۸۱۱۷۷۸
۳۰ نظر
۵۰۰۰
۳۰ نظر
۵۰۰۰
پ

پایان پرداخت سود روزشمار؛ دلالان ضرر کردند

پرونده سودهای روزشمار در بانک‌های ایرانی بسته شد و بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر بانک‌ها حق ندارند به سپرده مشتریان خود سود روزشمار بدهند. حالا سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها به صورت ماه‌شمار است و البته سود به کمترین مبلغ ماهانه مانده در حساب مشتریان تعلق می‌گیرد.

روزنامه شهروند نوشت: پرونده سودهای روزشمار در بانک‌های ایرانی بسته شد و بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر بانک‌ها حق ندارند به سپرده مشتریان خود سود روزشمار بدهند. حالا سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها به صورت ماه‌شمار است و البته سود به کمترین مبلغ ماهانه مانده در حساب مشتریان تعلق می‌گیرد.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که مردم گرایش بیشتری به سپرده‌های کوتاه‌مدت پیدا کرده‌اند و سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت در ‌سال ٩٧ از ٣١,٨‌درصد از سپرده‌ها به ٣٧.٨‌درصد رسیده است. در مقابل سهم سپرده‌های بلندمدت نیز از ٦٨.١‌درصد به ٦٢.١‌درصد کاهش داشته است.

با این حال بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس ارشد امور بانکی به «شهروند» می‌گوید: «تصمیم بانک مرکزی برای آن بوده است که جلوی سوءاستفاده دلالان را بگیرد.» او توضیح می‌دهد: «بانک‌ها برای آن‌که بتوانند پس از دریافت سپرده مردم، آنها را در عملیات بانکداری مورد استفاده قرار دهند و مثلا این سپرده‌ها را به صورت وام در اختیار دیگران بگذارند، نیاز دارند که مشتریان به سپرده ١٥روز تا یک‌ماه دست نزنند اما دلالان با سوءاستفاده از سود روزشمار، صبح‌ها حساب خود را تخلیه می‌کردند و دلالی‌هایشان را انجام می‌دادند و شب‌ها دوباره پول را به بانک برمی‌گرداندند.

این موضوع موجب می‌شد که آنها هم با خیال راحت دلالی کنند و هم سود روزشمار را به صورت کامل دریافت کنند.»

هاشمی ادامه می‌دهد: «بانک مرکزی برای آن‌که جلوی این اتفاق را بگیرد، تصمیم به حذف سود روزشمار گرفته است.»

آیا بانک‌های خارجی سود روزشمار دارند؟

البته پرداخت سود روزشمار پدیده منحصربه‌فرد ایران نیست و پرداخت این مدل سود در سایر بانک‌های دنیا رواج دارد. به‌عنوان مثال در بانک‌های اروپایی سود روزشمار با عنوان «overnight» به مشتریان پرداخت می‌شود اما نکته اینجاست که سود روزشماری که به مشتریان کشورهای پیشرفته پرداخت می‌شود، بسیار ناچیز است و برای دلالان جاذبه‌ای ایجاد نمی‌کند.

با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، از این پس بانک‌ها دیگر اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت را ندارند.

براساس مصوبه تازه شورای پول و اعتبار، از این پس معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از «روزشمار» به «ماه‌شمار» تغییر می‌کند. همچنین در این مصوبه تأکید شده که حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰‌درصد سالانه است.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها درصورتی باید به حساب سپرده‌گذار واریز شود که برداشتی از این حساب در طول ماه انجام نشده باشد. تا پیش از این مصوبه، بانک‌ها حتی درصورت واریز و برداشت به حساب‌های کوتاه‌مدت، سود روزشمار را در پایان هرماه به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌کردند، اما در بخشنامه جدید تأکید شده که «حداقل مبلغ مانده حساب در یک‌ماه» برای محاسبه سود آن ماه درنظر گرفته شود.

سود سالانه بانک‌ها معادل ٥‌سال یارانه نقدی

بهاءالدین‌ هاشمی می‌گوید: «سود روزشمار از دهه٨٠ برای شبکه بانکی دردسرساز شد و بانک‌های خصوصی با هدف جذب سپرده بانک‌های دولتی شروع به ایجاد طرح‌های جدیدی کردند که سودهای نامتعارف به مشتریان سپرده‌های روزشمار پرداخت می‌کرد. آنها با این اقدام موفق شدند بخش قابل توجهی از سپرده بانک‌های دولتی را به سمت باجه‌های خود سرازیر کنند و بانک‌های دولتی هم برای آن‌که از این رقابت عقب نمانند، به اقدام متقابل روی آوردند.

حالا اما پرداخت سود روزشمار و بازی دلالان با این نوع سود دردسرساز شده است. بنا به گفته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ٧٠‌درصد سپرده‌های بانکی کشور تنها متعلق به یک‌درصد سپرده‌گذاران است و بانک‌ها سالانه ٢١٦‌هزار‌میلیارد تومان به سپرده‌ها بهره می‌دهند. این میزان سود سالانه بانکی معادل با یارانه نقدی ٥‌سال مردم ایران است. رقم سنگینی که باعث شده است کمر بانک‌ها را زیربار این فشار خم کند و حالا گفته می‌شود بسیاری از بانک‌ها زیانده هستند.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که توکلی به ایرنا گفته است: «تنها یک‌درصد جمعیت کشور، ٤٠٣‌میلیون حساب را در اختیار دارند و حجم غالب سپرده‌های بانکی در اختیار عده محدودی از افراد جامعه است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک ایرانی

      پس لطفا جریمه وام ها را هم ماهیانه کنید نه روزانه یک طرفه به قاضی نرو اقای با نک دار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بزرگوار ، جریمه تاخیر سپرده بانکی نیست که کم و زیاد بشه تا روز شمار یا ماه شمار در نظر گرفته بشه . جریمه تاخیر ثابته ۶ درصد مانده بدهی . آخه این چه حرفیه که می زنی ؟

      • بدون نام

        جریمه ی تاخیر چه یک ماه چه یک ساعت ثابته و 6 درصده ولی سود پولای مردم فقط ماه به ماهه اگه ملت یکساعت پول خودشونو از بانک بردارن دیگه بهشون هیچی نمیدن حتی اگه بیستو نه روز دست بانک باشه
        اقا این چه حرفیه اون ثابته
        این چه حرفیه
        ثابته
        این چه حرف احمقانه ایه اون ثابته
        ثابته اقا
        ثابته
        عه

      • بدون نام

        بهترین کار اینه که مردم پولا شونو از بانکها بکشن بیرون حتی اگه امکانش وجود داشت از این پول کاغذی چاپ دولت استفاده هم نکنن پولها رو تبدیل به ارزهای باثبات کنن و با اون ارزها خرید و فروش انجام بدن
        هر موقع هم نیاز به انتقال پول بود برن داخل بانک انتقال بدن بانکها هم اگه پول نداشته باشن کسی که برای کار بانکی میره داخل احترامش بیشتر میشه

    • مصطفی

      آقااااا

      همه که دلال نیستند که!! این دلالها که میگید چند درصد جامعه سود سپرده گذار کوتاه مدت رو شامل میشن؟؟؟ بقیه چی پس؟ یکی پیرمردی یا پیرزنی که مثلا 10 میلیون گذاشته برای سود 100-200 هزارتومنش کا با یارانه اش بشه یه مبلغ ناچیزی، پس اون چی؟ پس عدالت، انصاف و حق مابقی مردم چی شد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدالعنتش کنه

    • مهدی

      بازهم پولها بطرف بازار سکه و دلار سرازیر می شوند

    • کارمند بانک

      این کارشناس ارشد اشتباه میکنند چون بانک ها حداقل مانده در طی روز را معیار محاسبه قرار میدادند و در صورت برداشت و واریز روزانه موجودی ، سود بر مبنای کمترین مانده محاسبه میگردید که در نتیجه سودی برای دلال نداشت

    • بدون نام

      ولی واقعیت چیز دیگری است.

    • بدون نام

      چرت وپرت نوشته اند هیچ ربطی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این بابا نمیفهمه سود روزشمار به کمترین میزان موجودی در طول شبانه روز تعلق میگیره
        اینجوری نیست که صبح پول رو برداری، شب بذاری سودش رو هم بگیری

    • علیرضارضایی

      یعنی واقعا این نظر برای یه کارشناس ارشد بانکه؟؟؟؟؟؟؟ نباید در اون بانک را تخته کرد که این کارشناس ارشدشه؟؟؟؟ آخه کارشناسسس عزیز بانک ها الانم به حداقل مانده در روز سود روزشمار میدهند و این عملی که میگی دلالان پول را صبح زودمیبرند و آخرشب برمیگردانند هم باز روی اصل قضیه تاثیری نداره که.بازهم حداقله پول همان پولیه که اول صبح پس از برداشت مبلغه کلان حاصل شده و اگر تاپایان روزم میلیاردها ریال بهش واریزبشه بازم مبنای محاسبه سود مبلغ حداقلی هست که در روز برای حساب رقم خورده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف شما درسته برادر . ایشون احتمالا منظورش فعالیت دلالهاست که حجم بسیار بزرگی از پول را در حساب‌های کوتاه مدت روز شمار گذاشته و یک روز بابت دلالی از این پول سود می کنند و یک روز که شرایط دلالی نیست سود بانکی می گیرند .
        در حالی که بانک به دلیل سیال بودن این پول عملا نمیتونه از اون برای پرداخت تسهیلات استفاده کنه و فقط سود یامفت به دلال میده و آمار سپرده های بانکی را به اشتباه بالا می بره .

    • بدون نام

      کاش میشد بشه پایان دزدی پایان گرانی پایان اختلاس و.... بابا کمر مردمم خم شده له شده چرا فقد فکر خودتونید ،کاش میشد پایان سود وام بانکی ...

      پاسخ ها

      • بهرام

        این کارشناس بیسواد بانک حتما در بانک کار نمیکند شاید مدر ک کارشناسی بانک دارد

    • احمد خوش سیما

      این غلطه.وقتی کسی صبح پول میشه بعد شب بر میگردونه،سود به کمترین مانده تعلق میگیره.

    • بدون نام

      دلال خود بانک ها هستن دیرکرد رو به روز میگیرن سود به ماه میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس اگر یک هفته قسط وام عقب افتاد نه باید بانک سود دیر کرد بگیره چون روز شماره یا نه پولی که بانک میده فرق می کنه با پول که میگیره

    • م ن

      مثل اینکه کسی متوجه نشد کمترین مانده درماه اون مبلغ در ماهه که کمترین پول داخل حساب باشه منظور اگه به روز حساب ده هزار وبه روز یک میلیون باشه سود ماهت هزار ریال پیشه نه هشتاد هزار ریال

    • نوذر

      ۹۹درصد فدای ۱درصد دلال باز پولها سرازیر به سمت سکه و دلار و افزایش تورم چه کار شناس اقتصادی ازلحاظ شرعی و قانون ایراد دارد مثلا یکنفر اول ماه ۱۰۰۰۰ریال داردودومین روز ماه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ملیون تومان ۲۹روز بعد بانک سود ۱۰۰۰۰۰ریال رابرا یک ماه محاسبه کند

    • بدون نام

      اینم راه حل داره میتونن اول ماه برداشت کنن و آخر ماه واریز کنن اینجوری بانک نمیتونه از سپردشون بدون اینکه سودی بده استفاده کنه.

    • پسر نوح

      سر کیسه کردن مردم ادامه دارد

    • رسولی

      بنام خدا این بهانه ها سیاه بازی است اینهامثل زالو افتاده اند به جان مردم بیت المال را غارت و هزینه های جاری را از مردم تامین مینمایند

    • بدون نام

      اینا مردم رو چی فرض کردن.خودشونن.بی لیاقتی این مسول نتیجه بدی به دنبال خواهد داشت.

    • بدون نام

      اینا مردم رو چی فرض کردن.خودشونن.بی لیاقتی این مسول نتیجه بدی به دنبال خواهد داشت.

    • بی نام

      با این کاری که انجام دادن فردا شروع میشه:هر روز شاهد بالا رفتن قیمت دلار و سکه و ماشین خواهیم بود.من نمیدونم اینها برای دردسر درست کردن واقعا آماده اند.بابا جان میذاشتید یه چند ماهی اوضاع آروم بشه بعد دست به یه اقدام افتضا میزدید.

    • م ج

      همش چرته ...خوب مردوم و سر کار گذاشتین

    • محسن

      خداوند گر ز حکمت ببندد دری ، ز رحمت گشاید در دیگری!
      آهای شمایی که دم از عدالت و حلال و حرام و حق و الناس میزنید پس چگونه عدالتیست که فقط به نفع خودتان حق مردم را میخورید به بهانه مبارزه با اعمال دلالان، در ازای سودی هنگفتی که عاید بانک مرکزی میشود چه طرحی دارید که حق مردم ضایع نشود، حداقل میتوانید سود وام ها را کمتر کنید، هرچند که پدر مردم عادی را در می آورید تا یک وام بدهید اما به خودی هایتان راحت وام های میلیاردی میپردازید!!!

    • بدون نام

      اینا انقدر احق هستند که نمیفهمن وقتی سود رو پایین میارن یا با ماه شمار کردنو این کارا جذابیت سپرده گذاری رو از بین میبرند مردم دیگه نقدینگیشونو بجایه سپرده گذاری سرازیر میکنن تو باز ارز و سکه و طلا و ملک وهمین میشه باعثه افزایش نقدینگی تو بازار میشه و تورم به وجود میاد البته برایه نظامه اقتصادیه ورشکسته مجبورن که اینکارارو بکنن و هزینه ورشکستگی اقتصاد و بانکهاشونو به مردم تحمیل کنن

    • غلامرضا محمدنژاد

      بهتر بود تا سقف دویست میلیون این برنامه شاملش نبود بنده خودم بیکارم تنها با سود بانکی روزگار میگذرونم یه مغازه داشتم اونم از دست دارایی وارزش افزوده جمع کردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج