۸۱۲۷۴۲
۱۵ نظر
۵۰۱۱
۱۵ نظر
۵۰۱۱
پ

نمایندگان مستعفی اصفهان رودست خوردند!

سال قبل در چنین روزهایی موجی در مشهد آغاز شد که هدفش انتقاد از دولت بابت مسأله مؤسسات مالی غیرمجاز بود.

ایران نوشت: سال قبل در چنین روزهایی موجی در مشهد آغاز شد که هدفش انتقاد از دولت بابت مسأله مؤسسات مالی غیرمجاز بود.

ترتیب دهندگان این اقدام شاید می‌خواستند با این کار دولت رقیب خود را در انظار عمومی کم اعتبار کنند. قرار بود این اقدام تقصیر یک اتفاق مهم در حوزه پولی و بانکی کشور را منحصراً متوجه دولت حسن روحانی کند و قابل تصور است که طراحان این حرکت باور داشته‌اند این اتفاق می‌تواند در وزن‌کشی‌های سیاسی به افزایش اعتبار عمومی آنها منجر شود.

چنین اتفاقی در سال اول دولت دوازدهم یعنی یک افق روشن برای روزهای پس از این دولت. اما در عمل چه شد؟ طراحان این بازی حتی به مدت ۲۴ ساعت هم نتوانستند مدیر میدانی که خود علیه دولت گشوده بودند، باقی بمانند. حرکت آنها خیلی زود توسط گروه‌های دیگری مصادره شد. در این مصادره هدف اعتراضات در کمتر از یک روز از دولت حسن روحانی به کلیت نظام تغییر کرد و ماجرای مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هم کاملاً به حاشیه رفت.

تنها یک روز بعد از شروع ماجرا چند ده شهر کشور درگیر آشوب شدند و هر بهانه درست و غلطی به عامل تخریب شهرها و برهم خوردن آرامش عمومی کشورتبدیل شد. آنجا بود که مشخص شد طراحان این اعتراضات از کوچکترین محاسبه سیاسی هم در این موضوع دریغ کرده بودند تا بدین ترتیب حرکتی که تندترین بخش جناح اصولگرا کلید زد، در کمتر از یک روز به کام افراطی‌ترین مخالفان نظام شود.

نمونه دوم این ماجراها و اشتباه محاسبات را در هفته‌های اخیر در مجلس می‌بینیم. ابتدا سه هفته قبل نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به موضوع آب استعفا دادند. آنها تصور می‌کردند که فشار سیاسی‌شان در چارچوب یک سیاست منطقه‌گرایی غیرملی در آستانه تقدیم لایحه بودجه می‌تواند به نفع این منطقه تمام شود. به عبارتی نمایندگان استان اصفهان باور داشتند که بالا بردن صدایشان می‌تواند منجر به گرفتن امتیاز بیشتر در رقابت با استان‌های دیگری چون چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان شود. سه استانی که با اصفهانی‌ها اختلافات زیادی بر سر منابع آب دارند.

اما اتفاقات جلسه تقدیم لایحه بودجه، محاسبه اشتباه اصفهانی‌ها را نشان داد؛ جایی که صدای خوزستانی‌ها و دیگر رقبای آنها بلندتر شده بود. اصفهانی‌ها می‌اندیشیدند که حرکتی تند و رادیکال برای گرفتن امتیاز انجام داده‌اند اما رقبای آنها پرده جدیدتری از اعتراضات تند را نمایان کردند تا نشان دهند در این جنس رفتارها می‌تواند دست روی دست زیادتر باشد. حرکتی را که اصفهانی‌ها برای گرفتن امتیاز آغاز کردند، دیگران که در واقع رقیب منطقه‌ای آنها هستند ادامه دادند و معلوم نیست این سیکل تا کجا ادامه یابد.

کما اینکه این رفتارها از سیاسیون مناطق مختلف می‌تواند یک بازتاب مخرب در ابعاد اجتماعی به شکل نزاع‌های منطقه‌ای و قومی هم داشته باشد. آنجاست که صحنه‌گردان درگیری‌ها نه نمایندگان اصفهان خواهند بود، نه نمایندگان خوزستان و نه هیچ مسئول رسمی در چارچوب جمهوری اسلامی. اغتشاشات آن صحنه را فقط براندازان نظام هدایت می‌کنند. نمونه واضح آن اعتراضات تابستان در خوزستان بود که هزار و یک نمونه دروغ و شایعه نیزبه آن آغشته شد.

منطقه‌گرایی و جناح‌زدگی افراطی دو آسیب عمده فضای سیاسی امروز ایران هستند که باعث به حاشیه رفتن منافع ملی در برابر امتیازات بخشی می‌شوند و درست در این چارچوب است که بازی‌های سیاسی جدیدی بدون محاسبه‌گری کامل و آینده‌نگری لازم طراحی می‌شوند که معلوم نیست ادامه آن با چه کسی و پایان دادنش توسط چه تفکری خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • m

      این بود که میگفتن این شهر بااون شهر سر اب دعوا و جنگ میکنند
      چقدر ماایرانی ها بدبختیم یک هزارم اسم کشور هم نیستیم

    • بدون نام

      البته من خودم اصفهانی اصیلم,,,ولی خانواده های عزیز خوزستانی وبختیاری عزیزی که تشریف آوردن اصفهان و ساکن شدن ویا شهر سومی که تمام دکتر رفتنشون در اصفهانه باید بدونن اصفهان نقطه امیدشونه وباید مشکل اب رو منطقی حل کنن,,,البته از خداوند میخوام اینقدر باران رحمتش بر سر کشورم باشه که دیگه مردمم باهم سر نعمت خدا جنگی نکنن

      پاسخ ها

      • عابد

        نه که مشکل اشتغال اصفهان را با چاهای نفت وگاز خوزستان وبوشهر حل کردن ،،حالا مشکل سی وسه پل و پل خواجورا هم برای تفریحشان حل کنن ،،بعد خودشون گرد وغبار را بخورن ،،،

    • بدون نام

      وقتی اکثریت مجلس دست جناح اصلاحطلبان باشد ، وضع مجلس بهتر از این نمی شود. مردم چشم بسته نمایندگانی را انتخاب می کنند که خودشان بعدأ منقد شدید آنها می شوند!!!!!!/!!!!

    • کارمند

      با توجه به افزایش ۵۰درصدی بودجه انتقال آب بروجن عملا دیگر زاینده رودی وجود ندارد که بر سر آن دعوا کنند وتا چند سال آینده اصفهان غیر قابل سکونت خواهد شد

    • سعید رحیمی

      جمع کنین بابا

    • همایون (فرهنگی)

      از اصل برجسته سازی استفاده شد...

    • رضا

      چرا اصفهانی ها همه چیز را به نفع خودشان مصادره می کنند؟وفکر میکنند بقیه آدم نیستند.قبلا هم صنایع ذوب وفولاد را که حق جنوبی ها بود ونیاز به آب زیاد داشت با همین سیاست ورزی وایجاد وشتغال برای آن دیار به آنجا بردند وحالا با مشکل مواجه شدند حتما کسانی که الان دارند این کار را میکنند برایشان نتیجه عکس دارد چرا که در کار خدا و نعمت هایش برای بندگانش دارید دخالت میکنید چرا غیر اصفهانی ها به سختی می توانند درآنجا زندگی کند؟بنابراین بهتر است از خداوند طلب مغفرت کنیم ودعای بارش های زیاد برای همه مردمان سرزمینمان.

      پاسخ ها

      • مهدی

        ب سختی میتوننن زندگی کنن ؟
        مهاجر های ک تو اصفهان ساکن هستن میلیارد هم بهشون بدین حاضر نیسن ب شهر خودشون برگردن

    • بیزن نیک فر

      باسلام بنظر اینجانب اگر ایران فدرالی بشود نه فِئودالی وضعیت بهتر می شود

      پاسخ ها

      • عابد

        مردم یه جا کار میکنن تو میگی چندتا بچه دارن ،،

    • على

      سلام هميشه مشكلات بادرايت حل فصل ميشود بدرود

    • بدون نام

      شب دراز است و قلندر بیدار .. ، برای قضاوت عجله نکنید ، زمان نشون میده کی رودست میخوره

    • امیر

      سلام .در جنگ تحمیلی ،خوزستان یا در آشغال صدام بود یا درمحاصره مگر این مردم اصفهان ودیگر شهرهای ایران نبودند که آزاد کردند چه شده که حالا اب مال خودشونه آقای نماینده مجلس خوزستان آقای نماینده مجلس چهار محال برابر کوپنت صحبت کن چه نقشی در پس گرفتم خرمشهر عزیز از دست صدام ملعون داشتی !!!!!!!!!!؟

    • عابد

      ابن راباید آقایان نماینده قهـــــر کرده بدانند که ازطریق قانون مطالبات خودرا دنبال کنن ،نه زمینه ساز فتنه یا خدای ناکرده اغتشاشی درکشورباشن ،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج