۸۱۲۸۲۶
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

مسی: رقابت من و رونالدو باعث پیشرفتمان شد

لیونل مسی، کاپیتان بارسلونا در مصاحبه ای اختصاصی با مارکا، راجع به موضوعات بسیاری صحبت کرد؛ از آکادمی بارسا تا اینیستا.

ورزش سه: در فصل جاری، او در صدر جدول آمار گلزنی، پاس گل، شوت، دریبل، ضربه به تیرک و ... قرار گرفته است و عملکردی عالی داشته ولی برای او دو فاکتور بزرگ در زندگی وجود دارد: خانواده و فوتبال

یک سال دیگر، پنجمین کفش طلا. چه احساسی داری؟ از بردن خسته نمی‌شوی؟

به نظرم این عنوان به خاطر اهمیتش در دنیای فوتبال، عنوان خیلی خوبی است. البته که یک عنوان گروهی است. درست مثل وقتی یک گلر جایزه زامورا را می‌برد که یک جایزه تیمی است. من هم خوشحالم که این عنوان را بردم.

پنج توپ طلا، پنج کفش طلا. آیا جای پنجمین چمپیونزلیگ در کارنامه خالی است؟

خیلی خوب می‌شود. همانطور که در ابتدای فصل گفتیم، چمپیونزلیگ همیشه ویژه است و ما هم دوست داریم دوباره در آن به قهرمانی برسیم. این رویا را در سر داریم.

کدام را بیشتر دوست داری، داشتن هم تیمی های جوان و با استعدادی مثل لروی سانه یا همکاری دوباره با پپ گواردیولا؟

همیشه کار کردن با بازیکنان بزرگ لذت بخش است، هر چند که کار سختی است. دوست دارم با گواردیولا دوباره همکاری کنم. او یکی از بهترین مربیان جهان است. این چیزیست که در مورد او دوست دارم ولی به شما می‌گویم که خیلی انتخاب پیچیده ای است.

در هلند صحبت از ده لیخت و دی یونگ و پیوستنشان به بارسلونا خیلی شنیده می‌شود. آیا بازی آنها را دیده ای؟ آیا به نظرت آنها مناسب بارسلونا هستند؟

آنها از مدرسه فوتبالی آمده اند که خیلی شبیه به ماست. تقریبا شبیه به ما کار می‌کنند. با توپ شبیه به ما کار می‌کنند، مالکیت توپ و لمس توپ و ... . آنها بازیکنانی جوان و خوش آتیه هستند.

رویای غیرممکن لئو مسی چیست؟ کاری که دوست دارد انجام دهد ولی می‌داند نشدنی است؟

هیچ چیز غیرممکن نیست. ما سعی می‌کنیم تمام تلاشمان را انجام دهیم تا بزرگترین دستاوردها را کسب کنیم. با این رویکرد، هیچ چیز غیرممکن نیست.

اینکه در تمرینات شرط بندی می‌کنید حقیقت دارد؟ شنیده ام که پس از پایان تمرین کلی، برخی بازیکنان می‌مانند و بر سر انجام برخی تمرینات شرط می‌بندند

اینکه پس از پایان تمرینات، ما می‌مانیم و به شوت زدن و ضربه کاشته زدن ادامه می‌دهیم، حقیقت دارد. نه فقط شوت های از راه نزدیک بلکه از راه دور. همه چیز در تمرین کردن خلاصه می‌شود.

اخیرا در زدن ضربات پنالتی پیشرفت چشم گیری داشته ای. برای این پیشرفت چه کار می‌کنی؟ ویدیو گلرها را تماشا می‌کنی؟ روی ضربات خودت کار می‌کنی؟

تمرین و تماشا. امروزه همه چیز با تحقیق قابل حل است: خطاها، پنالتی ها، کل بازی... .همه چیز قابل آنالیز است و هیچ چیز شانسی نیست. باید تمرین کرد و همیشه به دنبال بیشتر بود.

با این حال، ضربات کاشته نصف پنالتی شانس گل شدند دارند. آیا تفاوتی در زدن آنها حس می‌کنی؟

بله قطعا. در ضربات کاشته، فاصله مطرح است و نوع ضربه زدن فرق می‌کند. فشاری روی خود احساس نمی‌کنید زیرا اگر گل نشود هم اتفاقی نمی‌افتد. یک ضربه کاشته ممکن است گل شود و ممکن است نشود. در ضربات پنالتی، خطر بیشتری شما را تهدید می‌کند. روی ضربه پنالتی گلر احساس راحتی بیشتری می‌کند. اگر گل شود طبیعی است و اگر بگیرند عالیست. فشار در این رابطه بیشتر بر زننده است تا گیرنده.

سال گذشته که با هم صحبت کردیم، بارسا در حال شکستن رکوردهای دفاعی بود تا هجومی. تو به ما گفتی که با جدایی نیمار، تمرکز ما در خط میانی جمع شده است. امسال اوضاع چگونه است؟ چه اتفاقی افتاده که انقدر گل خورده اید؟

امسال ما باز هم ۳-۳-۴ بازی می‌کنیم. فصل گذشته ما دو خط ۴ بازیکنی داشتیم و فضای کمی بین خطوط وجود داشت. گل ساختن برایمان سخت تر بود. حالا با سیستم ۳-۳-۴، مالکیت توپ بیشتری داریم، بازی بهتری ارائه می‌کنیم ولی در دفاع کارمان دشوارتر است. حریفان خیلی راحت فواصل بین خطوط ما را پیدا می‌کنند ولی ما باید با توپ احساس راحتی کنیم، دفاع کنیم و سپس به طرف جلو به حریف فشار بیاوریم. این کاریست که انجام می‌دهیم. در بازی های اخیر، ما پیشرفت خوبی در دفاعمان حس کرده ایم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

تو همیشه از سیستم رشد بازیکن در بارسا تعریف کرده ای. ما می‌بینیم بازیکنانی مثل آلنا، میراندا و ریکی پویچ در تیم رشد کرده اند. آیا از کیفیت این بازیکنان شگفت زده می‌شوی؟

در ابتدا بله ولی آنها مدتی است که با ما تمرین می‌کنند و متوجه می‌شوی که بازیکنان متفاوتی هستند. باشگاه در رشد دادن این بازیکنان و اینکه آنها را با تمرین می‌دهد، بهترین تصمیم گیری را می‌کند. بدین ترتیب، هم ما بیشتر رشد می‌کنیمم و هم آنها. به نظرم این مدل برای روند رشد باشگاه بسیار مهم است.

فکر می‌کنم رشد بازیکنان امروزه پیچیده تر شده باشد. به نظرم از اولین فرصتی که به آنها داده می‌شود، سرمایه گذاری رویشان موضوع مهمی است. اینکه آنها ببیند رشد کردن و رسیدن به تیم اصلی بارسلونا غیرممکن نیست. فکر می‌کنم در آینده می‌توانیم ۱۱ بازیکن اصلی تیم را از تیم پایه داشته باشیم.

بوسکتس چند روز پیش گفته بود که بازیکنان جوان عجله دارند که به بالاترین درجات برسند و انتقاداتی از انها به عمل اورده بود. آیا با او موافقی؟

ما از یک دوره دیگر هستیم. امروز ما در شرایطی متفاوت هستیم و باید با آن هماهنگ شویم. بازیکنان جوان پیشنهادات وسوسه برانگیزی دریافت می‌کنند. تصمیم گیری در این رابطه کار راحتی نیست زیرا برخی باشگاه‌ها، هم پول به شما پیشنهاد می‌کنند و هم شرایط ورزشی عالی. برخی در تیم‌های پایه، سختی رشد کردن و رسیدن به تیم اصلی را دیده و شانس پیوستن به باشگاه های دیگر و بازی کردن برای پول و فوتبال را دارند. به همین علت، ماندن بازیکنان خوب تیم های پایه اتفاق مثبتی است. باید به آنها فرصت داده شود تا به جایگاهی که استحقاقش را دارند برسند.

یوردی آلبا هیچ جانشینی ندارد، دینیه و اومتیتی مصدوم هستند و رافینیا هم مشکل دارد. با وجود جذب موریو، به نظرت تیم در زمستان به تقویت نیاز دارد؟

این موضوعی برای مربی و مدیریت است. شخصا فکر می‌کنم که ما تیم خیلی خوبی هستیم. بازیکنانی از تیم‌های پایه هستند که با آنها صحبت شده تا فرصت در اختیارشان قرار بگیرد. میراندا، ریکی یا آلنا از جمله آنها هستند.

دلت برای اینیستا تنگ نشده؟

حتما اینطور است. هم داخل زمین و هم خارج آن، دلتنگ او هستم. من و آندرس سالها باهم هم تیمی بودیم. سال ها در تمرینات و بازی ها با هم گذراندیم. البته که دلم برایش تنگ شده است.

امسال رقابت در لالیگا از همه سال‌ها نزدیکتر است. به نظرت تیم ها قوی شده اند یا ابرقدرت ها ضعیف تر؟

امروزه کسب پیروزی مقابل هر تیمی دشوارتر است. ما امتیازات زیادی از دست داده ایم، اتفاقی که در سال‌های اخیر کمتر رخ داده است. تکلیف لیگ اصلا مشخص نیست و بردن آن بسیار دشوار.

به نظرت اینکه کاندیداهای قهرمانی بیشتری اضافه شده اند و دیگر قهرمانی بین رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو نمی‌چرخد، اتفاق خوبی است؟

لیگ اسپانیا همیشه اینطور بوده ست. واقعیت این است که رقابت های زیادی در آن وجود دارد و اتفاقی که می افتد این است: دو یا سه تیم فاصله خود را زیاد می‌کنند و دیگر تیم‌ها برای سهمیه چمپیونزلیگ می‌جنگند. رقابت خیلی خوبی است و هواداران همگی پشت هم هستند تا تیمشان به هدف برسد، به اروپا برسد و یا از سقوطش به دسته پایین تر جلوگیری شود."

درباره این موضوع زیاد صحبت شده. وقتی در رده‌بندی فهرست نامزدهای توپ طلا پنجم شدی تعجب کردی؟

راستش را بخواهی با اینکه جایزه مهمی است ولی من به آن خیلی اهمیت نمی‌دهم. می‌دانستم که این فصل شانس بردنش را ندارم. وقتی به اسمهایی که خوانده می‌شد گوش می‌کردم می‌دانستم که اسم من را به زبان نخواهند آورد. بعد از اینکه دیدم اول نیستم دیگر گوش نکردم که ببینم سوم شده‌ام، چهارم یا پنجم. بنابراین شگفت‌زده نشدم چون هیچ انتظاری نداشتم.

بارسلونا امسال در چمپیونزلیگ بازی‌های درخشانی انجام داده. به نظر شما بارسا برای لیگ قهرمانان انگیزه‌ی خاصی دارد؟

ما هر سال برای قهرمانی در چمپیونزلیگ انگیزه زیادی داریم. چمپیونزلیگ یک رقابت خاص و منحصربفرد است، زیباترین رقابتی که من در سطح باشگاهی تجربه کرده‌ام. این رقابت با رقابتهای دیگر کاملا فرق دارد و ما همه می‌خواهیم در آن قهرمان شویم.

گلی که دمبله در مقابل تاتنهام به ثمر رساند واقعاً خارق‌العاده بود. دمبله در زمین چمن بی‌نظیر است ولی به نظر می‌رسد به خاطر سن و سال کمی که دارد بیرون از زمین هنوز کاملاً پخته نیست و به زمان نیاز دارد تا پخته‌تر شود...

دمبله در زمین فوتبال یک پدیده است. او هر چیزی که لازم دارد در اختیارش است و می‌تواند فوتبالش را هر جا که دوست داشته باشد دنبال کند. دمبله بدون شک به خاطر شرایط و استعدادهایش یکی از بهترینهای دنیا است. از طرف دیگر دمبله جوانی است که مشغول سازگار شدن با شرایط شهر و باشگاه است. هر چه کمتر راجع به حواشی صحبت کنیم بهتر است. او باید به حال خودش گذاشته شود تا آرامش داشته باشد. او متوجه اشتباهاتی که کرده شده و مشغول جبران است. او الان دوباره همان دمبله‌ای شده که وقتی تازه به بارسا وارد شده بود می‌شناختیم و این همان چیزی است که همه ما می‌خواهیم. دمبله پسر خیلی خوبی است و ما همه با هم به او کمک می‌کنیم تا بیشتر و بیشتر روی فوتبال تمرکز کند

اینکه جای خالی کریستیانو در رئال مادرید این قدر احساس می‌شود به نظر شما تعجب برانگیز است؟

من در شروع فصل هم گفتم که رئال مادرید باشگاه بزرگی است. یکی از بزرگترین باشگاه‌های دنیا. ولی کریستیانو در هر تیمی که بوده و بعد از آن تیم رفته جای خالی‌اش احساس شده. چون او هر فصل گلهای زیادی برای تیمش می‌زد و علاوه بر آن گلها، کمکهای زیادی به تیم می‌کرد، کمکهایی که حالا جای خالی‌شان احساس می‌شود. من از اینکه دل رئال برای رونالدو تنگ شده تعجب نمی‌کنم ولی این باعث نمی‌شود که رئال مادرید یکی از بزرگترین تیم‌های دنیا نباشد.

دلت برای دوئل بزرگی که سالها در اسپانیا با کریستیانو داشتی تنگ می‌شود؟ چه برای کسب قهرمانی‌ها و چه برای کسب افتخارات شخصی و رکوردها؟

روزهایی که با هم در یک لیگ بازی می‌کردیم و برای پیروزی بر هم تلاش می‌کردیم روزهای خیلی زیبایی بود. کریستیانو برای مادرید و لالیگا بازیکن بزرگی بود و دوئل‌های ما خیلی زیبا بود. ولی حالا چه رونالدو باشد یا نباشد من مثل همیشه باید حواسم به تیم خودم باشد و به موفقیت بارسا فکر کنم.

رونالدو می‌دانست که اگر از مادرید برود دوئل‌های شما دیگر تکرار نخواهد شد؟

من نمی‌دانم که این را می‌دانست یا نه. ولی رقابت ما رقابت خیلی سالمی بود. ما هر دو هر روز می‌خواستیم فوتبالیستهای بهتری بشویم تا از همدیگر سبقت بگیریم. به نظرم رقابت ما برای بیننده‌ها هم خیلی شیرین و جذاب بوده.

مرحله‌ی گروهی لیگ قهرمانان به پایان رسید. شما کدام تیم را بیشتر دوست داشتید: یوونتوس، سیتی، پی اس جی ؟

بازی‌های پاری سن ژرمن را زیاد ندیدم چون بازی‌هایشان با ما در یک روز بود. من بازیکنان PSG را می‌شناسم چون بازی‌هایشان در لیگ فرانسه را دنبال می‌کنم. یوونتوس تیم خیلی قوی‌ای است. آنها قبلا هم قوی بودند و الان هم که با ورود کریستیانو قوی‌تر شده‌اند. یوونتوس شانس زیادی برای قهرمانی دارد. سیتی هم تیم خیلی خوش رنگ و لعابی است که خوب فوتبال می‌کند و بازیکنان خیلی باکیفیتی دارد. بایرن هم دوباره بیدار شده است. اسم بردن از یک تیم خیلی سخت است. برای همین است که این رقابتها تا این حد زیبا است.

به نظر شما احتمال بازگشت نیمار به بارسلونا وجود دارد؟

به نظر من این قضیه پیچیده است. ما خیلی دوست داریم نیمار برگردد چه به خاطر ویژگی‌هایش به عنوان یک فوتبالیست و چه به خاطر تاثیری که در رختکن می‌گذارد. ما با هم دوست هستیم و روزهای خیلی زیبایی را با هم تجربه کرده‌ایم. ما با هم خیلی وقت گذرانده‌ایم. ولی به نظر من ترک کردن پاریس برای نیمار خیلی دشوار خواهد بود. چون پاری سن ژرمن اجازه نخواهد داد که نیمار از آنجا برود.

نظرتان درباره پذیرش دعوت کریستیانو رونالدو برای رفتن به فوتبال ایتالیا برای ادامه دوئل‌هایتان چیست؟ از چالش رونالدو خوش‌تان آمد؟

من به تغییر نیازی ندارم. من در بهترین تیم دنیا بازی می‌کنم و هر سال با چالشهای نویی روبرو می‌شوم. من برای رسیدن به هدفهای جدید نیازی به تغییر تیم یا تغییر لیگ ندارم. من اینجا در بهترین باشگاه دنیا در خانه خودم هستم و نیازی به تغییر ندارم.

نظرتان درباره استفاده از وی ای آر چیست؟ آیا با حضور این تکنولوژی اوضاع بهتر شده است؟

اوایل زیاد از این تکنولوژی خوشم نمی‌آمد ولی امروز معتقدم وی ای آر وسیله خیلی خوبی است که وجودش به نفع فوتبال و لالیگا تمام می‌شود. امروز چه هواداران و چه بازیکنان این تکنولوژی را به خوبی پذیرفته‌اند. همه خیلی سریع با این فناوری سازگار شدند. به نظر من که فناوری خیلی خوبی است.

در این سن و سال آیا فوتبال همچنان اولویت اول شما است یا رسیدگی به خانواده؟

از وقتی بچه دار شدم اولویت اولم همیشه خانواده بوده. مهمترین چیز زندگی من خانواده‌ام است. البته شکی نیست که عاشق فوتبالم و با فوتبال و برای فوتبال زندگی می‌کنم ولی خانواده از همه چیز مهمتر است.

سه فرزند به نظرتان کافی است یا به دنبال دختردار شدن هستید؟

سیرو تازه روی پاهایش ایستاده. من و آنتونلا دوست داریم یک دختر هم داشته باشیم. باید ببینیم بعدا چه پیش می‌آید. فعلا که خیلی زود است.

شما بارها با پسرتان تیاگو دیده شده‌اید چه در نوکمپ و چه در فینال لیبرتادورس در برنابئو. تیاگو در استادیوم از شما چه می‌پرسد؟ چه چیزهایی توجهش را جلب می‌کند؟

هر دو پسر من فوتبال را خیلی دوست دارند. تیاگو البته بیشتر می‌فهمد چون بزرگتر است. او راجع به بازی با من صحبت می‌کند، درباره همه اتفاق‌هایی که در جریان بازی می‌افتد. بله، تیاگو بازی‌ها را خیلی دقیق دنبال می‌کند.

تیاگو نسبت به بازی‌های پدرش سخت‌گیر است؟

بله بله ... چند بار حسابی از من انتقاد کرده(خنده) چه بعد از بازیهای بارسا در لالیگا و چه در چمپیونزلیگ. وقتی تیم خوب نتیجه نمی‌گیرد تیاگو ناراحت می‌شود و نظرش را راحت به من می‌گوید.

این درست است که می‌گویند وقتی بارسا می‌بازد در خانه شما کسی راجع به فوتبال صحبت نمی‌کند؟

قبلا اینطور بود ولی الان دیگر نه. هضم کردن شکست‌ها و نتایج بد همیشه دشوار است. ولی تیاگو من را مجبور می‌کند درباره اتفاقات بازی برایش توضیح بدهم و بگویم چرا نتوانستیم بازی را ببریم. بله، الان خیلی بیشتر از قبل در خانه راجع به فوتبال صحبت می‌کنیم.

تیاگو الان با بقیه خانواده شما برای تعطیلات به آرژانتین رفته. شما تعطیلات کریسمس را چگونه می‌گذرانید؟

ما هر وقت بتوانیم کریسمس را در آرژانتین می‌گذرانیم. آنجا کریسمس خیلی خوش می‌گذرد و بچه‌ها از جشن‌های کریسمس آنجا بیشتر خوش‌شان می‌آید. آنها البته بیشتر از هر چیز دیگری عاشق بابانوئول و هدیه هایش هستند.

اگر امروز ناگهان فرشته‌ای از آسمان نازل شود و به شما بگوید که پسرتان بهترین فوتبالیست تاریخ خواهد شد ولی به شرط اینکه در رئال مادرید بازی کند چه می‌گویید؟

نمی‌دانم تیاگو در آینده چکار خواهد کرد و آیا اصلا می‌خواهد فوتبال بازی کند یا نه. او هنوز خیلی بچه است. من به آنها می‌گویم فقط می‌خواهم هر کاری که از آن لذت می‌برید را انجام دهید و راه زندگی‌تان را خودتان پیدا کنید. برای من مهم نیست که چون خودم فوتبالیست هستم او هم حتما فوتبالیست شود. من فقط می‌خواهم در هر کاری که می‌کند راضی و خوشحال باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفرین دمت گرم

      پاسخ ها

      • @

        دمت گرم مسی. رقابت با کریس یه رقابت سالم بود آفرین. با اینکه تیم رئال دشمن درجه یک بارسا بوده و هست ولی مسی همیشه به تیم مقابل احترام گذاشته

      • سیاوش

        دمت گرم لئو مسی
        خیلی هم دمت گرم
        باندازه سر سوزنی غرور و نخوت در صحبتهاش نمی توانی پیدا کنی

    • بدون نام

      مسی چقدر تو خاکی و فروتن هستی
      فرشته اسمان ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرشته!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج