۸۱۶۳۵۱
۱۲ نظر
۵۰۱۱
۱۲ نظر
۵۰۱۱
پ

سازمان بنادر: بندر چابهار را نفروخته‌ایم

در روزهای گذشته برای چندمین بار در برخی از کانال‌های خبری ادعا شد که بندر چابهار به هندی‌ها واگذار یا حتی فروخته شده است. برای روشن شدن موضوع با محمدعلی حسن‌زاده، عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت‌وگو کردیم.

خبرگزاری ایرنا: در روزهای گذشته برای چندمین بار در برخی از کانال‌های خبری ادعا شد که بندر چابهار به هندی‌ها واگذار یا حتی فروخته شده است. برای روشن شدن موضوع با محمدعلی حسن‌زاده، عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت‌وگو کردیم.

حسن‌زاده درباره ضرورت استفاده از یک شرکت خارجی برای گسترش بندر چابهار می‌گوید: بخش‌هایی از اکثر بنادر دنیا توسط شرکت‌های داخلی کشورهای متبوع اعم از اپراتور یا خطوط کشتیرانی راهبری می‌شود، اما بخش عمده توسط شرکت‌های خارجی دیگر راهبری می‌شود که این شرکت‌ها می‌توانند اپراتور یا خط کشتیرانی باشند.

همچنین گاهی صاحب یک کالای عمده،‌ بخشی از بندر را در اختیار گرفته و آن را راهبری می‌کند. در نتیجه، استفاده از شرکت‌های خارجی در حوزه بنادر یک امر رایج است. در بنادر اکثر کشورهای همسایه ما نیز حداقل یک یا دو شرکت خارجی به‌عنوان اپراتور یا بنگاه‌هایی که فعالیت کسب‌وکاری دارند، مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در ایران چنین کاری نکرده‌ایم، اظهار می‌کند: همواره در این زمینه نگرانی‌هایی وجود داشته، اما باید توجه کرد که اگر این رویکرد مزیتی دارد که باعث شده در دنیا آن را دنبال کنند، ما خود را از آن مزیت‌ها محروم کرده‌ایم.

حسن‌زاده درباره سابقه مذاکره با طرف هندی بیان می‌کند: از سال‌ها قبل، هندی‌ها علاقه‌مند بودند خود را از طریق چابهار به کشورهای CIS و افغانستان برسانند. این مربوط به قبل از سال ۱۳۹۴ است. در این سال موضوع جدی شد و سال ۱۳۹۵ قرارداد اولیه بین ما و شرکت هندی منعقد شد که بر اساس آن قرار شد شرکت هندی در تجهیزات فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری کند. بعدها تغییراتی از سوی شرکت هندی ایجاد شد. این قرارداد هنوز اجرایی نشده و فرآیند آن زمان‌بر است، زیرا شرکت هندی باید تجهیزاتی خریداری کرده و به بندر بیاورد تا قرارداد اجرایی شود.

حتی اجازه فروش یک متر مربع زمین را نداریم

وی درباره نوع همکاری با شرکت خارجی و شایعه فروش بندر می‌گوید: در کل کشور ما اجازه فروش یک متر مربع زمین حتی به ایرانی‌ها را نداریم، چه رسد به خارجی‌ها. سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از دولت است که در حوزه بندر و دریا فعالیت می‌کند. یعنی ما اجازه نداریم که بنادر کشور را به خارجی‌ها بفروشیم. این‌ها فقط در بنادر ما راهبری می‌کنند، مانند همان کاری که در سایر بنادر دنیا از جمله بنادر کشورهای همسایه ما در حال انجام است.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه اشتغال‌زایی انجام شده نیز برای ایرانیان است، اظهار می‌کند: ممکن است اگر نیاز باشد یک یا دو نفر به‌عنوان مدیر ترمینال از هند بیاورند. در حالی که شرکت هندی در همین قرارداد کوتاه‌مدت نیز مکلف شده‌ که از شریک ایرانی استفاده کند و اکنون نیز شریک ایرانی دارد. توصیه ما نیز این بوده که در حوزه اشتغال و به‌کارگیری افراد نیز ترجیحاً از ساکنان شهرستان چابهار و بومی‌های استان استفاده شود.

ممکن است تا چند ماه که افراد بومی‌ را آموزش دهند، نیروهایی را از بنادر دیگر بیاورند، اما آن نیروها موقتی بوده و در نهایت فرصت‌های شغلی ایجاد شده مختص شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان است. قرار نیست کارگر، سرکارگر و اپراتور از هند بیاید. قطعاً تیم‌هایی در هندوستان هستند که عملیات را رصد و بررسی کرده، شاخص‌ها را ارزیابی و موقعیت را تحلیل کنند. اما این‌گونه نیست که روی اسکله افرادی از هندوستان حضور داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آ زاد

      در کشور ما هر چی تکذیب بشه عین واقعیت است ،دریای عمان هم فروختید ،کیش هم اجاره دادید ،نفت را مفت می فروشید با التماس ،چرا برای هیچ در حال نابودی کشور هستید

    • بدون نام

      اجاره۹۹ساله،به شرط تملیک داده اید؟

    • خودم

      راست میگه نفروخته ایم...حراج کرده ایم

    • بدون نام

      بالاخره یک روز معلوم میشه

    • مملکت ویران

      تکذیب شدیعنی۱۰۰%فروختن.تا۲،۳ماه دیگه گندش درمیاد.ایناهرچی جلوشون میادمیفروشن.ازدریاگرفته تاخاک وآب وگازوبنادر وخیلی چیزای دیگه که زمان میبره مشخص بشه.

    • بدون نام

      مرگ بر دروغگو

    • بدون نام

      فروش یعنی اینکه کالا یا مکانی را در قبال دریافت وجه به خریدار بدهیم. درحالی که ما این بنادر را رایگان به برادران هندی اهدا کرده ایم. پس بحث فروش مطرح نیست. همچنان که آبهای دریای عمان را هم به برادران چینی و دریای خزر را هم به برادران روسی داده ایم.

    • بدون نام

      اگه نفروختین پس این حرفا چیه؟ ...

    • بدون نام

      نفروختن ، واگذار مدت دار کردن ،.......چون توان کار کردن ندارن ، هلو بپر تو گلو !

    • بدون نام

      رضاشاروحت شاد

    • محمد سلطان

      زمان پهلوی هم آخراش اینجوری بود هر کی هرکاری دلش میخواست میکرد وتا میتوانست غارت میکرد.

    • بدون نام

      بسیار کار ه خوبی شده روابط ایران وهند بخصوص برای کامیون داران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج