جاباما
۸۱۲۱۱۴
۳۷ نظر
۵۰۶۰
۳۷ نظر
۵۰۶۰
پ

قلیان‌سرا‌هایی که اولویت با دختران دبیرستانی است!

روپوش‌های تن‌شان نشان می‌دهد زنگ مدرسه همین الان خورده است. پسران و دختران دو به دو نشسته‌اند. صاحب سفره خانه هم مثل نگهبانی مواظب است که هیچ پسری تنها وارد نشود.

وب‌سایت فرادید - یاسمن صادق شیرازی: روپوش‌های تن‌شان نشان می‌دهد زنگ مدرسه همین الان خورده است. پسران و دختران دو به دو نشسته‌اند. صاحب سفره خانه هم مثل نگهبانی مواظب است که هیچ پسری تنها وارد نشود.

او در کمال تعجب قلیان کشیدن را برای نوجوان‌های دبیرستانی بد نمی‌داند، اما اصرار دارد که آن‌ها دو به دو وارد شوند و هیچ پسری تنها پا در این محیط پر دود و دم نگذارد.

قلیان‌سرا‌هایی که اولویت با دختران دبیرستانی است!

به همین خاطر، هر گروهی که بدون حضور زنان، پایش به آنجا رسیده هنوز وارد نشده مجبور شده راهی که آمده را برگردد. بزرگسال‌ها هم بی‌توجه به ماجرایی که برای دبیرستانی‌ها دارد اتفاق می‌افتد مشغول غذا خوردن و قلیان کشیدن هستند. این اتفاقات ناخودآگاه سؤال‌های زیادی را در ذهنم ردیف می‌کند.

اینکه چرا باید یک سفره خانه نزدیک چند دبیرستان باشد و هیچ یک از اولیای مدرسه نپرسند چرا نوجوان هایشان بعد از مدرسه باید قرار قلیان کشیدن بگذارند؟

نوجوان‌هایی که حالا خودشان را مرد تصور می‌کنند و دارند استقلال‌شان را با سرطان‌هایی که هورت می‌کشند به رخ هم می‌کشند. از خودم می‌پرسم چند نفر از پدر و مادر‌های آن‌ها می‌دانند که زنگ تعطیلی بچه هایشان به دورهمی‌های پرسر و صدای قلیان‌ها ختم می‌شود.

پاتوق دختران دبیرستانی بعد از مدرسه

پاتوق همیشگی‌شان بعد از مدرسه سفره خانه همان حوالی است. مکانی که اغلب مشتریان آن دختر هستند و پسران به تنهایی مجوز ورود به آن را ندارند. همین شرط عجیب و غریب باعث شده تا بیشتر مشتریان سفره خانه زنان باشند تا مردان. چون صاحب مغازه اعتقاد دارد با این کار دیگر خبری از نگاه‌های آزاردهنده پسران جوان به دختران نیست!

جالب اینجاست که اسم سفره خانه را هم زنانه انتخاب کردند. دخترانی که به نظر می‌رسد هیچ ترسی از دبیر‌های پرورشی که ممکن است چند کوچه آن طرف‌تر باشند ندارند و بی‌توجه به آن‌ها سلامتی‌شان را دود می‌کنند و به هوا می‌فرستند.

هنوز وارد نشده‌ام که نگاهم به یک دختر جوان جلب می‌شود. شیلنگ قلیان را می‌گیرد. از گلویش دود بیرون می‌دهد و دوستانش با حرکت سر تحسینش می‌کنند. بعد از چند دقیقه همگی شروع به بلند خندیدن می‌کنند. همه آن‌ها دانش‌آموز دبیرستان همان حوالی هستند.

این را می‌توان از رنگ روپوش‌هایی که پوشیده‌اند متوجه شد. انگار چند نفرشان باید سرساعت مقرری آنجا را ترک کنند. هنوز چند دقیقه نگذشته که دو نفر از آن‌ها بلند می‌شوند و می‌گویند باید بروند و دیرشان شده، اما تعدادی همچنان با بی‌خیالی خود را به قلیان کشیدن مشغول کرده‌اند.

با اینکه روپوش مدرسه پوشیده‌اند، اما ظاهرشان شباهت چندانی به کسانی که یکراست از مدرسه به سفره‌خانه آمده‌اند ندارد. انگار از شب قبل شال‌های رنگی‌شان را داخل کوله هایشان گذاشته باشند تا آراسته‌تر ظاهر شوند.

پایان تلخ یک سرخوشی

بجز صدای خنده دانش‌آموزان و صدای قل قل آب در ظرف‌های شیشه‌ای صدایی به گوش نمی‌رسد. گوشه‌ای از مغازه هم یخچال بزرگی از بستنی‌های رنگی گذاشته‌اند تا اگر از کشیدن قلیان دست کشیدند مشغول خوردن بستنی‌های رنگی شوند. به همین خاطر، کنار اغلب میز‌ها و قلیان‌ها حداقل یک کاسه بستنی یا پاستیل‌های رنگی وجود دارد.

دختران جوان کامی عمیق از قلیان می‌گیرند و کمی تنقلات می‌خورند. انگار همه تفریح‌شان درست کردن حلقه‌های دود قلیان و خوردن پاستیل‌های رنگی است. حلقه‌های دودی که آنقدر بلند نمی‌شود تا به خانه هایشان برسد و مشام مادرهایشان را بیازارد یا آنقدر در ذهن خودشان حک نمی‌شود تا بدانند که این حلقه‌ها ممکن است در آینده بر گلوی کودک به دنیا نیامده‌شان چنگ بیندازد.

آن‌ها شاید اصلاً به ذهنشان هم خطور نکرده که مادران آینده نزدیک هستند. همین نگرانی البته، برای پسرانی که می‌خواهند با دود‌هایی که از دهان بیرون می‌دهند تا مردانگی‌شان را به رخ دختران دبیرستانی بکشند هم هست. هرچند پایان تلخ این سرخوشی به همین جا ختم نمی‌شود.

قانون نانوشته صاحب سفره خانه

صاحب سفره خانه مرد جوانی است و چهره شاداب و بشاشی دارد. او بر خلاف همه صاحبان سفره‌خانه‌ها هیچ قلیانی نفس‌های او را نشانه نگرفته است. میز‌ش را درست در کنار در سفره خانه گذاشته تا اگر پسران جوانی آمدند و دختری همراهشان نبود راهشان ندهد. روی صندلی نشسته و لبخند تحسین‌برانگیزی بر لبانش دارد. به نظر می‌رسد همه آموزه‌ها و پند‌های آموزگار‌های بی‌خیال محله را به آتش کشیده و خاکستر کرده است.

خاکستری که قلیان‌های آن‌ها را روشن می‌کند. نمی‌گویم خبرنگارم، اما می‌گویم شنیده‌ام شما پسران تنها را به اینجا راه نمی‌دهید. این‌طور توضیح می‌دهد: «چون اغلب مشتری هایم دختران جوان هستند. مردان را بدون زنان راه نمی‌دهیم. حتماً باید یک همراه خانم با آن‌ها باشد. اعتقاد دارم پسران جوان زمانی که به تنهایی برای قلیان کشیدن می‌آیند بیشتر حواسشان به مشتری‌های دختر جلب می‌شود.

قلیان‌سرا‌هایی که اولویت با دختران دبیرستانی است!

به همین علت شرط کردم که حتماً یک دختر همراهشان باشد تا زنان راحت قلیان بکشند، غذا بخورند یا بستنی سفارش دهند.» تعجب را که در چهره‌ام می‌بیند در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «خانوم خودت دوست داری جایی قلیان بکشی که ۱۰ تا پسر دارند نگاهت می‌کنند؟» و من به این فکر می‌کنم که آیا صاحب مغازه به دختر یا پسرانش هم اجازه می‌دهد در این مغازه باهم قلیان بکشند؟

بستنی و پاستیل سفارش می‌دهم تا اتفاقات بیشتری را نظاره گر باشم. ۳ پسر وارد می‌شوند. اخم‌های صاحب سفره خانه درهم می‌رود. قوانین سفره خانه را توضیح می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید: «با عرض معذرت نمی‌توانید اینجا بمانید باید همراه خود یک خانم بیاورید» یکی از پسران جوان که شلوار سربازی گشادی به پا دارد و مدام زنجیری را در هوا می‌چرخاند با صدای بلند می‌گوید: «یک دختر باید بیاریم یعنی الان؟»

مرد سرش را به معنی بله تکان می‌دهد. همگی به همراه هم به بیرون می‌روند. گوشی تلفن‌اش را بیرون می‌آورد. شروع به صحبت با کسی می‌کند و بعد از چند دقیقه دختر جوانی به جمع‌شان اضافه می‌شود. دختر کم سن و سالی که مانتوی کوتاهی پوشیده است. پسران وارد سفره خانه می‌شوند.

انگار که حالا مجوز ورود را کسب کردند. یکی از آن‌ها رو به مغازه دار می‌گوید: «همسرم نزدیک بود گفتم بیاد این همه راه را برنگردیم.» بعد با هم زمزمه می‌کنند که یادمان باشد هر بار که آمدیم یک دختر با خودمان بیاوریم و می‌خندند.

ورود چند تازه کار به سفره خانه

چند دختر دبیرستانی دیگر با روپوش مدرسه وارد می‌شوند. از رفتار و حرکات‌شان می‌توان فهمید که بار اولی است که به اینجا می‌آیند. قلیان و چای سفارش می‌دهند با پاستیل و آلبالو.

پیشخدمت می‌پرسد قلیان‌تان چه طعمی باشد؟ می‌گویند: «فرقی نمی‌کند. بهترین طعم‌تان را بیاورید.» بعد از چند دقیقه قلیان و چای‌شان حاضر می‌شود. اولین کام را هنوز از قلیان نگرفته‌اند که به سرفه می‌افتند. بعد از چند دقیقه صدای سرفه‌ها قطع می‌شود. انگار که حرفه‌ای‌تر شده باشند. آرام زمزمه می‌کنند: «دفعه بعدی حتماً به شقایق و الهام هم بگوییم بیایند. آن‌ها باشند بیشتر خوش می‌گذرد.»

۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه دخانیات مصرف می‌کنند

از سفره خانه بیرون می‌زنم. از دود‌هایی که نوجوان‌ها بیرون می‌دهند، فاصله می‌گیرم، اما امیدوارم صدای قل‌قل قلیان‌هایی که سینه‌های نوجوانان را نشانه گرفته است به گوش خانواده‌هایشان برسد. هرچند، بالاخره یک نفر باید این سؤال را از مرد مغازه‌دار بپرسد که چرا دختران جوان را به کشیدن قلیان ترغیب می‌کند؟

البته، ماجرا تنها به این سفره خانه ختم نمی‌شود، چراکه چندی قبل هم رئیس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از استعمال قلیان در ۳۵ درصد از زنان ایرانی خبر داده و از این موضوع اظهار نگرانی کرده بود. موضوعی که اگرچه می‌توان آن را با سرک کشیدن در هر سفره‌خانه‌ای فهمید، اما باید چاره جدی‌ای برای آن اندیشیده شود.

قلیان‌سرا‌هایی که اولویت با دختران دبیرستانی است!

آن‌طور که کارشناسان حوزه اعتیاد و سلامت می‌گویند استعمال قلیان شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت و اختلالات روانی در زنان را افزایش می‌دهد. ماده‌ای شیک، اما سرطان‌زا که ممکن است در آینده نزدیک باعث همه گیر شدن سرطان ریه در دختران و زنان جوان شود. البته این دود‌ها سرنوشت تلخ تری را برای مردان رقم می‌زند. تا جایی که آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، سرطان ریه جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است و ۹۰ درصد مبتلایان به این بیماری دخانیات مصرف می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اژدر

      دوتا که بزنی زیر گوش دختر دیگه پا نمیشه بره قهوه خونه. حالا پسر باز فرق داره. چه معنی داره دختر بره اینجور جاها. همون کلاس خیاطی و گلدوزی و بچه داری بره چهار تا چیز واسه زندگی آیندش یاد بگیره. والله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا متاسفم با اين طرز فكرت اگه ٢ تا زير گوش يه دختر بزني حتما بايد زير گوش پسره هم بزني هيچ فرقي هم نميكنه . كه بعد در آينده مرده هر غلطي دلش خواست بكنه و زنه هم هيچي نگه . واقعا حالت خوبه شما ؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        چه ربطی داره دختر و پسر
        این آغاز راه اعتیاد به مواد مخدر هست
        حق زن و مرد یکسان هست
        خانواده ها باید روی آزادی های فردی فرزندان خود نظارت کنند


        این وسط دولت چه فرهنگ سازی کرده
        این همه بودجه کجا میره
        این همه مالیات و عوارض که از مردم گرفته میشه صرف چی میشه

      • fateme

        دختر و پسر هیچ فرقی باهم دیگه ندارند . و قلیون کشیدن واسه هر دو خوب نیست در ضمن دیگه این افکاری که دختر بفکر گلدوزی و بچه داری باشه داره مرد سالاری شما رو نشون میده و دخترای امروزی خیلی قدرتمند تر از این هستن که بخوان هدفشون رو گلدوزی بزارن ،الان ازدواج و بچه داری واسه یه دختر انتخابه نه کل هدفش . و این عقیده شما نسبت به دختر و زن قدیمی شده و مال دهه ۴۰ و ۵۰ است

      • بدون نام

        دو تا که بزنن زیر گوش تو یاد میگیری دهنتو ببندی شر و ور نگی

      • mm

        این روش حتما خیلی جواب میده حتما ادامه بدین . واقعا که

      • بدون نام

        یکی نیس زیر گوش خودت بزنه نری اینجور جاها بیشعور

      • بدون نام

        اگه قهوه خونه برای دخترا بده برای پسرا هم بده

      • بدون نام

        خاک بر سرت. قلیان برای شما مردان بسیار عالیست زودتر به دیار باقی میرید از شرتون راحت میشیم. خاک بر سر مسیولین که به قلیان کش خانه ها مجوز دادند کم کم همین جوانان معتاد میشن. بماند که این مرکز مرکز فساد بوده باید دو جنس مخالف وارد بشن

      • بدون نام

        حالا پسر چه فرقی داره؟!! پسرا هرگند کاری میکنن جلوشونو نمیگیرید اخرشم که وارد زندگی میشن فکر میکنن شاهن هر غلطی دلشون بخواد میکنن( واسه همینه وضعه مملکتمون با مسئولین بی عرضه ش اینه) این چه تفکر مسخره ایه که دارین؟ تموم کنید این عقاید تبعیض جنسیتی رو . هیچ کجا نوشته نشده ک پسرا هر کاری دلشون بخواد باید بکنن همونطور که فکر میکنی دخترا باید برا ایندشون تلاش کنن پسراهم باید یه کاری بکنن . هی میگن پسره دوست دختر داره افرین بهش دختره دوست پسر داره خرابه پسره شب خونه نمیاد حق داره با دوستاش تفریح کنه دختره یه دیقه دیر میاد معلوم نیس کجا بوده چکار میکرده میخوای دختر و خواهر مادرتو زنده ب گور کن راحت شی

      • بدون نام

        فاطمه خانم الان دخترا به کجا رسیدن غیر ازارایش غلیظ کردنو با دوست پسرشون اینور اونور رفتنو کار دیگه ای هم مگه بلدن ؟؟این بوده نهایت پیشرفتو ترقیتون ؟؟؟

      • fateme

        13:00
        اولا چهارتا دختری که دور و برتو دارن اینکارارو میکنن به همه دخترا نسبت نده
        دوما حالا مگه پسرا چیکار کردن؟ غیر از اینکه دختر بازی کنن و بفکر ....باشن فکر دیگه ایی هم کردن؟ کار خاصی انجام دادن؟
        سوما اگه یه نگاهی به امار جامعه بکنی تعداد دخترایی که تحصیل کردن و دارای شغلن افزایش پیدا کرده و الان کمتر دختری پیدا میشه که بخواد بیسواد باشه و نخواد از خودش درامدی داشته باشه .
        پس چرا دارین حرف بیخود میزنین و سعی میکنین خانما رو کمتر از اقایون نشون بدین؟ من با مردا لج نیستم فقط طرفدار اینم که خانما با اقایون برابر باشن و این تبعیض های جنسیتی برداشته بشه تا تو اقا نهایت پیشرفت یک دختر رو به چهار تا دختر دوربرت که هدفشون راضی کردن جنس نره ،نبینی . وگرنه منم میتونم مردا رو جز اینکه خیانت میکنن و یا دنبال دختران ویا کارای دیگه میکنن،ببینم

    • ويدا

      بععععله اينطورياست،بد دور و زمونه اي شده

    • ويدا

      بععععله اينطورياست،بد دور و زمونه اي شده

    • کارگر

      بفرمایید آقایون تحویل بگیرید
      این بود قرارمون؟؟؟
      روزهای اول چه حرفهای قشنگی میزدید یادتونه؟؟؟
      از پشت شیشه های دودی خودروی ضدگلوله تون فقر و فساد و تبعیض و اختلاس و حقوق معوقه من رو میبینید؟؟؟
      اون شیرمردهایی که هشت سال سینه سپر دشمن کردن و با اردنگی از کشور بیرونش کردن رو کی تربیت کرد و شما چه میراثی به جا گذاشتید
      بازهم گلی به جمال برخی رسانه ها مثل برترینها که با شرافت پای رسالتشون موندن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت چی کار کنه؟؟اون دختر تربیت درستی نداره.من که پسرمو 23 سالمه تا حالا لب به قلیون نزددم چه برسه به دختر

    • بدون نام

      بکشید تا سرطان بگیرید حالتون جا بیاد آخه نه توی مواد غذایی و هوای پاک و پارازیت و خودروهای استاندارد و حتی میوه هامون آثاری از مواد سرطانزا نیست شما هم یکبارش کنید راحت شید برید
      راستش رو بخواهید جمعیت 85 میلیون خیلی زیاده، ما همش توی ترافیکیم

    • بدون نام

      وقتی تفریح دیگه ای نباشه همین میشه

    • بدون نام

      این جور دخترها که دنبال مادر شدن نیستند که نگران سلامتی فرزندان آینده آنها هستید

    • بدون نام

      این مسئولین کجا هستن چرا قلیانو منع نمی کنن مثل خوره تو جون همه افتاده اعتیاد کم بود اینهم اضافه شد . خوب مردمو مشغول کردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه ممنوع کنن البته واسه دخترا که هزار تا کمپین درست میشه واسه نقض ازادی همه اونایی که میکشن میدونن ضرر داره

    • بدون نام

      پارسال از بوی نفسهای خواهر زاده م که 16سالشه البته پسره متوجه شدم سیگار میکشه به باباش گفتم واونم باهاش کلی حرف زد وخوشبختانه گذاشت کنار،برام عجیبه که چطور خانواده ها متوجه بوی سیگار ودود ، رو لباس بچه هاشون نمیشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشن ولی اهمیت نمیدن

    • بدون نام

      من فکر نمیکنم هیچ کدوم از کسانی که اهل دخانیات هستند از مضراتشون بیخبر باشن. این یک نوع انتخاب آگاهانه برای صدمه زدن به خوده که باید علتش از لحاظ روانی ریشه یابی و حل بشه و گرنه ممنوع کردن سیگار و قلیان راه به جایی نمیبره.

    • بدون نام

      آدم دق کنه تو این مملکت بازم کمه

    • بدون نام

      قلیون این بدبختارونکشه زمونه ایران میکشتشون

    • بدون نام

      انقدر بکشن که برن بدرک.

    • بدون نام

      خب بکشن تا جونشون دراد چی کار کنیم ما

    • بدون نام

      از بی ارزگی و بی غیرتی خانواده هاست که دخترشون همچین مکانی میره. و مطمئن باشید دختری که قلیون سرا میره، جاهای دیگه هم میره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پسرا برن ایرادی نداره با عرضهههههههههههه.
        یه کمم به جای اون باصطلاح غیرت نداشتت برو اکابر....
        البته من خودم موافق دود و دم هستم ولی هیچ فرقی بین دختر و پسر نیست .........اینقدربا نگاه تبعیض جنسیتی اظهار فضل نکن

    • بدون نام

      این دخترا چطور میخان در آینده مادران سالمی باشند و فرزندان سالم ومفید تحویل جامعه بدهند. واقعا جای تاسف داره، به کجا میرویم.

    • بدون نام

      یاد جمله ی( جلال آل احمد) افتادم :( هرچقدر که ما ایرانیها شلنگ قلیان در دست داریم ، این غربی ها کتاب بدست دارند و کتاب جزء لاینفک زندگیشان است، ما چوب حماقتمان را میخوریم وآنها نان لیاقتشان را ... ) به امید اندکی تفکر...

    • بدون نام

      متاسفانه ، بعضی ها با این کارها و رفتن به این جاها، توهم بزرگ شدن دارند و اینها رو آزادی حساب میکنند.

    • بدون نام

      این دخترها فازشون چیه؟ سالم اند؟؟

    • بدون نام

      کلاتونو وبزارین بالاتر آقایون مسول

    • اکبر

      زمانی در چین همین وضعیت بود جوانها فوج فوج داشتن معتاد تریاک وسیگار میشدند تا جایی که همه خمار وبی اراده به زندگی خود ادامه میدادند دولت فورا متوجه این قضایا شد اگر جلوی این پدیده گرفته نشود کل کشور معتاد بار خواهند آ مد واقتصاد وپیشرفت ازمملکت فاصله خواهد گرفت ودستور دادن هیچ کس اجازه کشیدن تریاک نداشته باشند وگرنه همه معتادان به دریا خواهیم ریخت

    • محمد

      به بچه هاتون دینداری و عزت طلبی رو یاد بدین تا نه به دخانیات نه به هیچ تفریح مضری فقط به خاطر مد بودنش تن در ندن.
      اکثر خلافها از همین جمع دوستان ناباب و کل کل های بچگانه و نداشتن قدرت نه گفتن شروع میشه.
      باید بچه رو از ریشه عزتمند و مستقل بار آورد.
      والسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج