۸۱۳۴۰۰
۱۲ نظر
۵۰۰۰
۱۲ نظر
۵۰۰۰
پ

در خاطرات آیت الله هاشمی درباره عملیات کربلای ۴ چه آمده؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی تلفات عملیات کربلای چهار را هزار شهید، ۴هزار مفقود و ۱۱ هزار مجروح عنوان کرده است.

پایگاه خبری انتخاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی تلفات عملیات کربلای چهار را هزار شهید، ۴هزار مفقود و ۱۱ هزار مجروح عنوان کرده است.

در خاطرات آیت الله هاشمی آمده است:

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۶۵ اذان صبح بیدار شدیم. بعد از نماز به سوی خوزستان حرکت کردیم. صبحانه را در قهوه خانه‌ای از توابع لرستان، بعد از گذشت از کوههای بلند، در کنار رودخانه ای عظیم خوردیم: سرشیر و تخم مرغ.به سوی اهواز راندیم.

در حومه اهواز، گروه پیشرو که برای آماده کردن اقامتگاه به محل گلف رفته بودند، با بی‌سیم اطلاع دادند کمی در راه توقف کنیم. در کنار جاده توقف کردیم و کاهو خوردیم. هوا هم سرد بود. تعجب داشت که هوای خوزستان این قدر سرد باشد.

یک ساعت بعد از ظهر وارد گلف شدیم؛ ناهار و نماز و استراحت و سپس حرکت به سوی قرارگاه خاتم در جاده اهواز ـ خرمشهر. ساعت چهار و نیم بعد از ظهر رسیدیم.

همان جا که در عملیات خیبر مستقر بودیم.آقای شمخانی اطلاعات لازم را در خصوص نتایج عملیات شکست خورده کربلای چهار داد.

خیلی بدتر از آنچه تا به حال گفته بودند: نزدیک ۱۰۰۰ شهید و ۳۹۰۰ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آنها را باید شهید حساب کرد و حدود ۱۱ هزار مجروح که حدود نصف آنها، سرپائی معالجه شده یا می‌شوند.

بعد از نماز مغرب، فرماندهان لشکرها و قرارگاه آمدند. گزارش‌ها کامل‌تر داده شد و برنامه دو عملیات در دست تهیه، داده شد که هیچ کدام آماده کامل و بی اشکال نیست.

صحبت کوتاهی کردم، با مضمون اینکه در این شرایط که این همه نیرو، امکانات و حمایت مردم را داریم، اگر حمله نکنیم معلوم نیست در آینده بتوانیم عملیات موفق داشته باشیم و ضرر سیاسی زیاد است. روحیه همه برای عملیات آماده است. قرار شد بحث را به فردا موکول کنیم.ساعت دوازده جلسه ختم شد.

فرمانده لشکر عاشورا، شهادت مهدی ]شریفیان[ ـ همشیرزاده ـ و مجروح شدن عباس ـ همشیرزاده دیگرم ـ را تأیید کرد. گفتند گلف امن‌تر است، به اهواز برگشتیم. ساعت یک شب خوابیدم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کم کم داره رو میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی روح میشه من خودم درجنگ بودم مرحوم هاشمی درجاهای ناامن بدون سنگرهضورداشت خودش روحیه بودبه رزمندگان خدالعنت کندکسی پشت سرهاشمی حرف بعدبزندازشکنجه ساواک ا زکاردلسوزی ازتمام کردن جنگ وکارهای زیاددیگری حالا بعضیهاامدن سرسفره اماده که هاشمی امسال هاشمی زحمت کشیدن کاش قدرمیدونستن خدارحمت کندهاشمی را

      • بدون نام

        کسی منکر زحمات اقای هاشمی نیست، این اواخر روحیه کاخ نشینی را رواج داده بودند

    • بدون نام

      یه دونه پرتغال هم خوردن که یادش رفت بنویسه

    • بدون نام

      اینا که فقط از خوردن غافل نبودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و در جای مطمین پناه گرفتن

    • محمد علی

      نفرین خدا به دهان وقلمی که برعلیه هاشمی بد بگوید و یابد بنویسد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمالا از هاشمی پستی .مقامی یا چیزی بهت رسیده.مگه هاشمی کی بود که نفرین میکنی!!!

    • سرباز ۴۰۲سومار

      حدود یک هفته مانده به عملیات کربلای چهار دشمن بعثی وارد کانال بی سیم های نیروهای ما میشدند و میگفتند که ما میدانیم که قرار است شما حمله کنید.عراقی ها تمام مختصات جغرافیایی منطقه ای که قرار بود عملیات کنیم رو رو خط بی سیم میگفتند
      (چون آواکس های آمریکایی ومنافقین و ستون پنجم دشمن بطور کامل و دقیق لو داده بودند ) ولی باز هم با توجه به اینکه اصل عملیات کربلای چهار لو رفته بود فرماندهان .....عملیات را انجام دادند وموقعی که فهمیدند که اشتباه کرده اند باز هم اقرار به اشتباه شان نکردند و عذر بدتر از گناه میارند میگویند عملیات کربلای چهار فریبنده بوده و هست. سوال این هست کدام عملیات فریبنده در جنگهای بشر سراغ دارید که حدود ده هزار نفر نیرو عملیات فریبنده انجام بدهند و نصف بیشتر از این نیروها کشته و زخمی و مفقود الاثر شوند .

      پاسخ ها

      • مهندس هاتف

        چه بنویسم مگر اونها زنده می شوند ولی میدانم که خداوند بزرگ کسانی روکه باعث وبانی کشته وشهید شدن این جوانها شده اند به بدترین وضع مجازات می کند یقین بدانید که خداوند آگاه به همه چیز است

      • بدون نام

        آفرین

    • حق دوست

      اول اینکه لعنت خدا بهر کسی که هر روشی وبه هر قیمتی به این آب خاک ومردمانش واصالت وتاریخش خیلنت کردحالا هر کسی که بوده و امیدوارم حقیقت آشکار بشه تا همسون پشیش ملت بی آبرو بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج