جاباما
۸۱۵۶۰۲
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

لودر تخریب‌ها به شوشترِ جهانی رسید!

چند متر مانده به ورودی سازه‌های آبی شوشتر، در میدانی کوچک قبل از ورودی این مجموعه جهانی، مغازه‌های قدیمی با شغل‌های نسبتا سنتی تا همین چند روز هنوز فعالیت‌ داشتند، اما حالا تصاویر منتشر شده از ۶ باب مغازه قدیمی در راسته مهمترین نقطه شوشتر، با گودبرداری‌های انجام شده، بوی فاجعه‌ای جدید می‌دهد!

ایسنا: چند متر مانده به ورودی سازه‌های آبی شوشتر، در میدانی کوچک قبل از ورودی این مجموعه جهانی، مغازه‌های قدیمی با شغل‌های نسبتا سنتی تا همین چند روز هنوز فعالیت‌ داشتند، اما حالا تصاویر منتشر شده از ۶ باب مغازه قدیمی در راسته مهمترین نقطه شوشتر، با گودبرداری‌های انجام شده، بوی فاجعه‌ای جدید می‌دهد!

لودر تخریب‌ها به شوشترِ جهانی رسید!

سازه‌های آبی شوشتر به عنوان مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب، در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شدند، حتی«مادام ژان دیولافوآ» باستان‌شناس فرانسوی هم از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد کرده و در نهایت پنجم تیر ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، اما مدتی است که انقلاب بزرگتری یعنی تخریب و نوسازی چه در عرصه و چه در حریم مجموعه‌های جهانی، گریبان آثار تاریخی را گرفته است...

هر چند برخی دوستداران میراث فرهنگی شنیده بودند که نخستین بهانه‌ی مالک ۶ دهانه مغازه قرارگرفته در عرصه‌ی این محوطه‌ی جهانی، بارش بارانی بوده که هر ۶ مغازه را با یکدیگر از بیخ و بن از بین می‌برد، بارانی که سه‌شنبه ۱۱ دی هر ۶ مغازه را با یکدیگر تخریب کرده، اما رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر، حتی این بهانه را رد می‌کند و از مجوزی خبر می‌دهد که شورای فنی پایگاه میراث جهانی شوشتر برای این ساخت‌وساز صادر کرده است.

مجوز را شورای فنی پایگاه میراث جهانی شوشتر داد

علی‌محمد چهارمحالی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر به ایسنا می‌گوید: از در ورودی تا اول کوچه «اوراز» که این مغازه‌ها قرار گرفته‌اند، فاصله‌ای حدود ۶۰ متر وجود دارد، بنابراین محوطه‌ی تخریب‌شده، در حریم سازه‌های آبی شوشتر است که بنا بر نظریه شورای فنی پایگاه میراث جهانی به آن مجوز یک طبقه داده شده است.

او با بیان این‌که از ابتدای کوچه آن به مرور رو به پایین است، ادامه می‌دهد: می‌خواهند آن هم‌طراز و هم‌سو با کوچه باشد، این کوچه حالت شیب دارد، اگر مجوز ساخت برای انتهای کوچه چهار متر بدهند، به دلیل شیب موجود، چون انتهای کوچه یک متر اختلاف ارتفاع دارد، آن سه متر می‌شود، با این اقدام، بخشی که برداشته‌اند، با پایین رفتن مغازه‌ها به مرور جبران مافات می‌کند.

او با بیان این‌که اقدام انجام‌شده، تخلف محسوب نمی‌شود، ادامه می‌دهد: مجوز تخریب برای این محوطه که تقریبا قدیمی هم نبوده، با نظریه شورای فنیِ پایگاه سازه‌های آبی صادر شده است، بنابراین از نظر قانونی، هیچ تخلفی انجام نشده است.

به گفته‌ی وی، بنای جدید بر اساس ضوابط اعلام‌شده، به همان روش قدیم و دقیقا با نمای سنگ با ارتفاع چهار متر و به اندازه ارتفاعِ رواق میدان ساخته می‌شود.

لودر تخریب‌ها به شوشترِ جهانی رسید!

لودر تخریب‌ها به شوشترِ جهانی رسید!

لودر تخریب‌ها به شوشترِ جهانی رسید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ستایش

      ای داد ای داد.

    • بی نام

      خاک تو سر یه همچین مسئولانی که یه ذره احساس مسئولیت نمی کنن و همه چی رو به پول می فروشن

    • بدون نام

      لعنت بهتون..کاش جلوش گرفته شه

    • بدون نام

      دولت داراثارتاریخی ازبین میبره چیزی نمونه طالبان

    • بدون نام

      پروژه شوشتر مال، بیل زده شد!

    • بدون نام

      چرا متولیان کاری نمی کنند ترکیه سد می ساخت کل یک روستای تاریخی را به همان شکل جابجا کرد ، خوب مغازه در جای مناسب براشون بسازند مگه چی میشه ؟

    • محسن

      من شخصا بارها به این مجموعه بی نظیر رفتم دقیقا همان طور که با دیدن تخت جمشید احساس غرور میکنید همان احساس را در این مجموعه بی نظیر درک میکنید این یک اثر جهانی است به مسئول درجه چهارم یک شهرستان که احتمالا ذینفع در این تخریب جهانی است چه جرات کند مجوز تخریب حریم این اثر بین المللی را صادر کند این متعلق به کل ملت جهان است به ایشان چه مربوط است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج