جاباما
۸۱۵۰۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

آشنایی با عوارض کمبود ۵ ماده غذایی مهم در بدن

دانستن اطلاعاتی درباره مواد مغذی مورد نیاز بدن ما و کمبود آنها از جمله مواردی است که باید از آن آگاه باشید.

خبرگزاری فارس: بسیاری از ما به دلایلی با کمبود سطوحی از مواد مغذی مهم مواجه هستیم. گاهی اوقات ممکن است این نوع کمبود نیاز به درمان و تغییر قابل توجه رژیم و مکمل‌ها داشته باشد.

«تریشیا ال.سوتا» یک متخصص تغذیه در دانشگاه «جرج واشنگتن»، گفت: کمبودهای مواد مغذی عملکردهای بدن و فرایندهای اصلی‌ترین سطح بافت سلولی را تغییر می‌دهند.

آشنایی با عوارض کمبود ۵ ماده غذایی مهم در بدن

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، در اینجا با 5 نوع کمبود مواد مغذی آشنا می‌شوید.

کلسیم

همانطور که در گزارش سال 2013 آمده است، گروه‌های خاص از جمله افراد مسن، نوجوانان و افراد دارای اضافه وزن، بیشتر در معرض کمبود کلسیم قرار دارند.

متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند که شما باید سه وعده غذایی غنی از کلسیم را در رژیم روزانه خود قرار دهید. اگرچه محصولات لبنی، منابع مشهور و محبوبی برای تامین کلسیم هستند اما شما می‌توانید از بروکلی، توفو، ماهی کنسروشده و محصولات تقویت‌کننده کلسیم نیز استفاده کنید.

ویتامین B۱۲

تنها غذاهای حیوانی حاوی ویتامین B12 است و این بدان معناست که افراد گیاه‌خوار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند.

مطالعات نشان داده که اگرچه میزان شیوع کمبود ویتامین B12 در گروه‌های سنی متفاوت است اما به طور ویژه در میان افراد مسن یافت می‌شود.

گوشت گاو، تخم‌مرغ‌ها، مرغ و غذاهای دریایی از جمله منابع غذایی این ویتامین هستند. اگر شما مشکوک به کمبود ویتامین B 12 هستید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد ممکن است برخی بیماران به تزریق دوز بالای این ویتامین نیاز داشته باشند.

آهن

یکی از شایع‌ترین کمبودها در میان زنان و کودکان کمبود آهن است و طبق آمار، بیش از نیمی از زنان باردار به اندازه کافی آهن ندارند.

صرف‌نظر از خستگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ریزش مو و ... از جمله عوامل شایع کمبود آهن هستند.

گوشت در مقایسه با غذاهای گیاهی، منبع خوبی از آهن است و به سادگی جذب بدن می‌شود. با این وجود گیاه‌خواران و وگان‌ها (گیاه‌خواری مطلق) برای تامین آهن خود می‌توانند از حبوبات، دانه‌ها، گیاهان برگدار سبز تیره، غلات تقویت‌کننده صبحانه و توفو استفاده کنند.

منیزیم

«ناتالی برادی» یک متخصص تغذیه در نیوزیلند، گفت: راه‌های زیادی وجود دارد که منیزیم ذخیره شده از بدن خارج شود که از جمله آن، مصرف نامنظم غذاها‌، نوشیدن بیش از حد الکل، قهوه، داشتن استرس و مصرف داروهای خاص است.

وی افزود: منیزیم یک ماده بسیار شایع است که تاکنون بیشتر افراد هیچ ذهنیتی درباره این مواد عالی و حیاتی ندارند. موز، ‌حبوبات، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگدار به عنوان منابع خوبی از منیزیم در نظر گرفته می‌شوند.

ویتامین D

سطوح ویتامین D تعیین می‌کند که بدن چگونه کلسیم را جذب کند و این بدان معناست که این ماده مغذی نقش مهمی در سلامت استخوان ما ایفا می‌کند.

این کمبود می‌تواند منجر به شرایطی مانند نرمی استخوان و راشیتیسم شود که هر دو آنها موجب ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی می‌شوند.

گفتنی است؛ قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف غذاهای خاص بهترین راه برای جذب این نوع ویتامین به حساب می‌آیند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج