۸۱۲۲۰۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بودجه دولت برای حمایت از نشر کتاب و مطبوعات

لایحه بودجه سال ۹۸ در حالی امروز از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حمایت از نشر کتاب و مطبوعات با کاهش بودجه در این لایحه مواجه است.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور صبح امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۸ را به مجلس ارائه کرد.

اما در ردیف‌های بودجه‌ای پیشنهادی امسال دولت برای حوزه مطبوعات و نشر در سال جاری چه اتفاقاتی رخ داده است؟

قبل از هر مساله کاهش تقریبی بودجه هزینه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان تقریبی ۵ درصد نسبت به سال قبل در لایحه امسال قابل توجه است. به عبارت دیگر بودجه کل این وزارتخانه از میزان معادل ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال پیش بینی شده است که در مقابل با بودجه مصوب سال ۹۷ با کاهش ۷۱۸ هزار میلیون ریالی مواجه شده است.

در لایحه سال جاری همچنین مبلغ ۲۳۲۰۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات پیش بینی شده است که این رفم نسبت به سال قبل که رقم ۲۴۵۵۰۰۰ میلیون ریال برای این منظور مصوب شده است با کاهش ۱۳۰۰۰۰ میلیون ریالی همراه شده است.

اما در سایر ردیف‌های بودجه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر برای سال آینده چه ارقامی پیشنهاد شده است؟

بر اساس جداول منتشر شده از جدول بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از تقویت و راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد رقم ۲۰۰۰۰ میلیون ریال پیشنهاد بودجه داده است.

همچنین به منظور افزایش ظرفیت صنعت چاپ در کشور رقم ۸۶۰۰۰ میلیون ریال پیشنهاد شده است که شامل بازرسی از چاپخانه‌ها، حمایت از حضور بین‌المللی صنعت چاپ ایران، حمایت از مطالعات تخصصی در زمینه چاپ و کمک به برگزاری جشنواره صنعت چاپ و نیز اعطای مجوز برای اقلام چاپی می‌شود.

در بخش توسعه نشر و ترویج کتابخوانی رقم ۴۳۰۸۰۰ میلیون ریال پیشنهاد بودجه شده است که این رقم شامل مصارف برای بخش‌های بررسی کتاب در سراسر کشور، حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب با رقمی بالغ بر ۹۳۰۰۰ میلیون ریال، حمایت از فرهنگ نقد کتاب، حمایت از حضور بین‌المللی صنعت نشر و کتاب با رقم ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال، حمایت از کانون‌ها و مجامع ادبی با رقم ۳۵۰۰۰ میلیارد ریال، سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه نشر با رقم ۷۰۰۰ میلیارد ریال، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی، صدور نظارت و تمدید پروانه فعالیت انتشارات، کمک به برگزاری جشنواره‌ها هفته کتاب و مسابقات کتابخوانی با رقم ۹۶۰۰۰ میلیارد ریال می‌شود.

همچنین مبلغ ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از ترجمه کتب برگزیده در بازارهای جهانی، ۳۴۸۰۰ میلیون ریال برای حمایت از توسعه کتابخوانی در مناطق کمتر برخوردار، ۸۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از انجمن‌های ادبی و ۲۱۰۰۰میلیارد ریال برای حمایت از تبلیغ کتاب و کتابخوانی پیشنهاد شده است.

در جداول امسال همچنین ۳۴۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از مالکیت فکری آثار هنری و ادبی پیشنهاد شده است که صرف آموزش‌های تخصصی برای رعایت حق مولف، تولید پایان‌نامه‌های تخصصی در زمینه مالکیت فکری، سیاستگذاری در زمینه مالکیت فکری، شرکت در کمیته دائم کپی‌رایت و حقوق مرتبط سازمان جهانی مالکیت فکری و کمک به برگزاری همایش مالکیت ادبی و هنری می‌شود.

در بخش امور مربوط به مطبوعات نیز بودجه‌ای بالغ بر ۴۳۵۰۰۰ میلیون ریال پیشنهاد شده است که در میان رقم‌های پیشنهادی تخصیص بودجه برای حمایت از خبرگزاری‌های غیر دولتی و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و نیز حمایت از انتشار مطبوعات دارای مخاطب خاص و برون مرزی نیز دیده می‌شود.

همچنین ردیف بودجه ۹۷۴۰۰۰میلیون ریالی نیز برای حمایت از عرضه نشریات با قیمت مناسب از طریق پرداخت نقدی به آنها در نظر گرفته شده است.

همچنین وزارت ارشاد در بودجه امسال پیشنهاد تخصیص بودجه ۵۰۰۰ میلیون ریالی برای اجرای قانون منع به کارگیری الفاظ بیگانه را داده است.

در زمینه حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان و هنرمندان و روزنامه‌نگاران نیز بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰۴۴۰۰میلیون ریال پیشنهاد شده است.

در ردیف مربوط به حمایت از نشر و کتاب و مطبوعات رقم ۲۳۲۰۰۰۰میلیون ریال پیشنهاد بودجه داده شده است که این رقم به صرف حمایت از نشر و ترویج کتابخوانی، حمایت از خرید کتب خارجی توسط دانشجویان و اساتید، کمک به اطلاع رسانی و تبلیغ کتاب، کمک به انتشار آثار ارزشمند، کمک به برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، کمک برای خرید کتاب به منظور تقویت کتابخانه‌ها، کمک به شبکه توزیع کتاب و کمک به مصرف کنندگان کتاب در بخش‌های مختلف اجتماع می‌رسد.

در بخش حمایت از ترجمه آثار فاخر فارسی در زمینه ایران‌شناسی و اسلام شناسی نیز رقم ۳۰۰۰۰میلیون ریال پیشنهاد شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج