جاباما
۸۱۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۱۵
۲ نظر
۵۰۱۵
پ

کشف شواهدی از هخامنشی‌ها در بیرجند

بخشی از پلان درونی بنای اصلی «تخچرآباد» در خراسان جنوبی از اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی در فصل چهارم کاوش این تپه تاریخی شناسایی شد.

خبرگزاری ایسنا: بخشی از پلان درونی بنای اصلی «تخچرآباد» در خراسان جنوبی از اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی در فصل چهارم کاوش این تپه تاریخی شناسایی شد.

محسن دانا، سرپرست فصل چهارم کاوش تپه تخچرآباد بیرجند خراسان جنوبی، با اعلام این خبر، هدف از کاوش این فصل را تکمیل پلان بقایای معماری دوره اشکانی دانست و افزود: این مرحله از معماری در بالاترین سطح محوطه یافتن در ورودی بنای اصلی قرارگرفته است، که در واقع این اقدام دومین هدف از کاوش فصل چهارم در این محوطه بوده است.

به گفته این باستان شناس در پایان این فصل از کاوش تپه تخچرآباد، پلان بقایای معماری مرحله اشکانی تقریباً کامل شد که این بقایا ضخامت اندکی داشته و حداکثر ارتفاع دیوارها ۵۰ سانتی‌متر است.

او با بیان این نکته که شواهدی از تخریب و آوار این بقایای معماری وجود ندارد گفت: به نظر می‎رسد معماری این دوره ارتفاعی بیش از این نداشته است، همچنین کارکرد بقایای معماری دوره اشکانی با شواهد موجود به نظر می‌رسد ماهیتی آیینی دارند.

وی در ادامه از شناسایی بخش اندکی از پلان درونی بنای اصلی تخچرآباد که به اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی تاریخگذاری می‌شود، خبر داد و افزود: به جز پلان بنای اصلی که دایره‌ای دارای شش برج است، دیواری دایره‌ای شکل در داخل بنا نیز وجود دارد که این پلان نسبتاً نادر، آینده پژوهش و کاوش در این محوطه را بسیار جذاب کرده است.

او گفت: با وجود کاوش شش گمانه پیگردی که حد فاصل بین برج‌های بنای اصلی به منظور یافتن ورودی بنا ایجاد شد، هیچ نشانه‌ای از درگاه ورودی کشف نشد و احتمال دارد این درگاه ورودی در فاصله اندک بین گمانه‌های حفرشده این فصل تا برج‌ها یا حتی درون برج‌ها باشد.

این باستان شناس افزود: بدون تردید کاوش فصل‌های آینده به این پرسش مهم درباره مکان و چگونگی ورودی بنای اصلی تخچرآباد پاسخ خواهد داد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      ای بابا، مگه نگفتن هخامنشیها ازجمله کوروش هخامنشی اصلا" وجود نداشتن؟؟!!!! پس آثارشون چطور وجود داشته؟!!، جل الخالق!!!

    • مسعود

      ای بابا، مگه نگفتن هخامنشیها ازجمله کوروش هخامنشی اصلا" وجود نداشتن؟؟!!!! پس آثارشون چطور وجود داشته؟!!، جل الخالق!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج