جاباما
۸۱۲۹۱۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

۴۵ اثر منقول تاریخی ملی شد

مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از ثبت ۴۵ اثر از پنج استان زنجان، آذربایجان غربی، لرستان، یزد و سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی منقول کشور خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از ثبت ۴۵ اثر از پنج استان زنجان، آذربایجان غربی، لرستان، یزد و سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی منقول کشور خبر داد.

فرهاد نظری اظهار کرد: این تعداد در حالی در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسید که ۷۰ پرونده مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحبنظران اموال فرهنگی تاریخی و میراث‌فرهنگی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر این‌که آثاری از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان «جزلان» تپه طارم استان زنجان متعلق به عصر آهن، ۱۲ اثراز موزه مردم شناسی استان سیستان و بلوچستان حاصل یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در سال‌های ۷۶ تا ۸۹ در گورستان شهر سوخته با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد است، توضیح داد:

این آثارِ ثبت شده را پیکره‌هایی از جنس سنگ مرمر، جام‌های منقوش سفالی، پیاله وجام‌های مرمری، «مهره صابونی» و «سرمه‌دان» تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ی او در این کمیته آثاری از یافته‌های کاوش‌های باستان شناسی در محوطه‌های «چم قوله»، «برزقوله»، «چغابل» در شهرستان‌های «کوهدشت» و «رومشگان» و «سرخ دم‌لکی» در کنار حوزه آبریز سد سیمره لرستان متعلق به دوره‌های کالکولیتیک میانی، عصر آهن، ساسانی و اشکانی با ظروف تدفین منقوش‌دار، پایه ستون، سنجاق طلایی، گچبری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی اضافه کرد: در این کمیته همچنین آثاری حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی «حسنلو» متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد موجود در موزه‌های حسنلو، ارومیه و نقده از آثار به ثبت رسیده در این نشست هستند.

نظری با بیان این‌که در این نشست ۱۵ اثر از گورستان توران پشت استان یزد با سنگ قبرهایی از جنس سنگ‌های رسوبی و آهک متعلق به قرن پنجم تا ۱۱ هجری قمری با خط کوفی و نسخ، طرح‌های گیاهی و هندسی به ثبت رسیده‌اند، افزود:

همچنین کتیبه کاشی مسجد چهل محراب از مساجد تاریخی شهر یزد، کتیبه سنگی آب انبار کلار میبد با تاریخ ۱۰۷۰ قمری، دو زیلو با نقوش گیاهی و هندسی شامل زیلوی حصار رکناباد شهرستان میبد و زیلوی شیخ احمد بلیمان، سنگ حنای حمام از جنس مرمر متعلق به دوره قاجار، سنگ کتیبه کلیسا با تاریخ ۱۹۲۸ میلادی و دو عقد نامه با تایید کمیته ثبت آثار منقول ثبت شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج