۸۱۵۳۸۸
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

۷ راهکار برای کاهش تصادف جاده‌ای

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ۹گروه آموزش فوریت‌های پزشکی را آغاز کرده‌ایم، گفت: در قسمت بهداشت و درمان قرار شد ابتدا مدیریت ریسک فاکتورهای حوادث ترافیکی را شناسایی کنیم و بعد هم ارتقاء سطح آگاهی، اصلاح نگرش، ایجاد مهارت و صلاحیت در کاربران راه را ایجاد کنیم.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ۹گروه آموزش فوریت‌های پزشکی را آغاز کرده‌ایم، گفت: در قسمت بهداشت و درمان قرار شد ابتدا مدیریت ریسک فاکتورهای حوادث ترافیکی را شناسایی کنیم و بعد هم ارتقاء سطح آگاهی، اصلاح نگرش، ایجاد مهارت و صلاحیت در کاربران راه را ایجاد کنیم.

دکتر پیرحسین کولیوند در گفت‌وگویی با اشاره به تاریخ تشکیل اورژانس گفت: ۴۳سال پیش اورژانس کشور ما به عنوان چهارمین کشور دنیا با ۷پایگاه شروع به کار کرد، در زمان دفاع مقدس هم با توجه به شرایط و نیاز پیشرفت بسیار خوبی داشت؛ اما بعد از آن شرایط راکدی داشت و با افت رو به رو بود، باز هم در سال ۸۶ رشد و پیشرفت داشت و در دولت هم طرحی با عنوان پوشش فراگیر فوریت‌های پزشکی مصوب شد که بند های خوبی داشت و از سال ۹۵هم دوباره این توسعه و رشد با همت دکتر هاشمی وزیر بهداشت ایجاد شد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های اورژانس در سال‌های گذشته ادامه داد: سازمان اورژانس در سال۹۵ کلا ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس داشت اما در حال حاضر ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس دارد، تقریبا ۵ اورژانس هوایی داشتیم؛ اما در حال حاضر ۴۰فروند بالگرد داریم که این به معنی پوشش هوایی ۱۵۰کیلومتری کل کشور است و اورژانس هوایی تا به حال بالغ بر ۲۵هزار مصدوم را به مراکز درمانی منتقال کرده است که ۶۵درصد این افراد مستقیم به اتاق عمل رفته اند.

رئیس اورژانس کشور گفت: تا سال ۹۵ ما ۱۹۰۰ پایگاه داشتیم اما در حال حاضر ۳۰۰۰ پایگاه جاده ای، شهری، موتوری، دریایی و.. داریم و باز رشد قابل توجهی داشته است. اورژانس تهران روزانه ۱۲هزار تلفن دارد و حدود ۵۰۰۰ماموریت انجام می‌شود،‌ تا قبل از سال۹۵ حدود ۲۰۰۰تماس داشتیم که امکان پاسخگویی به آن نبود اما در حال حاضر هیچ تماسی با اورژانس نیست که بی پاسخ بماند. در حال حاضر سازمان اورژانس کشور یکی از اولین سازمان‌هایی است که در زمان حوادث و بلایا و مراسم های ملی و مذهبی اعزام می شود.

کولیوند با اشاره به اینکه در حال حاضر هم آموزش‌های پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال را آغاز کرده‌ایم گفت: سال گذشته هم به همین ترتیب با ارائه آموزش‌های پیشگیرانه تعداد بستری‌ها به میزان ۵۰ درصد و مصدومان حدود ۳۰درصد کاهش پیدا کردند. از مهرماه امسال هم آموزش‌ها را در مدارس آغاز کردیم و اگر بتوانیم این فرهنگ‌ها را فراگیر کنیم قطعا می‌توانیم عارضه‌ها و صدمات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به حضور خود در سازمان بهداشت جهانی برای کمیسیون ایمنی راه، گفت: از حدود ۲۴بندی که درباره آن در این سازمان صحبت شد ما نیز نظراتمان را مطرح کرده و در این سازمان پذیرفته شد. تا سال گذشته نهمین علت فوت مردم دنیا حوادث ترافیکی بود، اما امسال به هشتمین علت تبدیل شد، در کشور ما هم حوادث ترافیکی پنجمین عامل مرگ و میر افراد است و اصلی ترین سرمایه‌های ما که افراد جوان هستند در این حوادث در حال جان باختنند.

اولین عامل مرگ و میر در سن ۱۹ تا ۳۵ سال است. سالانه تقریبا بالغ بر ۳۸۰ هزار مصدوم داریم که ۱۵ تا ۲۰درصد آن ها دیگر نمی‌توانند کار کنند، درست است که تعداد ۱۶هزار فوتی کم نیست اما ۳۸۰هزار نفر که برای ۲۰درصد آن ها دیگر زندگی عادی فراهم نیست هم تعداد بسیار بالایی است.

کولیوند افزود: تا قبل از سال گذشته ما به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۳۴.۴ کشته داشتیم و سازمان جهانی در حوادث ترافیکی ما را با کشورهای رده هشتم مقایسه می‌کرد،‌ امسال اما جزو کشورهای الف مثل آلمان، انگلستان و فرانسه هستیم و به ازای هر ۱۰۰هزار نفر حدود ۲۰کشته داریم، اما همچنان نرم آن در دنیا ۱۷.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش تعداد تلفات حوادث رانندگی تشکیل جلسات ایمنی راه در سطح کل کشور و سپس ایمنی راه است، گفت: الان هم دوباره متاسفانه آمار کشته و مصدومین در حال بالا رفتن است و دلایل مختلفی هم دارد.

بنابراین باید به فکر کاهش آن باشیم، در پی همین مسائل قرار شد قرارگاه حوادث ترافیکی در اورژانس و ناجا تشکیل شود و به این نتیجه رسیدیم که عامل اصلی عامل انسان است، لذا هفت هدف را در قرارگاه خودمان تعریف کردیم که هر یکشنبه جلساتی را با حضور سه تن از رؤسای محترم دانشگاه‌ها،‌ چهار تن از رؤسای اورژانس در دانشگاه‌هایی که بیشترین تلفات را دارند و سه دانشگاهی که کمترین تلفات را دارند، تشکیل می‌دهیم.

همچنین برخی از صاحبنظران هم دعوت کردیم و برنامه بهداشت و درمان خود هم بر اساس همین هفت هدف نوشته شد. همچنین قرار شد تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین من و سردار ایوب سلیمانی و آقای نمکی از سازمان مدیریت برنامه ریزی، نوشته شود تا بتوانیم ظرف سه سال ۲۰۰۰کشته را کاهش دهیم و باید تلاش کنیم که اضافه نشود.

کولیوند افزود: در قسمت بهداشت درمان قرار شد ابتدا مدیریت ریسک فاکتورهای حوادث ترافیکی را شناسایی کنیم و بعد هم ارتقاء سطح آگاهی، اصلاح نگرش، ایجاد مهارت و صلاحیت در کاربران راه را ایجاد کنیم. چطور است که در جزیره کیش کسی جرأت نمی‌کند که از سرعتی بیشتر رانندگی کند، عامل چیست که مدل رانندگی در برخی مناطق متفاوت است، باید سطح آگاهی را افزایش دهیم و نگرش ها را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین باید سطح پوشش‌های امدادی را به طور عادلانه ارتقاء دهیم تصریح کرد: پوشش پایگاه‌های اورژانس باید بر اساس احکام قانونی باشد و باید اجرا شود. بحث دیگر هم ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس است که در حال حاضر هم سعی کردیم بهترین دستگاه‌ها را خریداری کنیم در حالی که آمبولانس‌های ما فرسوده بود،‌ حالا هم به دانشگاه ها اعلام کردیم که آمبولانس‌هایشان را بازسازی و تجهیز کنید، همچنین از زمانی هم که آقای هاشمی سکان دار وزارت بهداشت شد افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی هم بسیار اضافه شد.

کولیوند با اشاره ششمین هدف که استقرار نظام جامع اطلاعات حوادث ترافیکی است، گفت: در نظام ترافیکی اطلاعات متفاوتی از سوی سازمان های متفاوت مثل پزشکی قانونی، پلیس راهور، هلال احمر و ... داده می‌شود، در حال حاضر هم به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم سامانه الکترونیکی ۱۱۵ ما باید تا آخر امسال و نهایتا تا اردیبهشت ماه در تمام دانشگاه ها نصب و راه اندازی شود و مسئولیت اعلام مصدومان هم فقط و فقط اورژانس کشور است و سازمان دیگری تخصص این کار را ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دیگر ارتقاء دانش و مهارت ارائه دهنگان خدمات است، تصریح کرد: در حال حاضر هم برای ۹گروه آموزش فوریت‌های پزشکی را آغاز کردیم، به تمام ایرلاین ها هم نامه زدیم که حداقل سرمهمانداران آموزش ببینند،‌ استاندارد، داشتن «پرستار پرواز» در هواپیماست اما حالا که این امکان فراهم نیست سرمهمانداران می‌توانند این آموزش ها را یاد بگیرند.

یکی دیگر از قدم ها در خصوص ارتقاء دانش و مهارت تفاهم نامه‌ای با رئیس محترم راه آهن بود که قرار شد مهمانداران را آموزش دهیم و قرار شد برای ما ۳۰واگن و حتی بیمارستان ریلی را آماده کند، که در حال حاضر در حال پیگیری است. برای طلاب، راننده‌ها، گروه نظامی، دانشجویان مدیران و ... هم کتابچه هایی آماده کردیم تا بتوانند خود امدادی و دیگر امدادی کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس را هم درگیر بحث حوادث ترافیکی کردیم، گفت:‌ قرار شد مجلس فراکسیون مدیریت حوادث ترافیکی و حوادث و بلایای طبیعی ایجاد کند تا هم بودجه‌ها در مسیر اصلی خود قرار گیرد و هم نظارت‌های خوبی انجام شود.

کولیوند با بیان اینکه وزارت بهداشت هم در حال حاضر سهمیه‌های محلی و منطقه‌ای برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده تصریح کرد: این افراد می‌توانند متخصص شوند و حداقل باید ۱۵تا ۲۰سال در همان شهری که فارغ التحصیل شدند خدمت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درودبرزحمتکشان اورژانس . زنده باشید.مردم نبایدجان فشانیهاوازخودگذشتگی شهیدان اورژانس درجریان پلاسکورافراموش کنند.درود

    • بدون نام

      عالی بودید در این چندسال، واقعا عملکرد اورژانس خوب بود اما نقاط ضعف هم وجود دارد چراکه اورژانس مسئولیت حمل مصدومین را برعهده دارد وافرادی که در این بخش کار میکنند به انصورت مهارت کافی را پیدا نکردند ومسئله دیگر بحث بیرون اوردن مصدومان از وسایل نقلیه به طور صحیح وسریع است که در این بخش هلال احمر بسیار ضعیف عمل میکندیا حضور ندارد،یا حضور با تاخیر دارند واز همه بدتر از نیروهای داوطلب استفاده میکنندکه این بندگان خدا بلد نیستند از ابزارهای که در اختیار دارند مثل انواع مختلف قیچی ها وانبرهای اهن بر راچگونه ودرکجا استفاده کنندودر بعضی مواقع حتی از قدرت بدنی مناسبی هم برای بلندکردن تجهزاتی که دارند، ندارند اینهائیکه عرض کردم به عینی در سر صحنه تصادفات دیده ام که بیان کردم ،امیدواریم در کنار تجهیز نمودن وسایل نقلیه امدادی وارتقای نیروهای امدادی از نظر مهارت به توسعه راههای ایمن وبخشنده ،بالابردن سطح ایمنی خودروهای داخلی ،بالابردن توان اجرای دقیق وصحیح پلیس در مقابل رانندگان پر خطر ونصب تجهزات مثل دوربین در راهها به منظور کاهش حوادث رانندگی درکشور به جهت کاهش تلفات انسانی باشیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج