۸۱۱۳۹۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

تداوم پیش فروش‌های دردسرساز خودروسازان

خودروسازان در حالی علیرغم تعهدات قبلی به مشتریان، هنوز هم ولع ثبت‌نام‌های جدید را دارند که شرکای خارجی‌شان می‌گویند نسبت به پیش‌فروش‌های بی‌برنامه و عدم تامین قطعه، به آنها هشدار داده بودند.

خبرگزاری مهر: خودروسازان در حالی علیرغم تعهدات قبلی به مشتریان، هنوز هم ولع ثبت‌نام‌های جدید را دارند که شرکای خارجی‌شان می‌گویند نسبت به پیش‌فروش‌های بی‌برنامه و عدم تامین قطعه، به آنها هشدار داده بودند.

با آغاز زمزمه‌هایی در دولت مبنی بر افزایش نرخ رسمی خودرو با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به موازات آن، کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش‌ شده که در تعهدات قبلی خودروسازان بود، متوقف شد و هر روز به بهانه‌های مختلف، تعداد زیادی از مشتریانی که باید در موعدهای‌ مشخص، خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند، با ممانعت خودروسازان در ایفای تعهداتشان مواجه شدند.

در سبد خودروهایی که خودروسازان با ولع بسیار، اقدام به پیش‌فروش آنها کرده بودند، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترک با خودروسازان خارجی قرار داشت که میزان تولید با توجه به گرفتاری‌های تحریم و وضع اولین تحریم ایالات متحده آمریکا همزمان با خروجش از برجام بر روی صنعت خودروسازی، قطعا به مرور کاهش می‌یافت و بنابراین خودروسازان قادر به عمل به ایفای تعهدات خود در این رابطه نبودند.

اکنون کار به جایی رسیده است که بسیاری از خودروهای ثبت نامی تولید مشترک ایرانی با خودروسازان فرانسوی، علیرغم اینکه با افزایش قیمت از سوی خودروساز و اجبار مشتریان به پرداخت آن مواجه شده است، اما مابه‌التفاوت‌ها دریافت شده و خودرویی به دست مصرف‌کننده نرسیده است؛ در عین حال، به زعم برخی منابع آگاه در خودروسازان خارجی که شریک ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم در رابطه با نبود قطعه و پک‌های مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی داده شده بود؛ اما آنها تنها به فکر جمع کردن منابع مالی از دست مردم برای پوشاندن ناکارآمدی‌های خود بودند.

یک منبع مطلع در رنوپارس هم در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا در زمینه پیش فروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ‌وی و تندر ۹۰ هشدار داده بود اما آنها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین، پیش فروش صورت داده بودند.

یکی از خریداران خودروی مشترک تولید ایران خودرو با پژو می‌گوید: علیرغم اینکه برای خرید پژو ۲۰۰۸ یک دوره مابه التفاوت از ما به دلیل افزایش نرخ ارز و موارد مترتب بر هزینه‌های خودرو دریافت شده است، اما هنوز با گذشت بیش از شش ماه خودرویی تحویل نگرفته‌ایم و بنابراین خودروسازان در این زمینه علاوه بر اینکه به حاشیه بازار دامن زده‌اند، خودروهای ثبت نامی را هم تحویل نداده و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی می‌افزاید: هم اکنون برخی زمزمه‌ها مبنی بر این است که مجدد از مشتریان مابه التفاوت دریافت شود تا قیمت به حاشیه بازار نزدیک شود، در حالیکه این خودروها سال ۹۶ و قبل از نوسانات ارزی ثبت نام شده و علاوه بر اینکه تاخیر در تحویل خودرو وجود دارد، یک مرحله هم مابه التفاوت دریافت شده است. در این میان انتظار داریم سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی بر روی این موضوع هم نظارت داشته باشند.

یکی دیگر از خریداران خودروهای داخلی نیز از شرکت سایپا در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: متاسفانه این گروه خودروساز، ثبت نام کنندگان را وادار کرده تا به جای خودروی استپ وی، سایر خودروها را تحویل بگیرند، در حالیکه همان خودروهایی هم که برخی مشتریان راضی شده و برای دریافت دو خودرو به جای استپ وی اعلام آمادگی کرده اند هم، به آنها تحویل داده نشده است.

وی می افزاید: اکنون برخی نمایندگی های شرکت سایپا، خودروهایی که به ازای استپ وی برای مشتریان و ثبت نام کنندگان در نظر گرفته‌اند را، با قیمتهای جدید محاسبه می‌کنند و بعضا به مشتریان علیرغم اعلام قبلی، یک خودرو بیشتر تحویل نمی‌دهند و اگر فرد متقاضی بخواهد دو خودرو را مطابق با اعلام قبلی دریافت کند، باید مابه التفاوت بپردازد؛ یا اینکه یک خودرو بگیرد و مابقی پول خود را نقدا از نمایندگی دریافت نماید.

تمام اینها در شرایطی است که باز هم عطش ثبت نام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها باز هم علیرغم تعهدات سنگینی که دارند، اقدام به دریافت تعهد جدید می کنند. اینجا است که دستگاههای نظارتی باید وارد شده و حقوق مصرف‌کنندگان را اعاده نمایند. این در شرایطی است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دیشب وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته که خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      پیش ب سوی نابودی

    • محمد احمدی

      خر،سوار میشم ولی تولید ملی نه

    • محمد احمدی

      همتون دستتون تو یه کاسه هس

    • مشتری سرکاری

      خود رو سازان می تازند و دولتی ها هم حرف مفت زیاد می‌زنند و دعوی های زرگری راه می اندازند و نهایتا مقصد هردو یکی هست خالی کردن جیب مردم. اما بترسید از خشم این مردم کارد به استخوان رسیده که بنیادتان را بر باد خواهند داد. حالا هی به این بازی های خطر ناکتان ادامه بدهید. می‌رسد روزی که به التماس بیفتید.

    • بدون نام

      تو این مملکت ما تنها چیزی که ندیدیم چیزی بود به نام نظارت، حالا فهمیدیم این نظارت دستگاه هم داره،

    • بدون نام

      صحبت های وزیر جدید کاملا نشان داده که فقط به دنبال گران کردن خودرو است و جانبدارانه از آنها حمایت می کند ، چنین فردی معلوم نیست که وزیر مردم است یا حامی عده‌ای رانتخوار و کلاهبردار ؟

    • بدون نام

      خوب همه تولیدات را توسط نمایشگاه داران در بازا آزاد به فروش میرسانند....اگر ندارند این همه خودرو نو از کجا اومده تو بازار..
      خاک بر سر اون مسئولین نالایقی که توان مبارزه با اینها رو ندارند..

    • بدون نام

      خودرو سازا کلاه بردار پول ثبت نام رو می گیرند ولی متعهد برای تحویل خودرو نیستند

    • بدون نام

      مقصر دولت هست که از این مفسدان کلاه بردار حمایت می کنه

    • بدون نام

      تا زمانی که دولت از این خودرو سازان غارتگر حمایت میکنه همچنان به چپاول کردن مردم ادامه می دهند

    • بدون نام

      تا زمانی که دولت از این خودرو سازان غارتگر حمایت میکنه همچنان به چپاول کردن مردم ادامه می دهند

      پاسخ ها

      • خدا

        کلاهبردار تر از خودروسازها توی دنیا نداریم،پول مردم را یکسال جلوتر میگیرن،نه ماشین تحویل میده و نه پول اتو/بنز همچین عرضه ای نداره!!!

    • مهدی

      فقط پول می گیرن دزدی و غارت تو روز روشن

    • بدون نام

      نتیجه حمله برای نام نویسی خودرو تو سایت حرص زدن کود هم گرون بشه این مردم شهید پرور حمله میکنن برای خرید

    • بدون نام

      خوب وقتی خودروساز نمی تواند خودروی مورد نیاز کشور را تولید کند چرا واردات آزاد نمی شود.
      مخصوصا خودروهای دست دوم ژاپنی که کیفیت خیلی بالایی دارند و با قیمت های بسیار نازل می توان تهیه نمود.

    • سرباز ۴۰۲سومار

      باتوجه به اینکه پول مدرنترین خودرو روز دنیا رو از مردم ایران میگیرند خودرو سازها خودرو تکنولوژی سی سال پیش تحویل میدهند بازم ناز میکنند

    • بدون نام

      دولت بی تدبیرفداش بشیم کلیدوگم کرده بودولی متاسفانه خورده به قفل خوروها که هم اکنون باشیب ملایم میتازن توخاکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج