۸۱۴۳۶۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

خاشقجی؛ تاثیرگذارترین چهره ۲۰۱۸

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آورده است: سال ۲۰۱۸ شاهد حوادث گوناگونی بود ولی مهم‌ترین حادثه، حادثه قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی بود که افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آورده است: سال ۲۰۱۸ شاهد حوادث گوناگونی بود ولی مهم‌ترین حادثه، حادثه قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی بود که افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

حادثه که شاید در نوع خود در دنیا بی‌نظیر بوده، موجب شده که افکار عمومی ورود پیدا کرده و به شدت عربستان را مورد انتقاد قرار دهند. حتی آمریکا که هم‌پیمان عربستان سعودی و یکی از حامیان مهم سیاست‌های عربستان در منطقه و جهان است، نتوانست قتل جمال خاشقجی را توجیه کند.

لذا مجلس سنای آمریکا هم بیانیه تندی علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که دستور قتل این روزنامه نگار را صادر کرده بود، منتشر کرد. این مسأله طبیعتا عربستان را به شدت در انزوای سیاسی قرار داد و این انزوا موجب شد که ترکیب کابینه عربستان دستخوش تغییراتی شود و به دستور محمد بن‌سلمان، عادل الجبیر وزیر خارجه از سمت خود برکنار شد، زیرا نتوانست چهره عربستان را در برابر افکار عمومی بهبود بخشد.

جمال خاشقجی یکی از افرادی است که قربانی سیاست‌های پرخاشگرانه و تهاجمی محمد بن‌سلمان شد که کوچک‌ترین انتقاد از سوی روشنفکران و اصلاح‌طلبان سعودی را برنمی‌تابد لذا دستور قتل او را صادر کرد که بسیاری از مسائل جهان را تحت‌الشعاع قرار داد. بنابراین نام جمال خاشقجی به رغم اینکه شخصیت محبوبی هم نبود ولی باید همواره زنده نگه داشته شود، زیرا نمادی از خشونت‌های غیرقابل توجیه عربستان در جهان تلقی می‌شود. موضوع دیگری که در سال ۲۰۱۸ حائز اهمیت بود؛ مسأله مذاکرات استکهلم بین طرف‌های درگیر در یمن بود که پیشرفت‌های نسبی داشت و منجر به برقراری آتش‌بس نسبی و عقب‌نشینی نیروهای متجاوز سعودی از بندر الحدیده شد که این یک پیروزی بسیار مهم برای انصارا... در یمن بود.

به اعتبار اینکه عربستان چهار سال حملات دامنه‌داری علیه مردم یمن داشت ولی نتوانست به یک پیروزی میدانی قابل قبول دست یابد. بنابراین عربستان در یمن هم شکست سیاسی و هم شکست نظامی خورده است. موضوع دیگر مسأله عقب نشینی ناگهانی نیروهای آمریکا از سوریه بود که شطرنج نظامی و سیاسی سوریه را به نفع محور مقاومت تغییر داد. زیرا آمریکا پس از هشت سال بحران سوریه به این نتیجه رسید که نخواهد توانست با حضور نظامی خود در سوریه، دولت قانونی بشاراسد را سرنگون کند. به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا در یک تصمیم ناگهانی دستور خروج تفنگداران دریایی از سوریه را صادر کرد. حتی موجب شد که جیمز ماتیس که یک نظامی حرفه‌ای بود، نسبت به این عقب نشینی اعتراض کند، استعفا دهد و آن را نشانه پیروزی بزرگ ایران، روسیه و حزب‌ا... بداند.

مجموعه این عوامل و همچنین برخی اتفاقات منطقه‌ای درحقیقت جزئی از پازل‌ها و حوادث مهم سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دهد. با وجود اینکه قدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا تلقی شد و یکی دیگر از وقایع سال ۲۰۱۸ میلادی است، اما نمی‌تواند واقعیت‌های اراضی اشغالی را تحت تاثیر قرار دهد و ملت فلسطین مصمم هستند که تا آزادی کامل قدس به مبارزات خود ادامه دهند. این اقدام یک اقدامی است که قطعا از پیش شکست خورده خواهد بود و با فرمان رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه قدس پایتخت اسرائیل است، واقعیت‌های تاریخی دگرگون نمی‌شود.

قدس یک شهر کاملا اسلامی است و پایتخت ابدی ملت فلسطین است و مردم فلسطین تحت هیچ شرایطی از آن عقب نشینی نخواهند کرد. منطقه در سال ۲۰۱۹ با توجه به سیاست‌های تهاجمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شاهد تنش‌های بیشتری خواهد بود و حتی احتمال بروز یک جنگ هم در منطقه وجود دارد. عقب نشینی آمریکا از سوریه ممکن است که موجب شود جبهه جدیدی در خلیج‌فارس گشوده شود ولی به هر حال رهبری، دولت و مردم ایران هوشمندانه هرگونه تحرک آمریکا را خنثی خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازمممممممممم این قاشقچییییییییییی

    • بدون نام

      ...تو روحش

    • بدون نام

      عجب تحلیل های خنده داری

    • فضول باشی

      بازم خاشقچی .... ای خدااااااااااااااااا

    • علی

      ... تو روح قاشقچی

    • بدون نام

      فقط خاشقچی قربانی نشد.سعودی ها آزادی بیان را کشتند.

    • بدون نام

      توروحش بابا ولمان کنید ما خودمان کم بدبختی تو ای مملکت داریم

    • آرمین

      ولش کنید این قاشقچی رو ...خدا لعنتش کنه

    • بدون نام

      بابا،خجالت بکشید،دست از سر این خاشجیه بی پدر بردارید

    • بدون نام

      تاثیرگذارترین چهره ولی فقط برای اخبار ایران!!!!
      باید هم تا چهل سال از قاشقچی بگن چون نمیشه که اخبار جامعه داغون تو اخبار گفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج