۸۱۳۴۶۵
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

دستمزد سالانه ۹۰۰ کارگر برای ۹۰ دقیقه بازی در فیلم

یک تهیه کننده پرکار سینما با تأیید پرداخت دستمزد میلیاردی به بازیگران در سینما، این پرداخت را ناشی از شراکت بازیگران در فروش فیلم‌ها عنوان می‌کند.

روزنامه جوان: یک کارگر ایرانی برای ۳۰ روز کار در سال ۹۷، حداقل یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان دستمزد می‌گیرد. این رقم اگر در ۹۰۰ ضرب شود، حاصل آن عدد بزرگی می‌شود؛ به اندازه دستمزدی که این روز‌ها در سینمای ایران به بعضی از بازیگران پرداخت می‌شود. زمان متوسط فیلم‌های سینمایی ۹۰ دقیقه است و یک بازیگر برای اینکه نامش به عنوان بازیگر اصلی این فیلم درج شود برای هر دقیقه از حضورش دستمزد ۱۰ ماه کار یک کارگر را طلب می‌کند.

دستمزد سالانه ۹۰۰ کارگر برای ۹۰ دقیقه بازی در فیلم

یک تهیه کننده پرکار سینما با تأیید پرداخت دستمزد میلیاردی به بازیگران در سینما، این پرداخت را ناشی از شراکت بازیگران در فروش فیلم‌ها عنوان می‌کند.

این رقم درشت می‌تواند تفاوت میان فقر و غنا را در سینمای ایران به تصویر بکشد و می‌توان متوجه شد وقتی یک بازیگر سینما می‌گوید ماهانه ۱۰ هزار دلار برای خانواده‌اش در امریکا پول می‌فرستد، از کجا این پول را تأمین می‌کند.
دستمزد‌های بازیگران سینما، به طور متوسط ۶۰ درصد کل هزینه ساخت فیلم را در ایران در بر می‌گیرد؛

سینمایی که بخش عمده‌ای از ورود سرمایه به آن از محل بودجه عمومی و حمایت ارگان‌ها و نهاد‌ها تأمین می‌شود، به عبارت دیگر هر ایرانی با پرداخت مالیات یا سهمی که از فروش نفت دارد، در پرداخت دستمزد‌های میلیاردی به بازیگران سینما نقش دارد. حتی فیلم‌های کم هزینه آپارتمانی که با چند نمای محدود و اکثراً در فضای بسته یک آپارتمان تولید می‌شوند، در شرایط فعلی نزدیک به ۳ میلیارد تومان هزینه تولید دارند؛

هزینه‌ای که بخش عمده آن صرف پرداخت دستمزد بازیگران می‌شود. همین فیلم اگر بخواهد در فروش پیشه به سودآوری برسد باید حداقل ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد. اما آمار رسمی فروش سینما‌ها در ایران نشان می‌دهد تعداد کمی از آثار اکران شده توان عبور از مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش را دارند.

برخی از تهیه کنندگان سینما معتقدند دستمزد‌های بالای بازیگران ناشی از ورود پول‌های مشکوک به سینماست؛ پول‌هایی که منشأ روشنی ندارند و از سوی سرمایه گذارانی تازه از راه رسیده به پروژه‌های سینمایی تزریق می‌شوند و پروژه‌هایی تولید شده‌اند که در عمل بازدهی اقتصادی نداشته‌اند.

دستمزد بالای بازیگران سینما فقط محدود به برخی از چهره‌های سینمایی می‌شود و بسیاری از بازیگران سینما حتی خواب چنین دستمزد‌هایی را هم نخواهند دید.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما می‌گوید: «شاید خیلی‌ها باورشان نشود که دستمزد بدنه سینما و تلویزیون ایران شاید به ماهانه ۲ تا ۳ میلیون هم نرسد و با این ارقام باید هم کرایه خانه دهند و هم خرج زندگی. آیا ممکن است؟»

شریفی درباره کمک به معیشت بدنه سینما می‌گوید: «اگر صنوف یکپارچه و درست و حسابی داشتیم که بتواند در بحران‌ها هم که شده به یاری بدنه هنری کشور بشتابد یقیناً تحمل درد آسان‌تر می‌شد، اما جای خالی این صنوف هم بدجوری احساس می‌شود. صنف هنری داریم، مثلاً خانه سینما را داریم که اتفاقاً حمایت‌های مالی خوبی هم از دولت می‌گیرد، اما مشکل آنجاست که این حمایت‌ها به بدنه صنف نمی‌رسد و اغلب میان حلقه‌ای معدود که با ارتباطات در صنف سینما رخنه کرده‌اند، توزیع می‌شود!» اگر بدنه سینما تا این حد وضعیت بد اقتصادی فرو رفته است که با کمک دولتی باید امرار معاش کند، دستمزد‌های نجومی در سینما به چه کسانی داده می‌شود؟

علی سرتیپی تهیه کننده سینما با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با تأیید دستمزد‌های میلیاردی بازیگران در سینما، تصریح می‌کند: چند سالی است بازیگران در فیلم‌ها شریک می‌شوند و دریافتی آن‌ها از این طریق ممکن است به یک میلیارد هم برسد. سرتیپی در پاسخ به این سؤال که گران قیمت‌ترین بازیگر سینمای ایران کیست؟ پاسخ می‌دهد: «برخی دوستان هستند، مثلاً رضا عطاران که دوست داشتنی‌ترین آدم جهان هم هست. آقای گلزار هست و دوستان دیگری از جمله حمید فرخ نژاد.»

جالب این است که نام حمید فرخ نژاد به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیگران سینما پس از آن مطرح می‌شود که این بازیگر مدتی قبل اظهارات جنجال برانگیزی درباره زندگی فرزندانش در امریکا و چگونگی تأمین مالی آن‌ها بیان کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیطرف

      بله 10هزار دولار ماهانه
      سینما شده دکان بازار هیچ گونه عدالتی وجود ندارد و دم از عدالت می زنند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقا به فکر مردم باشید وگرنه نابود میشید مسولان

    • بدون نام

      پس ندارم
      ندارم بازیگران چیست؟

    • بدون نام

      اقای شریفی عزیز شما با ماهی سه میلیون که می فرمایید چطور در منطقه یک با ماشین مدل 2018 زند گی می کنی اصن گیرم ماهی ده میلیون باز هم نشده تو بگو بیست بازم قابل قبول نیست با خونه و ماشین میلیاردی لطفا دروغ نگید
      پس بیشتر صد دویست در ماه درا مد دارین از کجا میاد خدا میدونه حلالتون باشه زحمت می کشین فقط دروغ نگین
      مردم را خر فرض نکنید دوستان ب لطف این مردمه که شما و امثال شما در رفاه زندگی می کنید
      ان شا لله خدا صد برابر اینیو که دارین بهتون بده فقط دروغ نگین لطفا

    • بدون نام

      سلبرتیهای مرفح پولدارملوچک ومترسک ادمهای خاص ودولت و

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج