۸۱۴۹۱۸
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

حمایت از پیام رسان‌ها در حد ملی نبود

در نشست بررسی عملکرد پیام رسان های بومی مدیران پیام رسان ها اعلام کردند که حمایت دولت از آنها در حد ملی نبود و نظرسنجی توئیتری معاون وزیر ارتباطات عدم اعتماد عمومی را القا کرد.

خبرگزاری مهر: نشست بررسی عملکرد پیام رسان های بومی و نقش نهادهای ذیربط در تقویت یا تضعیف آن با حضور جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور، حجت الاسلام پژمان فر رئیس کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، رضا تقوی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، عباس آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل و نمایندگان پیام رسان های سروش، گپ، ایتا و بیسفون برگزار شد.

تفاهم پیام رسان گپ با آفریقای جنوبی و تانزانیا

در این نشست محمد تهرانی یکی از مدیران پیام رسان گپ با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه این پیام رسان گفت: فعالیت پیام رسان گپ از سال ۹۲ آغاز شده و در سال ۹۵ نسخه کاربری آن رونمایی شد. این پیام رسان قبل از فیلتر تلگرام فعالیت خود را برای توسعه کاربر آغاز کرد و هم اکنون توانایی فنی پشتیبانی از ده میلیون کاربر را دارد.

وی ادامه داد: تا پایان دی ماه ظرفیت این پیام رسان به ۲۰ میلیون کاربر افزایش پیدا می کند و ما موفق شدیم برای توسعه این پیام رسان، سرمایه گذار خارجی و داخلی جذب کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع حمایت دولت از پیام رسان های بومی و اختصاص ۵ میلیارد تومان وام چیز عجیبی نبود، گفت: بازپرداخت این وام با سود ۸ درصد مبلغ ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و ما به این نتیجه رسیده ایم که هیچ نیازی به کمک دولت نخواهیم داشت و با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از اول بهمن ماه ظرفیت ارائه خدمات به کاربر را به ۲۰ میلیون نفر افزایش می دهیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیری که به کشورهای آفریقایی داشتیم، موفق به عقد تفاهم همکاری با کشورهای آفریقای جنوبی و تانزانیا شدیم.

ظهور نسخه های فارسی تلگرام به ما ضربه زد

در این جلسه و در پنل بررسی عملکرد پیام رسان های بومی، غفاری مدیرعامل ایتا با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط پیام رسان های داخلی قبل از فیلترشدن تلگرام گفت: در ابتدا مرکز ملی فضای مجازی آنقدر دقیق در این زمینه برنامه ریزی کرده و سند حمایتی از پیام رسان ها را تصویب کرده بود که ما ترغیب به ادامه فعالیت داشتیم. اما اینکه چرا اهداف مورد نظر شکل نگرفت و مرکز ملی فضای مجازی هم اکنون این پروژه را شکست خورده اعلام می کند، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۵ ماه است که پیام رسان ها با مرکز ملی فضای مجازی ارتباطی ندارند و حالت ناامیدی در میان آنها اتفاق افتاده، گفت: با ظهور پوسته های فارسی تلگرام، این طور تحلیل می شود که هدف فیلترینگ تلگرام، ظهور هاتگرام و تلگرام طلایی بوده است.

غفاری با اشاره به اینکه پیام رسان های داخلی توانمندی پوشش کل کشور را دارند، ادامه داد: اما برخی مسئولان این توانمندی را یا نمی بینند یا نمی خواهند ببینند و به همین دلیل توجیهات ناتوانی پیام رسان ها را مطرح می کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی در عرض ۲ ماه از تلگرام مستقل شوند، خاطرنشان کرد: اما بارها این زمان تغییر کرد و ما در جلسات خصوصی نیز اعلام کردیم به مسئولان که اینها قصدی برای جدا شدن ندارند. از هر کدام از پیام رسان ها هم بپرسید که حداقل زمان استارت تا شروع اولیه سرویس دهی چه مقدار زمان نیاز دارد، کمتر از ۳ سال را عنوان نمی کنند. به همین دلیل برای ما تعجب آور بود که یک شرکت که هیچگونه سابقه پیام رسانی ندارد چطور ادعا کرده است که در عرض ۲ ماه می خواهد یک پیام رسان مستقل از تلگرام راه اندازی کند.

مدیرعامل پیام رسان بومی ایتا خاطرنشان کرد: ظهور نسخه های فارسی تلگرام به ما ضربه زد و به جای اینکه پیام رسان های داخلی حمایت و تقویت شوند، زیرساخت فنی برای سیستم پیام رسانی هاتگرام و تلگرام طلایی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه تقویت پیام رسان ها نیازمند زیرساختهای فنی و نرم افزاری و طراحی معماری است، گفت: نمی شود که یک بخش از زیرساختهای سخت افزاری را به یک پیام رسان تخصیص دهیم و بخشی از زیرساختهای نرم افزاری را به یک پیام رسان دیگر. الان شنیده می شود که یک مسئول گفته است اگر امسال نیز پیام رسان های هاتگرام و تلگرام طلایی موفق نشوند، سال آینده نیز از آنها پشتیبانی خواهیم کرد تا در نهایت به نتیجه برسند.

وی با انتقاد از بسیاری از پروژه هایی که در کشور آغاز می شوند اما به دلیل زمان بندی با شکست همراهند گفت: شاهد بسیاری از پروژه هایی هستیم که مشمول زمان می شوند و هزینه سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری دارند اما در نهایت شکست می خورند.

وی با انتقاد از نظرسنجی توئیتری معاون وزیر ارتباطات مبنی بر دلایل شکست پیام رسانهای داخلی گفت: معاون وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر نظرسنجی را مطرح کرده که کاملاً عدم اعتماد عمومی را القا می کند. این در حالی است که در گزارش مرکز ملی فضای مجازی تنها ۹ درصد مردم به پیام رسان های بومی اعتماد نداشتند و حتی هاتگرام و طلاگرام که متعلق به نظام است، هم اکنون ۳۵ میلیون کاربر ایرانی دارد و نمی توانیم بگوئیم مردم به سرویس های داخلی اعتماد ندارند.

وی با بیان اینکه پیام رسانی مانند گپ، از نظر فنی تلگرام را در جیب خود می گذارد، تاکید کرد: این طور به مردم القا نکنیم که ما بنز را گرفته ایم و پیکان به آنها می دهیم. باید به این باور برسیم که سرویس های خوبی در اختیار مردم قرار دادیم اما مسئولان این باور را ندارند.

غفاری با اشاره به اینکه در مرکز ملی فضای مجازی نوعی سرخوردگی در میان کارشناسانی که در حوزه پیام رسان های بومی مطالعاتی را با جدیت دنبال می کردند، وجود دارد، گفت: حتی شنیده می شود که اعتراضاتی در این سیستم در این زمینه شکل گرفته است. در کلیت کار نیز موضوع حمایت از پیام رسان های بومی در حد اختصاص پهنای باند و ارائه وام بود که تنها ۳ پیام رسان موفق به دریافت وام شدند. چرا که بازپرداخت آن با ریسک بالایی همراه بود.

وی توضیح داد: در زمینه اختصاص رک و فضا نیز وزارت ارتباطات به ما اعلام کرد که فقط در یک جا می توانیم از این فضا استفاده کنیم که این موضوع مورد اعتراض قرار گرفت و بسیاری از پیام رسان ها از این ظرفیت نیز استفاده نکردند. تنها حمایتی که صورت گرفت، مربوط به تخصیص پهنای باند داخلی و خارجی بود.

وی تاکید کرد: حمایت از پیام رسان های بومی در حد ملی نبود و ما پیش از این نیز به یکی از مدیران مرکز ملی فضای مجازی نیز گفتیم که اجرای پیام رسان بومی با دلار ۳۷۰۰ تومانی نیازمند ۵۰ میلیارد تومان سخت افزار برای شروع است، که آنها گفتند برای کوتاه کردن دست دشمن از فضای مجازی این رقم پولی نیست. در همین حال نظر بر این بود که سه پیام رسان در کشور هر کدام حدود ۳۵ درصد کاربران را تحت پوشش قرار دهند و برای پیام رسانی، متکی به یک سرویس دهنده نباشیم و این انحصار را بشکنیم. اما هم اکنون شاهد هستیم که پیام رسان هایی فعال هستند که تحت هیچ قانونی فعالیت نمی کنند و بیگ دیتای کشور را به راحتی خارج می کنند.

پول الکترونیک تلگرام، نظام بانکی ما را دچار مشکل می کند

در این نشست کریمی کارشناس حوزه فضای مجازی سازمان پدافند غیرعامل نیز به موضوع بررسی استفاده از پیام رسان ها از بعد امنیت ملی اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از دیتا به عنوان سرمایه ملی از طریق پیام رسان های خارجی از کشور خارج می شود و دشمن سرمایه گذاری سنگینی روی بیگ دیتا انجام داده و از این دیتاها پیام رسانی مانند تلگرام سود می برد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون شبکه تلگرام از حالت پیام رسانی خارج و به زودی تبدیل به پلتفرم می شود، گفت: این شبکه جشن ۲۰۰ میلیون کاربری خود را گرفته و اعلام کرده که ششمین کشور بزرگ جهان است. در همین حال پروژه اینترنت نامرعی از سوی تلگرام مطرح شده و می خواهد با سرمایه گذاری بیش از ۲.۲ میلیارد دلار ارز رمز دیجیتالی خود را با نام «گرام» وارد شبکه اطلاعاتی دنیا کند.

وی گفت: اگر «گرام» وارد شبکه ما شود، مردم به راحتی می توانند خارج از چارچوب نظام بانکی کشور خرید و فروش کرده و پول جابجا کنند. این اتفاق تا تابستان ۹۸ ممکن می شود. در کنار آن تلگرام بلاکچین خود را راه می اندازد که اصل آن بر تمرکز زدایی است و ما در این زمینه برای فیلتر کردن آن دچار دردسرهای سنگینی خواهیم شد.

وی توضیح داد: در صورتی که مردم بخواهند سرمایه خود را صرف خرید «گرام» کنند و از آنجائیکه ایران تحت تحریم رمز ارزها قرار دارد و تلگرام به ما سرویس ندهد، با مشکلات متعددی در زمینه اقتصادی مواجه می شویم.

وی گفت: در این زمینه موضوع مدیریت مطرح است چرا که بحث مشکل توان فنی وجود ندارد و ما در حوزه سیستم مدیریت گاز و انرژی توانستیم نرم افزار اسکادا را بومی کنیم و هم اکنون ۵ اسکادای بومی در این حوزه در کشور فعال است. در پیام رسان ها نیز می توانیم این را نشان دهیم.

در این مراسم، مدال اقدام عملی در راستای تقویت فضای مجازی و عمل به فرامین رهبری توسط سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل به مسئولان پیام رسان های گپ، ایتا، بیسفون و سروش اعطا شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه پیام رسان های خارجی حمایت ملی شدند .
      دو کار باید انجام شود تا پیام رسانهای داخلی مقبول ملت شوند.
      ۱ اعتماد ملت را به امنیت انها بطور اشکار وبدون تبصره عملی کنید.
      ۲ قیمت ها را انچنان کنید که تا رضایت همه جلب شود.
      زیاد هم سخت نیست

    • بدون نام

      آیا پیام‌رسان ها در حد ملی بودند؟

    • بدون نام

      شما عزیزمن پیام رسانتو بسازچیکار داری که کی چکارکرده یا نکرده ،اینکه حرفی نشدکه باید جلوی پیام رسان های خارجی رو بگیرن تا از جنابعالی رونق پیداکنه!مگه تلگرام یا هرپیام رسان دیگه چنین شرطی کردن!؟درمدت شایدیک سال کمتر جهانی شدتلگرام،برین ببینین علتش چیه،اونوپی گیری کنین نه که هی دنبال مقصربچرخین شما کارتوانجام بده خوب باشه مردم خواه ناخواه میان احتیاجی به این حرفانیست مگه تلگرام چه قدرت وسرمایه ای در ایران داشت!!!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج