۸۱۱۳۳۲
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

فروریزش در خیابان مولوی به حالت بحران رسید

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد، گفت: مناطق ۱۶ و ۱۷ از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست.

خبرگزاری ایلنا: رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد، گفت: مناطق ۱۶ و ۱۷ از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست.

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه دو مقوله فروریزش و فرو نشست زمین جدا از هم هستند و هر کدام دلایل متفاوتی از یکدیگر دارند، اظهار داشت: فروریزش زمین حفره‌های ناگهانی است که شهروندان تهرانی با آن آشنا هستند و بارها تجربه فروریزش را در شهران، میدان قیام و خیابان مولوی داشته‌ایم.

وی افزود: فروریزش ایجاد حفره‌های عمیقی است که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و طی فرآیندی زیر سطح زمین خالی می‌شود و ریزش اتفاق می‌افتد و در برخی از فرو ریزش‌ها مانند حادثه میدان قیام شاهد تلفات جانی هم بوده‌ایم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه حفره‌های ایجاد شده در فروریزش حفره‌های نسبتا عمیق هستند که عمق برخی از آنها حتی به بیش از ۱۰ متر هم می‌رسد، گفت: تمام مناطق شهری تهران از شمال تا جنوب به دلیل وجود رشته‌های قنات و رگه‌های آب‌های زیر سطحی در معرض فروریزش زمین قرار دارند و فروریزش موضوعی نیست که تنها مختص یک منطقه از تهران باشد.

بیت اللهی با اشاره به موضوع فرو نشست و تهدیدی که برای دشت‌های کشورمان ایجاد کرده، اظهار داشت: فرونشست زمین، افت آب زیرزمینی در مناطق دشت است و در جنوب تهران در دشت شهریار، اشتهارد، ورامین، کرمان، همدان و اصفهان هم دیده شده است. وقتی آب در سطح زمین به لایه‌های پایین کشش پیدا می‌کنند و در نقطه‌ای متراکم می‌شوند و در وسط زمین به صورت تدریجی نشست می‌کند در این حالت دیگر فروریزش‌های ناگهانی را نمی بینیم.

وی با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست آسیب های اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی را به بار می‌آورد، گفت: در اثر فشار لایه‌های فوقانی سطح زمین و تراکم آب در یک نقطه، تخلخل و خلل در سایر نقاط لایه‌ها بسته می‌شود و دشت‌ها دیگر خاصیت جذب آب‌ها را از دست می‌دهد.

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: از طرف دیگر آب‌های حاصل از نزولات جوی به خاطر بسته شدن آن خلل، به زیر زمین نفوذ نمی‌کنند و بر روی سطح زمین سیلاب جاری می‌شود و در این شرایط مواد مغزی سطح خاک از بین می‌رود و منطقه به حالت کویری تبدیل می‌شود که این شرایط، آثار اقتصادی و اجتماعی بسیار مهلکی را به دنبال دارد.

بیت اللهی تاکید کرد: در برخی از دشت‌های ایران فرونشست به صورت بحرانی است و باید سریعا در این دشت ها اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع فروریزش کدام یک از مناطق تهران را تهدید می‌کند، گفت: فروریزش را در تمامی نقاط تهران می‌توان دید و هم در تجریش و هم در شهران و هم در مولوی و سه راه خیام شاهد فروریزش بوده‌ایم اما در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در راستای خیابان مولوی فروریزش بسیار جدی است و در مسیری از میدان اعدام (میدان محمدیه تا میدان قیام) دو بار در نزدیکی بیمارستان اکبر آبادی، یک بار در نزدیکی میدان محمدیه ، یک بار در نزدیکی میدان قیام و یک بار هم در ابتدای خیابان مصطفی خمینی شاهد فروریزش‌های بسیار جدی بودیم و این منطقه در تهدید همیشگی فروریزش قرار دارد.

وی درباره علت تعدد فروریزش در این منطقه گفت: دلیل عمده آن احداث خط ۷ مترو است چرا که همه رگه‌های آبی از شمال به جنوب در این منطقه را سد کرده و این سد کردن باعث آب شستگی و ایجاد حفره و در نهایت فروریزش می‌شود.

دبیر کارگروه ملی زلزله همچنین درباره احتمال وقوع فرونشست در مناطق تهران اظهار داشت: مناطق ۱۶ و ۱۷ از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست .

وی گفت: کانون فرونشست با نرخ بحران بالا در مناطق ۱۶ و ۱۷ و بخشی از شهرری است که این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود و عدد فرونشست در امتداد بزرگراه آزادگان تقاطع آیت الله سعیدی بسیار بالا است و منطقه فرونشست تا جنوب غربی تهران یعنی دشت شهریار گسترده شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • MMIISSSEEE

      سانسور چی چرا شکایت نداشتن عکس برای خبر هاتان را سانسور کردی معدل اخبار داغ صفر

    • بدون نام

      حقمون وقتی بودجه ومنابع شغل برای حدود۱۹ملیون افغانی کنیدهمین میش میدونیددروزچقدرمصرف ابشون میش اینقدرپمپ نیزنن برایزمینهای کشاورزی ومصرف روزانه نتیجش این میش توهمه جای دنیاذخیرابی ۴۰مترفاجعس ولی ایران ۱۲۰ردکرداین تعدا جمعیت افغانهاانگارما۲۰سال رفتیم به جلونرجمعیتمون زیادترشده خاک عالم توسرتون بهترین وثروتمندترین کشوردنیاروبیابان ونابودکردین حالا بگین امریکاازمامیترس وشماهم ازافغانستان وافغانهاابرقدرت جهان چیتون باورکنیم

      پاسخ ها

      • MMIISSSEEE

        برای اینها مهم نیست مولوی پایین شهره منزل روحانی با تیمش در ولنجک است هر وقت انجا مشکلی پیش امد انها حرکت‌میکنند لایحه میدن تصویب میکنند در‌بودجه درصدی را لحاض میکنند فعلا بیخیال.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج