۸۱۳۵۹۴
۲۴ نظر
۵۰۱۷
۲۴ نظر
۵۰۱۷
پ

برخورد قاطع با اتباع غیرمجاز در کشور

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند با مجازات و برخورد قانونی مواجه می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند با مجازات و برخورد قانونی مواجه می‌شوند.

باوجود آن که آمار دقیقی از تعداد اتباع بیگانه در کشور منتشر نمی‌شود اما بر اساس اظهارات مسئولان بیش از سه میلیون تبعه خارجی در کشور زندگی می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان حضور اتباع خارجی در برخی مشاغل موجب از بین رفتن فرصت های شغلی برای جوانان و کارجویان کشور شده و ورود بی رویه اتباع خارجی از مرزها به کشور ضمن به هم ریختن بازار کار، آثار و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری برای جامعه به دنبال دارد.

بر همین اساس وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله وزارت کشور و وزارت امور خارجه نقش بسزایی در شناسایی و ساماندهی اتباع غیرمجاز خارجی دارد.

نظارت دقیق بر بنگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی و برخورد قاطع با اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار در شرایط فعلی اقتصاد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تا زمانی که مرزهای کشور به طور دقیق کنترل و نظارت نشوند همچنان با ورود بی رویه و بی‌شمار اتباع بیگانه به کشور مواجه هستیم.

فتح اله بیات، بر ضرورت بسته ماندن مرزهای کشور تاکید کرده و می‌افزاید: ورود هر تبعه غیرمجاز به کشور موجب از بین رفتن فرصتهای شغلی و امنیت شغلی نیروهای کار می‌شود.

وی می‌گوید: در شرایطی که بسیاری از فارغ التحصیلان و کارگران جویای کار هستند، شایسته نیست کارفرمایان تنها برای فرار از پرداخت حق بیمه و دستمزدها پایین اتباع بیگانه را به کار بگیرند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، برخورد قاطع و جدی با اتباع غیرقانونی و غیرمجاز را خواستار شده و امیدوار است لایحه ساماندهی اتباع بیگانه با همکاری وزارت کار، وزارت کشور و وزارت امور خارجه از طریق مجلس، هرچه سریع‌تر پیگیری و تصویب شود.

پیش از این مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی گفته بود که اگر اتباع خارجی، اقامت قانونی و پروانه کار قانونی داشته باشند و در شغلی که برای آن‌ها تعریف شده مشغول به کار شوند، نه تنها تحت حمایت قانون کار قرار می‌گیرند بلکه بیمه اجتماعی آن‌ها اجباری بوده و کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه آنها هستند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بخش قابل توجهی از اشتغال اتباع بیگانه در کشور به شکل غیرقانونی و بدون صدور روادید کار است که به یک معضل جدی برای بازار کار ایران تبدیل شده است.

در همین راستا مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز طرح صدور و تمدید پروانه کار موقت اتباع خارجی خبر داده و از اتباع عراقی و افغانستانی دارای کارت اقامت و گذرنامه خواسته تا برای تشکیل پرونده، صدور و تمدید پروانه و کارت کارت، به دفاتر کاریابی منتخب موضوع ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی در شهرستان محل اقامت خود مراجعه کنند.

علی اقبالی، از اتباع خارجی مشمول طرح خواسته است از مراجعه به سایر دفاتر خودداری کرده و هنگام ثبت نام و انجام امور مربوطه در دفاتر منتخب از پرداخت هرگونه وجه نقد خودداری کنند.

وی خواهان مشارکت وهمکاری کارفرمایان در اجرای این طرح شده و می‌گوید: یکی از اهداف طرح، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی دارای مجوز قانونی و مقابله و برخورد قاطع با اشتغال غیرقانونی آنان است که با نظارت جدی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۷ استان مشمول به اجرا در می‌آید.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مجازات‌های قانونی بکارگماری غیرقانونی اتباع خارجی فاقد مجوز کار می‌گوید: کارفرمایانی که اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کارگمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود، مراتب را به وزارت کار اعلام نکند با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، مشمول مجازات و برخورد قانونی قرار می‌گیرند.

بر اساس اعلام اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، هزینه صدور پروانه کار موقت کار اتباع خارجی برای یکسال، چهار میلیون ریال و تمدید پروانه کار موقت، دو میلیون و ۸۵۰ هزار ریال تعیین شده و نشانی دفاتر کاریابی‌های منتخب در ۱۷ استان مشمول طرح نیز در سایت ادارات کل تعاون،کار و رفاه استانها درج شده است.

اشتغال اتباع بیگانه در ایران یکی از موضوعاتی است که طی سه دهه گذشته به چالشی در بازارکار ایران تبدیل شده و دولت‌ها نتوانسته‌اند اقدامات موثری را در ساماندهی آن صورت دهند.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار ایران اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار یا پروانه کار منقضی شده را به خدمت بگیرند یا در کاری غیراز آنچه در پروانه کارشان ذکر شده به کاربگمارند، برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش دروغه برید تو سطح شهر ببینید همه کارگرهای پروژها دولتی همه افغانی هستند ساختمانها همه افغانی هستند هر جا برای کار میرید افغانیه

      پاسخ ها

      • ganzaq

        دروغ مطلق

    • رضا

      پنج‌ملیون‌افقانی‌کارگر‌ساختمانی‌درایران‌کار‌
      میکنند‌بیرون‌کنید‌اقتصاددرست‌میشود
      جوانان‌توباغها‌شیشه‌کراک‌میکشند،ازبیکاری
      اتباع‌خارجی‌برن،خود‌ما‌براحمالی‌التماس‌میکنیم

      پاسخ ها

      • محمد

        خودت عرضه کار نداری جناب بقول خودت پنج میلیون افغانی مشغول کار است
        یعنی برای پنج میلیون افغانی کار است کار میکند چطور برای تو کار نیست؟
        برو کار کن زحمت بکش برای تو هم حتما کار است

      • م

        محمد معلومه تو خودت هنوز نون خور باباتی
        بی شک هنوز پول یه پفک در نیاوردی
        چشمت به کیف مامان و جیب باباته

      • بدون نام

        محمد
        معلومه تو خودت هنوز نون خور باباتی
        بدون شک هنوز پول یه پفک در نیاوردی
        چشمت به کیف مامان و جیب باباته

      • عادل

        لایک

    • بدون نام

      ای کاش به این حرفتون عمل کنید، اتباع بیگانه، نزدیک ۳میلیون فرصت شغلی رو از جوونهای خودمون گرفتن. ، یعنی ۳میلیون خانواده ایرانی بیکار وبدون درامد شدن با حضور اینها. تازه خروج سرمایه از کشور و جرم ومشکلات اجتماعیشون به کنار.

    • ir.

      من یکی هزار نفر میشناسم غیر قانونی تو این ویلاها کار میکنن یا سرایدار هستن

    • بدون نام

      باید اذعان کرد متاسفانه بدلیل عدم کنترل مرزهای غربی مهاجران زیادی وارد کشور شدند شما سری به میادین منتهی به میدان در بزرگراه هابیندازید متوجه این فاجعه غیر قایل کنترل خواهید شد هزاران زن وکودک خردسال در حال خدمات شغل های کاذب هستند وهمه اینا از مهاجران همسایه غریی کشور هستند که بصورت قاچلق وارد کشور شدند وهیچگونه کنترلی صورت نگرفته وگرنه ما شاهد این حجم مهاجران غیر قانونی دز کشور نبودیم آماری هم که توسط وزرات کشور ودیگران ارگان های مسول اعلام میشود صحت ندارد وآمار مهاجران بیشتر از این آماری است که اعلام میشود.

    • ح

      من موندم اگه خدای نکرده بازم جنگ بشه بازم این افغانیا میرن واسه کشور ما بجنگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام اگربیرونشان کنیدبرای جوانهاکارزیادهست بخدامن بچه تایبادهستم بااتوبوس امدم مشهدواسه کاربجزمن تنهاهمش افغانی بودداخل اتوبوس امدن مش
        هدازاونجاتقسیم میشه به شهرهای دیگرهمشون میگتن واسه کارامدن هرروز میادیامشهدیاتهران

      • بدون نام

        افغانیا اگه اهل جنگیدن بودن زمان جنگشون فرار نمیکردن ایران و پاکستان واقعا آمارها رو باور کردید تازه اگرم اون ۲۰۰۰ نفر ادعایی درست بود به نظرت ۲۰۰۰ در برابر چند میلیون عددیه ؟

      • عادل

        افغیران رونگیرن نخاستیم جنک رفتنشونو

    • مجید

      ترامپ که مکزیکی ها رو به کشورش راه نمیده، اَهِ
      اونوقت ما که به مسلمانان افغان پناه نمیدیم بَهیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماحق ابه تون نمیتونیدازافغانستان بگیرین هیلمن وهامون خشک کزدن سیستان وزاهدان خشک ریزگرداسم وسرطانی کردن خاک برسرایران اخراجشون نمیکنه وبرعکس بودجه ومنابع شفلامون اشغال کردن

      • بدون نام

        نتیجه ۴۰ سال پناه دادن و دیدیم

      • بدون نام

        تو امکانات داری آمریکا با اونهمه امکانات مکزیکیها رو راه نمیده افغانیها همینجوری غیرقانونی اومدن و اومدن که الان شدن به گفته اینا ۳ میلیون اما به واقع بالای ۴ میلیون تازه آمریکا نه تحریمه نه چیزی بیان که چی بشه اینجا امکانات واسه خودمون نیست بیان که بعد عقده ای بشن بخاطر نبود امکانات فحشمون بدن همون یهتر که نیان

    • بدون نام

      همش حرف میزنیدولی عمل نمیکنیدوقتی وزیرکارگفته اگه افغانهابرن مشکل بیکاری حل میش وبه قول نمایندگان مجلس یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی فقط وفقط توکارساختمانی اشغال کردن وچندبرابران توشغلهای دیگر غیرقانونی هستو وهرجاقاچاقی بری بدون پاسپورت وویزا۶ماه زندان وداروخودمون توهرخانه۱تا۲نفربیکارداریم یعنی چی این تعدادبودجه بالا۲۰۰ستل مملکت وبرای ایجاد۱شغل باید۱۵۰تا۳۰۰ملیون هزینه سرمایه گذاری بش یعنی این تعدادضربدر۱۰ملیون شاغل افغانی کتیدببنیدچقدرمیش و۱۰۰سال بودجه مملکت فقط ازلحاط شغلی ضررمیزنن چرابااین بیکاری وفقرنجومی بی ابی کم بودجگی این چه کاریه...ازماست که برماست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول ایران ار زیش نداره برای چه زحمت بکشم

      • بدون نام

        پول ایران ارزیش به قول تو نداره برگرد برو افغانستان ما که از خدامونه برید

    • ایرانی

      کاملا دروغ می گویند اگه راست می گن بیان بزرگراه بابایی شهرک بهشتی نزدیک به پنج هزار افغان غیر مجاز مشغول کارند جالب اینجاست که کارگران ایرانی را بیرون میکنند

    • بدون نام

      مرزها رو ببندید دیوارکشی کنید هرکاری میتونید بکنید که دیگه نیان برخورد قاطعتون و نخواستیم

    • عادل

      همه جای افغیران سرای افغانستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج