۸۱۳۸۳۵
۴ نظر
۵۰۲۹
۴ نظر
۵۰۲۹
پ

مهدی یراحی؛ سلبریتی بدون شوآف

مهدی یراحی کنسرت اهوازشو با لباس کارگران #فولاد_اهواز اجرا کرد. دوسال پیش هم توی تهران برای افراد بی‌بضاعت کنسرت رایگان برگزار کرد و شام هم داد بهشون! همین‌قدر این آدم مردمیه! برخلاف سایر سلبریتی‌ها، بی‌سروصدا‌های شوآف‌گونه حمایت می‌کنه. دمت گرم مرد!»

روزنامه شهروند: مهدی یراحی یکی از همان خواننده‌های اهوازی است که همیشه مثل رضا صادقی یا محسن چاووشی نسبت به مسائل زادگاه خود حساسیت خاصی داشته است.

او بعد از آن همه سروصدایی که در ماه‌های گذشته درباره مشکلات کارگران فولاد اهواز رخ داده بود، تازه‌ترین کنسرتش را با لباس‌های کارگران اجرا کرده است. چند وقتی است که اعتراض‌ها و درخواست‌های کارگران فولاد اهواز رسانه‌ای کشور شده است.

برعکس موارد و مسائل اجتماعی دیگر، این قضیه، اما از سوی سلبریتی‌ها کاملا نادیده گرفته شد، اما پنجشنبه شب مهدی یراحی، خواننده مطرح موسیقی پاپ به همراه اعضای گروه خود، با پوشیدن لباس‌های کارگران فولاد اهواز روی صحنه اجرای کنسرت‌شان، از این کارگران حمایت کرد؛ موضوعی که با استقبال کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.

کاربری نوشت: «تو زمانه‌ای که خواننده‌های جدید دنبال پول درآوردن از هنرشون هستند، مهدی یراحی در موسیقی‌اش حرف‌های مردم را می‌زند و مشکلات مردم را به گوش کل ایران می‌رساند تا همه شاهد موضوعاتی که #صدا_سیما نادیده می‌گیرد، باشند.»

کاربر دیگری هم از فعالیت‌های دیگر این خواننده مثال آورده بود: «یراحی در سال‌های اخیر در زنجیره‌هاى انسانی نجات کارون هم شرکت کرده و آهنگ #خاک را در انتقاد از وضع زیست محیطی و ریزگرد‌های مداوم در استان خوانده است.»

مهدی یراحی؛ سلبریتی بدون شوآف

کاربر دیگری هم در حمایت از او نوشته است: «کاش آدم هنرمندم باشه، هنرمند مردمی واقعی باشه نه فقط تو اینستاگرام. کسی که حداقل با مردم شهرش یک‌صدا باشه واسه احقاق حقشون. دیشب #مهدی_یراحی کنسرت اهوازشو با لباس کارگران #فولاد_اهواز اجرا کرد. دوسال پیش هم توی تهران برای افراد بی‌بضاعت کنسرت رایگان برگزار کرد و شام هم داد بهشون! همین‌قدر این آدم مردمیه! برخلاف سایر سلبریتی‌ها، بی‌سروصدا‌های شوآف‌گونه حمایت می‌کنه. دمت گرم مرد!»

مهدی یراحی سال ٩٢ درباره شرکت خود در زنجیره انسانی در اعتراض به انتقال آب کارون گفته بود: «مردم خوزستان قبل از این‌که نیاز به هنر داشته باشند، باید نیاز‌های اولیه آن‌ها را تامین کرد. چنین کار‌های غیرحرفه‌ای و غیرعلمی آسیبی جدی به آب استان می‌زند. وقتی از تشکیل زنجیره انسانی باخبر شدم، به سرعت آمدم تا اعتراضم را به مسئولان برسانم.»

چقدر مهدی یراحی‌ کم داریم

سیامک رحمانی| با عرض پوزش از همه کسانی که می‌گویند چهره‌ها نباید نخود هر ‌آش شوند و انذار می‌دهند که سلبریتی‌ها این‌قدر درباره مسائل مختلف اظهارنظر نکنند، باید بگویم حرکت مهدی یراحی، خواننده پاپ در کنسرت پنجشنبه‌‌شبش جزو معدود اتفاقات حال خوب‌کن این روزها بود.

در روزهایی که انگار احساس مسئولیت از میان برخی از مسئولان رخت بربسته، این‌که می‌بینیم یک هنرمند دلش برای مردم می‌زند و این را به بهترین شکل ممکن در رفتار اجتماعی‌اش نشان می‌دهد، مایه امیدواری است.

یکی مثل مهدی یراحی انگار دارد به ما نهیب می‌زند که همه روزنه‌ها بسته نشده و هنوز می‌شود کاری کرد. هنوز هستند کسانی که یاد درد و رنج مردم هستند و می‌توانند این را فریاد بزنند.

وقتی که رسانه‌ها دست و پایشان بسته است و محدودیت‌های خودشان را دارند و تاثیرگذاری گذشته را از دست داده‌اند، این هنرمندان و الگوهای اجتماعی هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند.

کار مهدی یراحی هم مثال‌زدنی و ستودنی است، چون نشان داده که دغدغه دارد و این رفتارها برای جلب‌نظر نیست، ادا درآوردن نیست. یراحی پیش از این‌هم مدام به ما یادآوری کرده که حواسش به همراهی با مردم هست.

وقتی که برای عمل به قولش در برنامه خندوانه برای حاشیه‌نشین‌های تهران برنامه اجرا کرد یا وقتی که کلیپ ترانه «حیک»‌اش را در محلات فقیرنشین اهواز ضبط کرد.

او بهار امسال هم در کنسرت خوزستان‌ با همشهری‌هایش ابراز همدردی کرده بود، در بهمن‌ سال ٩٣ یکی از کنسرت‌‌هایش را با ماسک اجرا کرد تا به آلودگی هوای اهواز و خوزستان اعتراض کند و در ترانه‌هایی چون «خاک» از این مردم و آلام‌شان خوانده بود.

اینها را گفتم تا بگویم چرا وقتی جمعه‌شب از کارگران گروه ملی فولاد اهواز گفت و حمایت کرد، رفتارش صمیمی و قابل باور بود. فکر نکردیم که مثل بعضی‌ها دارد شو می‌دهد. مثل کسانی که گاهی یادشان می‌افتد چیزی درباره درد و خون بگویند و موج سواری کنند بعد می‌روند تا سال‌ها و پیدایشان نمی‌شود.

کسانی که توقعی هم ازشان نباید داشت، چون یا اصلا درک چنین مسائلی را ندارند و دارند نان و ماست‌شان را می‌خورند، یا غرق در پول درآوردنند و اینجور ابرازنظرها وقت‌شان را می‌گیرد و برایشان هزینه دارد.

درهمین فضا هم هست که محسن چاوشی با ترانه‌های دردمندانه‌اش و با نگاه دایمی به مردم و هم‌محله‌ای‌های سابقش در خوزستان، تبدیل به نماد می‌شود و جایگاهش فراتر از خیلی‌هاست.

در همین فضاست که رضا صادقی به چشم می‌آید، یا ترانه علیدوستی که مدام در مسائل اجتماعی مشارکت می‌کند و بابتش فحش می‌خورد، یا یاس که با ترانه‌های اجتماعی‌اش هواداران بسیاری پیدا کرده. اعتباری متفاوت که به راحتی و حتی با هنرنمایی به این آسانی‌ها به دست نمی‌آید.

اگر به نسل‌های قبلی بگویید، برایتان از فریدون فروغی خواهند گفت که چطور با صدای گیتارش سکوت جنوب شهر را می‌شکست و در میان مردم می‌خواند. از فرهاد و ترانه جمعه و از روزهایی که در میان جمعیت به خیابان می‌آمد و بی‌این‌که سفارشی از کسی گرفته باشد، برای انقلاب سرودهایی خواند که تا ابد زمزمه خواهد شد.

مهدی یراحی؛ سلبریتی بدون شوآف

فقط هنرمندها چنین نفوذی در مردم دارند و می‌توانند مستقل و بی‌ملاحظه در کنار مردم بمانند و صدای مردم باشند، حتی بسیاری از کسانی که ادعا دارند و گمان می‌کنند پرچمدار خواسته‌های جامعه‌اند، وجدان خود را به تعلقات خاطر سیاسی و جریانی گره زده‌اند و دیگر نمی‌توانند داعیه‌ای داشته باشند.

کسانی که اگر به حقوق‌های نجومی حمله ببرند، در مقابل املاک نجومی سکوت می‌کنند؛ چراکه چاقو دسته خودش را نخواهد برید. اگر بابت گورخواب‌ها به دولت بتازند، در مورد کارگران گلایه‌مند هفت‌تپه سکوت خواهند کرد، چراکه فکر می‌کنند نباید خودی‌ها را زد.

اگر به سلطان قیر و سکه حمله کنند، هوای خیلی‌های دیگر را خواهند داشت و اگر بابت آتش‌سوزی مدرسه دل‌نگران شوند، از کشتگان حادثه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد حرف زیادی نخواهند زد؛ چراکه فعلا دانشگاه آزاد خودی است.

این وسط، باید قدر مهدی یراحی‌ها را دانست که بی‌پروای چنین دسته‌بندی‌هایی فقط در کنار مردم‌اند و این را با صدای بلند اعلام می‌کنند. برای مردم می‌خوانند و رنج مردم را پژواک می‌دهند تا شاید گوش شنوایی پیدا شود.

خدا خیرش بدهد. خیرشان بدهد و کاش مهدی یراحی‌های بیشتری داشتیم. کاش رویش داشتند و تکثیر می‌شدند. فقط هم برای اعتراض نه، برای اینکه به مردم امید هم بدهند و از همدلی در کنار هم بودن بگویند و از نقاط مثبت و حرکت‌های هدفمند حمایت کنند. ستاره‌هایی که فقط غر نمی‌زنند و کمی هم آینده را می‌بینند و امید می‌دهند و از مردم می‌خواهند تا کنار هم باشند و مقابل خشونت‌و چند دستگی و بی‌نظمی بایستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در تمام این مدت جنوبی ها نشون دادن از خودشون با وفا تر و با احساس تر و مردمی تر وجود نداره از جمله یراحی و فرخ نژاد بقیه سلبریتیها فقط دوس دارن از بازیگرای خارجی تقلید کنن

      پاسخ ها

      • سمیرا

        درود به شرف هر کسی که وطن و هموطنش براش اولویت دارن
        چه خواننده معروف ، چه یه کارگر ساده

      • بدون نام

        به هر دری میزنه ولی یخ بتز نمیشه

    • بدون نام

      من مهدی یراحی رو از بچه گی میشناسم خانوادشون همسایه عمومینا بودن، خونوادشونم دستشون تو خیر بود ، همه محل به نیک نامی میشناختمشون، معلومه همچین پسری ازشون در میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج