جاباما
۸۱۱۳۶۸
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

عرب سرخی: روحانی تغییر موضع نداده است

فیض الله عرب سرخی چهره نام آشنا و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: چندان معتقد نیستم که این دولت ۱۸۰ درجه تغییر مسیر داده و اصولگرایان تندرو را به اصلاح‌طلبان ترجیح داده است. برخلاف برخی حتی بر این باور هم نیستم که اصلاح‌طلبان اصلا در دولت دوم روحانی حضور ندارند بلکه شرایط کشور ما به گونه‌ای رقم خورده که از یک سو برخی دستگاهها و دستگاه‌های تبلیغات ملی با دولت هماهنگی لازم را ندارند.

روزنامه آفتاب یزد: اختلاف نظرها در اردوگاه اصلاح طلبی برای حمایت از روحانی آن‌هم تا پایان دولت دوازدهم به دلیل تغییر مواضع روحانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ همچنان ادامه دارد.

بر این اساس، با فیض الله عرب سرخی چهره نام آشنا و فعال سیاسی اصلاح طلب گفتگو کردیم که بخشی از آن را در ادامه بخوانید:

عرب سرخی: روحانی تغییر موضع نداده است

اساسا چرا باید از دولتی حمایت کرد که ۱۸۰ درجه تغییر مسیر داده و حتی به باور برخی در مواردی اصولگرایان تندرو را به اصلاح‌طلبان ترجیح داده و مطالبات جامعه ایران را نادیده گرفته است؟

چندان معتقد نیستم که این دولت 180 درجه تغییر مسیر داده و اصولگرایان تندرو را به اصلاح‌طلبان ترجیح داده است. برخلاف برخی حتی بر این باور هم نیستم که اصلاح‌طلبان اصلا در دولت دوم روحانی حضور ندارند بلکه شرایط کشور ما به گونه‌ای رقم خورده که از یک سو برخی دستگاهها و دستگاه‌های تبلیغات ملی با دولت هماهنگی لازم را ندارند. جریانات تندرو نیز با تبلیغات خلاف واقع دولت را تحت فشار قرار می‌دهند.

این مسئله در مورد مجلس هم وجود دارد. به طور مثال یک نماینده مجلس به راحتی اعلام می‌کند که 50 درصد نماینده‌ها در حال فتنه‌گری و به هم زدن نظم کشور هستند. این نماینده مجلس هیچ استدلالی هم برای سخنانش ندارد و کسی هم با او برخورد نمی‌کند. اما وقتی وزیر امور خارجه اعلام می‌کند که ما در کشورمان پولشویی داریم با وجود اینکه سایر مسئولان هم از وجود پولشویی در کشور سخن گفته‌اند، اما وزیر خارجه از سوی مقامات مسئول مخاطب قرار می‌گیرد.

در همین حال وقتی یک سخن صددرصد دروغ از سوی یک نماینده اصولگرا بیان می‌شود کسی با آن برخورد نمی‌کند و سند و مدرک برای اثبات ادعایش خواسته نمی‌شود. بنابراین به هیچ روی معتقد نیستم که دولت محافظه‌کار شده بلکه دولت تحت فشار برخی از جریان‌ها، نسبت به برخی از برنامه‌های خود عدول کرده است اما این مسئله به مفهوم چرخش نیست. دولت تحت فشار جریان‌ها تصمیماتی اتخاذ کرد که خودش هم آن را قبول نداشت.

زیرا وقتی رئیس‌جمهور برای معرفی نامزد در یک وزارتخانه با فشار مواجه شده و 22 نفر از وزرای پیشنهادی‌اش رد و نفر بیست و سوم تایید می‌شود، این مسئله نشان از این مهم دارد که رئیس‌جمهور تحت فشار نظر دیگران قرار دارد. بنابراین، این انتخاب‌های ناشی از فشار به مفهوم چرخش سیاسی دولت نیست. این خلاف واقع است که بگوییم در دولت روحانی اصلاح‌طلب نداریم و همه مدیران و وزرا اصولگرای تندرو هستند. البته این مسئله بدین مفهوم نیست که همه نیروهای دولت اصلاح‌طلب هستند بلکه برعکس جریانات به دولت فشار آوردند که دولت از نیروهای خنثی از نظر سیاسی استفاده کند. روحانی تحت فشار دست به انتخاب زد. ضمن اینکه حزب اعتدال و توسعه هم از روحانی حمایت به عمل آورد و با او کار کردند.

حتی ممکن است از نظر ما قابل انتقاد هم باشد اما این نیروها همراه و همکار دولت بودند. در این میان حتی اصولگرایان معتدلی هم بودند که از دولت حمایت به عمل آوردند. بدیهی است که روحانی از آنها هم در دولتش استفاده کند. طیف وسیعی از روحانی حمایت کردند امروز هم مجموعه‌ای از همان طیف و جریان‌های حمایت‌کننده در دولتش حضور دارند. قبل از استقرار روحانی در پاستور هم قابل حدس بود که همه نیروهای حامی‌روحانی از او در دولتش سهم خواهند خواست. برخی تصورشان بر این است که دولت روحانی باید یک دولت اصلاح‌طلب باشد در حالی که دولت روحانی مدعی اصلاح‌طلبی نیست.

به طور قطع ما خواهان حضور موثرتر اصلاح‌طلبان در دولت هستیم اما وقتی گفته می‌شود که دولت تنها از یک اصولگرای معتدل در کابینه استفاده کرد این چرخش 180 درجه‌ای روحانی محسوب می‌شود. در غیر این صورت همه ما انتظار داریم که نیروهای اصلاح‌طلب بیشتری در دولت حضور داشته باشند تا بتواند موثرتر کار کنند.

باید از روحانی بخواهیم تا در دولت موثرتر ظاهر شود. حتی در صورتی که یک اصلاح‌طلب از دولت روحانی کنار برود باید از او انتقاد کرد. اما اگر یک اصولگرای معتدل به جای نیروی اصلاح‌طلب در دولت بود نباید گمان برد که دولت 180 درجه چرخش مواضع کرده است. امروز همه طیف‌ها و جریان‌های حامی‌روحانی در دولتش حضور دارند اما باید تلاش کرد تا حضور اصلاح‌طلبان در دولت او افزایش پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی تامردم رابه خاک سیاه تبدیل نکندازسیاست غلطش دست بردارنیست

    • بدون نام

      روحانی منفورترین ریس جماورتاریخ شدوحتی طرفدارشم دیگه حمایتش نمیکنن وبدشون میاد

    • MMIISSSEEE

      روحانی برنامه‌ای ندارد که بخواهد تعقیر دهد.خخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج