جاباما
۸۱۲۰۹۸
۱۴ نظر
۷۵۷۴
۱۴ نظر
۷۵۷۴
پ

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

میرزای‌شیرازی، هفت‌حوض، مجیدیه و بسیاری از محله‌های مسیحی‌نشین تهران این روز‌ها بازار پرتب‌وتاب سال نوی میلادی را تجربه می‌کنند. بازار چشم‌نواز با درخت‌های کاج زیبا و چشم‌نواز. حالا رنگ‌وبوی کریسمس مثل هر سال تمام شهر را دربرگرفته است.

روزنامه شهروند - پریسا اسلام زاده: میرزای‌شیرازی، هفت‌حوض، مجیدیه و بسیاری از محله‌های مسیحی‌نشین تهران این روزها بازار پرتب‌وتاب ‌سال نوی میلادی را تجربه می‌کنند. بازار چشم‌نواز با درخت‌های کاج زیبا و چشم‌نواز. حالا رنگ‌وبوی کریسمس مثل هر‌ سال تمام شهر را دربرگرفته است. مثل هر ‌سال در روزهای ابتدایی زمستان، کاج‌های رنگی و اکسسوری‌های زیبای کریسمس در روزهای ابتدایی زمستان رنگ قشنگی به شهر داده‌اند.

تاخت‌وتاز دلار در بازار‌ سال نوی میلادی

تا چشم کار می‌کند در این ویترین‌ها خبر از بابانوئل است و کریسمس. البته این بازار متنوع محدود به مغازه‌های تخصصی فروش کالای شب عید‌ سال نوی میلادی نمی‌شود، بلکه این روزها در کافه و رستوران‌ها حداقل تم شب عید به چشم می‌خورد و در برخی موارد هم غذاهایی ویژه با طرح‌های مربوط به کریسمس تدارک دیده می‌شود، همچنین فروشگاه‌های لباس که پوشاک فانتزی مختص شب عید کریسمس را می‌فروشند و طراحی‌های منحصربه‌فردی با تم‌های جشن‌ سال نو شخصیت‌ها و نمادهای آن دارند. میدان ونک، پاساژهای بزرگ شهر، خیابان جمهوری، سعدی، نارمک و میرزای‌شیرازی خیابان‌هایی هستند که بورس عمده خرید‌ سال نوی میلادی هستند و هرچه بخواهید برای مراسم کریسمس بخرید، در این خیابان‌ها پیدا می‌شوند.

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

امسال اما قیمت وسایل و اکسسوری‌های مربوط به کریسمس به طرز نجومی افزایش پیدا کرده است. این حرف تمام مغازه‌دارانی است که هر ساله به فروش اقلام درخت کریسمس مشغول هستند. امسال با توجه به افزایش نرخ دلار قیمت‌ها نسبت به‌ سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

یکی از فروشندگان خیابان میرزای‌شیرازی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «محصولات مربوط به کریسمس همه وارداتی هستند و افزایش قیمت زیادی داشته‌اند. فروش‌های ما بشدت کاهش پیدا کرده و ظاهرا همه ترجیح می‌دهند از وسایل قدیمی خود استفاده کنند. ما هر‌ سال علاوه‌بر هموطنان مسیحی، مشتریان ایرانی زیادی هم داشتیم که دوست داشتند درخت کریسمس داشته باشند و علاوه بر عید نوروز، این عید را هم جشن می‌گرفتند، اما الان فقط می‌آیند قیمت می‌پرسند و می‌روند. دیگر کمتر کسی حاضر به خرید درخت کریسمس است و اغلب مشتریان فقط عروسک‌های بابانوئل و تزیینات ارزان‌قیمت‌تری را تهیه می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «افزایش قیمت‌ها اصلا دست ما نبوده و چون همه اجناس وارداتی هستند، نمی‌توان کاری برای افزایش قیمت آنها انجام داد.»

در حال حاضر برای برپایی یک جشن معمولی کریسمس (یک درخت کریسمس، یک عروسک بابانوئل و تزیینات ساده) حدودا یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تا ۲میلیون تومان باید هزینه کرد.

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

اطلاعیه فروش کاج روی دیوار و شیپور

«کاج کریسمس رسید» این اطلاعیه کوتاه را این روزها در فروشگاه‌های اینترنتی دیوار و شیپور به وفور می‌بینید. اطلاعیه‌هایی که معمولا از سوی تولیدکنندگان نهال منتشر شده است و کاج‌های طبیعی را از شهرهای شمالی مانند مازندران و آمل به تهران ارسال می‌کنند. در این آگهی‌ها کاج‌های کریسمس در قد و قواره متفاوت از نیم متری تا ٦ متری برای فروش گذاشته شده و البته کافی است چرخی میان عکس‌ها بزنید تا متوجه شوید تنوع کاج‌ها به اندازه‌ای زیاد است که با کلیشه ذهنی‌تان از کاج زمین تا آسمان تفاوت دارد.

کاج نوئل سبز و آبی، اطلسی، نانا، ارس، ژانویه، دم روباهی، ابلق، نقره‌ای و ... تنها چند مدل از دنیای وسیع کاج‌ها هستند و جالب است که تولیدکنندگان ایرانی تمام انواع این کاج‌ها را تولید کرده و می‌فروشند. قیمت کاج‌های طبیعی از ٣٠٠‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان است و هزینه ارسال آن‌که معمولا رقمی بین ٧٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان بوده به عهده مشتری است. یکی از فروشندگان که خود را دادمهر معرفی کرده است، به «شهروند» می‌گوید: «کاج‌ها را با سایر سفارش‌های نهالی که گرفته‌اند، و با وانت بار به تهران می‌فرستند.»

او توضیح می‌دهد که این کاج‌ها را می‌توان تا یک‌سال در گلدان‌هایشان و در محیط آپارتمان یا بالکن نگهداری کرد و البته بعد از آن می‌شود کاج را به طبیعت انتقال داد.

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

کاج‌های مصنوعی مشتریان بیشتری دارند

بازار کاج‌های مصنوعی داغ‌تر از کاج‌های طبیعی به نظر می‌رسد. فروشندگان خیابان میرزای شیرازی به «شهروند» می‌گویند اغلب مغازه‌هایی که درخت کریسمس می‌فروشند از کاج‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. این اتفاق از زمانی رخ داد که فعالان محیط‌زیست از هموطنان مسیحی خواستند با توجه به اوضاع ناخوش این روزهای محیط‌زیست برای جشن کریسمس و‌ سال نوی میلادی به جای استفاده از کاج طبیعی از کاج‌های مصنوعی استفاده کنند. همین موضوع هم باعث شده است که در چند ‌سال اخیر بازار کاج‌های مصنوعی داغ‌تر باشد؛ چون آنها برخلاف کاج‌های طبیعی نیازی به حفظ و نگهداری ندارند و حتی می‌توان برای‌ سال بعد هم نگهداری‌شان کرد.

قیمت درخت‌های کاج از ٢٥٠‌هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون‌و٥٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان هم می‌رسد. البته اگر نوع برفی آن را بخواهید، قیمت‌ها بین ١٠٠ تا ١٥٠‌هزار تومان بالاتر می‌رود.

تزیین درخت کریسمس چقدر آب می‌خورد؟

تزیین درخت کریسمس هزینه‌ای جداگانه دارد. بسیاری از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند که درخت‌ها را به خانه ببرند و خودشان آن را تزیین کنند؛ اما برخی فروشندگان هم دستمزدی بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان می‌گیرند تا درخت‌های کریسمس را تزیین کنند. البته خودشان می‌گویند که کارمزدشان ناچیز است و بیشتر هزینه مربوط به اکسسوری‌های تزیینی است. قیمت یک ریسه لامپ رنگی متری ٣٠ تا ٥٠‌هزار تومان است و گوی‌های رنگی سبز و نقره‌ای و طلایی هر کدام ١٥ تا ٢٠‌هزار تومان قیمت دارد. لنگه جوراب‌ها هم از ١٠‌هزار تا ٧٠‌هزار تومان برچسب قیمت خورده‌اند.

البته تزیینات به همین اقلام خلاصه نمی‌شود و وسایل تزیینی کاج‌های کریسمس بسیار متنوع‌تر است؛ عروسک‌های بابانوئل، لباس‌ها یا طرح‌های مربوط به جشن، ابزارآلات موزیکال، سرویس چینی، گوی‌های برفی و سایر اقلام ریزودرشت رنگی و جذابی که می‌توان با آنها یک درخت کریسمس زیبا ساخت و می‌شود که با اطمینان گفت که تمامی آنها وارداتی و اغلب چینی است.
ویترین‌هایی پر از ستاره‌وگوی‌های رنگی طلایی و نقره‌ای و سبز و زرد و بنفش، ریسه‌ها و چراغ‌های فانتزی، مجسمه‌ها و عروسک‌های بابانوئل و گوزن‌های سورتمه‌کش و آدم‌برفی‌های فانتزی تزیین‌شده، انواع حیوانات فانتزی با لباس‌های زمستانی و یا شمع‌های کوچک و بزرگ زیبا؛ قیمت این اقلام به جز عروسک‌های بزرگ بابانوئل و گوزن‌های سورتمه‌کش معمولا زیر ١٥٠‌هزار تومان است.

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

بابانوئل چند؟!

یکی دیگر از اقلامی که معمولا در مراسم جشن‌ سال نوی میلادی‌ها باید حضور داشته باشد، عروسک بابانوئل است که اگر چه هر ‌سال لزومی به خرید آن نیست اما امسال برحسب سایز قیمت‌های بالایی را به خود اختصاص داده است. قیمت عروسک‌های بابانوئل در بازار از ٢٥٠‌هزار تومان شروع می‌شود و سایز کوچک آن را هم می‌توان با ٥٠‌هزار تومان خرید.

عروسک‌های بابانوئل مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی دارند و به شکل سفارشی هم تولید می‌شو؛ بابانوئل با تزیینات ویژه ۲میلیون تومان قیمت دارد.

کریسمس در تهران؛ فروش عروسک بابانوئل و درخت کاج

عطر «گاتا» در قنادی‌های تهران

شیرینی‌فروشی‌های معروفی که مشتریان مسیحی دارند مثل قنادی خیابان سعدی، قنادی خیابان انقلاب و قنادی زیر پل کریمخان این روزها شلوغ‌تر از همیشه هستند. آنها شیرینی‌های معروف و مخصوص‌ سال نوی ارامنه که «گاتا» نام دارد را می‌فروشند؛ شیرینی‌ای که ترکیبی از لایه‌های خمیری ترد و خوشمزه است. بسیاری از مشتریان دیگر هم شکلات و یا شیرینی‌هایی با مغزهای خمیری خریداری می‌کنند. قیمت هر کیلوگرم از این نوع شیرینی‌ها بین ٢٥ تا ٣٠‌هزار تومان است.

البته ‌سال نوی مسیحی خوراکی‌های ویژه‌ای هم دارد؛ ماهی و بوقلمون عمده‌ترین این نوع خوراکی‌ها هستند که مسیحی‌ها آن را شب عید سرو می‌کنند.

بازار سرد سفر‌های ژانویه

هر ساله با فرا رسیدن‌ سال نوی میلادی کاروبار آژانس‌های مسافرتی داخل کشور حسابی سکه می‌شد. کریسمس و زرق‌وبرق آن بهترین فرصت برای آنهایی بود که دوست داشتند آیین ‌سال نوی میلادی را در کشورهای دیگر تجربه کنند. همین باعث می‌شد دفاتر خدمات مسافرتی از دو ماه قبل شروع به برگزاری تورهای مسافرتی خارج از کشور کنند و مشتریان زیادی هم به دست بیاورند اما امسال حتی فرا رسیدن کریسمس و‌ سال نوی میلادی هم نتوانسته به کاروکاسبی آژانس‌های مسافرتی رونق دهد. افزایش دلار و کاهش ٧٠درصدی مسافرت‌های خارج از کشور باعث تعطیلی تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی شده و آنهایی هم که هنوز عطای ماندن در این کار را به لقایش نبخشیده‌اند، دل و دماغ و حتی سرمایه‌ای برای راه‌اندازی تورهای خارج از کشور ندارند.

افزایش ١٠٠‌درصدی بهای بلیت هواپیما و افزایش قیمت ارز باعث شده است که تفاوت قیمت تور امسال و‌ سال گذشته با خدمات مشابه به بیش از ٥‌میلیون تومان برسد. در حالی که کریسمس ‌سال گذشته می‌شد با یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ٥٠٠هزار تومان به ترکیه، گرجستان، آذربایجان، چین، امارات و ... سفر کرد اما امسال قیمت تورها دو و حتی سه برابر افزایش پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال امسال تور آنتالیا ٣ شب و ٤ روز ٣‌میلیون و ٤٠٠هزار تومان و تور پکن، شانگهای از ٣‌میلیون و ٦٠٠ تا ٤میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که قیمت همین تورها در ‌سال گذشته به بیشتر از دو ‌میلیون تومان نمی‌رسید و حالا با افزایش نجومی قیمت‌ها کمتر کسی می‌تواند برای کریسمس سفر به خارج از کشور را تجربه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      درود بر هموطنان آریایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عید نوروز ما آریایی است یا کریسمس خارجی ها؟!

    • بی نام

      بعد می گم کریسمس مال پولداراست می گین نه. والا کل هزینه شب یلدا و نوروز رو بذاریم رو هم اندازه خرج و برج کریسمی نمی شه

    • بی نام

      شیرینی گل محمدی خوشمزه تر از گاتاست والا :)))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایح ایح ایح

      • بدون نام

        همش خوبه، نوش جون هرکی که از هر کدومش میل می کنه. اینطوری با هم حرف نزنیم، باشه؟

    • بدون نام

      خیلی خوبه
      چون در ایران ما هموطن مسیحی داریم

      و چه خوبه که به دین آداب و رسوم این افراد عزیز آشنا شویم

    • بدون نام

      بابانوئل که عینک آفتابی نداره اون دو تا ابله تو خیابون میرزای شیرازی عینک دودی زدن
      همه جا باید زاقارت بودن ایرانیمون و ثابت کنیم

    • بدون نام

    • بدون نام

      حالا مابه جای حرف شماها که میگید پول نذریاتونو بدید برای فقرا بگیم پول جشنی که به ما ایرانیا ربط نداره رو بدید فقرا چه جوابی دارید؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • دراکولا تا به تا

        عزیز دل برادر، خودت میگی نذر! نذر یعنی دادن پول در راه خدا. اخه کدوم اینها در راه خدا کریسمس میگیرند که بیاند پولش رو بدهند به فقرا؟!!

    • بی نام

      حساب هموطنای اقلیت کاملا جدا و ما دسشون داریم این سال نو هم مبارک شون ولی غیر این عزیزان جالبه که تعداد بیشتری از هموطنان مشتری این برنامه هستند ولی آیا ویترینا و مغازه های غربی زمان سال نو ما هم پر میشه از سبزه و سمنو و سنبل و... تنگ و ماهی قرمزش فرهنگ ما خیلی زیباتره کاش که اصالت مون حفظ کنیم چون فرهنگی هزار بار اصیل تر داریم

    • بدون نام

      كريسمس مبارك به همه هموطنان ارمني و مسيحي كشورمون اميدوارم براي همه دنيا سال صلح و آرامش و دوستي باشه

    • سایه

      کاش یکم فضولی تو کار همدیگه رو کم کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج