۸۱۳۴۵۴
۱۷ نظر
۵۲۱۶
۱۷ نظر
۵۲۱۶
پ

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

گرچه همنوع خواری در بیشتر گونه های حیوانی یک رفتار همیشگی نیست، اما بعضی از حیوانات گهگاه رفتارهایی از این دست دارند.

وبسایت روزیاتو-گلریز برهمند: گرچه همنوع خواری در بیشتر گونه‌های حیوانی یک رفتار همیشگی نیست، اما بعضی از حیوانات گهگاه رفتار‌هایی از این دست دارند. این رفتار‌ها در حیوانات می‌تواند در نتیجه‌ی عوامل محیطی، ازدحام جمعیت یا حتی بر اساس غریزه‌ی بقا باشد. اما تعداد حیواناتی با این رفتار فراتر از تصور ما است و نکته‌ی جالب‌تر آنکه در میان آن‌ها گونه‌هایی وجود دارد که به خاطر ظاهر بامزه و معصوم شان، تصور همنوع خوار بودن آن‌ها برای ما تقریباً غیر ممکن است. حتی بعضی از آن ها، جزء حیوانات خانگی هستند:

۱- سگ‌های دشتی

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

سگ‌های دشتی گرچه عموماً گیاهخوارند، اما دیده شده که سنجاب‌های زمینی وایومینگ که مانند خودشان گیاهخوارند را هم می‌کشند. بعضی از سگ‌های دشتی ماده، فرزندان هم نوعان خود را می‌خورند. محققان گمان می‌کنند علت این رفتار سگ‌های دشتی به مسأله‌ی «انتخاب طبیعی» برمی گردد، چون این کار شانس زنده ماندن را برای فرزندان خود آن‌ها بیشتر می‌کند.

۲- همستر‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

همستر‌ها هم می‌توانند همنوع خوار باشند، اما از قرار معلوم این رفتار در نتیجه‌ی محدود شدن رژیم غذایی آن‌ها به وجود می‌آید. اگر همستر‌ها به جای یک رژیم غذایی متنوع شامل غلات، ریشه‌ها و حشرات، رژیم غذایی‌ای محدود به ذرت داشته باشند، همستر‌های مادر به خوردن فرزندان خود روی می‌آورند.

۳- خوک‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

خوک‌ها به بچه خواری معروفند و این اتفاق اغلب در مورد فرزندان حاصل از زایمان اول آن‌ها رخ می‌دهد. همنوع خواری این حیوانات گاهی به دلیل تغییرات هورمونی‌ای است که قبل از زایمان در بدن خوک‌های ماده رخ می‌دهد، اما تشویش، اضطراب یا محیط اطراف هم می‌توانند علل دیگر این رفتار باشند.

۴- جوجه تیغی‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

جوجه تیغی‌ها به خاطر ظاهر بامزه و خاصشان محبوبیت زیادی دارند، اما در گونه‌ی جوجه تیغی‌های کوتوله‌ی آفریقایی، اگر جوجه تیغی مادر دچار وحشت شود، به خوردن فرزندان خود روی می‌آورد. بعضی از دامپزشکان، به کسانی که از جوجه تیغی‌ها نگهداری می‌کنند توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز این مشکل، جوجه تیغی‌های مادر را قبل و بعد از زایمان آن‌ها از بقیه‌ی جوجه تیغی‌ها و آدم‌ها جدا نگه دارند.

۵- خرگوش‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

همنوع خواری در خرگوش‌ها رفتار رایجی نیست، اما این اتفاق در مورد خرگوش‌های ماده‌ای که تازه زایمان کرده اند می‌تواند بیفتد. این حیوانات ممکن است در واکنش به بروز تغییری در محیط و کمبود منابع غذایی، به خوردن فرزندان خود روی بیاورند. یک علت دیگر بچه خواری در میان خرگوش‌های مادر می‌تواند مربوط به مکانیزم بقا باشد، مثل مواقعی که خرگوش حیوان شکارچی‌ای را در نزدیکی خود احساس می‌کند.

۶- کفشوزک‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

رنگ قرمز و خال‌های سیاه کفشدوزک‌ها ظاهر بامزه‌ای به این حشرات داده است. اما این حشرات به ظاهر معصوم، نیمه‌ تاریکی هم دارند. لارو‌های بسیاری از انواع کفشدوزک‌ها، از جمله کفشدوزک‌های دو خال، تخم‌های خواهران و برادران شان را که هنوز از تخم بیرون نیامده اند را می‌خورند. تحقیقات نشان داده است لارو‌های کفشدوزکی که خواهران و برادران از تخم بیرون نیامده‌ی خود را می‌خورند، زودتر از کفشدوزک‌های غیر همنوع خوار رشد می‌کنند.

۷- جوجه اردک‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

جوجه اردک‌ها وقتی خسته باشند به همنوع خواری روی می‌آورند و این گرایش در جوجه اردک‌های بزرگ‌تر از یک ماه بیشتر است. گفته می‌شود که بچه اردک‌ها وقتی خسته یا از ازدحام جمعیت کلافه شوند، محیط آن‌ها تهویه نداشته باشد یا تغذیه‌ی ضعیفی داشته باشند، دست به همنوع خواری می‌زنند.

۸- مرغ‌ها

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

همنوع خواری در میان مرغ‌ها اتفاق نادری نیست. این پرندگان به مرغ‌های دیگر نوک می‌زنند، پوست، بافت بدن و اندام‌های آن‌ها را پاره و حتی می‌خورند. همنوع خواری در مرغ‌ها یک رفتار اکتسابی است و می‌تواند در یک گله شیوع پیدا کند.

گرچه همنوع خواری در میان بعضی از گونه‌های مرغ (و دیگر انواع ماکیان) رایج‌تر است، اما این رفتار خشونت آمیز را با اقدامات پیشگیرانه می‌توان محدود و کنترل کرد، از جمله ایجاد فضای بیشتر برای مرغ‌ها و جلوگیری از ازدحام جمعیت، در دسترس قرار دادن آب و منابع غذایی و جلوگیری از قرار گرفتن بیش از اندازه‌ی مرغ‌ها در معرض نور خورشید (مرغ‌ها روزانه حداکثر باید ۱۶ ساعت در معرض نور طبیعی یا مصنوعی قرار بگیرند).

۹- سنجاب‌های قرمز امریکای شمالی

حیوانات ظاهرا مظلومی که همنوع خود را می‌خورند!

بچه خواری و همنوع خواری در میان سنجاب‌های قرمز نر وجود دارد. بچه سنجاب‌ها اغلب توسط سنجاب‌های نر حوالی محل زندگی شان کشته و خورده می‌شوند. این سنجاب‌های نر معمولا سنجاب پدر نیستند. جالب آنکه بچه خواری این سنجاب‌ها بیشتر در زمان فراوانی غذا رخ می‌دهد.

علت این مسأله آن است که وقتی غذای بیشتری در دسترس وجود داشته باشد احتمال اینکه سنجاب‌های ماده برای بار دوم در یک سال باردار شوند و زایمان کنند بیشتر می‌شود. از آنجایی که سنجاب‌های ماده قبل از اولین نوبت زایمانشان شریک‌های جفتگیری متعددی دارند، سنجاب نر با از بین بردن بچه سنجاب‌های اولین زایمان سنجاب ماده مطمئن می‌شود که حاصل زایمان دوم فقط به خود او تعلق دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عنکبوت بیوه سیاه هم جفت نرشو میخوره
      بهترین کار :-)
      دمشم گرم
      خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه شما خانما کار دیگه ای جز خوردن مغز شوهر بلدید؟

      • بدون نام

        اینقد رو اعصاب نباشید تا مغزتونو نخوریم

      • بدون نام

        از همستر وخرگوش متنفر شدم هعی خدا

    • بدون نام

      و انسان ها

    • بدون نام

      کانیبالیسم

    • بدون نام

      کانیبالیسم

    • mahsa

      آخه این چه مطلبی بود؟ تمام تصورات خوبی که از حیوانات داشتم رو از بین بردید

      پاسخ ها

      • بی نام

        اه لوس نشید دیگه. هر چی میذارن یه تزی می دین

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      هرجی به آدما نزدیک تر باشن وحشی تر میشن...ببینید چی هستیم ما

    • بدون نام

      ایرانی هام همین طورن

    • Yas

      جزو حقایقی بود که ترجیح میدادم هیچ وقت نفهمم

    • بدون نام

      اردک چطوری میخوری آخه؟

    • آرین

      مامرغداری داریم من خودم دیدم مرغها چجوری زنده زنده همدیگرومیخوردن ازپشت شروع میکردن وروده رو بیروگ میکشیدن بعدازچندیاعت که میمرد بقیه هجوم میبردن وبجزاستخوون وسر وپا همشوتمیزمیخوردن.دقیقا بخاطر نور زیاد

    • میرزا غلامحسینخان قاجار

      بزودی ما همدیگه را خواهیم خورد عامو دلت خوشه هااااااا!

    • بدون نام

      همستر در صورتی بچه شو می خوره که بوی انسان بگیره اگه به بچه همستری که مو نداره دست بزنیم بوی انسان می گیره و همستر مادر فک می کنه که بجه تودش نیست و می خوردش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج