۸۱۵۸۷۷
۲۶ نظر
۵۰۰۸
۲۶ نظر
۵۰۰۸
پ

نحوه محاسبه سود ماه‌شمار اعلام شد

بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تغییر پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، میزان سود پرداختی به صاحبان حساب ها دچار تغییراتی خواهد شد.

ایبِنا نوشت: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تغییر پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، میزان سود پرداختی به صاحبان حساب ها دچار تغییراتی خواهد شد.

در یک هزار و دویست و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار که در تاریخ بیستم آذرماه برگزار شد، مقرر شد «معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.»

براین اساس همچنین مقرر شده است که یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به اجرا درآید. بر این اساس از ابتدای بهمن‌ماه سال‌ جاری محاسبه سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی از حالت روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌کند.

برای اینکه بدانیم سود ماه شمار سپرده‌ها چگونه محاسبه خواهد شد، باید ابتدا نحوه محاسبه سود روزشمار را مرور کنیم. سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر ۳۶۵ = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود.

به عبارت دیگر وقتی کارمند بانک به شما می‌گوید سود روزشمار ۱۵ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ می‌شود. (عبارت ۳۶۵ معرف ۳۶۵ روز سال است.)

به عنوان مثال اگر ۱۰ میلیون تومان را به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داریم سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد ۱۰ میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می شود. حال عدد ۴۵۰ میلیون به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود و مبلغ ۱۲۳ هزار تومان به دست می‌آید و این سود یک ماه مبلغ ۱۰ میلیون تومان ثابت با نرخ ۱۵ درصد است.

پیش از پرداخت سود به مشتریان براساس حداقل مانده حساب آن‌ها در طول یک روز بوده، اما با این تغییر، سود پرداختی به مشتریان براساس میانگین حداقل مانده‌ حساب ‌آن‌ها در روزهای یک ماه محاسبه و در پایان ماه به حساب آن‌ها واریز می‌شود. یعنی در فرمول فوق تبدیل به فرمول «نرخ سود ضربدر تعداد روزهای ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

همچنین در بند دوم این بخشنامه نیز تاکید شده که کماکان مطابق رویه معمول در صورت فسخ سپرده‌ها با ماهیت کوتاه‌مدت، برای مدت زمان سپری شده طی ماه فسخ و بر اساس حداقل مانده مقطع زمانی سپری شده آن ماه، سود محاسبه و پرداخت می‌شود. بنابراین چنانچه ابتدا و انتهای مقطع محاسبه سود سپرده بنا به دلایل مختلف، در دو ماه متوالی قرار گیرد، مبنای محاسبه سود در ماه ابتدایی بر اساس حداقل مانده مقطع سپری شده در آن ماه و مبنای محاسبه سود در ماه بعدی نیز بر اساس حداقل مانده سپری شده ماه بعدی خواهد بود که در آخر، مجموع سودهای محاسبه شده به عنوان سود قابل پرداخت به حساب مشتری کارسازی می‌شود.

بنابراین چنانچه برای مثال حسابی در تاریخ ۱۵ فروردین سال آینده افتتاح شود با رعایت سایر شرایط و ضوابط، سود بر اساس کمترین مانده حساب از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ فروردین سال آینده برای ماه فروردین و کمترین مانده از تاریخ اول اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت سال آینده برای ماه اردیبهشت به صورت جداگانه محاسبه و مجموع ارقام فوق در پایان اردیبهشت ماه به حساب منظور می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جمعی ار مردم جنوب

      خوب سر مردم را کلاه می گذارید ؟،،به این میگن کلاه گذاری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست گفتین، چون کلاه گذاشتن با کلاهبرداری فرق داره، اصولاً کلاه گذاشتن مشمول جریمه برای شخص یا موسسه کلاه گذار نمیشه ولی کلاهبرداری پیگرد قانونی داره، اگر دقت کرده باشید همیشه تو صفحه حوادث روزنامه ها میگن فلان شخص یا موسسه بجرم کلاهبرداری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته، من هیچ‌وقت ندیدم بگن بجرم کلاه گذاشتن سر مردم، فکر کنم این مسئله هم برمیگرده به زمانهای قدیم که مردها کلاه میذاشتن سرشون و ابهتی داشتن پس کلاه گذاشتن ابهت داره، حالا شما فکر کن از روز اول ماه تا بیست و نهم ده میلیون تو حسابت هست بعد یهو یه اتفاقی میفته برداشت انجام میدی، پونصد هزار تومن تو حساب میمونه، کل بیست و نه روز که بانک حالشو برده میشه هیچ به اندازه پونصد تومن بهت سود میده، پس این میشه ابهت موسسه که تونسته کلاه بگذاره سر ملت، خیلی شیک و مجلسی، پیگیرد قانونی هم نداره.

    • جمعی ار مردم جنوب

      راستی این رب اه است در اسلام یا نه ؟؛!!!!!!!

    • بدون نام

      یک دزدی جدید در سیستم بانکی

    • @

      خب بی شرفای دزد سود و جریمه های وام ها رو هم ماه شمار کنید.فقط از ملت میگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

      • بدون نام

        درود

    • علی

      اصلا قانون خوبی برای بیرون بردن پولهای مردم از بانکها نیست.اگه برای مثال بیست و نه روز تمام دویست میلیون ثابت توی بانک داشته باشید و روز سی ام برداشت کنید .میشه کمترین میزان پول توی یک ماه .پس بانک روز سی ام رو حساب میکنه.و هیچ سودی نداره. افتضاحه افتضاح

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • سعید

      یكی باید به شما یاد بده ضربدر 15درصد نه 15

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب گفتی

      • بدون نام

        بانکداری اسلامی که ادعا دارید اینه؟ ازپول مردم چندین روز استفاده کنید بعد که مشتری قدری برداشت کرد استفاده ای کرده اید دیناری پرداخت نکنید واقعا که دست نزول خور هارا ازپشت بسته اید دوراه بیشت ندارید یا این کارها را جمع کنید یامثل بانکهای پیشرفته خارج رفتارکنید اسلامی که نتونستید بی لیاقت ها .مردم را وادار نکنید برن نزول خواری .

      • معصومه

        اصلا این کار درست نیست به هر بهانه اییمی خواهند سر مردم راکلاه بزازننچون زمانیکه سود هارا هم کم کردن بانکها همه داشتنورشکست میشدن هما پولها را از بانکها کشیدن بیرون باعث کران شدن دلار وارز ها وسکه ها شد واین هم اخر عاقبت مردم شد با این کرانیهاحلا من به نظرم باز هم یک حیله دیکری در مغز شان است به این روز شمار را بهماه شمار تبدیل
        میکنند فکر نکرند هیچوقت کسانی هستند که با هر مصیبتی پول جمع جور کردن کداشتن بانک که از سود ان کذران زندکی بکنند

    • مخالف ربا

      در مقابل باید فرمول سود وامهای بانکی هم به نفع وام گیرنده ها تغیبر کنه
      هر جوری حساب کنی باز مردمن که سرشون کلاه میره تازه اسمشم گذاشتن بانکداری اسلامی
      خاک تو سرتون با این قانون گذاریتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این هم یک نوع کلاه برداری جدیده

    • بدون نام

      ملت تا کی میخاین سرتونا مسل کبک زیر برف کنید اینا دست بردار نیستن تحریمهای جدید در راه است این کینه عمری دارن به هیچ عنوان نمیخان حرف چهل سال پیش زدن کوتاه بیان دقیقا دارن ملتا فدای خوشون میکنن اینا قیرت و شرف و دین و دیانت را ریر پا گذاشتن تا همگی قیام نکنیم بدتر از اینم میشه

    • بدون نام

      جدیدترین راه دزدی از ملت همیشه بدبخت ایران, لعنت بر بانک مرکزی که هر روز دزدار از دیروز میشود

    • بدون نام

      مملکت شده دزد خونه .

    • مملی

      یه مدت دیگه واسه نگهداری پول دستمزد میخوان

    • بدون نام

      ازهرطرف میخوان نفس کشیدن را برای مردم مشکل ایجاد کنند بیکاری وگرانی و از این طرف هم کم کردن سود پول مردم آی ملت تنها راه رهایی از این وضعیت فقط قیام کردن است

    • بدون نام

      خب شما که این همه از جیب مردم زدین چه کاری برای مملکت انجام دادین؟

    • بدون نام

      سپرده ضرب بدر نرخ سود هر چی بدست اومد بازم از اصل سپرده کم کنید و بعد تقسیم بر 12 کنید هر چی بدست اومد سود سپرده هس

    • بدون نام

      حداقل میانگین بگیرن. اینجوری که مردم ضرر میکنن. ایا این شرعیه که مردم ضرر کنن و بانک سود ببره کجاش اسلامیه. برای وام گرفتن که اول سودشون رو برمیدارن خیلی تمیز‌

    • بدون نام

      حرومتون باشه ...

    • اناستازیا

      من یه سوال مهم دارم . اگر توی حساب ماه شمار ۹۰ میلیون پول باشه و اشتباهی ۳۸ هزار تومن از کارت پول برداشت شه . دیگه سود به اون ماه تعلق نمیگیره ه ه ؟؟؟ میشه راهنمایی کنید ؟ نگرانم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تعلق میگیره نگران نباش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج