی از آن متن به وسیله گوگل لنز، این متن را در گوشی خود کپی نمایید. به عنوان مثال، تصور کنید دوربین را به سمت پسورد وای فای بگیرید و سپس به راحتی قادر به کپی و الحاق آن در قسمت ورود پسورد باشید.

جست و جوی هوشمند متن: زمانی که متنی را با گوگل لنز مشخص نمودید، قابلیت جست و جوی آن‌را با دستیار گوگل خواهید داشت. استفاده از این ویژگی به عنوان مثال در زمانی که قصد تشخیص معنی کلمه خاصی را داشته باشید، بسیار سودمند خواهد بود.

جست و جوی دکور و لباس: اگر در زمان خرید از لباسی خوشتان بیایید، گوگل لنز می‌تواند نسبت به شناسایی آن و ارائه متون مرتبط با آن اقدام نماید. حتی اشاره به وسایل دکوری در منزل نیز با توضیحات مختصر در رابطه با آن‌ها و گزینه‌های خرید همراه خواهد بود.

جست و جوی اطراف شما: اگر دوربین را به سمت محیط پیرامون خود بگیرید، گوگل لنز قادر خواهد بود نوع گیاهان اطراف شما، نوع گربه‌ای که در آن محیط حضور دارد و پوستر فیلمی که در دیوار چسبیده است را تشخیص دهد.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

گوگل لنز چطور کار می‌کند؟

اپلیکیشن گوگل لنز

گوگل اپلیکیشن مستقلی برای گوگل لنز در اندروید طراحی نموده که در صورت تمایل می‌توانید از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوید. به صورت‌های گوناگونی امکان دسترسی به گوگل لنز را خواهید داشت، اما استفاده از اپلیکیشن گوگل لنز مستقیم‌ترین راه ممکن است. هرچند روش‌های دسترسی به گوگل لنز متفاوت است، اما در حقیقت حتی اگر با زدن بر روی آیکون گوگل لنز در دستیار گوگل به منظور دستیابی به اطلاعات تکمیلی استفاده کنید، باز هم به پنجره گوگل لنز هدایت خواهید شد.

گوگل لنز چیست، چگونه کار می‌کند و در چه دستگاه‌هایی قرار دارد؟

دستیار گوگل

در دستیار گوگل، آیکون گوگل لنز را سمت راست و پایین صفحه نمایش مشاهده خواهید نمود. با زدن بر روی این گزینه و سپس اشاره به تصویر دلخواه، مثلا بیلبورد تبلیغاتی یک فیلم سینمایی به اطلاعات لازم دسترسی پیدا می‌کنید.

پس از این، با پیشنهادات متنوعی در قسمت منظره یاب رو به رو می‌شوید. به عنوان مثال، ترانه‌های دیگری از خواننده‌ای که در تصویر قرار دارد، امکان تهیه بلیط در تیکت مستر یا اضافه نمودن آن در رویدادهای تقویم شخصی شما از پیشنهاداتی است که با آن رو به رو خواهید شد. استفاده از گوگل لنز به منظور دریافت اطلاعات بدون تایپ کردن آن‌ها، شما را قادر خواهد ساخت به راحتی با شماره تلفن روی کارت ویزیت تماس حاصل نمایید.

اکنون گوگل لنز، در بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی با دستیار گوگل تلفیق شده است، بنابرین این ویژگی دیگر تنها مخصوص به گوگل پیکسل نیست.

گوگل فوتو

به وسیله گوگل فوتو، گوگل لنز می‌تواند نسبت به شناسایی ساختمان و نشانه‌های تجاری اقدام نماید. به عنوان مثال، کاربران به وسیله این ویژگی می‌توانند از ساعات بازگشایی و مسیر رسیدن به مکان‌های تفریحی مورد نظر اطلاعات لازم را کسب کنند. علاوه بر این، اطلاعات تکمیلی مربوط به آثار هنری مشهور، از دیگر امکانات جذاب این اپلیکیشن به شمار می‌رود. احتمالا در نهایت گوگل لنز قادر به تشخیص معمای مشهور مونا لیزا باشد! در نهایت آیا سوژه این اثر هنری لبخند می‌زند یا خیر؟

زمانی که به مشاهده تصاویر مختلف در گوگل فتو می‌پردازید، آیکون گوگل لنز را در پایین پنجره مشاهده خواهید کرد. با زدن بر روی این آیکون، سه نقطه را مشاهده خواهید کرد. پس از آن، گوگل اطلاعات تکمیلی و پیشنهادات خود را به شما ارائه می‌کند. نیاز به توضیح اضافه ندارد که گوگل لنز هم اکنون در گوگل فتو، امکان استفاده را برای دستگاه‌های اندرویدی متنوعی فراهم ساخته است.

اپلیکیشن دوربین

در بعضی دستگاه‌های اندروییدی، گوگل لنز به طور مستقیم به اپلیکیشن دوربین گوشی اضافه شده است. این ویژگی هنوز در دسترس نیست، بنابرین امکان تست آن‎را نداشتیم. هرچند کارکرد این ویژگی نیز احتمالا شبیه توضیحاتی است که در بالا ارائه شده است.

کدام دستگاه‌ها از گوگل لنز استفاده می‌کنند؟

از گوگل لنز در آی/او ۲۰۱۷ پرده برداری شد. در زمان ارائه، اپ گوگل لنز با دستیار گوگل و گوگل فتو در تلفن‌های هوشمند پیکسل ترکیب شده بود. سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز همین مسیر را طی نمودند، بنابرین با داشتن گوگل فتو و دستیار گوگل احتمالا امکان استفاده از گوگل لنز را خواهید داشت. -برای استفاده از گوگل لنز، مجبور به استفاده از این اپلیکیشن‌ها بودید.-

در می ۲۰۱۸، گوگل اعلام کرد به زودی گوگل لنز به صورت مستقیم در دوربین دستگاه‌هایی که از این ویژگی پشتبیانی می‌کنند، افزوده خواهد شد. این دستگاه‌ها، از کمپانی‌های تولید کننده متنوعی نظیر، ال جی، موتورولا، شیائومی، سونی، اچ ام دی/ نوکیا، ترانزیشن، تی سی ال، وان پلاس، بی کیو و ایسوس خواهند بود. گوگل لنز در هفته‌های آتی، بسته به زمان آپدیت نرم افزاری این کمپانی‌ها به طور مستقیم در دسترس خواهد بود.

افزون بر این، اپلیکیشن مستقل گوگل لنز را می‌توانید از گوگل پلی دانلود و استفاده کنید. به این صورت، دستگاه‌های بسیار زیادی از این امکان بهره‌مند خواهند شد. بنابرین بهتر است، این ویژگی را در صورت سازگار بودن با تلفن هوشمند مورد استفاده‌تان مورد آزمون قرار دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      سلام ممنون از آموزش خوبتون
      من این برنامه رو دارم ولی وقتی که عکس میگیرم همش میزنه امتحان مجدد و اصلا هیچ چیزی نمیاره،، مشکل از اینترنتم نیست چون پر سرعته
      میشه بگید چجوری درستش کنم؟ ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج